Gå til innhold

Katt som driter i hagen - vår eller noen andres?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er en katt som har begynt å drite i innkjørselen til huset - og den er dårlig i magen og klarer ikke å grave den helt ned. Hunden blir gæren fordi den liker å spise kattebæsj, noe den selvsagt ikke får lov til! Men jeg lurer på om dette er vår katt, eller noen andres som bor i nabolaget? Det bor mange katter her.

Katten til familien er 14 år, og jeg tror den er ved god helse, den oppfører seg i hvert fall ikke noe annerledes. Problemet er at han ikke er kastert og har aldri vært til veterinæren. Familien har gitt helt faen i dette, og gidder ikke bruke penger på han - og nå er han selvsagt for vill til å bli håndtert, altså børstet, puttet i bur osv. Ja, jeg vet at det er en ræva situasjon, men vær vennlig å hold dere til tema. Dette er IKKE min avgjørelse, og familien bryr seg ikke om jeg snakker til dem.

Jeg kan ikke mye om katter, men tror de markerer med bæsj og tiss? Gjør de stort sett fra seg på egen eiendom eller går de til andres? Tror flesteparten av kattene her er utekatter (vår er for det meste det) og har sikkert ikke kattedo. Kan det være at det er en annen ukastrert katt i nabolaget hvor de har "krig" og markerer der den andre bor? Og jeg vet ikke om det er markering når den ene er dårlig i magen? Vår har dessuten kort pels så ikke lett å se om det gjelder den. Det er ingen vits i å si at vi burde ta med katten til veterinæren og sjekke dette, det tror jeg ikke familien er interessert i, da blir den nok heller avlivet hjemme (provoserende, i know). Han har heller ikke fått ormekur, kan det være årsaken til at han er dårlig i magen? Kan katter bli dårlig i magen av orm? Som sagt så kan jeg ingenting om katter. Kan sikkert ta bilde av dritten om noen er interessert (æsj). Mange spørsmål her, håper noen har noen teorier som kan være til hjelp.

Anonymkode: 85027...06b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Huff... Det er så sykt mange mennesker som ikke burde fått lov til å ha ansvar for dyr!!!! Å la en katt gå ukastrert rundt burde være straffbart!! 

Fysj!!! Du burde seriøst ta det opp med dem igjen, ta et skikkelig alvordsord! Evt ring mattilsynet eller få den omplassert!

Hadde det vært min familie haddde jeg klikka, du virker mest opptatt av litt dritt i oppkjørselen!  

Anonymkode: 000e3...b1c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huff... Det er så sykt mange mennesker som ikke burde fått lov til å ha ansvar for dyr!!!! Å la en katt gå ukastrert rundt burde være straffbart!! 

Fysj!!! Du burde seriøst ta det opp med dem igjen, ta et skikkelig alvordsord! Evt ring mattilsynet eller få den omplassert!

Hadde det vært min familie haddde jeg klikka, du virker mest opptatt av litt dritt i oppkjørselen!  

Ts har jo forsøkt å snakke med familien. Hold deg til tema som Ts ber om! 

Anonymkode: f6af7...9e5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Katter kan bli skikkelig dårlig i magen av orm. Så dere burde først og fremst gi den en ormekur hvis den aldri har fått det. Sykdom kan også gi problemmage så den burde fått en helsesjekk. Men ut ifra hvordan familien din tenker så er det kanskje like greit at den avlives hvis de ikke gidder å bruke så mye som noen hundrelapper på en helsesjekk. 

Hvem som driter hvor er UMULIG å si, da må man sitte å følge med på hvem som går dit. 

• Liker 1
Skrevet

Men TS, kan ikke du ta ansvar for katten og ta den med deg til vetrinær?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts har jo forsøkt å snakke med familien. Hold deg til tema som Ts ber om! 

Tydligvis ikke prøvd hardt nok

Hvis min familie var dyremishandlere hadde jeg brutt all kontakt med dem

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Forundret.. skrev:

Men TS, kan ikke du ta ansvar for katten og ta den med deg til vetrinær?

+1

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Katter kan bli skikkelig dårlig i magen av orm. Så dere burde først og fremst gi den en ormekur hvis den aldri har fått det. Sykdom kan også gi problemmage så den burde fått en helsesjekk. Men ut ifra hvordan familien din tenker så er det kanskje like greit at den avlives hvis de ikke gidder å bruke så mye som noen hundrelapper på en helsesjekk. 

Hvem som driter hvor er UMULIG å si, da må man sitte å følge med på hvem som går dit. 

OK, så det er på en måte ingen fasit på om katter helst gjør fra seg på egen eiendom eller andres, enten de er syke eller ei?

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjeften på deg og svar på spørsmålet mitt heller. Jeg har ikke ansvar for katten, jeg har ikke ansvar for noen dyr (er ikke gammel nok). Og nei, familien hører ikke på meg. Så du kan bare drite og dra.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

OK, så det er på en måte ingen fasit på om katter helst gjør fra seg på egen eiendom eller andres, enten de er syke eller ei?

Nei :) noen ganger markerer de, andre ganger bruker de bare stedet som do, som vane

Skrevet

Nøyaktig hvilken katt blir vanskelig å finne ut av med mindre det settes opp kameraer. Det er ganske uvanlig at en katt markerer med skit, det går mest i urin og stryking. Det ansees som vanlig at katter som kommer fra Hus 1 ikke gjør fra seg i hage tilhørende huset, men heller går til hage 2. Men det er viktig å huske at katter ser ikke på gjerder på samme måte som oss, så hva de definerer som "sin hage" er rimelig annerledes fra hva landegrensa faktisk sier.

Men telefon til Mattilsynet kan gjøres uavhengig av dette, du behøver ikke fortelle dem hvor gammel du er. Og da tenker jeg på at den gamle katten som  kanskje vil ha et litt bedre liv enn som så. Mattilsynet (eller dyrebeskyttelsen) vil da prøve å eventuelt fange ham med humane feller. Men ettersom han er såpass gammel så skal du ikke se bort ifra at han blir avlivd. For alt jeg vet er det fullt mulig det er det beste for ham.

En taktikk man kan forsøke seg på er å oppmuntre kattene til å ikke oppholde seg i hagen ved hjelp av diverse planter som kattene ikke liker lukten på (lavendel, rosmarin, kanel, mynte) men det er viktig å huske på at det er ganske individuelt hvorvidt de reagerer på det.

Ellers er det alltids vannspreder-taktikken hvor man ligger på lur og setter på vannet når man ser en katt.

AnonymBruker
Skrevet

Nei :) noen ganger markerer de, andre ganger bruker de bare stedet som do, som vane

OK, skal prøve å få tak i en ormekur da. Tviler på at katten vil til veterinæren, han er ganske uhåndterlig.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

OK, skal prøve å få tak i en ormekur da. Tviler på at katten vil til veterinæren, han er ganske uhåndterlig.

Det å få en halv vill katt inn i et bur kan være en utfordring, men pakk han inn i en burrito (bruk et håndkle) så får dere han hvertfall inn i buret. Dyrlegen har vært borti ganske mange uregjerlige katter og andre dyr så der veit de hva de skal gjøre :) 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Emmelise skrev:

Nøyaktig hvilken katt blir vanskelig å finne ut av med mindre det settes opp kameraer. Det er ganske uvanlig at en katt markerer med skit, det går mest i urin og stryking. Det ansees som vanlig at katter som kommer fra Hus 1 ikke gjør fra seg i hage tilhørende huset, men heller går til hage 2. Men det er viktig å huske at katter ser ikke på gjerder på samme måte som oss, så hva de definerer som "sin hage" er rimelig annerledes fra hva landegrensa faktisk sier.

Men telefon til Mattilsynet kan gjøres uavhengig av dette, du behøver ikke fortelle dem hvor gammel du er. Og da tenker jeg på at den gamle katten som  kanskje vil ha et litt bedre liv enn som så. Mattilsynet (eller dyrebeskyttelsen) vil da prøve å eventuelt fange ham med humane feller. Men ettersom han er såpass gammel så skal du ikke se bort ifra at han blir avlivd. For alt jeg vet er det fullt mulig det er det beste for ham.

En taktikk man kan forsøke seg på er å oppmuntre kattene til å ikke oppholde seg i hagen ved hjelp av diverse planter som kattene ikke liker lukten på (lavendel, rosmarin, kanel, mynte) men det er viktig å huske på at det er ganske individuelt hvorvidt de reagerer på det.

Ellers er det alltids vannspreder-taktikken hvor man ligger på lur og setter på vannet når man ser en katt.

Ja, jeg tviler på at noen andre vil ha han, han liker å bli koset litt med, men biter når han har fått nok, så jeg holder meg helst unna han (men han er jo mest ute og da så). Det har han gjort siden han var liten, så det er ikke noe som har kommet i det siste.

Synes bare det er så ekkelt med dritt i innkjørselen/hagen, spes når jeg går tur med hunden og han blir helt gæren etter dritten. Hunden blir forresten behandlet kjempebra, selv om katten ikke blir det. Provoserende, jeg vet.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det å få en halv vill katt inn i et bur kan være en utfordring, men pakk han inn i en burrito (bruk et håndkle) så får dere han hvertfall inn i buret. Dyrlegen har vært borti ganske mange uregjerlige katter og andre dyr så der veit de hva de skal gjøre :) 

Altså familien er ikke interessert i å prøve en gang (eller bruke penger på han, jeg vet ikke), og jeg kan ikke gjøre det selv. Katten biter når den har blitt koset nok med, så jeg tror ikke en veterinær-tur blir noe av altså. Men jeg kan jo prøve å få tak i ormekur og se om det hjelper!

AnonymBruker
Skrevet

Dette er vel sånt man ikke burde innrømme, men, joda, mine katter foretrekker å gå på do i naboenes hager. Blir litt flau på vinteren når sporene i snøen avslører hvor synderne kommer fra:flau:

Anonymkode: c2bac...51c

Skrevet

Mener å ha sett en spray på dyrebutikker man kan spraye ved bed o.l. for å unngå at katter ønsker å gå der. Kanskje dette kan gjøres i hagen din? Er gjerne verdt et forsøk. 

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Luckiness skrev:

Mener å ha sett en spray på dyrebutikker man kan spraye ved bed o.l. for å unngå at katter ønsker å gå der. Kanskje dette kan gjøres i hagen din? Er gjerne verdt et forsøk. 

Det var et bra forslag, det kan jeg prøve å få foreldrene mine til å fikse :) Kanskje vanskelig å få dekt hele innkjørselen + hagen men er verdt er forsøk!

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen (bortsett fra dusten ganske tidlig i tråden). Skal prøve å få tak i ormekur og anti-kattespray :) Trodde det var sånn at katter kanskje helst gjør fra seg hos andre og ikke der de spiser, eller kanskje føler seg trygge hjemme og helst går der. Jeg trodde visst feil :P Men er det helt feil å tenke at en katt som er dårlig i magen (og kanskje syk) helst gjør fra seg et annet sted enn hjemme hos seg selv fordi den vil skjule at den er syk? Eller blir den mer "sårbar" av å gå der andre katter bor?

Skrevet

Det var et bra forslag, det kan jeg prøve å få foreldrene mine til å fikse :) Kanskje vanskelig å få dekt hele innkjørselen + hagen men er verdt er forsøk!

Muligens det går an å spraye det langs tomten deres og ikke dekke hele hagen 100%. Kanskje den ikke vil gå over det markerte området. + kanskje litt ekstra spray de stedene katten pleier å drite.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...