Gå til innhold

Fotokamera - speilrefleks. Tips til meg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Pris 5000-8000. Tips til et godt kamera (ikke for komplisert) som jeg kan kjøpe :) ? Har erfaring med canon, men er åpen for andre.

Anonymkode: 6888d...7e6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pris 5000-8000. Tips til et godt kamera (ikke for komplisert) som jeg kan kjøpe :) ? Har erfaring med canon, men er åpen for andre.

Fotokamera :fnise:.

Det spiller ingen rolle hvordan kamera du har. Du kan kjøpe noe av det billigste og enkleste på markedet, dersom du ikke skal ha fullformat og det regner jeg ikke med at du skal ha, siden du kaller det for "fotokamera". Det viktigste er objektivet. Og for å kunne anbefale et godt og riktig objektiv så må du først fortelle hva du har tenkt å fotografere.  

Anonymkode: 3114a...9d0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ville kjøpt speilløst systemkamera. 

Anonymkode: 42044...573

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Canon er de jeg har best erfaring med når det gjelder litt lavere pris, men fortsatt strålende godt kamera.

Jo før du går over til speilrefleks, jo bedre. Du trenger ikke justere fokus, blending, etc. Men prøver du deg frem litt innimellom så lærer du deg fort. Uansett så er Canon supergode på å lage kameraer som tar gode bilder nesten helt av seg selv (du må selvfølgelig peke og klikke, det kan ikke kameraet gjøre selv, heh).

Anonymkode: 55519...15f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fotokamera :fnise:.

Det spiller ingen rolle hvordan kamera du har. Du kan kjøpe noe av det billigste og enkleste på markedet, dersom du ikke skal ha fullformat og det regner jeg ikke med at du skal ha, siden du kaller det for "fotokamera". Det viktigste er objektivet. Og for å kunne anbefale et godt og riktig objektiv så må du først fortelle hva du har tenkt å fotografere.  

Heter det ikke fotokamera? Dvs, jeg trenger ikke videokamera. 

Jeg har hatt Canon EOS 1000D tidligere, men den er ødelagt (linsa), mista i bakken noen ganger... kan sikkert fikses.

Så jeg kan de innstillingene som er på den i hvert fall.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville kjøpt speilløst systemkamera. 

Hva er det? Har et kompaktkamera fra før av til 1000 kr. Ønsker et mer eksklusivt kamera som tar veldig gode naturbilder.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Canon er de jeg har best erfaring med når det gjelder litt lavere pris, men fortsatt strålende godt kamera.

Jo før du går over til speilrefleks, jo bedre. Du trenger ikke justere fokus, blending, etc. Men prøver du deg frem litt innimellom så lærer du deg fort. Uansett så er Canon supergode på å lage kameraer som tar gode bilder nesten helt av seg selv (du må selvfølgelig peke og klikke, det kan ikke kameraet gjøre selv, heh).

Anonymkode: 55519...15f

Ja, har vært fornøyd med dem :) Men hørt mye bra om nikon også.

AnonymBruker
Skrevet

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

så må du først fortelle hva du har tenkt å fotografere.  

Jeg skal forresten fotografere mennesker, dyr, natur. Både på dag- og nattestid. Men i all hovedsak natur. Landskapsbilder, men også nærbilder. 

AnonymBruker
Skrevet

Kamera er ikke så nøye når man er amatør, legg heller penger i et godt objektiv. 

Anonymkode: af51d...42e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kamera er ikke så nøye når man er amatør, legg heller penger i et godt objektiv. 

Det er vel en viss forskjell på kameraene. Kanskje jeg heller skal spørre i butikken :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel en viss forskjell på kameraene. Kanskje jeg heller skal spørre i butikken :fnise:

Anbefaler virkelig at du får i butikk ja! Greit å prøve å holde kameraene først for å finne et som ligger godt i hendene.

AnonymBruker
Skrevet

De speilløse systemkameraene tar like gode bilder som speilrefleksene men har mindre vekt og størrelse. Utmerket til rett reisebruk også. Etter at jeg kjøpte mitt speilløse systemkamera (en Sony) har jeg ikke brukt Canon speilrefleksen min. Mitt inntrykk er at de fleste nå kjøper speilløse systemkameraer. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler virkelig at du får i butikk ja! Greit å prøve å holde kameraene først for å finne et som ligger godt i hendene.

Ja, kommer til å dra innom en butikk :) Håper bare de som jobber der har peiling. Må se før jeg kjøper.

AnonymBruker
Skrevet

De speilløse systemkameraene tar like gode bilder som speilrefleksene men har mindre vekt og størrelse. Utmerket til rett reisebruk også. Etter at jeg kjøpte mitt speilløse systemkamera (en Sony) har jeg ikke brukt Canon speilrefleksen min. Mitt inntrykk er at de fleste nå kjøper speilløse systemkameraer. 

Ok :) Og de har akkurat de samme funksjonene? Jeg synes et stort kamera ligger bedre i hendene, da, et lett og lite kamera synes jeg er mer kronglete - men det er kanskje smak og behag..

AnonymBruker
Skrevet

Men hvor mye koster et objektiv? Kan jeg få et godt et til 3000? 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ok :) Og de har akkurat de samme funksjonene? Jeg synes et stort kamera ligger bedre i hendene, da, et lett og lite kamera synes jeg er mer kronglete - men det er kanskje smak og behag..

Har akkurat de samme funksjonene. Men de har også innebygget masse helautomatiske funksjoner og filtere og effekter, om man vil bruke det. Jeg synes det speilløse systemkameraet tar mer fargerike bilder enn speilrefleksen. Mer virkelighetsnært faktisk. 

AnonymBruker
Skrevet

Har akkurat de samme funksjonene. Men de har også innebygget masse helautomatiske funksjoner og filtere og effekter, om man vil bruke det. Jeg synes det speilløse systemkameraet tar mer fargerike bilder enn speilrefleksen. Mer virkelighetsnært faktisk. 

OK. Men har ikke det med innstillinger å gjøre? Jeg vet ikke. Redigerer gjerne bilder på PC'en og jeg :) Så lenge de er klare og fine. Jeg skal høre litt i butikken og. Haster ikke, skal tenke meg om før jeg velger noe.

Men jeg har ikke fått nytt kamera på endel år, så speilløst systemkamera er helt nytt for meg.

Skrevet

Anbefaler å høre i butikken. Canon er lett og enkelt å lære, så ville holdt meg til det som du allerede kjenner. Du kan få gode objektiver til 3000, ja. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har forsøkt å endre fargeinnstillingene på min speilrefleks for at den skal ta like fargerike bilder men det virket ikke. Fortsatt grønne, duse bilder. Som er fint til blomsterbilder, men ikke til portrett og action. Men speilrefleksen er en 450D så de har kanskje laget bedre modeller siden. Fotoredigering orker jeg ikke.. satser heller på dyre objektiver.. 

Gjest Overrasket
Skrevet (endret)
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal forresten fotografere mennesker, dyr, natur. Både på dag- og nattestid. Men i all hovedsak natur. Landskapsbilder, men også nærbilder. 

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvor mye koster et objektiv? Kan jeg få et godt et til 3000? 

Skal vi se ...

Dette er et spørsmål som både har et enkelt og et komplisert svar. 

1) Ja, du kan få et objektiv til 3000.

2) Men, du kan ikke bare valse inn i butikke og plukke et tilfeldig objektiv som har den prislappen du ser for deg. Hva trenger du objektivet til? Hva er formålet? Trenger du zoom- og telefunksjoner? (Dette er bare overflaten på beslutningene du må ta). I forhold til det øverste sitatet fra deg har jeg et spesifikt eksempel:

Jeg hadde et oppdrag i forrige måned der jeg også selv måtte sørge for bildematerialet. Jeg brukte utelukkende på et Nikon 7000 med et normalobjektiv på 50 mm. Objektivet kostet meg vel ikke engang en tusenlapp nytt (i fjor), og fotograferer portretter og landskaper helt pefekt. Teknologien bak er standardteknologien som ble brukt på allerede på 70-tallet, men det er virkelig helt genialt også i 2017. Vedlagt er noen eksempler som jeg kommer til å slette rimelig snart (av åpebnbare grunner).

*slettet*

Endret av Overrasket

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...