Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg har vært på intervju til en stiling jeg har veldig lyst på, og er selvsagt fryktelig spent. Han ene på intervjuet fortalte litt om prosessen videre, men det var noe jeg er usikker på om jeg skjønte, fordi jeg ikke har vært gjennom en slik ansettelsesprosess før. Han sa at tilsettingsrådet skulle ha møte om 2,5 uke, og at de antagelig skulle ha et forslag til innstilling klar til dette møtet. Nå har jeg googlet og prøvd å forstå. Her er det jeg antar ut fra det: 

Før dette møtet i tilsettingsrådet, så skal de som hadde intervjuet foreslå en innstilling. Denne skal tilsettingsrådet godkjenne, fordi det er dette rådet som har myndighet til å bestemme, og de kan også endre på rekkefølgen i innstillingene. Derfor får ikke vi som er aktuelle beskjed om hva som er bestemt, før dette møtet har funnet sted. Tilsettingsrådet er en sikkerhet, for å sjekke at alle regler er fulgt, slik at den best kvalifiserte blir innstilt som nummer en. 

Har jeg forstått det riktig? 

Og siden jeg er barnslig utålmodig: Hvor lang tid etter dette møtet kan jeg regne med å få beskjed om hva som er bestemt? 

Anonymkode: 3f6b5...19c

AnonymBruker
Skrevet

TS igjen: Det er snakk om statlig stilling, om det er av betydning. 

AnonymBruker
Skrevet

jobber i helseforetak:
slik jeg har skjønt det, så er det mer en formell greie for å sørge for at den rette kandidaten får jobben. dvs: at det ikke går på vennskap/familie, men heller kompetanse. 
jeg fikk vite etter intervju at jeg kom til å bli innstilt, og at det mest var formelt. 
tilbudet om jobb kom på mail 2 dager etter innstilingsmøte. 

Anonymkode: 2fd3e...d8a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når du får tilbakemelding avhenger av om det er du som får jobben eller ikke. Dersom du får jobben får du nok ganske tidlig beskjed, men dersom noen andre tilbys jobben må de takke ja og signere kontrakt før andre kandidater informeres. Hvis den første på listen takker nei får nestemann tilbudet osv. 

Anonymkode: 57a61...f49

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk vite samme dag som ansettelsesrådet at jeg hadde fått tilbud :) 

Anonymkode: 9fa92...8ef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har forstått det riktig. Jeg har opplevd at ansettelsesrådet har gjort om på instillingen, men det er nok ikke vanlig. 😊

Anonymkode: 932e5...31c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når du får tilbakemelding avhenger av om det er du som får jobben eller ikke. Dersom du får jobben får du nok ganske tidlig beskjed, men dersom noen andre tilbys jobben må de takke ja og signere kontrakt før andre kandidater informeres. Hvis den første på listen takker nei får nestemann tilbudet osv. 

Anonymkode: 57a61...f49

Dette hadde jeg ikke tenkt på! Og den som får jobben skal vel sikkert ha litt tid på å tenke, og så går tiden frem til signering, så da kan det med andre ord ta litt tid før de som er innstilt som nummer to og tre får beskjed. Jobbsøking er det mest spennende jeg har vært med på. :ler:

Takk for svar til dere andre også. Jeg velger å ikke avskrive jobben før etter tilsettingsmøtet, selv om flere tydeligvis får beskjed før dette om de er førstevalget, og tilsettingsrådet oppfattes som en formalitet. 

Lurer på hvordan det er med statlige tilsettingsråd, hvor store områder disse rådene dekker? I en kommune er det vel greit, da er de oppnevnt innad vil jeg tro. 

AnonymBruker
Skrevet

Der jeg har jobbet i staten har virksomheten hatt sitt eget tilsettingsråd. Ikke noe stort og overordnet noe. Består av noen av avdelingslederne samt tillitsvalgte. Hos oss innebærer det egentlig bare at sakspapirene går på en rundgang slik at alle ser det har gått riktig for seg.

Anonymkode: 7d316...998

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...