Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
På 10.6.2017 den 11.09, AnonymBruker skrev:

Hvis mannen din er derfra og har venner der, så er det håp. Men det skal være gode venner, og helst over 30..

Mannen her er fra et område rett bortenfor Tynset. Svigermor er VELDIG tydelig på Facebook og andre sosiale medier at 'ungdommen' i bygda, altså de i mellom 15 og 30, er det beste som har skjedd verden. Bygda roses opp i skyene ukentlig, hun bor på verdens beste sted, med verdens beste mennesker. Så da jeg skulle treffe disse menneskene, var jeg veldig spent på hvordan det skulle bli, jeg hadde håpet på gode vennskap med mannens barndomsvenner. 

Det viste seg raskt at de ikke var interesserte i å snakke med meg. Etter over 5 år med mannnen, har jeg fremdeles knapt nok blitt snakket til av noen i gjengen med 'verdens beste ungdom'. Jeg har prøvd å ta kontakt, jeg har hatt med gaver til vertsskap, jeg har hatt med aktiviteter, jeg har hatt med mat. Men de snakker ikke med meg. De snakket utelukkende med hverandre. De få de snakker med som ikke er født i bygda, er de som har flyttet dit. Innflytterne snakker tidvis til meg, men resten er helt umulig å komme i kontakt med. De er rett og slett ikke interesserte. 

Jrg trodde virkelig at jeg var blitt gal. Da jeg etter de første 3-4 besøkene/sosiale tingene der fremdeles knapt var blitt snakket til, selv om jeg tok initiativ, så gav jeg opp. Jeg innså at siden mannen har flyttet derfra, er heller ikke han interessant. Han var heller aldri en skikkelig del av gjengen der, fordi han har andre interesser. De er ikke spesielt hyggelig mot ham heller, selv om det er laaangt bedre enn mot meg. Jeg skjønte ikke dette før jeg snakket med ei venninne som har vokst opp på Tynset. Hun flyttet dit som 5-åring, og kunne bekrefte at den generasjonen vi tilhører, er sånn. De snakker ikke til deg med mindre du er innfødt, og helst skal du også drive gård. Det er mange kriterier for å bli en del av gjengen. 

Jeg har sluttet å bli med på sosiale ting. Mannen vil selvfølgelig være med på det han kan være med på, men jeg gidder ikke mer. Å sitte en hel kveld i all ensomhet, og i tillegg se på at mannen prøver å være en del av en gjeng som ikke bryr seg? Nope. 

Når alt det er sagt, så er foreldregenerasjonen til disse menneskene veldig trivelige. Jeg har blitt godt mottatt av alle de eldre, og også av barna. Så hvis du ikke tilhører generasjonen mellom 20 og 30 er det kanskje håp. Østerdalen er veldig pen, det er flott natur og mange muligheter. Grisekaldt om vinteren, men samtidig flott med skiføre og skikkelig vinter. Så hvis dere begge kan få jobb og allerede har et sosialt nettverk, så er det jo bare å prøve 😊 

Anonymkode: 38562...2fc

Dette er akkurat som min erfaring!!! Til og med min samboers beste venner holdt meg utenfor. Etter et år ga jeg opp og flyttet derfra. Har aldri angret, det var det verste året i mitt liv. Dog er det mye hyggelige folk i nabokommunene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg hadde aldri bodd verken der eller i Elverum. Det er steder der folk stagnerer og det er helt "dødt" der. Ingen utviklingsmuligheter. Tipper de mangler elementære ting som nesten alle kommuner har. En ordentlig politistasjon, sykehus, typiske matbutikker som "alle" har der, klesbutikker, samt så masse mer. Også snakker de så rart... Ikke er det fint der heller. Det ser ut som Svalbard uten alt det fine Svalbard har hvis noen forstår hva jeg mener? Nå er ikke en dialekt avgjørende for hvor man burde bo, men Tynset hadde jeg styrt unna hvis ikke du var veldig glad i "natur og dyreliv". :sprettoy: 

Jeg har bodd på bygda selv, men de hadde trippelt så mange innbyggere som Tynset og alle ting som storbyer har. Tynset har ikke noe. Det er bare trær og elger der. :ler: Herregud så kjedelig... men kjør på og kos deg TS. :)

Endret av fuglekvitter__
Skrevet (endret)
På 10.6.2017 den 11.29, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer fra en av de mindre bygdene i rimelig nærhet til Tynset, og skulle jeg flyttet oppover dalen igjen måtte det blitt til Tynset. Men nei. Bygd er bygd, altså. Intriger, baksnakking, alle vet alt om deg til og med ting du ikke selv visste, kultur- og fritidstilbudet er veldig begrenset, kollektivtilbudet i realiteten ikke-eksisterende, og det er altfor langt unna en større by. 

Anonymkode: a624d...141

Det burde ikke være hovedbekymringen. Det er det som er så rart. At det du påpeker er bekymringene til bygdefolk, men ikke ting som er reelt. At det er mangel på politikere i Tynset, etc burde være et tema de burde ta opp å gjøre noe med. Hvor mange aktive politikere har dem? 1?

Dette er noe de som kan burde gjøre noe med (for bygdenes skyld altså). Ikke alle ryktene om dere... :P 

Endret av fuglekvitter__
  • 8 år senere...
Skrevet

Ikke flytt til Tynset! Vanskelig å få venner og Vanskelig å få jobb. Hilsen innflytter som angrer og ønsker å flytte fra Tynset....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...