Gå til innhold

Kolposkopi og ta vevsprøver

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal dette i morgen, gruer meg kjempemasse. Er det veldig vondt? Lenge? Har celleforandringer. :(

Anonymkode: f1a87...a9a

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Misforstod spørsmålet :)

Endret av altflyter
AnonymBruker
Skrevet

Å herregud... det håper jeg aldri jeg må. Kommer til å nekte om det blir aktuelt en gang. Det får gå som det går med meg. Aldri i livet om jeg skal igjennom det der.

Anonymkode: 035dc...5cb

AnonymBruker
Skrevet

Tror du @altflyter tenker på konisering.  Ikke vanlig med tømming før biopsi og kolposkopi.  

Jeg er lik deg ts.  Utsatte lenge fordi jeg var så ufattelig engstelig.  Tilslutt overvant frykten for kreft frykten for undersøkelsen.  Og angret som en hund etterpå for at jeg hadde vært så pysete.  

Kolposkopi er at man ser på livmorhalsen med et slags mikroskop.  Man stryker på litt eddik for å kunne se eventuelle forandringer i vevet som ikke ellers kan sees.  Det kan svi litt.  Gjorde ikke det hos meg.  Biopsiene kan være litt ubehagelig, men skal ikke være direkte smertefulle.  For meg føltes det ikke vondt, kan kanskje sammelignes med sex hvis han kommer for dypt :rodme:.  Gyn sa det var vanskelig å ta prøver fra meg og derfor tok det litt lenger tid, men hele konsultasjonen tok max 30 min.  Noen kan ha litt menstruasjonslignende smerter, jeg hadde ikke det.  Du kan ta 1g paracet og en ibux litt før konsultasjonen, for å være på den sikre siden.  Man føler seg jo ikke akkurat vel der man sitter, men alt i alt var det ikke verre enn en litt lang celleprøve.  Tenk på om du vil vite hva som skjer, eller prøve å fokusere på noe annet.  For meg funker det best å fokusere minst mulig på undersøkelsen, så jeg gav beskjed til spl som var med om at vi måtte finne noe annet å snakke om.  Ble en litt klein påtvunget samtale om jobben min :icon_lol: Men det funket for meg.  Hvis jeg hadde planlagt bedre ville jeg tatt med musikk eller lydbok eller noe.  Ikke at det er noe særlig lyder, men da kunne jeg konsentrert meg om noe annet.  

Lykke til, det går strålende :troest:

Anonymkode: cf323...165

• Liker 1
Skrevet (endret)
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du @altflyter tenker på konisering.  Ikke vanlig med tømming før biopsi og kolposkopi.  

Jeg er lik deg ts.  Utsatte lenge fordi jeg var så ufattelig engstelig.  Tilslutt overvant frykten for kreft frykten for undersøkelsen.  Og angret som en hund etterpå for at jeg hadde vært så pysete.  

Kolposkopi er at man ser på livmorhalsen med et slags mikroskop.  Man stryker på litt eddik for å kunne se eventuelle forandringer i vevet som ikke ellers kan sees.  Det kan svi litt.  Gjorde ikke det hos meg.  Biopsiene kan være litt ubehagelig, men skal ikke være direkte smertefulle.  For meg føltes det ikke vondt, kan kanskje sammelignes med sex hvis han kommer for dypt :rodme:.  Gyn sa det var vanskelig å ta prøver fra meg og derfor tok det litt lenger tid, men hele konsultasjonen tok max 30 min.  Noen kan ha litt menstruasjonslignende smerter, jeg hadde ikke det.  Du kan ta 1g paracet og en ibux litt før konsultasjonen, for å være på den sikre siden.  Man føler seg jo ikke akkurat vel der man sitter, men alt i alt var det ikke verre enn en litt lang celleprøve.  Tenk på om du vil vite hva som skjer, eller prøve å fokusere på noe annet.  For meg funker det best å fokusere minst mulig på undersøkelsen, så jeg gav beskjed til spl som var med om at vi måtte finne noe annet å snakke om.  Ble en litt klein påtvunget samtale om jobben min :icon_lol: Men det funket for meg.  Hvis jeg hadde planlagt bedre ville jeg tatt med musikk eller lydbok eller noe.  Ikke at det er noe særlig lyder, men da kunne jeg konsentrert meg om noe annet.  

Jeg ser at jeg misforstod spørsmålet :) Takk for rettelsen!

Endret av altflyter
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen hjertelig takk for svar, føler meg bedre nå :)

Anonymkode: f1a87...a9a

AnonymBruker
Skrevet

Skulle ønske fastlegen min henviste meg til koloskopi før det var for sent.

Anonymkode: 8c1f8...53a

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner at du gruer deg, men det er det rett og slett ingen grunn til! Det gjør ikke vondt i det hele tatt! Ikke vondere enn en helt vanlig gyn.undersøkelse! Men akk så viktig! Gjorde det for et år siden, og endte opp med å måtte konisere i etterkant. Liten pris å betale for å slippe en større operasjon! 

Anonymkode: dc33f...45c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...