Gå til innhold

Din hage og dine blomster.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er I gang med å planlegge å mure noen bed og lage pergola i hagen. Skal plante både stauder, urter og sommerblomster. Nå har vi en ganske kjedelig plen med noen roser ved terassen og en liten tujahekk son ble plantet i fjor. Vi har ganske mye innsyn så litt av planen er at det skal bli frodig slik at det blir mindre innsyn og mer "liv" i hagen. Neste år så håpet jeh at jeg får tid til å så noen grønnsaker i plantekasser og. Har tidligere fått gode tips her ang plen (tuuusen takk :blomst:) så nå lurer jeg veldig på hvilke blomster, spesielt stauder dere har som favoritter, om stell av disse. Og om noen har klematis. Hørt de er vanskelige å få til. Er og interessert i klatreplanter uten torner da vi venter barn og bør ha det barnevennlig. Jeg vil og ha humlevenlige planter. Er interesserte i både store høye  og små planter, og noen som blomstrer tidlig og sent på høsten.

Håper det er noen hage glade folk som vil delta her i tråden. Del gjerne bilder , linker. Om dere ikke vil ta bilde av hagen er det ok, vil dere poste et "skrytebilde" Kjør på! 

:lillesky2:

Anonymkode: aab7d...d90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Spørs hvilke "hagetype" du liker, jeg liker den litt romantiske, frodige hagen. 

Klematis er ikke så vanskelig, viktig å passe på at rota får skygge, grav ned et rør du kan vanne i ved siden av planten. Lettere å få vann og gjødsel helt ned til rota. Plant dypt, bruk kugjødsel og blodmel(beskytter mot visnesyke) ved planting så får de en god start pakke:) 

Jeg liker å bruke rosebusker, oppstammede syriner og lave trær ca 2 meter for å skape variasjon og frodighet i bedet, gjerne samplantet med klematis. Ellers er jeg glad i hosta, liljer, lavendel, riddersporer, høstfloks og solhatt. Alunrot er også fin, den har utrolig fint bladværk som er fint hele sesongen. 

Litt usikker på om det er lov å dele linker til blogger her, så slett om det ikke er lov. Men jeg finner mye inspirasjon og tips om hage og planter/stell her: 

http://ninasgaleverden.blogspot.no/search/label/Hagen i Paradiset?m=1

http://www.moseplassen.no/

Anonymkode: becd0...b83

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt usikker på om det er lov å dele linker til blogger her, så slett om det ikke er lov. Men jeg finner mye inspirasjon og tips om hage og planter/stell her: 

http://ninasgaleverden.blogspot.no/search/label/Hagen i Paradiset?m=1

http://www.moseplassen.no/

Anonymkode: becd0...b83

Linking til blogg er lov, så link i vei :) Linking til egen blogg er også lov, så lenge det er relevant i forhold til trådens tema.

Anonymkode: 1cc6a...b25

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lister opp mine favorittblomster, alle er humlevennlige🌸👩🏼‍🌾🐝🐝

erteblomster, jo mer du plukker jo flere blomster får du

cobea, må såes men super klatreplanter, fine blomster blålilla eller hvit

roser, velg gamle varianter for lukt nye for sykdomresistans

akeleier, så segselv villige og plutselig har du nye varianter

stemor, planter ut vår og høst siden de tåler minusgrader

solhatt, høy frodig staude, fine farger og fin snittblomst

solsikke, enkel og mange varianter 

peon, dronning i bed, må bare ha

liljer, lukt og utseende er fantastisk

salvie, lukt, holder insekter unna

marikåpe, fin grønn og lukter honning

lavendel, lukt men må ha dårlig jord for å trives

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.6.2017 den 16.54, Bianconera skrev:

Lister opp mine favorittblomster, alle er humlevennlige🌸👩🏼‍🌾🐝🐝

erteblomster, jo mer du plukker jo flere blomster får du

cobea, må såes men super klatreplanter, fine blomster blålilla eller hvit

roser, velg gamle varianter for lukt nye for sykdomresistans

akeleier, så segselv villige og plutselig har du nye varianter

stemor, planter ut vår og høst siden de tåler minusgrader

solhatt, høy frodig staude, fine farger og fin snittblomst

solsikke, enkel og mange varianter 

peon, dronning i bed, må bare ha

liljer, lukt og utseende er fantastisk

salvie, lukt, holder insekter unna

marikåpe, fin grønn og lukter honning

lavendel, lukt men må ha dårlig jord for å trives

Marikåpe? Ble virkelig overrasket nå. Her jeg bor er de ugress. Vokser mer av det i plenene enn gress😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker godt kattemynte, fjellflokk, høstbergknapp, storstjerneskjerm, rød solhatt og lavendel. Alle er superpopulære hos humler (og bier), spesielt kattemynte, og de er ikke populære hos brunsneglene. Urter som oregano og timian er også poppis hos humlene når de blomstrer (og sneglene er ikke glade i urter). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har fått helt dilla på georginer, og har 6-7 forskjellige farger i en liten hage. Og jeg kommer stadig hjem med flere! Hvor humlevennlige der er, aner jeg ikke, men de er råflotte å se på. Ryktene sier også at det er veldig enkle å ha med å gjøre, krever lite stell, og blomstrer lenge. Det eneste som er litt jobb med dem, er at man må grave opp knollen før frosten kommer om høsten, og lagre de inne over vinteren. 

georgin.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peon som er nevnt lenger opp er jo grei, men blomstringstiden er kort. Dahlia (georginer) blomstrer fra starten av juli om man velger å drive dem fra rundt midten av april - de tåler ikke frost så må kanskje står inne den første stunden. Og de blomstrer til frosten kommer om man passer på å klippe av ferdig blomster. Dahlia er min absolutte favoritt De er dessverre også sneglens favoritt så om det er mye snegler i området så bør de stå i tønner/kasser/pallekarmer for å redusere presset fra sneglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, skrue skrev:

Peon som er nevnt lenger opp er jo grei, men blomstringstiden er kort. Dahlia (georginer) blomstrer fra starten av juli om man velger å drive dem fra rundt midten av april - de tåler ikke frost så må kanskje står inne den første stunden. Og de blomstrer til frosten kommer om man passer på å klippe av ferdig blomster. Dahlia er min absolutte favoritt De er dessverre også sneglens favoritt så om det er mye snegler i området så bør de stå i tønner/kasser/pallekarmer for å redusere presset fra sneglene.

Jeg leste nylig at knuste eggeskall i bedet kan holde snegler unna, så jeg har strødd en del eggeskall i mine bed. Plantene ser fine og sneglefrie ut, men nå er jeg ikke så veldig plaget av snegler i utgangspunktet her jeg bor, så jeg kan ikke å god for tipset. Men du kan jo forsøke, og se om det hjelper?

Anonymkode: 1cc6a...b25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Prøver meg på klematis for første gang i år. Syns den er lettere enn jeg hadde sett før meg. Klatrer villig opp espalieret selv.

Har plantet stauder for første gang i år også, og jeg ser at de trives og har blitt mye større enn jeg trodde. Har plantet daglilje, hosta og praktsolhatt. Har sett på når det andre jeg har i hagen blomstrer, i et forsøk på å få blomstring gjennom hele sommeren.

Anonymkode: 0013d...70f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Jeg er ganske "fersk" som hage-entusiast, men jeg lærer underveis :D 

Har akkurat begynt å anlegge hagen selv og har en lang vei å gå, men så langt har jeg jo funnet noen favoritter. Hosta er jo lekker! Har ikke så mye av denne enda, men ser den for meg i mange av bedene etterhvert :) Har plantet to klematiser ganske nylig, syns de ser "pjusk" ut enda så er spent på om de blir noe. Den ene er plantet i forbindelse med vårt hjemmesnekrede huskestativ, så håpet er jo en frodig "vegg" der :D 

Roser, så langt er to buskroser og to klaseroser kommet inn i hagen, og selv om det er en del lus så har jeg holdt det greit nede ved å bare knipe lusene med fingrene, så syns ikke det er så stress :) Blir nok mer roser etterhvert også! 

Ellers syns jeg det er fint med litt busker og trær for å skape litt forskjellige høyder, og sånn generelt prøver jeg å holde meg til hvitt. Jeg har en drøm og en "hvit hage", spent på om den er det om noen år eller om jeg har falt bort ifra det ;)

Nå ble det ikke så veldig mye tips her, men følte bare jeg måtte kommentere! :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.6.2017 den 19.35, Soleklart skrev:

Marikåpe? Ble virkelig overrasket nå. Her jeg bor er de ugress. Vokser mer av det i plenene enn gress😂

Marikåpe i plen er en uting, men elsker å plukke marikåpe og ha det i buketter feks:) lukta er nydelig, og syns det er en vakker blomst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Storkenbb Rozanne, scabiosa og lavendel er blant mine favorittstauder. På litt fuktige steder er strandkattehale fin. Alle får besøk av humlene, men scabiosa er helt klart humlenes favoritt. 

Liker også busker og trær. Har lilla syrin, duftsjærsmin, hurdalsrose, villroser, rugosaroser og flere epletrær, morelltrær og et pæretre. På den delen av tomta som grenser mot skogen er det gamle furutrær, lerk, bjørk, rogn, lønn, eik og hassel.

Anonymkode: d4852...239

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...