AnonymBruker Skrevet 10. juni 2017 #1 Skrevet 10. juni 2017 jeg skal studere 6 år på universitetet, men har kun støtte for 4 år (8 semester) Kan jeg dele opp støtten, slik at jeg feks kan få støtte for de første 2 årene, og så hver høst til jeg er ferdig? Eller vil de ikke godta det Spør her fordi det er helg og lånekassen har lang ventetid Anonymkode: 2b3d3...eed
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2017 #2 Skrevet 10. juni 2017 Det går fint å søke om støtte til kun et semester ja, det er et alternativ når du krysser av på skjemaet. Anonymkode: d3419...c44
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2017 #3 Skrevet 10. juni 2017 Du får ikke et 100% svar fra meg, men jeg TROR det går an å dele opp, ja. Mener en venninne av meg gjorde det. Anonymkode: 1cb98...b6c
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2017 #4 Skrevet 10. juni 2017 TS her Takk for svar Det virker som man kan få mer i støtte hvis man deler det opp på den måten, i stedet for å søke om hele året. Anonymkode: 2b3d3...eed
ajarRun Skrevet 10. juni 2017 #5 Skrevet 10. juni 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her Takk for svar Det virker som man kan få mer i støtte hvis man deler det opp på den måten, i stedet for å søke om hele året. Anonymkode: 2b3d3...eed Hvordan kom du fram til den konklusjonen? Du får lov til å tjene mer uten å miste stipend. Men utbetalt er summen det samme. Siter gjerne kilden som fikk deg til å tro du får mer. De har kundeservice på telefon og kan svare på alt du lurer på hvis du setter av en halvtime på mandag. 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2017 #6 Skrevet 10. juni 2017 Ja. Du søker om ett semester/to semestre av gangen. Det spiller ingen rolle når du bruker årene du har krav på støtte. Du får selvsagt ikke mer i støtte dersom du deler det opp. Anonymkode: dafcc...f7e
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2017 #7 Skrevet 10. juni 2017 Jeg ville sjekket ut hvilken av semestrene som gir mest. Det er vel fra kommende skoleår at det blir støtte i 11 mnd mot 10 som nå. Eller blander jeg? Anonymkode: d3419...c44
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2017 #8 Skrevet 10. juni 2017 Se her: https://lanekassen.no/nb-NO/aktuell-kundeinformasjon/stipend-og-lan/opptrapping-til-11-maneder-med-studiestotte/ Anonymkode: d3419...c44
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2017 #9 Skrevet 10. juni 2017 det ble tull med skolepengene, derfor virket det mer Men det skiller 5000 kr mellom høst og våren. Lett valg TS Anonymkode: 2b3d3...eed
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2017 #10 Skrevet 10. juni 2017 Disse får ikke en ekstra måned med studiestøtteStudenter i deltidsutdanning Studenter som kun tar utdanning i høstsemesteret Elever på folkehøgskole Elever i videregående opplæring Elever og studenter som allerede får støtte om sommeren etter andre ordninger tror jeg hadde søkt for kun vårsemestrene Anonymkode: d3419...c44
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2017 #11 Skrevet 10. juni 2017 Husk at de semestrene du ikke mottar støtte vil rentene løpe og du vil få krav om tilbakebetaling. Det vil være mer lønnsomt å ta ut fullt lån og stipend fire år sammenhengende, og heller sette halvparten eller en annen brøk, på sparekonto. Anonymkode: 4fecd...9b6
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2017 #12 Skrevet 10. juni 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Husk at de semestrene du ikke mottar støtte vil rentene løpe og du vil få krav om tilbakebetaling. Det vil være mer lønnsomt å ta ut fullt lån og stipend fire år sammenhengende, og heller sette halvparten eller en annen brøk, på sparekonto. Anonymkode: 4fecd...9b6 Stemmer ikke. Så lenge h*n er under utdanning (uavhening av støtte eller ei) løper ikke rentene. Anonymkode: d3419...c44
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2017 #13 Skrevet 10. juni 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: det ble tull med skolepengene, derfor virket det mer Men det skiller 5000 kr mellom høst og våren. Lett valg TS Anonymkode: 2b3d3...eed Det stemmer vel ikke. Inntil forrige studieår når støtten var 10 måneder, fikk man nøyaktig like mye høstsemesteret som vårsemesteret. Nå som man gradvis går opp til 11 måneder støtte (øker én uke per studieår frem til målet på 11 måneder), vil den ekstra støtten komme på vårsemesteret, hvis de ikke etterhvert velger å utligne slik at Lånekassens definisjoner på semestrene blir at høstsemesteret går fra august til halvveis i januar og vårsemesteret fra halvveis i januar og ut juni. Anonymkode: 4fecd...9b6
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2017 #14 Skrevet 10. juni 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det stemmer vel ikke. Inntil forrige studieår når støtten var 10 måneder, fikk man nøyaktig like mye høstsemesteret som vårsemesteret. Nå som man gradvis går opp til 11 måneder støtte (øker én uke per studieår frem til målet på 11 måneder), vil den ekstra støtten komme på vårsemesteret, hvis de ikke etterhvert velger å utligne slik at Lånekassens definisjoner på semestrene blir at høstsemesteret går fra august til halvveis i januar og vårsemesteret fra halvveis i januar og ut juni. Anonymkode: 4fecd...9b6 støttekalkulatoren sier 5000 i forskjell TS Anonymkode: 2b3d3...eed
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2017 #15 Skrevet 10. juni 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Stemmer ikke. Så lenge h*n er under utdanning (uavhening av støtte eller ei) løper ikke rentene. Anonymkode: d3419...c44 Feil. Sitat Hva skjer hvis du studerer uten støtte fra Lånekassen? Rentene begynner å løpe Hvis du ikke søker om støtte eller ikke lenger har rett til støtte, og har tatt opp lån tidligere, begynner rentene å løpe på lånet ditt. Det regnes renter fra og med den første måneden etter at du sluttet å motta støtte, og du vil normalt få tilsendt en betalingsplan etter fire måneder. Dersom du ikke mottar støtte fra Lånekassen vil rentene løpe på lånet ditt selv om du er under utdanning. Da må du selv søke om betalingsutsettelse for å slippe å betale mens du studerer, og om rentefritak (sletting av renter). Fulltidsutdanning uten støtte Tar du fulltidsutdanning uten at du mottar støtte fra Lånekassen? Selv om utdanningen du tar gir deg rett til støtte og dermed rentefritak (sletting av renter), vil renten likevel løpe på lånet ditt mens du er under utdanning. Når du tar utdanning uten å søke støtte, må du søke om betalingsutsettelse for hvert semester (du kan utsette å betale 6 regninger per semester). Du kan bare søke om rentefritak i etterkant, det vil si når du er ferdig med utdanningen og har bestått eksamen. https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Forsinkelse_avbrudd_endringer/Studere-uten-stotte/ Anonymkode: 4fecd...9b6
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2017 #16 Skrevet 10. juni 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Feil. https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Forsinkelse_avbrudd_endringer/Studere-uten-stotte/ Anonymkode: 4fecd...9b6 Hva slags poeng er det du prøver å få frem? Det står jo tydelig i det du siterer at TS ikke vil få renter i perioden hun ikke får støtte. At det faktisk er en sletting av renter i etterkant er bare en teknikalitet. Anonymkode: dafcc...f7e 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #17 Skrevet 11. juni 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva slags poeng er det du prøver å få frem? Det står jo tydelig i det du siterer at TS ikke vil få renter i perioden hun ikke får støtte. At det faktisk er en sletting av renter i etterkant er bare en teknikalitet. Anonymkode: dafcc...f7e Ikke den du siterte, men det ser ut som om dette med sletting av renter bare gjelder for den perioden man har hatt rett til støtte og ikke benyttet seg av dette, og hvis inntekten ikke har vært for høy. Anonymkode: 4c6dc...223
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #18 Skrevet 11. juni 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke den du siterte, men det ser ut som om dette med sletting av renter bare gjelder for den perioden man har hatt rett til støtte og ikke benyttet seg av dette, og hvis inntekten ikke har vært for høy. Anonymkode: 4c6dc...223 Nei. Det gjelder generelt for utdanning. Rentene løper ikke dersom man får støtte, og da har man heller ikke behov for sletting av renter i etterkant. Anonymkode: dafcc...f7e
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #19 Skrevet 11. juni 2017 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Det gjelder generelt for utdanning. Rentene løper ikke dersom man får støtte, og da har man heller ikke behov for sletting av renter i etterkant. Anonymkode: dafcc...f7e Men her er det jo snakk om å ikke få støtte i hele perioden. Ts skal studere i 6 år, men har kun krav på støtte 4 av disse. Det kan derfor bli aktuelt å betale renter 2 av disse årene, etter hva jeg kan forstå. Anonymkode: 4c6dc...223
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #20 Skrevet 11. juni 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men her er det jo snakk om å ikke få støtte i hele perioden. Ts skal studere i 6 år, men har kun krav på støtte 4 av disse. Det kan derfor bli aktuelt å betale renter 2 av disse årene, etter hva jeg kan forstå. Anonymkode: 4c6dc...223 Nei. Hva er det du ikke forstår? Så lenge man er i utdanning får man rentefritak, uavhengig om man får støtte eller ikke. For de årene hun ikke får støtte fra lånekassen har hun også rett på rentefritak, men hun må søke om sletting av renter etter bestått utdanning. Anonymkode: dafcc...f7e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå