AnonymBruker Skrevet 10. juni 2017 #1 Del Skrevet 10. juni 2017 Hva er dette slimet her for noe? Sopp? Morellspesialitet? Anonymkode: 58f8c...3ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2017 #2 Del Skrevet 10. juni 2017 Det er ikke et dyr som har gjort fra seg? Anonymkode: f139b...2b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #3 Del Skrevet 11. juni 2017 Dette var veldig tett på stammen, som kvae, og den klumpen som ligger ved siden av hadde jeg sparket dit. Er jo mest redd for at det er sopp. Anonymkode: 58f8c...3ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #4 Del Skrevet 11. juni 2017 Det er kvae. Anonymkode: c365e...5be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #5 Del Skrevet 11. juni 2017 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er kvae. Anonymkode: c365e...5be Er du sikker på det? Betyr det at treet er angrepet av noe eller kan det bare "lekke" for moro skyld? Anonymkode: 58f8c...3ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #6 Del Skrevet 11. juni 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er du sikker på det? Betyr det at treet er angrepet av noe eller kan det bare "lekke" for moro skyld? Anonymkode: 58f8c...3ee Har du eller andre kuttet en grein på treet? Her er om bjørk som blør: http://no.fritid.hage.narkive.com/A9XDQtsW/bjork-som-blor Anonymkode: f139b...2b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #7 Del Skrevet 11. juni 2017 http://hageglede.no/blog/beskj-aelig-ring-av-frukttr-aelig-r.html " Nb! Kirsebær- og morelltrær er "blødere", og skal ikke skjæres før frukten er høstet. Disse trærne trenger heller ikke regelmessig beskjæring. " Anonymkode: f139b...2b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #8 Del Skrevet 11. juni 2017 Har det vært storm, og en gren har blitt knekt i stormen? Anonymkode: f139b...2b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #9 Del Skrevet 11. juni 2017 " Hei jeg har hatt et mellomstort morelltre i Hagen i over 10 år, og det har alltid hatt masse frukter og få problemer tidligere. I år merket jeg at vi hadde veldig få modeller. De ser ut til å ha råtnet helt bort og ser veldig brune og nesten tørre ut. Jeg la også merke til at det var store klumper med kvae nederst på stammen til treet ( noe som det aldri har vært før). Ellers så har bladene og kvistene fine farger og ser helt vanlige ut. Jeg antar at det er en sykdom, men finner veldig lite om sykdommer på nettet som passer med utseende på treet. Håper dere kan hjelpe meg å finne en løsning. På forhånd takk :). ( om det er til hjelp, kan jeg sikkert legge ut noen bilder av treet.) " Det å bestemme (plante)sykdommer uten bilder, er å blir nærmest en gjettelek! Men alikevel har jeg en sterk mistanke, på hva dette kan være. Men da er også en del av årets skudd visne også. Og dette har må ha skjedd over en del år, da det virker som ditt tre har kommet så langt i infeksjonsprosessen. For dette er en sykdom, som starter med visne greiner og årsskudd og noen "kvaedråper" på unge greiner, og den heter gul monila eller Monilinia laxa. Jeg lærte av min hagebrukslærer, at en av de beste midlet mot Monilinia laxa, er beskjæring. I ditt tilfelle, virker det som om er treet så infisert, så behandling er nytteløst. Men jeg fikk høre, at måten å gå frem, er å beskjære til du ikke ser noe vissent i veden i greina, så skal du beskjære 100% av denne lengden til innover. Så en får med all infisert ved. Men det er også sprøytemidler mot denne soppen, hvor effektiv denne er, vet jeg ikke. Men selvsagt er den mer effektiv i begynnelsen av infeksjonen. " https://www.bio.no/enbiolog/topic.asp?TOPIC_ID=32584 Anonymkode: f139b...2b8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #10 Del Skrevet 11. juni 2017 Ps. Jeg søkte på morelltre sevje på google, for å finne informasjonen over. Anonymkode: f139b...2b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #11 Del Skrevet 11. juni 2017 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er du sikker på det? Betyr det at treet er angrepet av noe eller kan det bare "lekke" for moro skyld? Anonymkode: 58f8c...3ee Ja, jeg er sikker. Hvordan ser bladene ut? Anonymkode: c365e...5be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #12 Del Skrevet 11. juni 2017 Bladene ser fine ut og vi har ikke beskjært treet i det hele tatt - det er tre år gammelt snart. Det jeg har sett andre år er at bladene krøller seg når lusen kommer, men det er alt...den sykdomsbeskrivelsen overfor virker jo helt ekstrem. Og så dette med beskjæring...grunnen til at vi ikke har gjort dette er nok mye det med motstridende råd. Slik som i lenken over: "Februar og mars er gode måneder for beskjæring av frukttrær. (...) Det er lurt å beskjære på sensommeren og høsten, da de nye skuddene som vender oppover er lette å rive rett av." Ja, hva nå? Beskjære på senvinteren eller høsten? Beskjære eller rive? Jeg synes slikt er forvirrende. Anonymkode: 58f8c...3ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #13 Del Skrevet 11. juni 2017 Fruktdyrkere beskjærer på vinteren/våren. Morellene beskjæres gjerne noe senere enn epler. Epler kan beskjæres på senhøsten , f.eks. november. Hoveddelen beskjæres i januar/februar. Anonymkode: c365e...5be 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå