AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #21 Skrevet 11. juni 2017 Mannen min er anestestisykepleier, og er en av de smarteste jeg kjenner Anonymkode: 4240b...985
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #22 Skrevet 11. juni 2017 Nå er det å være sykepleier et krevende yrke, så ser absolutt ikke på sykepleiere som dumme. Anonymkode: d84c1...f4c 1
SunnivaOslo Skrevet 11. juni 2017 #23 Skrevet 11. juni 2017 Nei. De er ikke dumme men mange mener at det er 'De som ikke kan annet'som blir det. Studiet er ikke krevende og i Norge blir man målt på hvor krevende et studie er (av enkelte). Vernepleier, sosionom osv er studier på samme linje som sykepleiere. Dessverre er det endel sykepleiere som opphøyer seg selv slik som en annen bruker nevner, at de er glade i å spre en slags tanke om at studiet og jobben er hardere enn det faktisk er,hvorfor vet jeg ikke. Jeg tror det er hardere fysisk å jobbe på lager enn sykepleiere og hardere psykisk å jobbe med voldsutsatte barn enn sykepleier(ekstremt dårlig eksempel men du vet) Gjør det du har lyst til uansett hva karakterene dine er. Jeg selv begynte på medisinstudiet for mange år siden men ville ikke fordi jeg følte det ikke passet, idag jobber jeg på kontor. Det var mange som var forbauset over det. "Ja men, du skulle jo bli lege!"fikk jeg stadig høre og mange trodde nok jeg ikke klarte studiet eller noe og det gikk noen rykter for å si det sånn😊 3
Kvalitet Skrevet 11. juni 2017 #24 Skrevet 11. juni 2017 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, men jeg føler at mange sykepleiere prøver å gjøre utdanningen og yrket deres til å være mye vanskeligere enn det er. Jeg kan godt innrømme at jeg himler litt med øynene når sykepleierstudenter og sykepleiere forteller at teorien på utdanningen er SÅ vanskelig. I slike tilfeller kan jeg godt tenke at disse studentene nok ikke er de flinkeste studenter. Generelt sett tenker jeg ikke noe negativt. Anonymkode: a72b5...289 Er du sykepleier? Mange uttaler seg om utdannelser de ikke har inngående kjennskap til. Det er også andre faktorer som spilller inn hvorvidt en anser utdannelsen som lett eller vanskelig. De jeg gikk på kullet med som i utgangspunktet var helsefagarbeidere syntes nok studiet var lettere enn meg som var totalt uten erfaring. En som syns det er greit med C i snitt vil nok også ha et annet syn på utdanningen enn en som har som mål å ha et snitt på A.... det er mange gråsoner 😊 2
Gjest C.Tramell Skrevet 11. juni 2017 #25 Skrevet 11. juni 2017 (endret) Overhodet ikke! Eneste gangen jeg har hørt den typen uttalelser om sykepleiere var i en tråd her på KG, og de som uttalte seg negativt om dem virket ikke spesielt smarte. Det er et trygt yrkesvalg. Sykepleiere vil det alltid være bruk for. Endret 11. juni 2017 av C.Tramell
Gjest Tamsi Skrevet 11. juni 2017 #26 Skrevet 11. juni 2017 45 minutter siden, Gardermobanen skrev: Man må skille mellom det å mene at sykepleierutdanningen ikke er spesielt krevende akademisk og det å mene at sykepleiere er dumme. Det er ikke spesielt vanskelig å bestå teoriprøven når man tar lappen, men det betyr jo ikke at alle bilister er dumme. Sykepleiere tar den samme anatomieksamenen som medisinstudentene tar, på halvparten av tiden! Det er en krevende eksamen med et sinnsykt pensum og høy strykprosent, ofte 50%. Jeg nekter å tro at noen som sier sykepleien er lett kjenner til hva det faktisk går ut på.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #27 Skrevet 11. juni 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har gode karakterer, men jeg har lyst til å bli sykepleier. Det som stopper meg er fordommene jeg ser mot sykepleiere og sykepleiestudiet - sylepleiere antas å være dumme og studiet anses som et studie for de som ikke fikk til bedre. Er det slik mange tenker? Jeg er i tillegg slank, blond og kanskje en "typisk sykepleiestudent" i utseende, og jeg kvier meg for å si at jeg ønsker å studere dette, fordi jeg er redd folk tenker at jeg er dum. Anonymkode: a7258...a90 Jeg tenkte akkurat som deg, men endte likevel opp med å bli sykepleier Angrer ikke et sekund! Drit i hva andre tenker. Anonymkode: 37c91...8d8
reAction Skrevet 11. juni 2017 #28 Skrevet 11. juni 2017 12 minutter siden, SunnivaOslo skrev: Nei. De er ikke dumme men mange mener at det er 'De som ikke kan annet'som blir det. Studiet er ikke krevende og i Norge blir man målt på hvor krevende et studie er (av enkelte). Vernepleier, sosionom osv er studier på samme linje som sykepleiere. Dessverre er det endel sykepleiere som opphøyer seg selv slik som en annen bruker nevner, at de er glade i å spre en slags tanke om at studiet og jobben er hardere enn det faktisk er,hvorfor vet jeg ikke. Jeg tror det er hardere fysisk å jobbe på lager enn sykepleiere og hardere psykisk å jobbe med voldsutsatte barn enn sykepleier(ekstremt dårlig eksempel men du vet) Gjør det du har lyst til uansett hva karakterene dine er. Jeg selv begynte på medisinstudiet for mange år siden men ville ikke fordi jeg følte det ikke passet, idag jobber jeg på kontor. Det var mange som var forbauset over det. "Ja men, du skulle jo bli lege!"fikk jeg stadig høre og mange trodde nok jeg ikke klarte studiet eller noe og det gikk noen rykter for å si det sånn😊 Og da tenker vi ikke på at enkelte leger, advokater, siviløkonomer m.fl. opphøyer seg selv? Dog, dette er masterstudier men har vanskelig for å tro at karakterkravet for å komme inn gjenspeiler vanskelighetsgraden. 3
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #29 Skrevet 11. juni 2017 7 minutter siden, Tamsi skrev: Sykepleiere tar den samme anatomieksamenen som medisinstudentene tar, på halvparten av tiden! Det er en krevende eksamen med et sinnsykt pensum og høy strykprosent, ofte 50%. Jeg nekter å tro at noen som sier sykepleien er lett kjenner til hva det faktisk går ut på. Anonymkode: e30fa...9d0 9
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #30 Skrevet 11. juni 2017 Det første ordet jeg tenker når jeg hører "sykepleier" er empati. Anonymkode: 5bc88...55b 1
Gjest Tamsi Skrevet 11. juni 2017 #31 Skrevet 11. juni 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Anonymkode: e30fa...9d0 Ja? Dette fikk vi høre mange ganger av lærenen(legen) som underviste oss.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #32 Skrevet 11. juni 2017 1 minutt siden, Tamsi skrev: Ja? Dette fikk vi høre mange ganger av lærenen(legen) som underviste oss. Som splstudent på praksis så ble legestudenter og turnusleger sjokkert over pensum vi har på anatomi, og på så kort tid. De hadde omtrent samme bok og 1 år på faget. Vi begynte ca 20.august og hadde eksamen 31.november. Det dumme er at da er det lettere å glemme stoffet fortere når man har så kort tid på seg. Anonymkode: 7110e...bf1 4
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #33 Skrevet 11. juni 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du bør begynne å jobbe med holdningene dine, dersom du tenker å bli sykepleier. Sykepleiere er som pasienter, de kommer i alle varianter og med alle mulig variasjon av karaterer. Noen så vidt over snittet andre godt over snittet for å komme inn. Det er ikke karaterene dine fra vgs som teller men holdningene dine og evnen til å være raus i forhold til alle medmennesker du møter. Anonymkode: 38b87...dd2 Karaterer? Anonymkode: ffb11...ab6 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #34 Skrevet 11. juni 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som splstudent på praksis så ble legestudenter og turnusleger sjokkert over pensum vi har på anatomi, og på så kort tid. De hadde omtrent samme bok og 1 år på faget. Vi begynte ca 20.august og hadde eksamen 31.november. Det dumme er at da er det lettere å glemme stoffet fortere når man har så kort tid på seg. Anonymkode: 7110e...bf1 Greit nok at mange medisinstudenter har lengre tid, men man undervises i samme periode i langt flere fag enn bare anatomi... Anonymkode: e30fa...9d0 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #35 Skrevet 11. juni 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Karaterer? Anonymkode: ffb11...ab6 Om du er her for å disse sykepleiere fremstår du ikke akkurat som lynende intelligent selv, om du ikke greide å tolke den setningen. Anonymkode: 76d1a...253 1
neon_sun Skrevet 11. juni 2017 #36 Skrevet 11. juni 2017 25 minutter siden, SunnivaOslo skrev: Nei. De er ikke dumme men mange mener at det er 'De som ikke kan annet'som blir det. Studiet er ikke krevende og i Norge blir man målt på hvor krevende et studie er (av enkelte). Vernepleier, sosionom osv er studier på samme linje som sykepleiere. Dessverre er det endel sykepleiere som opphøyer seg selv slik som en annen bruker nevner, at de er glade i å spre en slags tanke om at studiet og jobben er hardere enn det faktisk er,hvorfor vet jeg ikke. Jeg tror det er hardere fysisk å jobbe på lager enn sykepleiere og hardere psykisk å jobbe med voldsutsatte barn enn sykepleier(ekstremt dårlig eksempel men du vet) Gjør det du har lyst til uansett hva karakterene dine er. Jeg selv begynte på medisinstudiet for mange år siden men ville ikke fordi jeg følte det ikke passet, idag jobber jeg på kontor. Det var mange som var forbauset over det. "Ja men, du skulle jo bli lege!"fikk jeg stadig høre og mange trodde nok jeg ikke klarte studiet eller noe og det gikk noen rykter for å si det sånn😊 Dette var veldig fjernt fra virkeligheten. Jeg har både en master innen media og kommunikasjon og er sykepleier med videreutdannelse og kan love deg at studiet er temmelig krevende, iallefall i forhold til den masteren jeg har. Da jeg jobbet på sykehjem var jeg innimellom så sliten i bein og kropp at jeg hadde problemer med å stå oppreist på slutten på dagen, selv om jeg var i 20 årene og i rimelig god form. Hvilken grad arbeidet er tøft, kommer jo ann på hvor en jobber. Det var fysisk krevende å jobbe på sykehjem og det er veldig psykisk krevende å jobbe innen psykiatrien. Og ja, jeg har jobbet med både voldsutsatte barn og andre sjebner en ikke trodde var mulig en gang. Jeg jobber med liv og død hånd i hånd hver dag. Ts; vil du bli sykepleier, kjør på! Det finnes så mange retninger en kan gå, en vil alltid få jobb og lønnen er helt ok turnus er en skikkelig utting om man har familie, men det går ann å unngå dette også. Lykke til 5
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #37 Skrevet 11. juni 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Greit nok at mange medisinstudenter har lengre tid, men man undervises i samme periode i langt flere fag enn bare anatomi... Anonymkode: e30fa...9d0 Som om sykepleiere bare har anatomieksamen. Jeg strøk selv på to elsamener fordi jeg måtte lese så mye anatomi. Anonymkode: 76d1a...253 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #38 Skrevet 11. juni 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Greit nok at mange medisinstudenter har lengre tid, men man undervises i samme periode i langt flere fag enn bare anatomi... Anonymkode: e30fa...9d0 Da jeg hadde anatomieksamen hadde vi 4 eksamener på to uker. Jeg synes forøvrig ikke at anatomi var det vanskeligste fordi vi er forskjellige og mestrer forskjellige ting. Jeg synes sykepleiefagene som klinisk sykepleie var veldig utfordrende (ikke utfordrende for å få en E hvis det er det du vil ha i snitt, men for å få gode karakterer). Du må huske at vi har ikke akkurat mange uker der vi kan bruke all den tiden vi vil for å lese til eksamen. Vi har praksis hvert semester og må jobbe i tillegg til disse 4-5 vaktene i uka. Altså jobber veldig mange ihvertfall 6 dager i uka og så har vi gjerne eksamen dagen etter vi er ferdig i praksis. I praksis har vi svært mange arbeidskrav, så det blir ikke mye fritid for å si det sånn. Anonymkode: bbd70...de3 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #39 Skrevet 11. juni 2017 Jeg er kun hjelpepleier, så tenk hvor dum jeg er da! har aldri hørt noen mener at sykepleiere er dumme? De fleste som er i kontakt med helsevesenet får hjelp av sykepleiere. Uten deres medisinske kompetanse hadde det vært mange ubehandlede syke mennesker. Det er jo sykepleierne som gir medisiner, tar målinger og utfører praktiske prosedyrer. Legen stiller som oftest kun diagnosen. Uten sykepleiere hadde ikke folk overlevd Anonymkode: 17b3d...ce5 3
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #40 Skrevet 11. juni 2017 Nei, tenker ikke det i utgangspunktet i det hele tatt. Men: jeg har truffet mange sykepleiere, noen av dem er er engasjerte, intelligente og oppegående folk som virkelig prøver å hjelpe pasientene og er ressurser uten sidestykke, men dessverre overskygges disse av en en gjeng med, unnskyld meg: drittkjerringer som hater jobben sin og aller mest interessert i å prate skit med andre uengasjerte pleiere og er helt ute av stand til å svare på selv enkle ting fordi de ikke engang gidder bla opp på google om man trenger medisinsk informasjon som er langt i fra legespørsmål, men heller ikke en strikkeoppskrift på Skappel-genseren. Jeg ville ikke tenkt at utdannelsen er negativ, men å risikere å jobbe med drittkjerringene som dominerer yrket hadde jeg personlig gjort alt for unngå. Anonymkode: 12e0d...856 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå