Gå til innhold

Hvilken størrelse på klær? (Barnehagestart)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg har en liten unge som skal begynne i barnehagen første august. Han er nå 74 cm lang og ca 9 kg, 15 mnd. Har vært liten siden han ble født, men vokst jevnt og fulgt sin kurve.

Tenkte å komme i gang med litt innkjøp til barnehagestart for å få fordelt det litt utover de neste månedene. Sparer sko til sist siden føttene har vokst veldig mye etter at han begynte å gå.

Men tror dere det er lurest å kjøpe i strl 80? Skjønner at ingen her er synske, men hva er deres erfaringer? :)

Og har noen konkrete tips om regntøy, overtrekkadresse og ullundertøy(gjerne ikke altfor dyrt, så man kan kjøpe flere sett)?

Anonymkode: 9f18c...f3b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min er 18 mnd, litt over 80 cm og 10,5 kg. Bruker for det meste 80 i klær nå. 86 blir stort sett litt for stort., men det er for det meste 86 jeg har handlet innn til barnehagestart.

Jeg har kjøpt regndress og overtrekksbukse på KappAhl. Kjøpte når de hadde 30 % en dag her forleden.

Ellers er det mye tilbud å finne på merkeklær på nettet, jeg har eldre barn også og til de handler jeg mye i nettbutikker. Reflex yttertøy har jeg brukt mye av til de, men nå syns jeg det har steget for mye i pris, så blir for dyrt når jeg har 3 stk som skal ha. Og det er ikke såååå bra. Da kjøper jeg heller Reima på salg, det har ofte bedre komfort.

Ull handler jeg på salg gjennom hele året, er ikke så veldig nøye på merker, syns det er mye bra.

F eks er Cubus sittt helt ok(de har Big Smile day i morgen, 40 % før kl 10, og 30% resten av dagen.)

Name it har jeg også kjøpt en del av på salg nå i vår

Janus og Joha kjøper jeg om jeg kommer over et godt tilbud.

Anonymkode: 94c6c...be8

Gjest GoldenLioness
Skrevet

86. Bare å brette opp ermene. Lite vits i å kjøpe noe som de vokser ut av på et par mnd.

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg har en liten unge som skal begynne i barnehagen første august. Han er nå 74 cm lang og ca 9 kg, 15 mnd. Har vært liten siden han ble født, men vokst jevnt og fulgt sin kurve.

Tenkte å komme i gang med litt innkjøp til barnehagestart for å få fordelt det litt utover de neste månedene. Sparer sko til sist siden føttene har vokst veldig mye etter at han begynte å gå.

Men tror dere det er lurest å kjøpe i strl 80? Skjønner at ingen her er synske, men hva er deres erfaringer? :)

Og har noen konkrete tips om regntøy, overtrekkadresse og ullundertøy(gjerne ikke altfor dyrt, så man kan kjøpe flere sett)?

Jeg vet ikke helt hva jeg ville kjøpt i str, men min erfaring er at utedresser ofte er veldig store i str. Min gutt på 18 mnd er forholdsvis stor for alderen, men sommerdressen i str.86 måtte jeg bare bytte i str.80, for han klarte ikke å gå i den (aaltfor lang i beina). Den erfaringen har jeg gjort meg mange ganger, og spesielt vinterdresser kan bli veldig store og klumpete om de er for store i str. Vet ikke hvor du bor, men Barnas Hus har ofte gode salg på ull (f.x Joha) og også dresser når det er utenfor sesong. Synes faktisk det meste som selges til barn er av OK kvalitet. 

Anonymkode: 773be...ce8

AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at det er lite  forskjell på størrelser, holder man 80 og 86 mot hverandre så er forskjellen liten på skjorter, og trøyer og bukser. Bodyer har litt mer forskjell. Så jeg ville kjøpt 86 til "inneklær" og ventet med dyre ting som parkdress og regntøy. Begge deler kan i enkelte merker være veldig romslige i størrelsen. 

Så jeg ville kjøpt 80 i høstjakker og mer sommerlige plagg (august og september kan være varme) og ellers 86, og ikke kjøpt noe yttertøy til vinteren ennå. 

Anonymkode: 700cf...3e9

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ville i hvert fall ikke kjøpt mindre enn str. 80, men mye regntøy ka være stort i str. feks. Så greit å sjeke det nøye. Regntøy og skalldress ville jeg brukt litt penger på! Vi har konsekvent brukt Kattnakken regntøy i bhg, og har fått mye skryt for det. Vårt barn har vært det eneste som har vært helt tørt! Dyrt ja, men kan kjøpe brukt på finn.no feks hvis man er heldig. Av skalldress har vi havnet på Reflex! Så fornøyd med denne også. Den ble kjøpt billig på salg! Nesten vanntett. :) Av skalljakker har vi kjøpt Bergans til halv pris på finn, og det samme med vinterdress fra POP. Vi ender opp med de samme merkene på yttertøy fordi vi er så fornøyd! Av fottøy går det i viking goretex joggesko nå, og på vinteren Kavat som er foret. Det er jevnlig salg på disse. :) Utrolig gode sko som er vanntette. 

Høst- vår brukes utelukkende ulltøy, og her passer jeg på å handle på salg! Blant annet har jeg nettopp kjøpt inn ullgensere til kr. 49 på babyshop.no til neste sesong. Blir fort flekker og hull på bukser og gensere etter min erfaring, så ull kjøper vi på sommersalg, eller ønsker oss til bursdag/jul. 

Anonymkode: e1839...b56

AnonymBruker
Skrevet

Oi! Sønnen min på 6 mnd bruker 74 - er han en gigant, eller flater veksten ut snart?😅

Anonymkode: 2354f...130

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...