TheOne Skrevet 10. juni 2017 #1 Skrevet 10. juni 2017 Hei. Barnet mitt må være hjemme i 14 dager etter en operasjon av mandlene og tungebåndet. I brevet står det at jeg selv må ordne med omsorgspermisjon med arbeidsgiver. Private arbeidsgivere betaler selvfølgelig ikke en krone mer enn de må, og jeg antar derfor at omsorgspermisjonen er ulønnet. Spørsmålet mitt er derfor om man har krav på sykepenger fra NAV i en slik situasjon? Det vil være dumt å måtte bruke opp feriepengene på å sitte hjemme med barnet på grunn av nedsatt allmenntilstand. Om barnet er har for nedsatt allmenntilstand til å kunne ta vare på seg selv, spise, eller gå på skolen, så burde det uansett kunne gå som sykt barn? 1
altflyter Skrevet 10. juni 2017 #3 Skrevet 10. juni 2017 Ville søkt pleiepenger, men jeg tror at det har en del å si hvor gammelt barnet er og hvor mye det er i stand til å klare selv...
altflyter Skrevet 10. juni 2017 #4 Skrevet 10. juni 2017 (endret) https://www.nav.no/no/Person/Familie/Sykdom+i+familien/pleiepenger+for+pleie+av+sykt+barn#chapter-2 Her er alt du trenger å vite Som du ser, så må barnet være under 12 år for at du skal ha rett på dette i ditt tilfelle. Er barnet over 12, tror jeg man regner med at det er i stand til å klare å være alene hjemme på dagtid... Hvor gammelt er barnet? Endret 10. juni 2017 av altflyter
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2017 #5 Skrevet 10. juni 2017 2 minutter siden, altflyter skrev: https://www.nav.no/no/Person/Familie/Sykdom+i+familien/pleiepenger+for+pleie+av+sykt+barn#chapter-2 Her er alt du trenger å vite Som du ser, så må barnet være under 12 år for at du skal ha rett på dette i ditt tilfelle. Er barnet over 12, tror jeg man regner med at det er i stand til å klare å være alene hjemme på dagtid... Hvor gammelt er barnet? Ingen skal være alene den første tiden etter narkose uansett alder. Anonymkode: b00aa...86a 5
altflyter Skrevet 10. juni 2017 #6 Skrevet 10. juni 2017 (endret) 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingen skal være alene den første tiden etter narkose uansett alder. Anonymkode: b00aa...86a Ikke første dagen nei. Men det er stor forskjell på en dag og flere uker. Du trenger ikke tilsyn i 14 dager etter narkose med mindre noe ekstraordinært har skjedd. Et barn under 12 år trenger gjerne mer hjelp enn et eldre barn som kan ordne mye selv, på tross av operasjonen Uansett så siterer jeg bare reglene. Endret 10. juni 2017 av altflyter 3
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2017 #7 Skrevet 10. juni 2017 Hei Pleiepenger kan du søke om, men det får du bare FRA dag 8, før det må du bruke sykt barn dager eller velferdspermisjon hør med arbeidsgiveren din, og evt. Nav for å søke om pleiepenger for resterende dager. Anonymkode: 3b139...9ee 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2017 #8 Skrevet 10. juni 2017 15 minutter siden, TheOne skrev: Hei. Barnet mitt må være hjemme i 14 dager etter en operasjon av mandlene og tungebåndet. I brevet står det at jeg selv må ordne med omsorgspermisjon med arbeidsgiver. Private arbeidsgivere betaler selvfølgelig ikke en krone mer enn de må, og jeg antar derfor at omsorgspermisjonen er ulønnet. Spørsmålet mitt er derfor om man har krav på sykepenger fra NAV i en slik situasjon? Det vil være dumt å måtte bruke opp feriepengene på å sitte hjemme med barnet på grunn av nedsatt allmenntilstand. Om barnet er har for nedsatt allmenntilstand til å kunne ta vare på seg selv, spise, eller gå på skolen, så burde det uansett kunne gå som sykt barn? I stedet for og anta så bør du jo høre med jobben din ang omsorgslønn. Private har jo og lover og regler de skal følge Anonymkode: a2f95...437 2
TheOne Skrevet 10. juni 2017 Forfatter #9 Skrevet 10. juni 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei Pleiepenger kan du søke om, men det får du bare FRA dag 8, før det må du bruke sykt barn dager eller velferdspermisjon hør med arbeidsgiveren din, og evt. Nav for å søke om pleiepenger for resterende dager. Anonymkode: 3b139...9ee Takk, det var en en viktig bit å få med seg 1
TheOne Skrevet 10. juni 2017 Forfatter #10 Skrevet 10. juni 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: I stedet for og anta så bør du jo høre med jobben din ang omsorgslønn. Private har jo og lover og regler de skal følge Anonymkode: a2f95...437 Jo, men hvis NAV faktisk påtar seg utbetaling av omsørgslønn, så er det null sannsynlighet for at jobben gjør det.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2017 #11 Skrevet 10. juni 2017 https://www.infotjenester.no/artikler/egenmelding-sykt-barn/ Anonymkode: a2f95...437 1
altflyter Skrevet 10. juni 2017 #12 Skrevet 10. juni 2017 Skjemaet er lett å finne på nav.no, her er link: https://tjenester.nav.no/nav-sok/?1&language=no&ord=NAV+09-11.05 Det ser ikke så problematisk ut, men hvis barnet er over 12, må du finne andre løsninger Så hadde som sagt vært greit å vite om det er over eller under 12, for da er det lettere å hjelpe deg 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2017 #13 Skrevet 10. juni 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingen skal være alene den første tiden etter narkose uansett alder. Anonymkode: b00aa...86a Rart. Jeg var alene begge gangene etter narkose. Første gangen var jeg 39 og siste gang var jeg 43... Anonymkode: 2f6b8...6f6
altflyter Skrevet 10. juni 2017 #14 Skrevet 10. juni 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Rart. Jeg var alene begge gangene etter narkose. Første gangen var jeg 39 og siste gang var jeg 43... Anonymkode: 2f6b8...6f6 Tror AB har misforstått litt. Det er snakk om at man ikke skal være alene de første timene etter at man har våknet 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2017 #15 Skrevet 10. juni 2017 Da jeg var barn dro mor hjem fra jobb i lunsjpausen for å hjelpe meg, og så tilbake på jobb igjen etterpå. Hun arbeidet litt lenger om ettermiddagen for å ta igjen at hun hadde lang lunsjpause. I tillegg hadde jeg mat stående ved siden av sengen. Du kan jo høre med jobben din om det er mulig? Anonymkode: 4e95e...ede 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #16 Skrevet 11. juni 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: I stedet for og anta så bør du jo høre med jobben din ang omsorgslønn. Private har jo og lover og regler de skal følge Anonymkode: a2f95...437 Kanskje de har en tariffavtale? Anonymkode: e2e95...0b2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #17 Skrevet 11. juni 2017 Hei, Det er slik en bruker har skrevet over. Du bruker av sykt barn dager. (Du har rett på ti slike dager i året om du har 1-2 barn. Har du flere enn 3 barn har du rett på 15 dager. Det samme har den andre forelderen.) Du kan søke pleiepenger fra nav fra den 8. dagen du må være hjemme. Grunnen til at barn ikke skal være alene de første 14 dagene er på grunn av blødningsfare. (Den er ikke stor, så sier ikke dette for å gjøre deg urolig. Er bare greit å være det om det skulle skje☺️) Hør med jobben din du. Fint for arbeidsgiver at du er åpen om dette. Lykke til. Anonymkode: c6b47...762 3
Lou Salome Skrevet 11. juni 2017 #18 Skrevet 11. juni 2017 (endret) 9 timer siden, altflyter skrev: https://www.nav.no/no/Person/Familie/Sykdom+i+familien/pleiepenger+for+pleie+av+sykt+barn#chapter-2 Her er alt du trenger å vite Som du ser, så må barnet være under 12 år for at du skal ha rett på dette i ditt tilfelle. Er barnet over 12, tror jeg man regner med at det er i stand til å klare å være alene hjemme på dagtid... Hvor gammelt er barnet? Etter mandeloperasjon skal barnet ha tilsyn av voksen i 14 dager pga fare for styrtblødning. Derfor heller ikke på skolen, uansett god form, lærerens kan ikke ta ansvar for friminuttene. Arbeidsgiveren/jeg fikk pleiepenger siste uka. Endret 11. juni 2017 av Lou Salome 4
Gjest Coolaid Skrevet 11. juni 2017 #19 Skrevet 11. juni 2017 9 timer siden, TheOne skrev: Hei. Barnet mitt må være hjemme i 14 dager etter en operasjon av mandlene og tungebåndet. I brevet står det at jeg selv må ordne med omsorgspermisjon med arbeidsgiver. Private arbeidsgivere betaler selvfølgelig ikke en krone mer enn de må, og jeg antar derfor at omsorgspermisjonen er ulønnet. Spørsmålet mitt er derfor om man har krav på sykepenger fra NAV i en slik situasjon? Det vil være dumt å måtte bruke opp feriepengene på å sitte hjemme med barnet på grunn av nedsatt allmenntilstand. Om barnet er har for nedsatt allmenntilstand til å kunne ta vare på seg selv, spise, eller gå på skolen, så burde det uansett kunne gå som sykt barn? Kan man ikke ta "sykt barn / syk barnepasser" dager? Og så har jo mange barn to foreldre som selvfølgelig deler. Ellers kan man høre med en bestemor/bestefar om man har. Det er mange måter på å løse dette på selv.
Vera Vinge Skrevet 11. juni 2017 #20 Skrevet 11. juni 2017 Jeg fikk velferdspermisjon da sønnen min hadde en slik operasjon, men det var nok ikke noe jeg hadde krav på. Alternativet hadde vært å bruke sykt barn-dager fram til vi kunne søkt pleiepenger fra nav. Men akkurat det med sykt barn-dager er jo litt kjedelig, da, siden vi som har småbarn som er mye syke gjerne allerede sliter med å få sykt barn-dagene til å rekke hele året, men det er altså en mulighet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå