jackson_hawke Skrevet 10. juni 2017 #1 Del Skrevet 10. juni 2017 Hei! Jeg skal prøve å fatte meg i korthet: Jeg er 24år, gikk ut i fra VGS i 2011 der jeg gikk 3-årig medier og kommunikasjon. Jeg strøk på matematikk P-Y (mener jeg å huske at faget het) Det er så klart ekstremt flaut å stryke i det, men det får nå være slik. Jeg tok opp eksamen senere i faget i skolens regi, men jeg strøk der også. Ett år senere tok jeg faget som privatist på Sonans i Oslo, men jaggu strøk jeg der også. Shit. Jeg antar at jeg har en slags form for dyskalkuli, siden jeg opprinnelig tror at jeg er på nivå med en barneskole-elev når det kommer til matte. Noen år har nå gått, jeg er 24 år og jeg vil gjerne studere igjen. Jeg har absolutt ikke lyst, men jeg føler at jeg må. Høyere utdanning er nok langt frem i tid, men jeg må i hvert fall ha et vitnemål. Det er første prioritet. Da kommer spørsmålet - hva gjør jeg nå? Ta opp fag igjen som privatist, og deretter få et vitnemål? Da må jeg i så fall stå for egen læring og jeg er usikker på om jeg klarer å lære meg nok matematikk selv til å klare og stå på en eksamen. Videre så kan jeg innrømme at jeg har absolutt null og niks peiling på hva mine andre karakterer fra VGS er. Jeg har faktisk ikke den minste anelse. Jeg kan nok si en ting - de er ikke bra. Er det mulig å be om en kopi av karakterene mine fra VGS? Per i dag har jeg en kundeservice-jobb som jeg absolutt elsker og ikke har lyst til å gå fra. Men jeg forstår at det ikke er bærekraftig i lengden. Jaja, nok om det. Det var en liten rant fra min side, håper å få noen hjelp og tips fra folk. Tusen takk på forhånd for svar! Mvh Jack Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2017 #2 Del Skrevet 10. juni 2017 Hei Det er jo kjempebra at du velger å ta opp fag for å få vitnemål! Det jeg tenker er at det kanskje kan bli vanskelig for deg å gjøre det noe bedre på eksamen om du absolutt ikke har lyst? Er det ikke noe annet du ønsker å gjøre i fremtiden som du kan sikte mot, det kan nok hjelpe deg litt med motivasjonen Uansett! Du kan ringe til fylkeskommunen der du gikk på skole for å be om karakterutskrift, så har du ihvertfall en oversikt over karakterene dine Jeg ville absolutt fått hjelp til undervisning av fag du skal opp i, vet av erfaring at det er vanskelig å lære seg spesielt matte alene! Har vært i samme båt som deg for et par år siden. Jeg strøk i matte 3 ganger, det fjerde forsøket måtte jeg jobbe hardt kombinert med undervisning, og repetere mye! Jeg var på barneskolenivå i matte, og har slitt gjennom hele skolen med faget. Jeg sto på fjerde forsøk Nøkkelen er å ta litt av gangen, og når du kan det er det likevel viktig å repetere jenvlig det du allerede har lært gjennom hele pensum - slitsomt, men om du gjør det så sitter det! Håper noe av dette var nyttig. Lykke til! Anonymkode: 067fe...fd7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2017 #3 Del Skrevet 10. juni 2017 Ta kontakt med skolen din og få tak i et nytt vitnemål. Det høres ut som du kun trenger å ta matematikkfaget du strøk i. Da melder du deg opp til privatist. Hvis du har lyst til å forbedre noen fag kan du også gjøre det. Dersom du har noe arbeidserfaring (som tilsvarer 2,5 år eller mer) kan du også se på 23/5-regelen. Da trenger du kun 5 fag (vær likevel oppmerksom på at det er flere eksamener enn fag), og du slipper da å forbedre så mange fag. Du MÅ likevel ha mattefaget du strøk i da dette er minimum for å få studiekompetanse. Anonymkode: c2e7a...ce6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #4 Del Skrevet 11. juni 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Ta kontakt med skolen din og få tak i et nytt vitnemål. Det høres ut som du kun trenger å ta matematikkfaget du strøk i. Da melder du deg opp til privatist. Hvis du har lyst til å forbedre noen fag kan du også gjøre det. Dersom du har noe arbeidserfaring (som tilsvarer 2,5 år eller mer) kan du også se på 23/5-regelen. Da trenger du kun 5 fag (vær likevel oppmerksom på at det er flere eksamener enn fag), og du slipper da å forbedre så mange fag. Du MÅ likevel ha mattefaget du strøk i da dette er minimum for å få studiekompetanse. Anonymkode: c2e7a...ce6 23/5-regelen går ut på at man skal være over 23 år, ha 5 år praksis (vgs, jobb, militæret osv), og man skal ha 6 fag. Ikke 5 som du sier. Disse fagene er følgende: Matte (1P OG 2P), samfunnsfag, historie, naturfag, norsk (da selvfølgelig muntlig, skriftlig og sidemål) og engelsk. Dette er nok den enkleste måten å gjøre det på for deg, TS. Ta kontakt med voksenopplæringen der du bor. Det er gratis, du får undervisning og standpunktkarakterer. Du må ha obligatorisk eksamen i norsk skriftlig, og du kan bli trukket opp i enda en skriftlig og muntlig eksamen. Kanskje ta tre fag første året og tre fag neste året hvis du virkelig vil ha tid til å fokusere og gjøre det bra! Lykke til! Anonymkode: 8e97a...0e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #5 Del Skrevet 11. juni 2017 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: 23/5-regelen går ut på at man skal være over 23 år, ha 5 år praksis (vgs, jobb, militæret osv), og man skal ha 6 fag. Ikke 5 som du sier. Disse fagene er følgende: Matte (1P OG 2P), samfunnsfag, historie, naturfag, norsk (da selvfølgelig muntlig, skriftlig og sidemål) og engelsk. Dette er nok den enkleste måten å gjøre det på for deg, TS. Ta kontakt med voksenopplæringen der du bor. Det er gratis, du får undervisning og standpunktkarakterer. Du må ha obligatorisk eksamen i norsk skriftlig, og du kan bli trukket opp i enda en skriftlig og muntlig eksamen. Kanskje ta tre fag første året og tre fag neste året hvis du virkelig vil ha tid til å fokusere og gjøre det bra! Lykke til! Anonymkode: 8e97a...0e1 Ja, beklager, mente 6 fag. Ettersom TS bare mangler ett fag vil han hvertfall få uttelling for 2,5 år (eller 2 år) videregående opplæring (ref. 2,5 år arbeidspraksis). Anonymkode: c2e7a...ce6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #6 Del Skrevet 11. juni 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, beklager, mente 6 fag. Ettersom TS bare mangler ett fag vil han hvertfall få uttelling for 2,5 år (eller 2 år) videregående opplæring (ref. 2,5 år arbeidspraksis). Anonymkode: c2e7a...ce6 Jepp, det stemmer + at han har jobbet i kunderservice. Du må legge sammen all praksisen din og ta kontakt med voksenopplæringen der du bor, TS! Anonymkode: 8e97a...0e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jackson_hawke Skrevet 11. juni 2017 Forfatter #7 Del Skrevet 11. juni 2017 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei Det er jo kjempebra at du velger å ta opp fag for å få vitnemål! Det jeg tenker er at det kanskje kan bli vanskelig for deg å gjøre det noe bedre på eksamen om du absolutt ikke har lyst? Er det ikke noe annet du ønsker å gjøre i fremtiden som du kan sikte mot, det kan nok hjelpe deg litt med motivasjonen Uansett! Du kan ringe til fylkeskommunen der du gikk på skole for å be om karakterutskrift, så har du ihvertfall en oversikt over karakterene dine Jeg ville absolutt fått hjelp til undervisning av fag du skal opp i, vet av erfaring at det er vanskelig å lære seg spesielt matte alene! Har vært i samme båt som deg for et par år siden. Jeg strøk i matte 3 ganger, det fjerde forsøket måtte jeg jobbe hardt kombinert med undervisning, og repetere mye! Jeg var på barneskolenivå i matte, og har slitt gjennom hele skolen med faget. Jeg sto på fjerde forsøk Nøkkelen er å ta litt av gangen, og når du kan det er det likevel viktig å repetere jenvlig det du allerede har lært gjennom hele pensum - slitsomt, men om du gjør det så sitter det! Håper noe av dette var nyttig. Lykke til! Anonymkode: 067fe...fd7 Hei, Takk for svar! Det er sant det du sier at det kan bli vanskelig å motivere seg for dette når jeg ikke har lyst, men jeg absolutt må ha et vitnemål, samt forbedre mine karakterer hvis jeg skal ha et håp om videre utdanning. Da er det bare å krumme ryggen å stå på så mye jeg kan. Jeg skal ta kontakt med fylkeskommunen/min tidligere VGS til uken for å få en karakterutskrift for å finne ut hvordan jeg ligger an. Deretter tar jeg kontakt med voksenopplæringen her for å undersøke videre. 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jepp, det stemmer + at han har jobbet i kunderservice. Du må legge sammen all praksisen din og ta kontakt med voksenopplæringen der du bor, TS! Anonymkode: 8e97a...0e1 Takk for svar! Jeg har forsøkt å undersøke litt angående denne 23/5-regelen men jeg er usikker på om det angår meg. Jeg jobbet deltid fra jeg var 15 til jeg var 22, og de to siste årene har jeg jobbet fulltidsstilling på et kundesenter. Det som står er: For å få generell studiekompetanse med 23/5-regelen må du oppfylle tre vilkår: 1: Du må fylle 23 år eller meir det året du søkjer om opptak. (Den delen er grei) 2: Du må dokumentere at du har fullført og bestått alle dei seks studiekompetansefaga. (Det har jeg ikke, jeg mangler matematikk) 3:Du må dokumentere minst 5 års arbeidspraksis og/eller utdanning. (Det har jeg, men kun 2 år som fulltidsstilling.) Jeg skal ta kontakt med voksenopplæringen her i byen for å høre litt nærmere hva mine muligheter er! Mvh Jack Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #8 Del Skrevet 11. juni 2017 1 time siden, jackson_hawke skrev: Takk for svar! Jeg har forsøkt å undersøke litt angående denne 23/5-regelen men jeg er usikker på om det angår meg. Jeg jobbet deltid fra jeg var 15 til jeg var 22, og de to siste årene har jeg jobbet fulltidsstilling på et kundesenter. Det som står er: For å få generell studiekompetanse med 23/5-regelen må du oppfylle tre vilkår: 1: Du må fylle 23 år eller meir det året du søkjer om opptak. (Den delen er grei) 2: Du må dokumentere at du har fullført og bestått alle dei seks studiekompetansefaga. (Det har jeg ikke, jeg mangler matematikk) 3:Du må dokumentere minst 5 års arbeidspraksis og/eller utdanning. (Det har jeg, men kun 2 år som fulltidsstilling.) Jeg skal ta kontakt med voksenopplæringen her i byen for å høre litt nærmere hva mine muligheter er! Mvh Jack Men jeg tenker at hvis du skal forbedre karakterene dine uansett, så er den beste måten å gjøre det på å ta opp de 6 fagene og gjøre det så godt du kan! Altså "glemme" de karakterene du har fra før, siden de uansett ikke førte til at du oppnådde generell studiekompetanse fordi du strøk på matten. Bare anse de årene som praksis til 23/5-regelen. Også melder du deg opp til generell studiekompetanse ved voksenopplæring fra høsten av Men deltidsjobb teller også. Spiller ingen rolle hva slags praksis du har, så lenge det til sammen er 5 år. Så hvis du har to år vgs + 2 år fulltidsstilling, så har du fire år der. Da vil jeg tro at den deltidsjobben du hadde fra du var 15 til du var 22 tilsvarer ett år Ergo: 1. Over 23 år: Check 2. Du tar disse 6 fagene gratis over ett år. Får undervisning og gratis undervisning. 3. To år vgs, to år fulltisstilling og et år til sammen med deltidsstilling = 5 års praksis. Check! = Generell studiekompetanse med så høy poengsum du trenger for å komme inn på høyere utdanning neste år. Du kan selvfølgelig også ta det over to år hvis du ønsker skikkelig, skikkelig bra karakterer. Dessuten må du huske på at du allerede har full pott på alderspoeng også! Det er jo kjempebra! https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/poengberegning/legge-til-poeng/alderspoeng/ Anonymkode: 8e97a...0e1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jackson_hawke Skrevet 11. juni 2017 Forfatter #9 Del Skrevet 11. juni 2017 Tusen takk for alle gode svar i denne tråden Jeg tar kontakt med fylkeskommunen for å få veiledning til å søke voksenopplæring. Jeg var ikke klar over at jeg kunne søke dette, så denne tråden var til stor hjelp. Takk igjen! Mvh Jack Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #10 Del Skrevet 11. juni 2017 Ikke meningen å kuppe tråden eller noe, men er litt i samme båt. Er 28år og gikk allmenn, men hadde null motivasjon og strøk i nynorsk. Begynte heller å jobbe fullt. Kan virkelig ikke nynorsk. Men må vel ha det for å studere? Anonymkode: 5e0be...9e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #11 Del Skrevet 11. juni 2017 17 minutter siden, jackson_hawke skrev: Tusen takk for alle gode svar i denne tråden Jeg tar kontakt med fylkeskommunen for å få veiledning til å søke voksenopplæring. Jeg var ikke klar over at jeg kunne søke dette, så denne tråden var til stor hjelp. Takk igjen! Mvh Jack Bare hyggelig! Stå på, og lykke til! 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke meningen å kuppe tråden eller noe, men er litt i samme båt. Er 28år og gikk allmenn, men hadde null motivasjon og strøk i nynorsk. Begynte heller å jobbe fullt. Kan virkelig ikke nynorsk. Men må vel ha det for å studere? Anonymkode: 5e0be...9e6 Du må ha nynorsk for å bestå norskfaget, dessverre! Men det kan jo tenkes at det er enklere å ta det nå som du er voksen og mer motivert for videre utdanning? Og vet du hva? Hvis du tar det på voksenopplæring så tror jeg faktisk at det er enklere å bestå også! Ikke gi opp! Jeg er 29 og fyller straks 30. Går på voksenopplæring nå, og fikk fem i nynorsk. Det finnes håp for alle! Anonymkode: 8e97a...0e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #12 Del Skrevet 11. juni 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bare hyggelig! Stå på, og lykke til! Du må ha nynorsk for å bestå norskfaget, dessverre! Men det kan jo tenkes at det er enklere å ta det nå som du er voksen og mer motivert for videre utdanning? Og vet du hva? Hvis du tar det på voksenopplæring så tror jeg faktisk at det er enklere å bestå også! Ikke gi opp! Jeg er 29 og fyller straks 30. Går på voksenopplæring nå, og fikk fem i nynorsk. Det finnes håp for alle! Anonymkode: 8e97a...0e1 Takk for svar. Ja, det er godt mulig at det er lettere å bestå nå. Kjekt å høre andres erfaringer og at det er håp for oss! Anonymkode: 5e0be...9e6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå