Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal på jobbintervju tidlig i uka som kommer.

Før har jeg stort sett sendt mail eller gått innom steder for å høre om de har ledig stilling. Etter en liten samtale har jeg fått jobb.

De få gangene jeg har søkt på utlyste stillinger og kommet til intervju har det ikke gått så bra.

Jeg får jernteppe. Føler ikke hvor mye jeg får frem hvor mye jeg ønsker å jobbe der, og hvorfor de skal velge meg istedet for en annen..

Jeg har gode attester og referansepersoner som kan ringes har bra ting å si om meg. Får jeg prøve meg i en jobb, så ser arb.giver selv at jeg er flink. Men jeg kan jo ikke si det til dem..

Føler at intervju er litt kunstig. At det kanskje er de mest utadvendte, skrytete og frempå som mest sannsynlig får jobber. De som gjerne pynter på sannheten, om hvor fantastisk de synes bedriften er, og hvor fantastisk jobb de kan gjøre.

Det er litt typisk å bli spurt om negative sider ved seg selv. Jeg har én klar som jeg skal nevne hvis jeg blir spurt, men skulle hatt et par til. Føler at mine dårlige sider ikke er noe som vil ødelegge for jobben jeg skal gjøre. Jeg er f.eks distré, husker ikke hvor jeg legger lommeboka mi, glemmer å kjøpe noe jeg trenger i butikken. Men når det gjelder jobb og ting som kan gå utover andre folk er hjernen min helt annerledes. Jeg glemmer ikke avtaler, kommer ikke for sent osv. Hjemme er jeg litt rotete, men på jobb har jeg total orden.

Synes spørsmål om dårlige sider er tåpelig, for de fleste nevner ting da som de snur positivt så det ikke høres negativt ut allikevel.

F.eks. leste jeg at en som søkte jobb hvor noe av oppgavene er å lese korrektur.. "En negativ ting er at jeg med en gang legger merke til skrivefeil i tekster jeg leser". Øh.. Det er jo positivt, spesielt for en sånn jobb.

"Nevn tre positive ting" ved deg selv er også litt vanskelig synes jeg..

Og så er det bra om jeg stiller noen spørsmål. Men vet ikke helt hva jeg skal spørre om. Jeg vil ha jobben, sannsynligvis samme hva svarene deres er..

Har dere noen råd? Vil virkelig ha denne jobben!

Anonymkode: e89c3...6e4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var nettopp gjennom et intervjumaraton i forbindelse med at jeg skulle skaffe meg min første fulltidsjobb. Og jeg ble ikke spurt om tre positive/tre negative kvaliteter på noen av de 11 intervjuene. Intervju er en kunstig situasjon. Mitt beste tips er å ikke forberede seg, men heller å bare svare ærlig på det du faktisk blir spurt om. Før når jeg gikk på intervjuer var jeg distrahert fordi jeg satt å ventet på "standardspørsmålene" slik at jeg kunne svare på dem slik jeg hadde øvd meg på hjemme. Da følte jeg meg litt som en robot, og evnet ikke å svare skikkelig når jeg ble stilt spørsmål som jeg ikke hadde øvd inn svarene på i forkant. De intervjuene gikk vesentlig verre enn de intervjuene jeg ikke hadde øvd meg på.

Lykke til :) 

Anonymkode: c92ef...c88

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

jeg ble ikke spurt om tre positive/tre negative kvaliteter på noen av de 11 intervjuene. Intervju er en kunstig situasjon. Mitt beste tips er å ikke forberede seg, men heller å bare svare ærlig på det du faktisk blir spurt om.

Takk for svar! Har bestemt meg for å ikke tenke for mye på forhånd. Kjipt å bli sittende og si "øh, hm.. synes det er vanskelig å svare på/øh, jeg.. hm, vet ikke". Håper de ikke stiller spørsmål som er vanskelig å svare på.

Hvordan få frem at man egentlig er bedre enn man fremstår på intervjuet? For jeg har følt meg helt håpløs på intervju før. Folk tror jeg overdriver, men hjernen bare kobler ut. De mest selvsagte ting blir vanskelig å si også, jeg virker jo blåst rett og slett.

Ikke bare en intervjuer heller, de er tre stk. Blir nervøs bare av å tenke på det.

Anonymkode: e89c3...6e4

Skrevet

Du kan jo nevne at en negativ ting med deg er at du ikke ikke er så god på intervjuer - og forklare at det blir kunstig...for så å komme inn på hvor god du er å jobbe og hvor mye du vil ha jobben?

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var nettopp gjennom et intervjumaraton i forbindelse med at jeg skulle skaffe meg min første fulltidsjobb. Og jeg ble ikke spurt om tre positive/tre negative kvaliteter på noen av de 11 intervjuene. Intervju er en kunstig situasjon. Mitt beste tips er å ikke forberede seg, men heller å bare svare ærlig på det du faktisk blir spurt om. Før når jeg gikk på intervjuer var jeg distrahert fordi jeg satt å ventet på "standardspørsmålene" slik at jeg kunne svare på dem slik jeg hadde øvd meg på hjemme. Da følte jeg meg litt som en robot, og evnet ikke å svare skikkelig når jeg ble stilt spørsmål som jeg ikke hadde øvd inn svarene på i forkant. De intervjuene gikk vesentlig verre enn de intervjuene jeg ikke hadde øvd meg på.

Lykke til :) 

Anonymkode: c92ef...c88

Jeg er uenig ass. Når jeg ikke kommer forberedt føler jeg meg rett og slett dopa :P haha . og blond. Når jeg egentlig har mørkebrunt hår :P 

Hør her TS. Den beste måten å acte på intervju som en skikkelig naturlig, KARISMATISK alien er å forberede deg på alle spørsmål, små og store, og selv de mest utenkelige. Og når du blir stilte det spørsmålet er det bare å late som om du tenker,- se litt rundt deg men IKKE opp i taket for da juger du , og smil og bruk tonefall og øyekontakt. ;) Dermed fikk jeg jobben. 

Kjenner jeg må skru på denne sjarm-knappen igjen for jeg har slutta på den jobben etter 6 mnd og har i det siste møtt opp uforberedt på alle.. så og si. Men så har jeg vært borti intervjuer som har vart i 1t og følt at jeg har svart dritbra,- pluss at jeg scorte høyt over gjennomsnittet på testene jeg tok.. noen ganger er det bare uflaks,- de velger folk med erfaring.. men never give up, never give up. 

Anonymkode: 5990f...c06

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...