Gå til innhold

A er altfor bra, B er best! Karakterjaget

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Alle som sliter med motivasjon o.l. Les denne! ❤️

Du er bra, akkurat som du er!

https://www.nrk.no/sorlandet/xl/nar-karakterjaget-blir-uoverkommelig-1.13519862

Anonymkode: daa9e...8c3

Ok.

Viktig tema! 

Hva jeg finner uetisk at journalisten og NRK informerer leserne om at denne gutten / unge mannen tvilte på sin legning.

Det er ikke relevant å opplyse om det og her har journalisten brutt etisk norm der de faktisk skal beskytte intervjuobjektet mot seg selv.

Anonymkode: 0e188...180

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Karakterer er intet annet enn en inngangsport for høyere utdanning, og videre en inngangsport for master og videre yrkesliv. Dersom du ikke når opp til kravene som settes hjelper det ikke å si at karakterer under kravet er best og at man er bra nok som man er. Du kommer fortsatt ikke inn. 

Men det er jo klart, dersom man ikke får det til eller at karakterpresset går til hodet på en er det sikkert en fin artikkel. Det samme med de som egentlig ikke har noe mål eller mening med å få gode karakterer, men føler at det er en forventning om at de skal gjøre det bra. For min egen del der man må oppfylle spesifikke krav for å oppnå de målene man har satt seg hjelper dette ekstremt lite. 

Anonymkode: 39698...691

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok.

Viktig tema! 

Hva jeg finner uetisk at journalisten og NRK informerer leserne om at denne gutten / unge mannen tvilte på sin legning.

Det er ikke relevant å opplyse om det og her har journalisten brutt etisk norm der de faktisk skal beskytte intervjuobjektet mot seg selv.

Som oftest får intervju-objektet lese gjennom og godkjenne når det lages en story om dem, om de vil.Og som 24 år er han voksen nok til å avgjøre selv hva han vil si eller ikke. 

Anonymkode: 8c6ef...b3f

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er galt med det? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Berentsens skrev:

Hva er galt med det? 

Vel, her har denne gutten "tatt mange psykiatertimer" står det og faktisk ble jeg overrasket over at det plutselig informeres om detaljer fra slike sessions som "tvilte på sin legning". 

Dette er jo fortrolig info som kan bli brukt mot ham. At han var så ustabil.

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vel, her har denne gutten "tatt mange psykiatertimer" står det og faktisk ble jeg overrasket over at det plutselig informeres om detaljer fra slike sessions som "tvilte på sin legning". 

Er man ustabil om man i en periode i livet er usikker på egen legning? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som oftest får intervju-objektet lese gjennom og godkjenne når det lages en story om dem, om de vil.Og som 24 år er han voksen nok til å avgjøre selv hva han vil si eller ikke. 

Hans alder gir liten garanti for at han har god dømmekraft. En journalist vet dette.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Berentsens skrev:

Er man ustabil om man i en periode i livet er usikker på egen legning? 

Nei.

Men dette er fortrolig informasjon - og andre (omgivelser) kan bruke dette mit ham. Derfor burde informasjonen blitt holdt unna media da intervjuobjektet selv ikke ser at han her blir utnyttet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som du gjør nå mener du? 

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei.

Men dette er fortrolig informasjon - og andre (omgivelser) kan bruke dette mit ham. Derfor burde informasjonen blitt holdt unna media da intervjuobjektet selv ikke ser at han her blir utnyttet.

Hva er fortrolig informasjon? At han har fått hjelp i form av samtale med psykiater, eller at han har tvilt på egen legning? 

Hvordan kan dette brukes mot han? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som du gjør nå mener du? 

Riktig. Akkurat som det gjøres nå. Vi diskuterer en artikkel.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Berentsens skrev:

Hva er fortrolig informasjon? At han har fått hjelp i form av samtale med psykiater, eller at han har tvilt på egen legning? 

Hvordan kan dette brukes mot han? 

"Å ja, det er deg som sto fram i den artikkelen! Husker jeg leste om det..går det bedre med deg nå? Så fint!"

Til en annen, bak hans rygg, sier folk på arbeidsplassen "han er vel homofil. Sto noe om det der. Sikkert derfor han er så hyggelig mot Øyvind!"

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Å ja, det er deg som sto fram i den artikkelen! Husker jeg leste om det..går det bedre med deg nå? Så fint!"

Til en annen, bak hans rygg, sier folk på arbeidsplassen "han er vel homofil. Sto noe om det der. Sikkert derfor han er så hyggelig mot Øyvind!"

Og så? Intervjuobjektet har helt sikkert tenkt gjennom det, på lik linje med andre som stiller opp i media om sitt privatliv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hans alder gir liten garanti for at han har god dømmekraft. En journalist vet dette.

Det er helt greit å ha slitt i livet med både det ene og det andre. Det er jo det hele artikkelen handler om. Det er ikke spesielt tabu lengre å ha tvilt på legningen sin heller. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste voksne er ikke slike sladreaper, og bryr seg heller ikke om de som er det. Hvis de vil pønske på noens legning av en eller annen grunn, og ikke har bedre ting å tenke på, så får de vel bare gjøre det i de minuttene det varer..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, Berentsens skrev:

Og så? Intervjuobjektet har helt sikkert tenkt gjennom det, på lik linje med andre som stiller opp i media om sitt privatliv. 

Jeg tror ikke det. Og dette er hva journalister lever av samtidig med at de plikter å beskytte sine intervjuobjekt mot seg selv.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke det. Og dette er hva journalister lever av samtidig med at de plikter å beskytte sine intervjuobjekt mot seg selv.

Hvorfor tror du ikke det? 

Er det noe som tilsier at denne karen må beskyttes mot seg selv? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Artikkelen er en perfekt oppsummering av studietiden min. Jeg slet med angstanfall og søvnløshet hver gang det nærmet seg eksamen, og gråt i ukesvis hver gang jeg mottok en B. Skulle ønske det var mer fokus på at man er god nok som man er, karaktermessig. Eventuelt at fag kunne gått over til å være bestått/ikke bestått.

Anonymkode: 0677a...065

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du skjønner det kanskje ikke selv, men det du argumenterer for her er jo at homofile ikke skal være åpen som sin legning, fordi det kan tolkes som at de er hyggelige mot "Øyvind" for å sjekke ham opp. Dersom arbeidsgiver er en pikk og vil bruke slikt mot noen, er det mer sannsynlig at de vil tenke at han tåler press veldig dårlig og derfor ikke bør ansettes enn at de stusser på at han kanskje er homofil.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...