AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #1 Skrevet 11. juni 2017 Tenker at å skaffe meg en liten firbent venn. Ikke i år sannsynligvis da jeg vil spare penger til dyrelege og andre nødvendigheter. Hvilken raser passer for en som sliter med depresjon og angst? Jeg tenker kanskje en Pomerianer, eller en Chihuahua . Pomerianer er lett lærte og sosiale dyr, så jeg ser for meg at det blir mye kos, det gjelder også en rase som Chihuahua. Norsk spisshund er også en rase jeg liker, men er ikke sikker hvordan de ville gått da jeg tror de trenger mye aktivitet? Tanken er derimot en liten og vennlig hund som kan hjelpe en komme seg ut om dagen og være en venn uten å bli for dyrt å ta vare på. Så hadde vært greit med en rase uten kjente dyre helseproblemer også. Noen som har råd om raser og cirka pris? Anonymkode: 85018...cd6
Gjest NotNaomi Skrevet 11. juni 2017 #2 Skrevet 11. juni 2017 Chihuahua:-) minst sykdommer og de er ikke altfor krevende. Men sjekk ut oppdretter,det lønner seg alltid! Pomerianer er vakre,men mer krevende. Og veldig mye dyrere. Sørg for forsikring:-) lykke til med en firbeint healer <3 de er bedre medisin. Pris fra 8000 til 16000. Hunden blir hva du gjør den til,men greit å vite om foreldre.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #3 Skrevet 11. juni 2017 1. Mitt første inntrykk er at du ikke har tenkt så mye over dette med hund, utover at du vil ha en ''venn''. Anbefaler deg å sette deg å bruke det kommende året på å undersøke videre hva det vil kreve å ha en hund, samt undersøke nøye aktuelle raser. Vær sikker på at du har overskuddet du behøver for å gi hunden et godt liv - hver dag - selv når depresjonen er som verst. Alle hunder, også små selskapshunder, burde få en god tur om dagen, litt lek, mental stimuli o.l. 2. Hund er dyrt. Det går jo med penger til hundemat, forsikring, veterinærutgifter, kurs (anbefaler virkelig kurs, spesielt valpekurs og grunnkurs), godbiter til trening, etc. Skjønner tanken med at man ikke vil kjøpe seg en rase med problemer, for hundens helse sin skyld, men akkurat når det kommer til penger er man ikke sikret likevel. Alle hunder kan bli syke eller skadet, og det er ikke alt forsikring dekker. 3. Ingen raser passer bedre til depresjon/angst enn andre. Jeg sliter selv noe med depresjon, men i såpass overkommelig grad at jeg takler å ha flere brukshunder. Det du må finne ut av er hvor mye fysisk aktivitet du har mulighet til å tilby, hvor mye mental aktivisering, hvor lettlært og ''kjapp'' hunden skal være (brukshunder er typisk mer lettlærte og førerorienterte enn selskapsraser, men krever gjerne mer aktivitet også), hvilken størrelse, hvilke egenskaper vil du ha/ikke ha, pelstype (noen må kles på, andre må stelle mye med, noen røyter mye, osv) - og prioriter veldig gjerne helse! Chihuahua og pomeranian sliter med en del helseproblematikk. Det gjør egentlig mange av den typen hund, men noen er bedre enn andre. 4. Norsk spisshund er ikke en rase. Tenker du lundehund (norsk rase av spisshundtype) eller japansk spisshund kanskje? Litt vanskelig å si så mye uten å vite hvem du sikter til. 5. Pris... Kommer helt an på hvilken rase du ender opp med. Er ikke så kjent med selskapsraser selv, men før ble de vel solgt for så mye som 20.-25.000 om jeg ikke husker feil. Nå har det kanskje roet seg litt, men 15.-20. er det nok. Disse små er dyre, synes det ser ut til at de fleste andre raser ofte er rundt 12.-14.000. Men det er lurt å ikke velge den billigste, raseklubben har nok satt en anbefalt salgspris som de fleste seriøse oppdrette nok vil legge seg på sånn ca. Anonymkode: 2a299...469 4
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #4 Skrevet 11. juni 2017 1 time siden, NotNaomi skrev: Chihuahua:-) minst sykdommer og de er ikke altfor krevende. Men sjekk ut oppdretter,det lønner seg alltid! Pomerianer er vakre,men mer krevende. Og veldig mye dyrere. Sørg for forsikring:-) lykke til med en firbeint healer <3 de er bedre medisin. Pris fra 8000 til 16000. Hunden blir hva du gjør den til,men greit å vite om foreldre. Vet du hva en forsikring vil ligge på? Finner ikke prisoversikt over dette noen steder. Når det kommer til hvor dyr en hund er, er det ikke nødvendigvis det jeg vil fokusere på. Jeg er vant med dyr fra før av så litt arbeid tåler jeg. Noe jeg vet er at Chihuahua kan bjeffe en del (hadde en i barndommen), men de er flotte kompanjonger. Jeg er litt nervøs for at et valg med en veldig liten hund kan føre til at den blir skadet/angrepet (chihuahuaen vår ble nesten drept av en større hund, så litt redd for samme situasjon), eller tråd på av en person (angst). Og tenker en mellomstor rase kanskje er bedre også. Men en Pomerianer eller Chihuahua er raser jeg alt er kjent med da og vet er veldig vennlige og sosiale hunder. Dess flere raser jeg vet om, des større sjanse for å gjøre riktig valg. Anonymkode: 85018...cd6
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #5 Skrevet 11. juni 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: 1. Mitt første inntrykk er at du ikke har tenkt så mye over dette med hund, utover at du vil ha en ''venn''. Anbefaler deg å sette deg å bruke det kommende året på å undersøke videre hva det vil kreve å ha en hund, samt undersøke nøye aktuelle raser. Vær sikker på at du har overskuddet du behøver for å gi hunden et godt liv - hver dag - selv når depresjonen er som verst. Alle hunder, også små selskapshunder, burde få en god tur om dagen, litt lek, mental stimuli o.l. 2. Hund er dyrt. Det går jo med penger til hundemat, forsikring, veterinærutgifter, kurs (anbefaler virkelig kurs, spesielt valpekurs og grunnkurs), godbiter til trening, etc. Skjønner tanken med at man ikke vil kjøpe seg en rase med problemer, for hundens helse sin skyld, men akkurat når det kommer til penger er man ikke sikret likevel. Alle hunder kan bli syke eller skadet, og det er ikke alt forsikring dekker. 3. Ingen raser passer bedre til depresjon/angst enn andre. Jeg sliter selv noe med depresjon, men i såpass overkommelig grad at jeg takler å ha flere brukshunder. Det du må finne ut av er hvor mye fysisk aktivitet du har mulighet til å tilby, hvor mye mental aktivisering, hvor lettlært og ''kjapp'' hunden skal være (brukshunder er typisk mer lettlærte og førerorienterte enn selskapsraser, men krever gjerne mer aktivitet også), hvilken størrelse, hvilke egenskaper vil du ha/ikke ha, pelstype (noen må kles på, andre må stelle mye med, noen røyter mye, osv) - og prioriter veldig gjerne helse! Chihuahua og pomeranian sliter med en del helseproblematikk. Det gjør egentlig mange av den typen hund, men noen er bedre enn andre. 4. Norsk spisshund er ikke en rase. Tenker du lundehund (norsk rase av spisshundtype) eller japansk spisshund kanskje? Litt vanskelig å si så mye uten å vite hvem du sikter til. 5. Pris... Kommer helt an på hvilken rase du ender opp med. Er ikke så kjent med selskapsraser selv, men før ble de vel solgt for så mye som 20.-25.000 om jeg ikke husker feil. Nå har det kanskje roet seg litt, men 15.-20. er det nok. Disse små er dyre, synes det ser ut til at de fleste andre raser ofte er rundt 12.-14.000. Men det er lurt å ikke velge den billigste, raseklubben har nok satt en anbefalt salgspris som de fleste seriøse oppdrette nok vil legge seg på sånn ca. Anonymkode: 2a299...469 1&2. Det er en grunn til at jeg ikke skal kjøpe den med en gang, da jeg skal sette av penger til slike utgifter før jeg skaffer meg en venn. Jeg har dressert en valp før, og vil si at det ble en god liten hund av det. Fulgte etter meg uten bånd. Jeg er av typen person som blir glad av dyr, så ser for meg jeg vil få overskudd bare av å være med hunden. 3. Når det kommer til aktivitet, jeg liker å gå tur. Men siden jeg ikke har noen å gjøre det med... vel... kan fort gå 10 000 meter om jeg har noen å gjøre det med. Opptil 3 ganger om dagen omså. Har ingen problemer med å gå et par kilometer når jeg har en grunn. Dessuten, ser jeg på dressur som en morsom aktivitet. Spesielt når de er små valper. Lærte opp en valp en slektning hadde så den fulgte etter meg uten lenke til slutt. Tror jeg har det i meg om det kommer til det. 4. Lundehunden er en rase som koster opp mot 60 000 kr per valp da den er svært sjelden (kan være dyrere i dag, da jeg så på den for et par år siden), og er umulig å få takk i, så nei. Er ikke lundehund. Tenker mest på den klassiske norske elghund, en fin mellomstor hund. 5. En Pomerianer ligger på rundt 20 000 med stamtavle. En chihuahua er mer vanlig så de kan du finne for rundt 15 000 med stamtavle. Det er vanligvis de større hundene som er rimeligere, avhengig av rase og stamtavle (så lenge de har bevis og registrert). Faktisk vet jeg at Pomerianer var rimeliger for et par år siden, men på grunn av dens popularitet har prisen nesten doblet seg. Takk for at du sier fra, er viktig at dyr har gode hjem. Anonymkode: 85018...cd6 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #6 Skrevet 11. juni 2017 Ah, mente norsk buehund. Lundehunden ligger vel på rundt 30-40 000 per valp. ^_^' Fremdeles en sjelden hunderase. Anonymkode: 85018...cd6
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #7 Skrevet 11. juni 2017 Synes det er kjempelurt av deg å skaffe deg et kjæledyr, jeg slet selv med angst i over 10 år, fikk meg katt og etter 10 måneder har jeg blitt så bra at jeg nå studerer og har framtidsplaner jeg greier å gjennomføre! Shetland Sheepdog er veldig flotte hunder, og litt lavere prisklasse enn de andre du har nevnt, synes også whippet er herlige Anonymkode: 83a10...f35 2
Gjest NotNaomi Skrevet 11. juni 2017 #8 Skrevet 11. juni 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes det er kjempelurt av deg å skaffe deg et kjæledyr, jeg slet selv med angst i over 10 år, fikk meg katt og etter 10 måneder har jeg blitt så bra at jeg nå studerer og har framtidsplaner jeg greier å gjennomføre! Shetland Sheepdog er veldig flotte hunder, og litt lavere prisklasse enn de andre du har nevnt, synes også whippet er herlige Anonymkode: 83a10...f35 <3 godt å lese! Whippet er kjempefine. Men veeldig aktive da! Må ha mye mosjon. For en som er deprimert tenker jeg at en hund som ikke krever all verden er best :-)
Drakan Skrevet 11. juni 2017 #9 Skrevet 11. juni 2017 (endret) 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes det er kjempelurt av deg å skaffe deg et kjæledyr, jeg slet selv med angst i over 10 år, fikk meg katt og etter 10 måneder har jeg blitt så bra at jeg nå studerer og har framtidsplaner jeg greier å gjennomføre! Shetland Sheepdog er veldig flotte hunder, og litt lavere prisklasse enn de andre du har nevnt, synes også whippet er herlige Anonymkode: 83a10...f35 Oj, det er en søt liten krabat. Glemte at shetland sheepdog eksisterer. Får undersøke litt om rasen ekstra. Kanskje en bordercollie (aka Lassie) er en god hund? ^_^ Endret 11. juni 2017 av Drakan
Gjest NotNaomi Skrevet 11. juni 2017 #10 Skrevet 11. juni 2017 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet du hva en forsikring vil ligge på? Finner ikke prisoversikt over dette noen steder. Når det kommer til hvor dyr en hund er, er det ikke nødvendigvis det jeg vil fokusere på. Jeg er vant med dyr fra før av så litt arbeid tåler jeg. Noe jeg vet er at Chihuahua kan bjeffe en del (hadde en i barndommen), men de er flotte kompanjonger. Jeg er litt nervøs for at et valg med en veldig liten hund kan føre til at den blir skadet/angrepet (chihuahuaen vår ble nesten drept av en større hund, så litt redd for samme situasjon), eller tråd på av en person (angst). Og tenker en mellomstor rase kanskje er bedre også. Men en Pomerianer eller Chihuahua er raser jeg alt er kjent med da og vet er veldig vennlige og sosiale hunder. Dess flere raser jeg vet om, des større sjanse for å gjøre riktig valg. Anonymkode: 85018...cd6 Ikke tenk på skader. De er jo små tøffinger,og du må være en tydelig og trygg eier :-) det var muligens en schæfer som angrep? Flotte hunder,men de er bare ikke gode mht til andre hunder. Jeg tenker at med depresjon blir dagene litt uforutsigbare. Så mosjon og turer er noe du må tenke på. Hva du klarer.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #11 Skrevet 11. juni 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: 1&2. Det er en grunn til at jeg ikke skal kjøpe den med en gang, da jeg skal sette av penger til slike utgifter før jeg skaffer meg en venn. Jeg har dressert en valp før, og vil si at det ble en god liten hund av det. Fulgte etter meg uten bånd. Jeg er av typen person som blir glad av dyr, så ser for meg jeg vil få overskudd bare av å være med hunden. 3. Når det kommer til aktivitet, jeg liker å gå tur. Men siden jeg ikke har noen å gjøre det med... vel... kan fort gå 10 000 meter om jeg har noen å gjøre det med. Opptil 3 ganger om dagen omså. Har ingen problemer med å gå et par kilometer når jeg har en grunn. Dessuten, ser jeg på dressur som en morsom aktivitet. Spesielt når de er små valper. Lærte opp en valp en slektning hadde så den fulgte etter meg uten lenke til slutt. Tror jeg har det i meg om det kommer til det. 4. Lundehunden er en rase som koster opp mot 60 000 kr per valp da den er svært sjelden (kan være dyrere i dag, da jeg så på den for et par år siden), og er umulig å få takk i, så nei. Er ikke lundehund. Tenker mest på den klassiske norske elghund, en fin mellomstor hund. 5. En Pomerianer ligger på rundt 20 000 med stamtavle. En chihuahua er mer vanlig så de kan du finne for rundt 15 000 med stamtavle. Det er vanligvis de større hundene som er rimeligere, avhengig av rase og stamtavle (så lenge de har bevis og registrert). Faktisk vet jeg at Pomerianer var rimeliger for et par år siden, men på grunn av dens popularitet har prisen nesten doblet seg. Takk for at du sier fra, er viktig at dyr har gode hjem. Anonymkode: 85018...cd6 Sikkert lurt å gå for en selskapsrase som blir storfornøyd med lange turer enn en krevende rase som raskt blir mindre greie om det skulle skorte litt i noen dager i alle fall, så du kan jo fortsette å se i den gata. Elghund blir jo noe helt annet. Jaktinstinkt og helt annet mosjonsbehov. Whippet, sheltie... Vet at du ikke har foreslått det, vil bare si at det er veldig forskjellige hunder med veldig ulike egenskaper og fremtoning. Jeg kunne glatt hatt en sheltie, til nød en whippet, aldri en elghund eller chihuahua f.eks. Her gjelder det å gjøre seg godt kjent med rasene. Pomme var jo dødsdyrt en stund. Men svingte en tur innom finn og fant fra 15.-25., og chi til rundt 15 ja, så er jo greit nok det. Voldsom forskjell blir det jo ikke med en annen rase, kanskje man sparer noen få tusenlapper, men det har jo ingenting å si i det store og hele. Anbefalt valpepris hos Norsk Lundehundklubb er 14.000, så den infoen er ikke helt rett (samme gjelder buhund). Men sjelden, ja. Du kunne jo sett litt i den retningen og for så vidt, spisshunder er fine, ikke alt for krevende hunder, med jevnt over bedre helse enn småttisene. Eier kan ikke være allergisk mot litt lyd da. :-) Anonymkode: 2a299...469
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #12 Skrevet 11. juni 2017 1. Har du noen som kan ta seg av hunden hvis du skulle bli for syk til å gi den daglige turen, stellet etc i perioder? 2. Hvorfor må det være en renraset og dyr hund, når en blandingsrase som ofte er friskere og billigere er verdens fineste venner de også. Ikke en omplasseringshund nødvendigvis, men de finnes også med godt gemytt. Anonymkode: 2a39d...e16
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #13 Skrevet 11. juni 2017 Sitat <3 godt å lese! Whippet er kjempefine. Men veeldig aktive da! Må ha mye mosjon. For en som er deprimert tenker jeg at en hund som ikke krever all verden er best :-) Det var jeg ikke klar over, har bare møtt 2 selv men de var verdens største sofagriser som så vidt ville ut om høsten/vinteren til tross for at de var kledd på etter alle regler Har alltid hørt at de er med på det meste, men ikke krever hjernetrim og masse mosjon for å trives, om det ikke stemmer anbefaler jeg den ikke Sitat Kanskje en bordercollie (aka Lassie) er en god hund? ^_^ Border collie er krevende hunder, men collie eller korthåret collie er verdt å vurdere om du vil ha noe større enn de som ble foreslått i HI. Sitat 2. Hvorfor må det være en renraset og dyr hund, når en blandingsrase som ofte er friskere og billigere er verdens fineste venner de også. Ikke en omplasseringshund nødvendigvis, men de finnes også med godt gemytt. Hvorfor skal TS støtte useriøs blandingsavl? Om hun kjøper en renraset hund kan hun få hjelp og støtte av oppdretter, hun vet ca størrelse på hunden når den er voksen og kan få vite mye om linjene mtp sykdom, gemytt og meritter. Jeg er ikke ekspert på genetikk, men om man blander to raser, vil ikke avkommet kunne arve alt det dårlige fra begge rasene? Anonymkode: 83a10...f35 2
Gjest NotNaomi Skrevet 11. juni 2017 #14 Skrevet 11. juni 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det var jeg ikke klar over, har bare møtt 2 selv men de var verdens største sofagriser som så vidt ville ut om høsten/vinteren til tross for at de var kledd på etter alle regler Har alltid hørt at de er med på det meste, men ikke krever hjernetrim og masse mosjon for å trives, om det ikke stemmer anbefaler jeg den ikke Border collie er krevende hunder, men collie eller korthåret collie er verdt å vurdere om du vil ha noe større enn de som ble foreslått i HI. Hvorfor skal TS støtte useriøs blandingsavl? Om hun kjøper en renraset hund kan hun få hjelp og støtte av oppdretter, hun vet ca størrelse på hunden når den er voksen og kan få vite mye om linjene mtp sykdom, gemytt og meritter. Jeg er ikke ekspert på genetikk, men om man blander to raser, vil ikke avkommet kunne arve alt det dårlige fra begge rasene? Anonymkode: 83a10...f35 Har hatt med Whippeter å gjøre,og jeg elsker dem :-) ville gjerne ha en selv,men jeg kan ikke pga ryggskade. De er små veddeløpshunder:-) ble avlet fram for de som ikke hadde råd til Greyhounds eks. Så,jo de er normalt skrive og krever sitt. Men det fins jo sofagriser i alle kategorier:-D
Simbyxor Skrevet 11. juni 2017 #15 Skrevet 11. juni 2017 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: 1. Har du noen som kan ta seg av hunden hvis du skulle bli for syk til å gi den daglige turen, stellet etc i perioder? 2. Hvorfor må det være en renraset og dyr hund, når en blandingsrase som ofte er friskere og billigere er verdens fineste venner de også. Ikke en omplasseringshund nødvendigvis, men de finnes også med godt gemytt. Anonymkode: 2a39d...e16 Enda en som faktisk tror at blandingshunder er friskere 3
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #16 Skrevet 11. juni 2017 Sitat De er små veddeløpshunder:-) ble avlet fram for de som ikke hadde råd til Greyhounds eks. Så,jo de er normalt skrive og krever sitt. Men det fins jo sofagriser i alle kategorier:-D Alle hunder bør jo få masse mosjon og oppmerksomhet, men måtte google litt og sider som canis.no og whippetklubben sine sider sier at dette er en rase med lavt aktivitetsbehov, du blander ikke med greyhound da som er mye mer aktive? Kan godt hende jeg tar feil altså, lenge siden jeg hadde hund selv men det var en av rasene som ble anbefalt meg da jeg ville ha en hund som ikke ble stressa av å ta det med ro noen dager Papillion er også en flott liten hund synes jeg, men usikker på hva den krever da jeg ikke kjenner noen, eller vet så mye om de. Anonymkode: 83a10...f35
Simbyxor Skrevet 11. juni 2017 #17 Skrevet 11. juni 2017 TS, en chihuahua er vel greit? Liten nok til å få den med overalt, og de er jo veldig søte. Vær obs på bjeffing og måker (!). Ja, nemlig, de kan bli drept av alle slags dyr. En jeg kjenner så en liten hund bli tatt av rovfugl, fæle greier... Eller en tibetansk spaniel, de er omgjengelige.
emilie123 Skrevet 11. juni 2017 #18 Skrevet 11. juni 2017 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Det var jeg ikke klar over, har bare møtt 2 selv men de var verdens største sofagriser som så vidt ville ut om høsten/vinteren til tross for at de var kledd på etter alle regler Har alltid hørt at de er med på det meste, men ikke krever hjernetrim og masse mosjon for å trives, om det ikke stemmer anbefaler jeg den ikke Border collie er krevende hunder, men collie eller korthåret collie er verdt å vurdere om du vil ha noe større enn de som ble foreslått i HI. Hvorfor skal TS støtte useriøs blandingsavl? Om hun kjøper en renraset hund kan hun få hjelp og støtte av oppdretter, hun vet ca størrelse på hunden når den er voksen og kan få vite mye om linjene mtp sykdom, gemytt og meritter. Jeg er ikke ekspert på genetikk, men om man blander to raser, vil ikke avkommet kunne arve alt det dårlige fra begge rasene? Anonymkode: 83a10...f35 Helt enig. Så et program for ikke lenge siden og der sa de at det var en myte at blandingsrase er friskere enn ren rase. 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #19 Skrevet 11. juni 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Synes det er kjempelurt av deg å skaffe deg et kjæledyr, jeg slet selv med angst i over 10 år, fikk meg katt og etter 10 måneder har jeg blitt så bra at jeg nå studerer og har framtidsplaner jeg greier å gjennomføre! Shetland Sheepdog er veldig flotte hunder, og litt lavere prisklasse enn de andre du har nevnt, synes også whippet er herlige Anonymkode: 83a10...f35 Glad at kjæledyr hjalp deg i fremgang Tror ikke whippet er for min del, men kanskje en Shetland sheepdog, den virker ikke for stor. 2 timer siden, NotNaomi skrev: Ikke tenk på skader. De er jo små tøffinger,og du må være en tydelig og trygg eier :-) det var muligens en schæfer som angrep? Flotte hunder,men de er bare ikke gode mht til andre hunder. Jeg tenker at med depresjon blir dagene litt uforutsigbare. Så mosjon og turer er noe du må tenke på. Hva du klarer. Jeg er faktisk ikke sikker hva slags hund som angrep. Søsteren min kom gråtende med han hjem da hun var den som gikk tur med han, foreldrene våre kjørte rett til dyrelege, men hunden og eier ble aldri straffefulgt da hun ikke akkurat klarte å huske i sjokk. Så aldri hunden som angrep etter det heler (så eier tok sannsynligvis å sendte den til slektninger eller noe). Hun sa det var en stor sort hund, så kan ha vært labrador eller en elghund. 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Sikkert lurt å gå for en selskapsrase som blir storfornøyd med lange turer enn en krevende rase som raskt blir mindre greie om det skulle skorte litt i noen dager i alle fall, så du kan jo fortsette å se i den gata. Elghund blir jo noe helt annet. Jaktinstinkt og helt annet mosjonsbehov. Whippet, sheltie... Vet at du ikke har foreslått det, vil bare si at det er veldig forskjellige hunder med veldig ulike egenskaper og fremtoning. Jeg kunne glatt hatt en sheltie, til nød en whippet, aldri en elghund eller chihuahua f.eks. Her gjelder det å gjøre seg godt kjent med rasene. Pomme var jo dødsdyrt en stund. Men svingte en tur innom finn og fant fra 15.-25., og chi til rundt 15 ja, så er jo greit nok det. Voldsom forskjell blir det jo ikke med en annen rase, kanskje man sparer noen få tusenlapper, men det har jo ingenting å si i det store og hele. Anbefalt valpepris hos Norsk Lundehundklubb er 14.000, så den infoen er ikke helt rett (samme gjelder buhund). Men sjelden, ja. Du kunne jo sett litt i den retningen og for så vidt, spisshunder er fine, ikke alt for krevende hunder, med jevnt over bedre helse enn småttisene. Eier kan ikke være allergisk mot litt lyd da. :-) Anonymkode: 2a299...469 Ja... tenker elghund definitivt kan bli en krevende hund når man er deprimert. Blir kanskje å skaffe en slik rasehund i fremtiden, men definitivt ikke på dette stadiet. Når det gjelder Whippet, tror jeg de er svært krevende da de er jakthunder. Har og hørt de kan være vanskelig for nybegynnere. Jeg er ikke en nybegynner, men jeg har heler ikke vært borti dyr på en stund. Kan hende de rasene er blitt rimeligere. Buehunden og lundehunden var svært sjeldne sist jeg så på de (lenge siden). Det har vist vært et punkt hvor de rasene nesten ble utryddet. Var svært fascinert over dem. Buehunden siden den var en vikinghund, og Lundehunden da den er unik andre hunder og kan bøye hode helt unikt. Tror den har en ekstra klo på poten også. Spesial avlet for jakt på lundefuglen. :D Om den ikke kan bøye hodet i "brekt" tilstand, er det ikke en lundehund. En blanding kan se ut som en og til og med ha den ekstra kloen, men lundehunder er unik i hundeverden. Pommer er veldig søte små krabater, skikkelig bamser, så ser for meg at det blir noe som vil gjøre en glad bare av å se på. De ser for tykke ut til å bevege seg, men har bare mye pels. :D Tenker om jeg skaffer en pom, må den være 100% ren, da noen kan ha sykdommer. Det samme gjelder chihuahua. Noen chihuahuaer kan bli blind, da de har vært igjennom dårlig oppdrett (innavl). Takk for informasjon Blir glad bare av å snakke om hund :D 2 timer siden, AnonymBruker skrev: 1. Har du noen som kan ta seg av hunden hvis du skulle bli for syk til å gi den daglige turen, stellet etc i perioder? 2. Hvorfor må det være en renraset og dyr hund, når en blandingsrase som ofte er friskere og billigere er verdens fineste venner de også. Ikke en omplasseringshund nødvendigvis, men de finnes også med godt gemytt. Anonymkode: 2a39d...e16 1. Nei, jeg er en enslig person. Men har familie jeg kan kontakte om det verste skulle skje og naboer. 2. Renraset gjør det enklere å vite gemyttet, og selv blandingshunder kan ha arvet sykdom. Dessuten... en blandingshund kan ha gemytt som gjør at den krever langt mer omsorg. En blandingshund kan ofte være langt mer krevende en enn rasehund da den kan være labrador, collie og whippet. Trenge mye løping og elsker å svømme og burde utfordres intellektuelt også. Det kan bli svært krevende om en hund har raser i seg man ikke vet om og som man kanskje burde ta hensyn til. Blandingshunder er ikke en nybegynner hund nødvendigvis og jeg vil helst gi en hund alt den trenger. Jeg tror ikke jeg kunne klart det om det var blandingshund, da det er for mye usikkerhet om hensyn man må ha. 2 timer siden, Drakan skrev: Oj, det er en søt liten krabat. Glemte at shetland sheepdog eksisterer. Får undersøke litt om rasen ekstra. Kanskje en bordercollie (aka Lassie) er en god hund? ^_^ Bordercollie er en hund som til tider vil kreve ganske mye, en gjeterhund krever konstant aktivitet. De elsker å gjøre alt mulig og trenger hjernetrim, ellers blir de ganske merkelig i oppførselen. Tror det er for krevende for meg i lengden, har vært på en gård hvor hunden ble trent til gjetemester (der jeg har litt dressur fra), og gjeterhunder krever en del. Ikke alle, alle hunder er forskjellig, men de trenger å tenke mye. 2 timer siden, NotNaomi skrev: Har hatt med Whippeter å gjøre,og jeg elsker dem :-) ville gjerne ha en selv,men jeg kan ikke pga ryggskade. De er små veddeløpshunder:-) ble avlet fram for de som ikke hadde råd til Greyhounds eks. Så,jo de er normalt skrive og krever sitt. Men det fins jo sofagriser i alle kategorier:-D Tenker den muligens blir for krevende for min del. Finne hunder, men de krever ofte veldig mye, og jeg tenker de kanskje ikke ville passet meg. De ville trengt en som kunne jogge konstant med dem. Trist om jeg skulle fått en også kunne den ikke løpe skikkelig hver dag. 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det var jeg ikke klar over, har bare møtt 2 selv men de var verdens største sofagriser som så vidt ville ut om høsten/vinteren til tross for at de var kledd på etter alle regler Har alltid hørt at de er med på det meste, men ikke krever hjernetrim og masse mosjon for å trives, om det ikke stemmer anbefaler jeg den ikke Border collie er krevende hunder, men collie eller korthåret collie er verdt å vurdere om du vil ha noe større enn de som ble foreslått i HI. Hvorfor skal TS støtte useriøs blandingsavl? Om hun kjøper en renraset hund kan hun få hjelp og støtte av oppdretter, hun vet ca størrelse på hunden når den er voksen og kan få vite mye om linjene mtp sykdom, gemytt og meritter. Jeg er ikke ekspert på genetikk, men om man blander to raser, vil ikke avkommet kunne arve alt det dårlige fra begge rasene? Anonymkode: 83a10...f35 Avhengig av typen collie kan det gå bra. Og ja... blandingshunder tror jeg er risikabelt for en som er deprimert. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Alle hunder bør jo få masse mosjon og oppmerksomhet, men måtte google litt og sider som canis.no og whippetklubben sine sider sier at dette er en rase med lavt aktivitetsbehov, du blander ikke med greyhound da som er mye mer aktive? Kan godt hende jeg tar feil altså, lenge siden jeg hadde hund selv men det var en av rasene som ble anbefalt meg da jeg ville ha en hund som ikke ble stressa av å ta det med ro noen dager Papillion er også en flott liten hund synes jeg, men usikker på hva den krever da jeg ikke kjenner noen, eller vet så mye om de. Anonymkode: 83a10...f35 Pappillon er søte små krabater, er ikke helt sikker på med gemytt og slikt, men tror de er lik chihuahua. Har hørt whippet kan kreve en del, lest det så er en smule usikker på om en whippet ville fungert. En hund med mye energi er hva jeg har hørt. 1 time siden, Simbyxor skrev: TS, en chihuahua er vel greit? Liten nok til å få den med overalt, og de er jo veldig søte. Vær obs på bjeffing og måker (!). Ja, nemlig, de kan bli drept av alle slags dyr. En jeg kjenner så en liten hund bli tatt av rovfugl, fæle greier... Eller en tibetansk spaniel, de er omgjengelige. Chihuahua er greit, men litt små hund. Vet at de kan bli bråkete, de bjeffer vanligvis på alt. Har opplevd at flere har hatt en mindre hund, eller naboen, og en ørn har tatt den. Tibetansk spaniel er veldig merkelige hunder. Foreldrene mine har en... og... den er litt vel merkelig. Liker ikke kos eller lek, den bare ser rart på folk. Vet ikke hva jeg ville følt for en tibetansk spaniel, og tror de er litt krevende også (har ikke så mye kunnskap om rasen heler). Takk for alle svar Hjelper meg å tenke litt over rasene, og se på mulighetene. Anonymkode: 85018...cd6
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #20 Skrevet 11. juni 2017 5 timer siden, Drakan skrev: Oj, det er en søt liten krabat. Glemte at shetland sheepdog eksisterer. Får undersøke litt om rasen ekstra. Kanskje en bordercollie (aka Lassie) er en god hund? ^_^ Herregud nei... Border collie er absolutt ikke er godt forslag! TS vurderer i hovedsak selskapshunder, ikke ekstrem-brukshunder. Ellers slår jeg et slag for whippet! Skikkelig sofagriser som eeelsker å ligge under teppet med deg. Trenger å løpe fra seg jevnlig, men ellers trenger de ikke så veldig mye aktivitet. Nærhet til luftegård/friområde/stor hage er derfor essensielt. Anonymkode: d4368...fb6 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå