AnonymBruker Skrevet 10. juni 2017 #1 Skrevet 10. juni 2017 jeg er litt lei av en kollega som hele tiden skal snakke om folk hun har sett som ser mistenksomme ut. hun har nettopp snakket med en ukjent mann som spurte mye om hva hun jobber som og diverse andre ting. nå tror hun at mannen er terrorist.. men han var norsk da...🙈. og ellers tidligere snakker hun om utlendinger som om alle er fra syria. i fjor måtte hun hjem fra byen for hun var sikker på at kl 1 kom noen til å sprenge plassen hun var på. jeg har snakket med henne at hun må slutte å tenke på alt dette og at jeg ikke ønsker å høre på det men det nytter ikke. jeg forstår at hun er engstelig. men nå begynner jeg å tenke på at jeg vil ta dette opp med sjefen for det begynner å gå litt vel langt.. Anonymkode: 1f237...b18
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2017 #2 Skrevet 15. juni 2017 Hei, Du trenger ikke å ta det opp til sjefen, fordi det er tilnærmet umulig å endre tenkemåte hennes. Jeg er fra Syria selv, og jeg vet hva du snakker om. Jeg aner ikke hvorfor nordmenn tror at vi er terrorister, de visst ikke at vi flykte ut selv fra terroren. Jeg har bodd i Norge i halvannet år, jeg har ingen venner og føler meg veldig ensom, det er kjipt, ekkelt og det er ubehagelig følelse. Pga hva da? fordi folk synes jeg er terrorist. Nordmenn er veldig reserverte og lukkete, og er lukket for seg selv og om du vil. Utladninger spør fordi de bry seg om mennesker, de bry seg for at alle skal ha det bra. Det som var overraskende til meg, at det er ikke så vanlig å si (Hvordan går det?) ... folk blir redd når vi spør dem om hvordan det går med dem. særlig når vi møtes for først gang. Kreves det å bli kjent for å spørre hvordan det går ? i USA det er vanlig å si How are you doing.. før du hilse på noen, selv om man er ikke kjent med vedkommende. Det er kjempe bra at du tenker positivt og at du prøver å berolige din kollege, men ærlig talt det er helt samfunn vi snakker om og det er mye å gjøre med dette. Anonymkode: da04e...840 7
Nuddelkopp Skrevet 15. juni 2017 #3 Skrevet 15. juni 2017 Fortsett å betrygg henne å si at av alle milliarder mennesker i verden er svært få terrorister. Og av alle steder i norge er det minimal sjanse for at noe skal skje akkurat der hun er akuratt når hun er der. Si at det må være fælt å gå rundt med så mye frykt i seg gjennomlivet, si at du hadde skjønt det om hun levde i krigsrammede syria men å bruke energi og fokus på frykt her er forferdelig sløsing av energi på noe som ellers kunne vært et godt liv (om noe skjer så får man ikke akkurat forhindret det ved å være redd heller, det nedsetter bare livskvaliteten. Er større sjanse for å bli påkjørt av en bil, få en isblokk i hodet å dø, eller bli matforgiftet av et norsk kjøkken men man går jo ikke rundt å tenker på og frykter det). Så om hun aldri gir seg får du bare si vennlig at "nei vet du hva, jeg er ganske trygg i norge og stoler på muslimer som medmennesker jeg, så ikke spre den frykten din over på meg mer er du grei, MÅ du snakke om det så bør du begynne hos psykolog for det er ikke normalt å være så paranoid og vrangforestilt som du er" og kutt samtalen og gå. 2
ajarRun Skrevet 15. juni 2017 #4 Skrevet 15. juni 2017 Hun trenger hjelp, dette høres ut som en angstlidelse. Det er totalt irrasjonelt å være redd for terror. Her snakker vi jo om vrangforestillinger om terror. Prøv å oppfordre henne til å oppsøke psykolog? 4
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2017 #5 Skrevet 15. juni 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det som var overraskende til meg, at det er ikke så vanlig å si (Hvordan går det?) ... folk blir redd når vi spør dem om hvordan det går med dem. særlig når vi møtes for først gang. Kreves det å bli kjent for å spørre hvordan det går ? i USA det er vanlig å si How are you doing.. før du hilse på noen, selv om man er ikke kjent med vedkommende. Hei ! Artig at du har lagt merke til dette. Man spør gjerne hvordan går det når man kjenner hverandre godt, men om du blir kjent med briter feks så er det annerledes. Nordmenn er slik at vi er opptatt av de vi kjenner, og i utlandet, spesielt i uk, så er man mer opptatt av alle man ikke kjenner og hvordan de har det. Anonymkode: d621d...47d
Elghund Skrevet 16. juni 2017 #6 Skrevet 16. juni 2017 Det heter "mistenkelig". Kollegaen til TS er mistenksom, mens hun oppfattet personen som spurte henne ut som "mistenkelig", Nordmenn spør ikke like raskt om hvordan det går som amerikanere, fordi dette ikke er en høflighetsfrase i Norge på samme måte. I USA er det korrekte svaret "fint". Hvis noen spør hvordan det går i Norge er det et (litt) mer oppriktig spørsmål, som dermed oppfattes som (litt) mer nærgående. (Men stemmer sikkert at nordmenn er mer lukka uansett.)
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2017 #7 Skrevet 16. juni 2017 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, Du trenger ikke å ta det opp til sjefen, fordi det er tilnærmet umulig å endre tenkemåte hennes. Jeg er fra Syria selv, og jeg vet hva du snakker om. Jeg aner ikke hvorfor nordmenn tror at vi er terrorister, de visst ikke at vi flykte ut selv fra terroren. Jeg har bodd i Norge i halvannet år, jeg har ingen venner og føler meg veldig ensom, det er kjipt, ekkelt og det er ubehagelig følelse. Pga hva da? fordi folk synes jeg er terrorist. Nordmenn er veldig reserverte og lukkete, og er lukket for seg selv og om du vil. Utladninger spør fordi de bry seg om mennesker, de bry seg for at alle skal ha det bra. Det som var overraskende til meg, at det er ikke så vanlig å si (Hvordan går det?) ... folk blir redd når vi spør dem om hvordan det går med dem. særlig når vi møtes for først gang. Kreves det å bli kjent for å spørre hvordan det går ? i USA det er vanlig å si How are you doing.. før du hilse på noen, selv om man er ikke kjent med vedkommende. Det er kjempe bra at du tenker positivt og at du prøver å berolige din kollege, men ærlig talt det er helt samfunn vi snakker om og det er mye å gjøre med dette. Anonymkode: da04e...840 Jeg ser ikke hvorfor du bruker denne tråden til å fremstille det slik at nordmenn generelt tenker at utlendinger er terrorister. Nei, det gjør de ikke, og det er nettopp den irrasjonelle tankegangen denne kollegaen har som er et problem for TS. Det er irrasjonelt, og de færreste vil si seg enige i denne kollegaen. Når slik terrorfrykt og paranoide tanker tas med på jobben er det helt greit å ta det opp med sjefen. Det at nordmenn er reserverte dreier seg om kultur. Ikke fordi nordmenn ikke bryr seg om andre mennesker. Du er ikke i USA, du er i Norge. Det er kulturforskjeller selv når det kommer til vestlige land. Anonymkode: 89adc...032 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2017 #8 Skrevet 16. juni 2017 Høres ut som hun har angst, og trenger psykolog! Det er jo ikke normal tankegang. Anonymkode: 666a2...b51 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2017 #9 Skrevet 16. juni 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Høres ut som hun har angst, og trenger psykolog! Det er jo ikke normal tankegang. Anonymkode: 666a2...b51 Kan ikke bevege debatten din om "psykisk helse" der folk har startet egne diskusjoner om psykiatri? Så slipper du å ødelegge diskusjonene til folk. Kanskje du skal gå litt i deg selv og vurdere om du trenger en psykolog? Ellers kan det hende du er veldig kunnskapsrik innen feltet psykiatri? Alle svarene dine handler om psykologi. 🤣 Alt som ikke er A4 behøver ikke være psykologisk relater. ALT handler om psykiske sykdommer for deg. Altså om noen skriver: "Er gule kjoler fint?"så svarer du: "Det virker som om at vedkommende er avhengig av gult og sliter psykisk". Det blir litt vanskelig å forholde seg til deg. Du er en artig skrue. Jeg klarer ikke ta deg seriøst. Anonymkode: 2465a...29e
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2017 #10 Skrevet 16. juni 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kan ikke bevege debatten din om "psykisk helse" der folk har startet egne diskusjoner om psykiatri? Så slipper du å ødelegge diskusjonene til folk. Kanskje du skal gå litt i deg selv og vurdere om du trenger en psykolog? Ellers kan det hende du er veldig kunnskapsrik innen feltet psykiatri? Alle svarene dine handler om psykologi. 🤣 Alt som ikke er A4 behøver ikke være psykologisk relater. ALT handler om psykiske sykdommer for deg. Altså om noen skriver: "Er gule kjoler fint?"så svarer du: "Det virker som om at vedkommende er avhengig av gult og sliter psykisk". Det blir litt vanskelig å forholde seg til deg. Du er en artig skrue. Jeg klarer ikke ta deg seriøst. Anonymkode: 2465a...29e Okei....? Men jeg synes det høres ut som angst når man får en plutselig overbevisning om at det skal skje terrorhandlinger der man er kl 1, helt ut av det blå, og mistenker tilfeldige mennesker for å være terrorister. Det går det jo an å få hjelp for. Ikke noe morsomt å ha angst og f eks holde seg hjemme fordi man er redd. Jeg synes ikke det er noe å skamme seg over! Synes det er litt synd når ts og andre blir "lei" folk som sliter. Det bør være rom og forståelse for psykiske problemer, det kan ramme hvem som helst, og rammer mange av oss gjennom livet. Anonymkode: 666a2...b51 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2017 #11 Skrevet 16. juni 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kan ikke bevege debatten din om "psykisk helse" der folk har startet egne diskusjoner om psykiatri? Så slipper du å ødelegge diskusjonene til folk. Kanskje du skal gå litt i deg selv og vurdere om du trenger en psykolog? Ellers kan det hende du er veldig kunnskapsrik innen feltet psykiatri? Alle svarene dine handler om psykologi. 🤣 Alt som ikke er A4 behøver ikke være psykologisk relater. ALT handler om psykiske sykdommer for deg. Altså om noen skriver: "Er gule kjoler fint?"så svarer du: "Det virker som om at vedkommende er avhengig av gult og sliter psykisk". Det blir litt vanskelig å forholde seg til deg. Du er en artig skrue. Jeg klarer ikke ta deg seriøst. Anonymkode: 2465a...29e Ser ikke hvorfor du reagerer på kraftig. Dette her er en irrasjonell frykt, og når det er slik at hun må reise hjem fra byen fordi hun er overbevist om at stedet vil sprenges er det ikke akkurat sjokkerende å trekke inn psykisk sykdom. Dette kan man som vedkommende over skriver få hjelp med å takle. Anonymkode: 89adc...032 2
Thyra Skrevet 16. juni 2017 #12 Skrevet 16. juni 2017 På 15.6.2017 den 13.34, AnonymBruker skrev: Hei, Du trenger ikke å ta det opp til sjefen, fordi det er tilnærmet umulig å endre tenkemåte hennes. Jeg er fra Syria selv, og jeg vet hva du snakker om. Jeg aner ikke hvorfor nordmenn tror at vi er terrorister, de visst ikke at vi flykte ut selv fra terroren. Jeg har bodd i Norge i halvannet år, jeg har ingen venner og føler meg veldig ensom, det er kjipt, ekkelt og det er ubehagelig følelse. Pga hva da? fordi folk synes jeg er terrorist. Nordmenn er veldig reserverte og lukkete, og er lukket for seg selv og om du vil. Utladninger spør fordi de bry seg om mennesker, de bry seg for at alle skal ha det bra. Det som var overraskende til meg, at det er ikke så vanlig å si (Hvordan går det?) ... folk blir redd når vi spør dem om hvordan det går med dem. særlig når vi møtes for først gang. Kreves det å bli kjent for å spørre hvordan det går ? i USA det er vanlig å si How are you doing.. før du hilse på noen, selv om man er ikke kjent med vedkommende. Det er kjempe bra at du tenker positivt og at du prøver å berolige din kollege, men ærlig talt det er helt samfunn vi snakker om og det er mye å gjøre med dette. Anonymkode: da04e...840 Du skriver veldig bra norsk etter halvannet år.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2017 #13 Skrevet 16. juni 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Okei....? Men jeg synes det høres ut som angst når man får en plutselig overbevisning om at det skal skje terrorhandlinger der man er kl 1, helt ut av det blå, og mistenker tilfeldige mennesker for å være terrorister. Det går det jo an å få hjelp for. Ikke noe morsomt å ha angst og f eks holde seg hjemme fordi man er redd. Jeg synes ikke det er noe å skamme seg over! Synes det er litt synd når ts og andre blir "lei" folk som sliter. Det bør være rom og forståelse for psykiske problemer, det kan ramme hvem som helst, og rammer mange av oss gjennom livet. Anonymkode: 666a2...b51 Ja, det er jeg litt enig i hvis noen helt ut av det blå mistenker terror. Da er personen kanskje litt paranoid, hvis noen tror det. Man har forståelse for det, man bare lurte på om de som slet veldig psykisk kunne lage "sin egen" tråd om det, men for all del... Anonymkode: 2465a...29e
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2017 #14 Skrevet 17. juni 2017 Paranoid. Hun må komme seg til lege. Anonymkode: ab1ef...3e9
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2017 #15 Skrevet 18. juni 2017 På 10. juni 2017 den 16.43, AnonymBruker skrev: jeg er litt lei av en kollega som hele tiden skal snakke om folk hun har sett som ser mistenksomme ut. hun har nettopp snakket med en ukjent mann som spurte mye om hva hun jobber som og diverse andre ting. nå tror hun at mannen er terrorist.. men han var norsk da...🙈. og ellers tidligere snakker hun om utlendinger som om alle er fra syria. i fjor måtte hun hjem fra byen for hun var sikker på at kl 1 kom noen til å sprenge plassen hun var på. jeg har snakket med henne at hun må slutte å tenke på alt dette og at jeg ikke ønsker å høre på det men det nytter ikke. jeg forstår at hun er engstelig. men nå begynner jeg å tenke på at jeg vil ta dette opp med sjefen for det begynner å gå litt vel langt.. Anonymkode: 1f237...b18 Kansje hun har angst? Hvofor ikke berolige henne og så ikke bry deg? Hva er vitsen med å blande sjefen inn i dette? Så lenge det ikke er destruktivt så er det vel ikke en big deal? Anonymkode: d621d...47d
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2017 #16 Skrevet 18. juni 2017 På 16. juni 2017 den 17.54, AnonymBruker skrev: Kan ikke bevege debatten din om "psykisk helse" der folk har startet egne diskusjoner om psykiatri? Så slipper du å ødelegge diskusjonene til folk. Kanskje du skal gå litt i deg selv og vurdere om du trenger en psykolog? Ellers kan det hende du er veldig kunnskapsrik innen feltet psykiatri? Alle svarene dine handler om psykologi. 🤣 Alt som ikke er A4 behøver ikke være psykologisk relater. ALT handler om psykiske sykdommer for deg. Altså om noen skriver: "Er gule kjoler fint?"så svarer du: "Det virker som om at vedkommende er avhengig av gult og sliter psykisk". Det blir litt vanskelig å forholde seg til deg. Du er en artig skrue. Jeg klarer ikke ta deg seriøst. Anonymkode: 2465a...29e Du er jo selv ikke helt i water når du hakker på folk som sympatiserer med kollegaen din som åpenbart sliter? Om du går til sjefen og klager så kommer du til å fremstille deg selv som lite sympatisk så tenk deg godt om her. Tenk på hva sjefen skal gjøre med infoen og hva hun/han mener om deg basert på dine handlinger ovenfor denne kollegaen som har det kjipt. Anonymkode: d621d...47d
MannOslo1984 Skrevet 18. juni 2017 #17 Skrevet 18. juni 2017 Hun må på DPS!l Dette høres ikke bra ut. Hjelp henne før det er for sent.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå