Gå til innhold

15 åringer som fester

Anbefalte innlegg

Gjest Stjernelill
Skrevet

er jeg urimelig som nekter min 15 åring å gå på fest og drikke alkohol?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei! Du er sikkert mamma eller pappa og vet at det IKKe er tillat for folk under 18 år å drikke alkohol. Skjer det noe uansett om ungen er edru eller ikke før ungen er 18 år, så står du/dere ansvarlige for barns handlinger. Det kan bli kostbart i noen tilfeller. Kan bli fratrekk i forsikring ved uforsiktighet. Der kommer alkohol også innunder.

Anonymkode: 34224...3bb

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei! Du er sikkert mamma eller pappa og vet at det IKKe er tillat for folk under 18 år å drikke alkohol. Skjer det noe uansett om ungen er edru eller ikke før ungen er 18 år, så står du/dere ansvarlige for barns handlinger. Det kan bli kostbart i noen tilfeller. Kan bli fratrekk i forsikring ved uforsiktighet. Der kommer alkohol også innunder.

Det er ikke ulovlig for ungdom under 18 å drikke alkohol. Derimot er det ulovlig å forsyne ungdom under 18 med alkohol, det være seg salg eller at man deler. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
11 minutter siden, Stjernelill skrev:

er jeg urimelig som nekter min 15 åring å gå på fest og drikke alkohol?

Du er ikke urimelig om du nekter ungdommen å drikke som 15 åring, men det er vel på grensen til urimelig å si at alle fester utgår. Ungdommer i denne alderen er jo på forskjellige tilstelninger og man kan ikke nekte alt.

Ta forhåndsregler ved å kjøre til og fra. Snakk gjerne med foreldrene til ungdommen som skal ha festen. Og fortell ungdommen at uansett hva som skjer skal de kontakte deg for hjelp hvis noe føles problematisk. 

Endret av Ulven
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet at det på bygdene ofte er større toleranse for drikking i lag med mindreårige. Her jeg bor, er det ikke vanlig at 15-åringer drikker, men selvfølgelig er det noen foreldre som ikke tørr å sette grenser her og. Men det er ikke sånn at det er de kule som drikker, heller motsatt.

Anonymkode: 95710...8fb

AnonymBruker
Skrevet

Du må/bør jo si at det ikke er ok. Men hvor mye du får gjort med det er jo en annen sak. 

Anonymkode: 9146f...904

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hahaha nei selvfølgeilg ikke! 

Anonymkode: 49da2...5e2

Skrevet

Nej. Du är ansvarsfull

Gjest Axl Rose
Skrevet (endret)

Fint at det virkelig finnes foreldre som nekter de. Når jeg var på den alderen så var vi mange som drakk og festrøykte. Vi var ganske så ville, og ei som er et år yngre enn meg ble gravid som 15 åring og mor som 16 åring. Ødelagt resten av ungdomstiden altså. Alle vennene hennes var ute og moret seg, hun satt inne med barnet og lite søvn. Alt dette for hun drakk og hadde sex i fylla uten prevensjon.

Jeg og noen til endte jo opp med å ruse oss i noen år. 

Det var noen som aldri drakk før de ble 18 år og de har i dag den beste utdanningen, gode jobber, tjener mest. To av de et gift også.

Endret av Axl Rose
AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, Ulven skrev:

Det er ikke ulovlig for ungdom under 18 å drikke alkohol. Derimot er det ulovlig å forsyne ungdom under 18 med alkohol, det være seg salg eller at man deler. 

Hvordan skal da en under 18 få tilgang til alkohol? Da må de stjele det da.

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var 16 år begynte jeg så smått å drikke. Jeg spurte ikke mine foreldre om lov, men opplyste mer om at jeg kom til å gå på de og de festene. De sa jeg ikke fikk lov, men nektet meg ikke fullstendig. Og de visste jeg kom til å drikke alkohol, noe de selvfølgelig ikke likte, men aksepterte. 

Dette gjorde at jeg hadde kommunikasjon med de gjennom kvelden. Jeg drakk ikke så mye, for jeg visste de satt oppe og ventet på meg. De visste hvor jeg var og hvem jeg var med. Sånn som jeg ser det var det den beste løsningen. Om de hadde nektet meg hadde jeg allikevel reist på fest. Da hadde de ikke visst hvor jeg var og hvem jeg var med. 
De kjøpte aldri alkohol til meg så lenge jeg var under lovlig alder, så de bidro aldri til festingen min. De passet bare på at jeg var litt tryggere enn hva jeg ellers hadde vært om de hadde nektet meg fullstendig. 

Anonymkode: 62030...447

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Uhm. De under 18 får tilgang til alkohol via andre personer over 18 som er villige til å bryte loven for de og derav kjøper alkohol til mindreårige. Enkelt og greit. 

Anonymkode: 62030...447

• Liker 3
Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke uvanlig at ungdom tar seg "friheter" i foreldrenes barskap, men de fleste får det via myndige som kjøper. Og som dermed er den som bryter loven. 

Endret av Ulven
  • Liker 1
Skrevet

Da jeg var på samme alder var jeg alltid åpen med foreldrene mine om fester der alkohol var med i bildet. De lot meg dra og stolte på at jeg hadde vett nok til å ikke drikke meg sanseløs. Tilbake stolte jeg på dem med å si ifra om festene. Da visste de hvor jeg var og hvem jeg var med, og jeg visste at jeg kunne ringe til dem hvis noe skjedde. På den måten fikk jeg et veldig avslappet forhold til alkohol. Jeg hadde null behov for å vise hvor "kul" jeg var ved å drikke så mye som mulig. Som regel endte jeg opp med å passe på de som hadde drukket altfor mye. 

Husk at det er veldig lett for din ungdom å reise på fest uten at du vet det. Det er ikke verre enn å si at det er overnatting hos en venn, også reiser de på fest. Og da kan du være sikker på at de får i seg bra med alkohol, man får faktisk alltids tak i noe. Og du kan ikke akkurat nekte ungdommen å være sosial heller. Så i en sånn situasjon syns jeg det er bedre å ta en ordentlig prat om konsekvensene ved alkohol, og lage noen regler rundt sånne fester (som at du kanskje vil vite hvor det er og hvem h*n skal være med). Du kan jo også forlange at du skal kjøre til og fra. Men da vet du hva ungdommen din driver med, og ungdommen din vet at h*n kan ringe deg om noe skulle skje. 

• Liker 2
Gjest NotNaomi
Skrevet

Nei,du er ikke urimelig! Du setter grenser,og det er uten unntak en god ting. Å sette grenser er å bry seg om. 

Gjest Stjernelill
Skrevet

Takk for god svar! Det som overrasker meg er at mange syns at de er for unge for å drikke, men så å si "alle" syns at man kan ikke man kan nekte de heller... de er unge bare en gang! Osv!

når man vet at 15 -16 åringer er mindre fornuftige enn 10 åringer, så skal vi liksom godta at de skal drikke og få enda mindre dømmekraft?  

Skrevet
1 time siden, Stjernelill skrev:

Takk for god svar! Det som overrasker meg er at mange syns at de er for unge for å drikke, men så å si "alle" syns at man kan ikke man kan nekte de heller... de er unge bare en gang! Osv!

når man vet at 15 -16 åringer er mindre fornuftige enn 10 åringer, så skal vi liksom godta at de skal drikke og få enda mindre dømmekraft?  

Jeg tror problemstillingen ligger i at man selvfølgelig kan nekte de i teorien, men at man aldri kan kontrollere hva de gjør i praksis. Dermed er det tryggere for ufornuftig ungdom å vite at de har trygge voksne de kan ringe til hvis de skulle ta dumme valg. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg var på den alderen kjøpte vi øl på Rimi. Ingen som brydde seg med aldersgrenser så lenge vi betalte litt ekstra. 

Anonymkode: 0f7e4...55e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er ikke urimelig som nekter.

Jeg drakk en del på den alderen selv, men det var i smug, og vi var veldig forsiktige med å være edru nok og komme tidsnok hjem på kveldene. Ungdom som vil drikke får det til uansett, men de med strenge regler for sånt vil jo (forhåpentligvis) ta hensyn til de. 

Hadde venner med foreldre som kjøpte drikke og lot barna dra på de festene de ville. De ungdommene slapp seg mere løs, for "mamma bryr seg ikke" liksom. Jeg visste at om jeg kom full hjem og ble oppdaget så ville det bli rabalder, så jeg passet mere på. 

Men selvfølgelig, dette er jo heeeelt individuelt. Er nok mange som passer på selv om de har fått lov til å dra på fest også. Du kjenner ditt barn best. 

Anonymkode: 9b929...1a1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...