Gå til innhold

Har disse selfie-menneskene ofte en mental sykdom, forstyrrelse, whatever?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker på personer som har et behov for å legge ut selfies på Facebook eller Instagram hver dag, uten at de er bloggere eller lever av dette på noen som helst måte (da kunne man jo forsvart dette med å si at det er en del av "virksomheten"). Folk sitter på kollektiv transport, poserer, tar femti bilder osv. Noen "klarer ikke å styre seg", og legger ut en haug med bilder samtidig, som et bilde som består av flere bilder. I noen Facebook-grupper hender det at det oppfordres til å legge ut selfies, og så er det et par stykker så spammer ned hele greia. Dette kan være pene mennesker, eller for eksempel overvektige mennesker, mennesker som er godt under middels attraktive...

En kompis har en sånn dame. Må ta selfies hele tiden, i tillegg til bilder av ungen non stop. Jeg skjønner at man vil ta bilder for minnenes skyld, men hele tiden? Virker jo slitsomt, og kompisen min går til tider lei. Kjenner at jeg er skeptisk til å date'e slike mennesker.

Husker da man lo av selfies, men det begynner jo å bli noen år siden. Nå virker det helt stuerent. Man må gjerne ta selfies iblant, men imo er det mange som har nådd et sykelig nivå.

Anonymkode: 42986...810

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dårlig selvtillit, de bruker sosiale medier for å fiske komplimenter :)

Anonymkode: be283...5b7

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Og så de som bruker filters for å se ung og rynkefri ut selv om de er stygge med masse rynker og kviser og kjempe stor trutmunn! Hvorfor kan de ikke se ut som normale folk uten gjøre seg till, viser pupper og utrindning og kom å ta meg jeg er så deilig plis gi meg likes og kommenter jeg er ung og pen med store pupper og lepper smask jeg må spy!

Anonymkode: 74f39...bae

• Liker 4
Skrevet

Er vel fåtallet som legger ut selfies daglig? 

Jeg har en på kollega Facebook/Snapchat. Han har et kallenavn på jobb og det er selfiekongen. :ler: Men selv han legger ikke ut daglig, selv om det er veldig ofte. 

Jeg tror ikke det trenger å være noe "galt" med de som legger ut mye selfier. Det er vel mange grunner til at folk har det eksponeringsbehovet. Jeg legger sjeldent ut selfie på Facebook. Da er det bytte av profilbilde eller en spesiell anledning. Men det blir noen selfier i løpet av uken til venninner på Snapchat. Vi pleier gjerne å ta bilde av oss selv også skriver vi ett eller annet, enten det er humoristisk, klaging, noe positivt etc. Men aldri trutmunn og slike ting. Det er en fin måte å holde kontakten og få se venninnene som ikke bor i samme by lenger. :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Narsissisme. 

Folk med dårlig selvtillitt vil jo som regel ikke ha masse bilder av seg selv på nettet, og bruker ungen/bikkja/gullfiskene som proxy.

Anonymkode: 33220...109

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og så de som bruker filters for å se ung og rynkefri ut selv om de er stygge med masse rynker og kviser og kjempe stor trutmunn! Hvorfor kan de ikke se ut som normale folk uten gjøre seg till, viser pupper og utrindning og kom å ta meg jeg er så deilig plis gi meg likes og kommenter jeg er ung og pen med store pupper og lepper smask jeg må spy!

Anonymkode: 74f39...bae

Filter, ja. Jeg fatter det ikke. De blir pene og får masse komplimenter for noe som ikke er dem. Og mange bruker filtre i sjekkesammenheng. Jeg er medlem av noen singelgrupper på Facebook. og damene bruker selvsagt filtre. Hun ene blir fly forbanna når filterbruken blir et tema. Hun justerer jo bare litt, fjerner en rød flekk, en kvise eller lignende, og skjønner ikke at det er å trikse med utseendet, som er ekstra dumt i en singelgruppe.

Anonymkode: 42986...810

• Liker 2
Skrevet

Tråden er ryddet for personangrep. 

Mynona, mod.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er tegn på dårlig mental helse

Anonymkode: 22ae6...56b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er tydeligvis mange som faktisk tror på den der at hvis det ikke er i sosiale medier så har det ikke skjedd. Selv sa jeg fra til noen fnisejenter nylig da selfie nummer sju med blitz(!) smalt i trynet mitt fra raden foran på kinoen. De virket oppriktig forbauset over at det skulle være noe galt med det, lixm. Man må jo tross alt ta det perfekte bildet før man forteller verden at man er på kino. 

Anonymkode: 1a8b8...9b7

• Liker 1
  • 3 måneder senere...
Skrevet

Denne tråden kunne jeg også ha startet. Selfie-avhengigheten er tankevekkende. 🙂

• Liker 1
Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet

Det kan være fordi de synes det er gøy, eller fordi de ikke har så mye å gjøre. Fordi de kjeder seg og synes det er koselig å være linselus. 

Man trenger ikke ha psykiske problemer for å ta mange selfies. 

Skrevet
1 minutt siden, Jegskulleønskeat skrev:

Det kan være fordi de synes det er gøy, eller fordi de ikke har så mye å gjøre. Fordi de kjeder seg og synes det er koselig å være linselus. 

Du har rett i det. Men det er svært mange narssissister blandt de som tar selfies hyppig.

Anonymkode: 97104...072

• Liker 1
Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har rett i det. Men det er svært mange narssissister blandt de som tar selfies hyppig.

Det er ikke mange som har narsissistisk personlighetsforstyrrelse. Det er en ganske sjelden diagnose. 

Gjest NotNaomi
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er enda flere som ynder å sette diagnoser på alt som ikke er helt a-4. Skjerpings.

Lurer på om det er en diagnose på de som alltid setter diagnoser på andre? 

Skrevet
1 minutt siden, NotNaomi skrev:

Det er enda flere som ynder å sette diagnoser på alt som ikke er helt a-4. Skjerpings.

Lurer på om det er en diagnose på de som alltid setter diagnoser på andre? 

Jeg har ikke satt diagnoser på folk. Jeg formidlet kun noe som er kjent for de fleste...: http://forskning.no/2015/01/mange-selfies-pa-nett-tyder-pa-asosiale-trekk

Skrevet

Det handler om jakten på bekreftelse og følelsen av å være god nok, men desverre så blir mange aldri gode nok i egne øyne.

Anonymkode: b1b05...648

Skrevet

Tja de har nok noe de sliter med tror jeg. Jeg kan ta noen hvis jeg har en dag jeg føler at i dag trenger jeg litt bekreftelse på utseendet mitt, men det går minst 3 uker mellom hver gang på Snapchat, og legger de aldri ut på Instagram eller Facebook fks.  

Anonymkode: 38735...380

Skrevet

Ikke nødvendigvis en diagnose, men mange jar nok et ekstra stort behov for å få bekreftelse. Muligens fikk de ikke nok bekreftelse av familie i barndommen, og «tar det igjen» nå. 

Det som er veldig trist er at majoriteten av denne belreftelsen går på utseende og materialistiske ting. Slik får vi et kaldere samfunn, som fokuserer mindre og mindre på bekreftelse i at du er en god person, er kunnskapsrik, o.l. Synes det er trist.

Når jeg går inn på en instagramprofil, og nesten utelukkende finner selfies, da tenker jeg mitt. 

Anonymkode: 56277...018

Gjest NotNaomi
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke satt diagnoser på folk. Jeg formidlet kun noe som er kjent for de fleste...: http://forskning.no/2015/01/mange-selfies-pa-nett-tyder-pa-asosiale-trekk

Ok. Dette gjaldt menn med mer anti-sosiale trekk. Interessant. Opprettet profil på fb for et par uker siden,og det er en mann der som veldig ofte bytter profilbilde. Nå er han langt over gjennomsnittet kjekk,så tenker han bare er opptatt av å vise seg fram,som egentlig mange gjør. Hm. Jaja. Trodde ikke narsissisme var så utbredt gitt,men diagnosene florerer jo for tiden.

Har også venninner som gjør,og de er ihvertfall ikke narsissister. Derimot veldig opptatt av andre. Og dette gjaldt ikke jenter i like stor grad.

Da hadde du et poeng. Blir bare så matt av diagnostiseringen over alt hele tiden. Begynner å lure på om hele verden er "sjuk"om dagen.

Skrevet
4 timer siden, Jegskulleønskeat skrev:

Nei, alt man trenger er en mobil. 🙂

Hva gjorde slike mennesker i 1985? Speilet seg?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...