Gå til innhold

Sminke seg til fødselen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dere som planlegger å sminke dere før en fødsel, klarer dere å gå til butikken uten sminke? Synes det er trist når folk ikke føler seg fine nok uten sminke. Og synes det høres merkelig ut å stille opp nyshavet før en fødsel.

Anonymkode: 8c0f7...022

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan i all verden kan du føle deg komfortabel med nedsvetta foundation, rouge som har sklidd ut ig pandaøyne? Det får i hvert fall meg til å kun føle meg stygg ut, og kan ikke tenke meg at det blir særlig fine bilder første,stund med baby på brystet.. 

Anonymkode: 38efe...bd8

Da har du feil settingspray! Jeg var svett, men sminken holdt. For å være ærlig, jeg driter i hva andre kvinner gjør for å føle seg komfortabel. Jeg dømmer ikke noen. Venninna mi gikk til innkjøp av fint blondeundertøy til fødselen fordi det syntes HUN var fint å ha. Jeg gikk i fødsel sminket, men i komfortable granny-pants truser. 

Anonymkode: 96dde...993

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 minutter siden, Biloba skrev:

Jeg er ikke imot å sminke seg. Jeg bruker sminke selv også, veldig lite og diskret. Jeg bare påpeker at utseendepresset er ganske sterkt når man ikke føler seg presentabel nok som seg selv, ren og naturlig. 

Det er ikke mer behagelig å bruke en dekkende krem enn å ha ren hud eller en lett fuktighetskrem. Komforten ligger i tanken på hvordan man ser ut for de andre. 

Nei, komforten ligger i hvordan man ser ut for sin egen del og hvordan man føler seg selv.

Anonymkode: cdfca...41b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gjorde det -maskaraen da :P den vil jo bare bli gnidd utover. Tok på cc creme, foundationen og litt solpudder, ble blendet godt etterhvert, men det så bedre ut enn jeg gjør uten sminke.

barberte også legger og underliv før jeg dro. Hadde jo mange timer hjemme og satt i badekaret uansett, så hvorfor ikke...

Anonymkode: cdfca...41b

Underlivet? Hvordan klarte du det? Med gravidemage?

Anonymkode: e6260...069

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, FantasDick skrev:

Hvem har sagt det? :klo:

DU

Sitat

Handler ikke kvinnekamp og likestilling om like rettigheter og muligheter, rett til å velge selv - med eller uten pudder?

Anonymkode: cebca...1ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere som planlegger å sminke dere før en fødsel, klarer dere å gå til butikken uten sminke? Synes det er trist når folk ikke føler seg fine nok uten sminke. Og synes det høres merkelig ut å stille opp nyshavet før en fødsel.

Jeg sminket meg forrige gang og gjør det gjerne igjen hvis jeg har tid til overs. Og som jeg skrev tidligere i tråden har jeg ingen problemer med å gå utenfor døren uten sminke - det inkluderer butikken, jobb, fest/byen o.l. I perioder føler jeg meg ekstra fresh med litt sminke, då hvorfor ikke? 

Jeg har også barbert leggene/under armene, stelt føttene og lakket tærne. Ser absolutt ikke at det skal være noe i veien med det?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

lipyl, hårstrikk, sminefjernerservietter om du ikke rakk å fjerne smink før du dro, og en god krem. Utrolig tørr luft på sykehus. Anbefaler Purelan salve. Super på lepper og sprukne neglebånd, og ikke minst såre nipples i ammestarten.

Anonymkode: c64a1...c2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

DU

Anonymkode: cebca...1ea

Haha, nå må du lære deg å lese! Jeg spurte om ikke kvinnekamp og likestilling handlet om like rettigheter og mulighet og rett til å velge selv - med eller uten pudder. Altså, handler det om like rettigheter kun for de som ikke sminker seg eller handler om like rettigheter også for de som velger å sminke seg? 

Nesten så jeg ikke tar deg seriøst. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
26 minutter siden, FantasDick skrev:

Jeg sminket meg forrige gang og gjør det gjerne igjen hvis jeg har tid til overs. Og som jeg skrev tidligere i tråden har jeg ingen problemer med å gå utenfor døren uten sminke - det inkluderer butikken, jobb, fest/byen o.l. I perioder føler jeg meg ekstra fresh med litt sminke, då hvorfor ikke? 

Jeg har også barbert leggene/under armene, stelt føttene og lakket tærne. Ser absolutt ikke at det skal være noe i veien med det?

Tenkte på barbering av underliv, noe som kan være veldig uhygenisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eh, nei? 

Trenger ikke mascara og liner til enhver anledning, men sminke for å dekke over sprukne blodkar på nese og hake gjør jeg alltid. Kall det gjerne trist, men de fleste har sikkert en form for forfengelighet som gjør at det f.eks er visse klær de ikke vil bli sett i,  flokete hår eller visse flekker i ansikt som gigakviser eller i mitt tilfelle sprukne blodkar. Når jeg får fikset disse rødhetene, kommer jeg sannsynligvis til å slutte med foundation 😊

Anonymkode: 7f362...c56

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eh, nei? 

Trenger ikke mascara og liner til enhver anledning, men sminke for å dekke over sprukne blodkar på nese og hake gjør jeg alltid. Kall det gjerne trist, men de fleste har sikkert en form for forfengelighet som gjør at det f.eks er visse klær de ikke vil bli sett i,  flokete hår eller visse flekker i ansikt som gigakviser eller i mitt tilfelle sprukne blodkar. Når jeg får fikset disse rødhetene, kommer jeg sannsynligvis til å slutte med foundation 😊

Anonymkode: 7f362...c56

Hadde det sånn for flere år siden jeg også, og på den tiden hadde jeg veldig dårlig selvtillit. Mulig det ikke er sånn for alle, men hvis det er det så er det trist. Særlig med tanke på at man skal få barn, og at dårlig selvtillit ofte overføres til barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde det sånn for flere år siden jeg også, og på den tiden hadde jeg veldig dårlig selvtillit. Mulig det ikke er sånn for alle, men hvis det er det så er det trist. Særlig med tanke på at man skal få barn, og at dårlig selvtillit ofte overføres til barnet.

Synes det dras vanvittig langt om det skal kjøres psykologisk risikoanalyse basert på mascara. Hva men de som ikke sminker seg men har permanent make up? Er de ungene helt kjørt, kanskje? Eller, hva med de barna hvis mødre brukte ekstra lang tid på å velge tøy til barsel i farger de kler? Man burde jo ikke bry seg, de har jo trøyer på barsel man får låne med fine nettingtruser og dersom noen trenger å bruke annet enn sort hårstrikk og sykehusets egne klær, så er de trolig lite trygge på seg selv og blir lite trygge som foreldre? 

Herregud for bullsjit. Sminke dere om dere vil, ta med silkepysj om dere vil. Reis på babymoon helgen før termin eller ligg i sofaen og tell spark. Gjør det som faller seg riktig og naturlig for deg og ikke la forumamatør-terapauter få deg til å tvile på dine valg. 

Det er jaggu nok ting nybakte mødre skal shames for. 

Anonymkode: 4a9cd...cb6

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenkte på barbering av underliv, noe som kan være veldig uhygenisk.

Åja, ja der er jeg helt enig da det øker faren for infeksjoner i tilfelle ks, men jeg synes det blir noe annet enn litt sminke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Trolletrine

Husker min mor fortalte hun hadde stasjet seg godt opp før første fødsel. Tuperte håret og sminket seg med skikkelig svarte, sotete øyne i 60 tall stil. Gjett hvordan hun så ut etter en stund😂 

Jeg svettet så avsindig mye under min fødsel, at all evt sminke hadde nok bare rent unna uansett. Men hadde farget bryn og vipper på forhånd, og hadde en farget leppepomade, og det holdt for meg. Var inne i min mørke boble uansett, så tenkte ikke noe på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes det dras vanvittig langt om det skal kjøres psykologisk risikoanalyse basert på mascara. Hva men de som ikke sminker seg men har permanent make up? Er de ungene helt kjørt, kanskje? Eller, hva med de barna hvis mødre brukte ekstra lang tid på å velge tøy til barsel i farger de kler? Man burde jo ikke bry seg, de har jo trøyer på barsel man får låne med fine nettingtruser og dersom noen trenger å bruke annet enn sort hårstrikk og sykehusets egne klær, så er de trolig lite trygge på seg selv og blir lite trygge som foreldre? 

Herregud for bullsjit. Sminke dere om dere vil, ta med silkepysj om dere vil. Reis på babymoon helgen før termin eller ligg i sofaen og tell spark. Gjør det som faller seg riktig og naturlig for deg og ikke la forumamatør-terapauter få deg til å tvile på dine valg. 

Det er jaggu nok ting nybakte mødre skal shames for. 

Ettersom du kommenterte påstanden min ang dårlig selvtillit som kan overføres til barna, og avfeier det som bullshit, så kan du lese denne artikkelen  http://www.aftenposten.no/familieogoppvekst/Advarer-foreldre--Ikke-kritiser-egen-kropp-foran-barna-dine-10086b.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ettersom du kommenterte påstanden min ang dårlig selvtillit som kan overføres til barna, og avfeier det som bullshit, så kan du lese denne artikkelen  http://www.aftenposten.no/familieogoppvekst/Advarer-foreldre--Ikke-kritiser-egen-kropp-foran-barna-dine-10086b.html

Jeg sier ikke at selvtillit ikke kan overføres, jeg sier at det er bullshit at noen tillater seg å "diagnosere" andre pga et valg om mascara. Jeg synes du drar det utrolig langt på vegne av sminke, når det er så utrolig mye vi gjør i den vestlige verden for utseende og velvære som er i "strid" med det naturlige. Angrip alt, da. Håper du lager dkbe egne, naturlige klær. Og bruker spytt som vaskemiddel for naturlige enzymet. 

Eller ro deg ned og la folk sminke seg til diverse anledninger uten å fabulere om at barna deres vil ta skade. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke jeg hadde giddet å sminke meg før fødsel. Den forsvinner likevel. Men jeg hadde sikkert tatt med litt lett sminke i fødebagen til etterpå. Jeg må ikke sminke meg til vanlig. Men selvføgelig hvis jeg hadde hatt sjans og ork så hadde jeg gjerne tatt på litt maskara og foundation før f.eks. besøk av familie på barsel e.l. Men jeg hadde ikke hatt det som et krav for meg selv. Trolig hadde jeg også ville glemt og ikke tenkt over at jeg hadde med sminke eller "trengte" å sminke meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg sier ikke at selvtillit ikke kan overføres, jeg sier at det er bullshit at noen tillater seg å "diagnosere" andre pga et valg om mascara. Jeg synes du drar det utrolig langt på vegne av sminke, når det er så utrolig mye vi gjør i den vestlige verden for utseende og velvære som er i "strid" med det naturlige. Angrip alt, da. Håper du lager dkbe egne, naturlige klær. Og bruker spytt som vaskemiddel for naturlige enzymet. 

Eller ro deg ned og la folk sminke seg til diverse anledninger uten å fabulere om at barna deres vil ta skade. 

Har ikke gitt noen diagnose, så vet ikke hvem som leser mellom linjene her ;) Jeg stilte et spørsmål av ren nysgjerrighet om folk som planlegger å sminke seg før fødsel også sminker seg før de går ut av huset, og sammenlignet det med mine egne erfaringer rundt det. For min del innebar det dårlig selvtillit, og dårlig selvtillit er noe som ulike forskere mener er uheldig for barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde så vondt at jeg ikke brydde meg hvordan jeg så ut. Dusjet også to ganger på sykehuset før jeg fødte + rett etterpå. Det føltes freshere. Vil tro det ser bedre ut uten sminke enn svett utgnidd sminke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har ikke gitt noen diagnose, så vet ikke hvem som leser mellom linjene her ;) Jeg stilte et spørsmål av ren nysgjerrighet om folk som planlegger å sminke seg før fødsel også sminker seg før de går ut av huset, og sammenlignet det med mine egne erfaringer rundt det. For min del innebar det dårlig selvtillit, og dårlig selvtillit er noe som ulike forskere mener er uheldig for barnet.

Men selv om svaret et ja, jeg sminker meg når jeg handler melk, så betyr det ikke at de har skadelig nivå selvtillit. Det kan være at de har god tid og liker den lille rutinen. Så du legger litt opp til at folk skal frykte at de gjør noe galt, for ingen er så sårbare til å frykte de skader barnets fremtid som nybakte mødre. Da er det greit å ikke svartmale,selv om du gjør det vagt med egne erfaringer og noen artikler med bakgrunnsstoff. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...