Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nei, hvorfor det? Å være sykepleier krever både empati og at man er relativt oppegående. Det finnes ellers dumme folk i alle yrker.

Anonymkode: 035b7...da4

Skrevet
På 11. juni 2017 den 16.04, AnonymBruker skrev:

Nei, men jeg føler at mange sykepleiere prøver å gjøre utdanningen og yrket deres til å være mye vanskeligere enn det er. Jeg kan godt innrømme at jeg himler litt med øynene når sykepleierstudenter og sykepleiere forteller at teorien på utdanningen er SÅ vanskelig. I slike tilfeller kan jeg godt tenke at disse studentene nok ikke er de flinkeste studenter. Generelt sett tenker jeg ikke noe negativt. 

Anonymkode: a72b5...289

Utdanningen ER faktisk vanskelig. Jeg har studert mye forskjellig og sykepleierutdanningen var uten tvil en av de mer krevende, så dette er faktisk helt rett. Det har både med alt det obligatioriske å gjøre, men også med de absurde mengdene pensum og alle eksamener og oppgaver som skal inn.

Jeg har alltid hatt gode karakterer og resultater og er overhodet ikke dum, så at sykepleierutdanningen var mye mer krevende enn flere andre ting jeg har studert på universitetet, det er helt sant. 

Skrevet

Nei, det har jeg aldri tenkt!

Skrevet

Sykepleiere som en yrkesgruppe er ikke dummere enn alle andre yrkesgrupper. 

Teoretisk sett har man jo og tunge fag som mye anatomi og fysiologi, sykdomslære, farmakologi, og man skal score 100% på legemiddelregning for å ikke stryke. I tillegg ha nok teori og praktisk trening til å kunne jobbe i en hektisk og krevende hverdag som på sykehus.

Jeg går vernepleie, så kan ikke snakke for sykepleiestudiet sånt sett. Men vernepleien har noen av de samme "tunge" fagene som sykepleien. Jeg vet at hvis man er stokk dum vil man ikke klare seg gjennom disse fagene, det krever en innsats.

Så jeg ser ihvertfall ikke på sykepleiere som dumme i det hele tatt, når det kommer til alt det teoretiske og praktiske man må gjennom.

Jeg har imidlertid møtt både vernepleiere og sykepleiere med svært dårlige holdninger og etisk innsikt. Til tross for at etikk o.l er sentralt i studiene. Jeg må si at når jeg møter en vernepleier eller sykepleier, "bedømmer" jeg dem etter ærlighet, innsikt, og hvordan de behandler andre. Både pasienter/brukere og kolleger.  Det er det som er avgjørende for meg når det kommer til hvor flinke eller "dumme" noen er i jobben sin.

• Liker 1
Skrevet

Uhm, sykepleiere er da ikke dumme. Eller, dumme folk finnes overalt. 

Et studie for de som ikke fikk til bedre? Det er faktisk skyhøyt snitt for å bli sykepleiere.

Skrevet

Veldig mange som begynner på sykepleierstudiet faller fra. Mitt kull startet med ca. 110. Vi var ca. 80 stykker som fullførte. Noen falt fra på grunn av at de fikk sjokk av hvor mye det faktisk var å lese, noen fordi de strøk alle mulige ganger på anatomieksamen eller medikamentregningen, noen fordi de innså hvor krevende arbeidshverdag en sykepleier har og så klart de som bare fant ut at de ikke passet til yrket.

Det sier i alle fall meg at det ikke er så lett som alle tror. Ambisjoner kan man også ha da man kan videreutdanne seg i alle mulige retninger og få både mastergrader og doktorgrader.  Legestudiet er selvsagt mer krevende, men det reduserer ikke vanskelighetsgraden til sykepleierstudiet av den grunn. 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, altflyter skrev:

Utdanningen ER faktisk vanskelig. Jeg har studert mye forskjellig og sykepleierutdanningen var uten tvil en av de mer krevende, så dette er faktisk helt rett. Det har både med alt det obligatioriske å gjøre, men også med de absurde mengdene pensum og alle eksamener og oppgaver som skal inn.

Jeg har alltid hatt gode karakterer og resultater og er overhodet ikke dum, så at sykepleierutdanningen var mye mer krevende enn flere andre ting jeg har studert på universitetet, det er helt sant. 

Det at det finnes studier som er lettere enn sykepleierutdanningen vil ikke si at det er et vanskelig studium. 

• Liker 1
Gjest BlandaDrops
Skrevet

Nei, vi er ikke dumme. Stereotyper er så kjedsommelige...

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, fannyfab skrev:

Uhm, sykepleiere er da ikke dumme. Eller, dumme folk finnes overalt. 

Et studie for de som ikke fikk til bedre? Det er faktisk skyhøyt snitt for å bli sykepleiere.

Skyhøyt, og skyhøyt, Fru Blom. Den skyen må ligge lavt i landskapet. https://utdanning.no/studiebeskrivelse/sykepleie 

Anonymkode: beaa8...e33

• Liker 1
Skrevet

Sykepleien er et trygt yrke i en verden med teknologiske framskritt, automatisering av tjenester og svingende oljepris. Velger du sykepleien, har du en etterspurt kompetanse siden behovet for helsehjelp øker. Og mange beundrer sykepleiere.

En annen side av yrket er lønnen, turnusarbeidet og at det generelt sett er en travel, tung jobb. Noen angrer på yrkesvalget når de begynner å tenke på barn, og kjenner at f.eks. tunge løft tærer på helsen. Det finnes selvsagt unntak, siden det er mange steder en sykepleier kan jobbe. Men dette er ihvertfall det en gjennomsnittlig sykepleier kan være misfornøyd med. 

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skyhøyt, og skyhøyt, Fru Blom. Den skyen må ligge lavt i landskapet. https://utdanning.no/studiebeskrivelse/sykepleie 

Anonymkode: beaa8...e33

Haha, ja. Nå er sykepleierstudiet veldig høyt i diverse storbyer. Kommer du til småbyer er snittet lavt. Snittet er for eksempel sykt lavt hvis man vil gå jus i Tromsø og er fra nord-norge. 

Alle studier har høye snitt og noen lave, men hvis du vil inn i Oslo, Tromsø, Bergen osv så er snittet opp til over 5.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, fannyfab skrev:

Haha, ja. Nå er sykepleierstudiet veldig høyt i diverse storbyer. Kommer du til småbyer er snittet lavt. Snittet er for eksempel sykt lavt hvis man vil gå jus i Tromsø og er fra nord-norge. 

Alle studier har høye snitt og noen lave, men hvis du vil inn i Oslo, Tromsø, Bergen osv så er snittet opp til over 5.

Dette stemmer vel ikke. Jeg har ikke sett en eneste poenggrense for sykepleie i førstegangskvoten som er over 50. Ordinærkvoten er jo ganske snodig å legge til grunn da det er opp til 10 andre tilleggspoeng man kan ha, der 8 av de går på alder. 

Poenggrensen for rettsvitenskap i nordnorsk kvote for førstegangsvitnemål er jo rundt 42,5, så selv dette "sykt lave snittet" er jo høyere enn de fleste poenggrensene for sykepleie. 

Hvor høy en poenggrense er dreier seg uansett utelukkende om hvor populært et studium er, samt hvor populær studiebyen er. Det er jo en grunn til at storbyene har høyere poenggrense enn mindre steder når det dreier seg om samme studium. Det er også en grunn til at medisinstudiet har høyere poenggrense for førstegangsvitnemål i Trondheim enn Oslo, og omvendt i ordinær kvote. Dette er ikke tilfeldig. 

Skrevet

Aldri tenkt det eller hørt om andre som tenker det før du skrev det nå, så nei

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette stemmer vel ikke. Jeg har ikke sett en eneste poenggrense for sykepleie i førstegangskvoten som er over 50. Ordinærkvoten er jo ganske snodig å legge til grunn da det er opp til 10 andre tilleggspoeng man kan ha, der 8 av de går på alder. 

Poenggrensen for rettsvitenskap i nordnorsk kvote for førstegangsvitnemål er jo rundt 42,5, så selv dette "sykt lave snittet" er jo høyere enn de fleste poenggrensene for sykepleie. 

Hvor høy en poenggrense er dreier seg uansett utelukkende om hvor populært et studium er, samt hvor populær studiebyen er. Det er jo en grunn til at storbyene har høyere poenggrense enn mindre steder når det dreier seg om samme studium. Det er også en grunn til at medisinstudiet har høyere poenggrense for førstegangsvitnemål i Trondheim enn Oslo, og omvendt i ordinær kvote. Dette er ikke tilfeldig. 

Men jeg tenker mest på de som søker med andregangsvitnemål fordi ikke alle starter å studere med en gang de er ferdig på vgs. Der må flesteparten ha 5 i snitt for å komme inn. De fleste steder med førstegangsvitnemål for sykepleierstudiet ligger på 4-4,5. Det er et snitt jeg vil kalle ganske så middels. 

Uansett, folk som studerer sykepleier er ikke dumme. Dumme folk er det overalt. For noen er studiet tungt, og for andre er det lett. Men sånn er det med alle studier.

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, fannyfab skrev:

Men jeg tenker mest på de som søker med andregangsvitnemål fordi ikke alle starter å studere med en gang de er ferdig på vgs. Der må flesteparten ha 5 i snitt for å komme inn. De fleste steder med førstegangsvitnemål for sykepleierstudiet ligger på 4-4,5. Det er et snitt jeg vil kalle ganske så middels. 

Uansett, folk som studerer sykepleier er ikke dumme. Dumme folk er det overalt. For noen er studiet tungt, og for andre er det lett. Men sånn er det med alle studier.

Nei, men når de ikke starter umiddelbart etter VGS sanker de inn alderspoeng. :) Det var vel poenget mitt, og dermed er det ganske poengløst å tenke karaktersnitt når man tar utgangspunkt i ordinær kvote. 

Men jeg synes det er rart at du synes at en poenggrense på 40-45 er "ganske så middels", samtidig som du mener at en poenggrense på 42,5 (som rettsvitenskap i Tromsø med nordnorsk kvote har) er "sykt lavt". Du må jo også huske at det er langt færre som har adgang til å søke i denne kvoten enn den vanlige kvoten, og dette vil jo påvirke poenggrensen betraktelig. 

Skrevet

Interessant tråd, kanskje noe NSF burde ha tatt en kikk på? "Dumme" folk finner man i alle yrker, som flere har skrevet før meg i tråden. 

Er selv sykepleier på tredje året, og føler meg slett ikke dum når jeg er på jobb. Ofte er jeg eneste sykepleier for rundt 60 pasienter. Jobbet i akuttmottak og på sengepost før, og følte meg aldri sett ned på av noen. Føler alt av legespesialister etc. vet hvor viktige "fotsoldatene" er, det er jo vi som ofte møter pasienten først og ser de over lengst tid. 

Man har et stort ansvar som sykepleier! Jeg ble overveldet da jeg var nyutdannet og gruet meg til hver vakt. Det var så mye jeg skulle kunne! Man skal mestre mange prosedyrer, som i verste fall kan ta livet av pasienten. F.eks. å administrere morfin, Ketorax og "enkle" ting som å unngå smitte og kontaminering. Man skal vite hva man driver med, og ha en stor respekt for pasientene. Mener jeg da. 

Hadde 4,5 i snitt da jeg søkte, kom riktignok inn på restplass da de økte antall studieplasser det året. Men karakterer har ikke alt å si for hvordan man er i toppetasjen altså. Felles for alle helsefaglige yrker vil jeg si at det er viktig å kunne jobbe selvstendig, beholde roen i stressende situasjoner, være ryddig i måten man arbeider på, og ikke minst empatisk. Tenk om det hadde vært du eller noen du er glad i som lå der i sykesenga eller på gulvet. 

• Liker 2
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men når de ikke starter umiddelbart etter VGS sanker de inn alderspoeng. :) Det var vel poenget mitt, og dermed er det ganske poengløst å tenke karaktersnitt når man tar utgangspunkt i ordinær kvote. 

Men jeg synes det er rart at du synes at en poenggrense på 40-45 er "ganske så middels", samtidig som du mener at en poenggrense på 42,5 (som rettsvitenskap i Tromsø med nordnorsk kvote har) er "sykt lavt". Du må jo også huske at det er langt færre som har adgang til å søke i denne kvoten enn den vanlige kvoten, og dette vil jo påvirke poenggrensen betraktelig. 

Selv om man sanker inn alderspoeng, er det ikke sikkert det hjelper særlig for folk å komme inn på et studie med høyt snitt. Med mindre man venter i 4 år da. Spørs jo selvsagt hva utgangspunktet er. 

Grunnen til at jeg sa at poenggrensa i Tromsø med nordnorsk kvote er sykt lav, er fordi at den ligger på opp i mot 5-6 i Bergen og Oslo. Ja, og det vet jeg. Jeg synes likevel at det er et ganske så middels snitt å komme inn på sykepleien med førstegangsvitnemål og jeg synes ikke 4-4,5 er et lavt snitt. Men sånn er det med de fleste studier bortsett fra medisin, jus ol. 

Poenget mitt i denne tråden var at snittet for å komme inn på sykepleie ikke er sykt lavt. Det er gjennomsnittlig og ganske middels. 

AnonymBruker
Skrevet

Sykepleiere har meget stor kompetanse, så nei det tenker jeg ikke. Ofte har de mer kunnskap enn leger også (selverfaring)!

Anonymkode: 70da0...b0f

• Liker 1
Skrevet

Lurer ofte på hva et "vanskelig studie" er.

AnonymBruker
Skrevet

Det tenker jeg ikke :)

Har skjønt at folk ser ned på mange forskjellige utdanninger. Selv gikk jeg faglærer i kunst og håndverk, og du sku sett enkeltes ansiktsuttrykk da jeg fortalte det :P Men jeg bryr meg ikke om hva andre mener. Alle kan ikke være leger og advokater. Jeg trives i jobben min, og det er faktisk det viktigste syns jeg. 

Men sykepleier er jo faktisk et viktig yrke, hvor man hjelper andre. Du kan jo spørre hvordan disse folka tenker seg en verden uten sykepleiere? 

Anonymkode: 2c74e...d43

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...