Gå til innhold

Hvis man ikke ønsker rengjøring av hotellrommet...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Syns det er så stress å føle seg jaget ut hver morgen, så jeg lar "Do not disturb"-taggen henge på døra. Tar den av for rengjøring hver 2.-4. dag alt etter som.

Men noen stuepiker blir nesten aggressive. Banker på døra allikevel, eller huker meg inn i korridoren. Noen kommer inn på rommet og roper. Koselig når man ligger halvnaken i senga og sover. Er de pålagt å sjekke at gjestene fortsatt er i live hver dag? Noen skal liksom "bare sjekke" virker det som... Men hva kan jeg gjøre for å unngå dette problemet? Hvis det er sånn at de taper lønn på meg, kan jeg betale dem for å la meg sove i fred? Må jeg si i resepsjonen at jeg liker å sove og vil ha fred når jeg er på ferie? Virker unødvendig når man tross alt får denne dingsen til å henge på døra.

Anonymkode: 497ca...35d

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Si ifra i resepsjonen :) å hvis de holder på slik så gir du hotellet en klage. "Do not disturb" henger der for en grunn 

Anonymkode: d01fb...c71

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner problemstillingen din. Når jeg er på ferie, med mindre jeg har spesifikke planer tidlig om dagen, vil jeg sove lenge. Og da mener jeg tolv/ett-tiden-lenge.

Det du kan gjøre, iallefall på de hotellene jeg har erfaring med, er å ha Ikke forstyrr-skiltet hengende på morgenen, ta det bort når du forlater rommet og si ifra i resepsjonen når du går ut og spør om noen kan komme å rengjøre rommet mens du er borte.

Nevn gjerne også eventuelle problemer du har hatt, hvis de har kommet inn på tross av Ikke fortstyrr-skiltet, f.eks. Ingen liker å ha fremmede mennesker komme inn i et rom man ligger å sover halvnaken i, så det tror jeg nok de kommer til å forstå. Hvis de likevel har en slags policy der de må rengjøre hver dag, kan de sikkert tilrettelegge det sånn at de kommer senere på dagen - når du enten er våken i rommet eller er ute for dagen.

Anonymkode: ad5c1...196

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg henger alltid opp skiltet og lar det henge hele oppholdet om jeg ikke går tom for toalettpapir eller noe sånt. Men har opplevd å komme tilbake til oppredd seng, ja, selv om skiltet har vært oppe. Skjer heldigvis ikke så ofte at de kommer når jeg er på rommet, men det har hendt. Spesielt på avreisedagen hvor de vil ha meg ut fortest mulig, men jeg forbeholder meg jo retten til å ha rommet frem til utsjekkingstidspunktet. 

Anonymkode: 47c4c...1ee

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg henger alltid opp skiltet og lar det henge hele oppholdet om jeg ikke går tom for toalettpapir eller noe sånt. Men har opplevd å komme tilbake til oppredd seng, ja, selv om skiltet har vært oppe. Skjer heldigvis ikke så ofte at de kommer når jeg er på rommet, men det har hendt. Spesielt på avreisedagen hvor de vil ha meg ut fortest mulig, men jeg forbeholder meg jo retten til å ha rommet frem til utsjekkingstidspunktet. 

Trur det er strategisk å ta det ned når du kan, ellers vil dei tilsette tru at du har gløymt det heile opphaldet. Dei "må" inn og re senga etc, så det er vel betre om dei får lov i løpet av dagen...

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Fjaselina skrev:

Trur det er strategisk å ta det ned når du kan, ellers vil dei tilsette tru at du har gløymt det heile opphaldet. Dei "må" inn og re senga etc, så det er vel betre om dei får lov i løpet av dagen...

Nei de "må" jo ikke det, skiltet betyr jo at man foretrekker at det ikke gjøres? Det har hendt jeg møter betjeningen i gangen på vei ut og de spør, da sier jeg at jeg ikke trenger noe. Det er helt greit, så lenge de ikke kommer inn på rommet for å spørre, da forsvinner jo vitsen med hele skiltet. 

• Liker 5
Skrevet (endret)

Jeg skjønner godt irritasjonen, og hadde sagt fra i resepsjonen om jeg opplevde dette.

Samtidig skjønner jeg personalet. En ting er at de taper eventuell tips, en annen er at de nok vil forsikre seg om at rommet ikke er helt bomba etter to uker og fuglen har fløyet.

I tillegg må det være rart å jobbe et sted der det ble tiden kommer mennesker som tror de eier hele greia. Litt som på butikker der enkelte kunder overser personalet som om de er en del av interiøret, de er jo betalende kunder, må vite, og kunden har alltid rett. Alle som har jobbet på hotell, butikk, restaurant og så videre vet jo hvor idiotiske sånne mennesker fremstår for alle andre.

- ikke at jeg på noen måte sammenligner dette med å henge opp ikke-forstyrr-skilt eller å ønske å sove lenge - det finnes nok av uhøflige ansatte også, og forhåpentligvis tar hotellet tak i det. Men da må de få beskjed (men det er ikke nødvendigvis slik at den man møter på i resepsjonen gjør noe mer enn å sladre til rengjøringspersonalet i stedet for til sjefen..).

Endret av applestories
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvilket øand snakker dere om, og hvordan får stuepikene betalt i det aktuelle landet? Det er nemlig vesentlig. 

Noen steder får nemlig ikke stuepikene gå hjem før de har ryddet alle rommene på listene sine. Derfor jobber de både sent og tidlig. 

Anonymkode: 1f725...78e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for tips, alle sammen. Bra det er flere B-mennesker der ute, begynte å lure på om jeg var den eneste som ikke vil ha renhold hver dag pga. alt dette stresset de lager... 

Ja, det med å ta ned skiltet når man forlater rommet funker noen ganger. Men ikke alle hoteller hvor de tar runde senere på dagen, tror jeg. Og syns det er greit å slippe å rydde og gjemme unna alt av private ting hver dag uansett (vil ikke at fremmede skal tukle med tingene mine eller føle seg nødt til å rydde i rotet mitt).

Kvier meg for å klage på folk som bare prøver å gjøre jobben sin, så kommer jeg og gjør det vanskelig liksom. Så vil helst unngå det da. En gang klaget faktisk renholderen på meg, så jeg fikk hotellsjefen på døra! Fordi NÅ må de ordne her, jeg gikk fortsatt i pysjen, ba de høflig om å vente, men nei, da henta de sjefen.. Kanskje bedre enn at de stormer inn, men syns det var litt kjipt... Fy fy, dårlig gjest liksom. Hmm, tror kanskje jeg skal prøve å si ifra på forhånd neste gang, når jeg tenker på denne hendelsen. =/

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilket øand snakker dere om, og hvordan får stuepikene betalt i det aktuelle landet? Det er nemlig vesentlig. 

Noen steder får nemlig ikke stuepikene gå hjem før de har ryddet alle rommene på listene sine. Derfor jobber de både sent og tidlig. 

TS her. Jeg snakker ihvertfall om vanlige hoteller i vest- og sentraleuropeiske storbyer... Norge, Sverige, Tyskland, Nederland, etc... Hvor er det vanlig at stuepikene ikke får gå hjem?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Huff, hvorfor MÅ de inn og re senga og skifte håndklær? 

Anonymkode: 09bb8...a0f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips, alle sammen. Bra det er flere B-mennesker der ute, begynte å lure på om jeg var den eneste som ikke vil ha renhold hver dag pga. alt dette stresset de lager... 

Ja, det med å ta ned skiltet når man forlater rommet funker noen ganger. Men ikke alle hoteller hvor de tar runde senere på dagen, tror jeg. Og syns det er greit å slippe å rydde og gjemme unna alt av private ting hver dag uansett (vil ikke at fremmede skal tukle med tingene mine eller føle seg nødt til å rydde i rotet mitt).

Kvier meg for å klage på folk som bare prøver å gjøre jobben sin, så kommer jeg og gjør det vanskelig liksom. Så vil helst unngå det da. En gang klaget faktisk renholderen på meg, så jeg fikk hotellsjefen på døra! Fordi NÅ må de ordne her, jeg gikk fortsatt i pysjen, ba de høflig om å vente, men nei, da henta de sjefen.. Kanskje bedre enn at de stormer inn, men syns det var litt kjipt... Fy fy, dårlig gjest liksom. Hmm, tror kanskje jeg skal prøve å si ifra på forhånd neste gang, når jeg tenker på denne hendelsen. =/

Der ville jeg i hvert fall ikke bodd flere ganger! Vi er flere som deg. Hvis de ansatte ikke vil bli "utestengt" fra rommet får de la være å ha ikke forstyrr-skilt. De fleste sånne skilt har jo en bakside der man kan be spesielt om rengjøring av rommet hvis man ønsker det. Burde heller vært sånn at man måtte henge det skiltet for å få "service" på rommet. Som uansett stort sett består av glatting av laken og stramming av sengeteppe så man må rive det løs igjen hver dag for å komme seg under. Og det en tidligere i tråden nevnte om folk som tror de eier rommet? Det gjør de jo den tiden de har betalt for det. Man må selv få bestemme om man vil ha lakenet glattet på eller ikke. Noen ganger har jeg ting liggende på senga pga null lagringsplass, da vil jeg ikke ha personale til å "rydde" det vekk. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg pleier alltid å ha "Ikke forstyrr" på døra, unntatt hvis jeg spesifikt ønsker renhold, og har aldri opplevd at noen har kommet inn da hverken i Norge eller i utlandet. Men nå unngår jeg store hoteller da, så kanskje mer respekt for gjestene og deres ønsker på mindre hoteller?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tidligere jobbet som husøkonom på flere hoteller i London, Amsterdam og Oslo. Det TS beskriver høres ut som et litt merkelig sted om stuepikene "roper" når de kommer inn osv.

Hoteller har for vane å tilby sin del av "avtalen", nemlig å daglig rengjøre rommene. Om man derimot ikke ønsker rengjøring er det virkelig ikke værre enn å gi beskjed i respsjonen sånn at de kan gi beskjed til husøkonomen. Henger du opp ikke forstyrr-skiltet vil noen stadig sjekke om det fremdeles henger der, og rommet vil bli stående som ugjort hele dagen og evt. satt opp for rengjøring for kveldsvaktene.

Om man ikke ønsker rengjøring i det hele tatt må man gi beskjed.

Anonymkode: 1a119...2ce

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, asterix skrev:

Jeg pleier alltid å ha "Ikke forstyrr" på døra, unntatt hvis jeg spesifikt ønsker renhold, og har aldri opplevd at noen har kommet inn da hverken i Norge eller i utlandet. Men nå unngår jeg store hoteller da, så kanskje mer respekt for gjestene og deres ønsker på mindre hoteller?

Bor som regel på mellomstore hotell. Har heldigvis ikke skjedd så mange ganger at de kommer inn, oftere at dem bare banker på eller gløtter i døra for å sjekke ståa liksom...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tidligere jobbet som husøkonom på flere hoteller i London, Amsterdam og Oslo. Det TS beskriver høres ut som et litt merkelig sted om stuepikene "roper" når de kommer inn osv.

Hoteller har for vane å tilby sin del av "avtalen", nemlig å daglig rengjøre rommene. Om man derimot ikke ønsker rengjøring er det virkelig ikke værre enn å gi beskjed i respsjonen sånn at de kan gi beskjed til husøkonomen. Henger du opp ikke forstyrr-skiltet vil noen stadig sjekke om det fremdeles henger der, og rommet vil bli stående som ugjort hele dagen og evt. satt opp for rengjøring for kveldsvaktene.

Om man ikke ønsker rengjøring i det hele tatt må man gi beskjed.

Uff, bare jeg som skaper forvirring for dem da. :) Ja, skal si ifra i resepsjonen neste gang så de slipper å gå og lure ihvertfall. 

Med denne ropingen mente jeg at de kommer inn i "gangen" og sier "hello" høyt for å se om det er noen der... Kanskje etter å ha prøvd å banke på, for jeg sover tungt, og en annen gang var mens jeg var i dusjen. Mente ikke å overdramatisere, blir bare så stressa av det!

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Diktator som lager listene må jo huske på at mange ikke ønsker rommet "rengjort" hver dag! 

Anonymkode: 517cd...7d0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bor som regel på mellomstore hotell. Har heldigvis ikke skjedd så mange ganger at de kommer inn, oftere at dem bare banker på eller gløtter i døra for å sjekke ståa liksom...

Uff, bare jeg som skaper forvirring for dem da. :) Ja, skal si ifra i resepsjonen neste gang så de slipper å gå og lure ihvertfall. 

Med denne ropingen mente jeg at de kommer inn i "gangen" og sier "hello" høyt for å se om det er noen der... Kanskje etter å ha prøvd å banke på, for jeg sover tungt, og en annen gang var mens jeg var i dusjen. Mente ikke å overdramatisere, blir bare så stressa av det!

De som rengjør rommene skal si ifra tydelig at de er på vei inn, så det er derfor de sier det høyt og tydelig, Jeg har kun jobbet på 5 stjerners hoteller, og der er de i hvert fall viktig at vi ikke forstyrrer gjestene, så derfor banker man på flere ganger før man går inn, og i det man går inn så gir man tydelig beskjed om at man er i rommet - for å ikke overraske eller "skremme" gjestene.

Bare gi beskjed i resepsjonen du. Så får de beskjed om at de ikke skal inn på rommet og rengjøre. Dog, er det over mange dager kan det hende de likevel kommer innom. Vi hadde aldri tillatt at en gjest hadde "nektet" oss adgang til rommet over tid.

Skrevet

Har opplevd at de har kommet inn på rommet en sjelden gang, men synes ikke det er noe stort problem. De ser jo ofte f.eks. at kortet er i strømgreia og da skjønner de jo at jeg er på rommet. Ellers tenker jeg jo at at de rengjør rommet hver dag er noe jeg betaler for, så hvis jeg ikke ønsker det ville jeg nok sagt ifra. Jeg driver uansett ikke å roter og griser på rommet, så har ikke noe problem med at de går inn.

En gang fikk jeg mensen og blødde på lakenet, det var pinlig, men det var nok best for alle at de skiftet på sengen den dagen. Jeg skjønner jo og at de må inn og sjekke for det er nok mange som etterlater rommet som en svinesti når de drar.

Skrevet

Jeg pleier å henge do not disturb ut før jeg legger meg for kvelden. Lar det så henge om morgenen og mens jeg skal spise frokost (dersom jeg spiser det på hotellet). Har opplevd flere ganger å komme til rommet mens renholderne er der når jeg er ferdig med frokost. Derfor lar jeg det henge på imens. Så vet jeg at rommet er ledig for meg når jeg skal fikse meg mer etter frokost. Når jeg så går ut for å oppleve ting, stranden o.l. så henger jeg inn igjen skiltet. 
Har forsåvidt aldri opplevd "aggressive" renholdere. Eneste som irriterer meg er at noen venter litt for kort etter å ha banket på til de kommer inn. Det er ok å ha tid til å hive rundt seg et håndkle, hive på et lengre klesplagg, komme seg ut fra toalettet e.l. for å åpne. Kjedelig når de da åpner døren etter 2 sekunder (etter at jeg har ropt ut at jeg kommer) og jeg står å holder på å dekke meg til. Og så blir de sååå forfjamset og beklager og beklager. Men gi litt mer enn 2 sekunder da! 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

De som rengjør rommene skal si ifra tydelig at de er på vei inn, så det er derfor de sier det høyt og tydelig, Jeg har kun jobbet på 5 stjerners hoteller, og der er de i hvert fall viktig at vi ikke forstyrrer gjestene, så derfor banker man på flere ganger før man går inn, og i det man går inn så gir man tydelig beskjed om at man er i rommet - for å ikke overraske eller "skremme" gjestene.

Bare gi beskjed i resepsjonen du. Så får de beskjed om at de ikke skal inn på rommet og rengjøre. Dog, er det over mange dager kan det hende de likevel kommer innom. Vi hadde aldri tillatt at en gjest hadde "nektet" oss adgang til rommet over tid.

Man skal da ikke banke på døren når det henger ikke forstyrr på utsiden. Da gjør man jo nettopp det, forstyrrer. At man ikke skal få ha rommet i fred den tiden man har betalt for det virker veldig merkelig. 

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...