AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #1 Skrevet 9. juni 2017 Faren min døde i høst.Da var min farmor dement men også før han døde.Farmor har 4 barn.To som lever og to som er døde.I mars la den ene søsteren ut farmor sin bolig for salg.Hun har fullmakt til å ordne salget.De ryddet ut av leiligheten uten å informere oss.Vi har ikke blitt informert om salg av boligen.Jeg så det bare tilfeldig vis på Finn.Jeg ringte fylkesmannen som sa at det ikke var opprettet noen verge for min farmor som nå bor på en dement avdeling.Hun har bodd der en måneds tid. Kan de to søstrene nå velge å dele pengene mellom seg? Uten å ta med oss? Jeg føler de forsøker å skjule ting.Vi hadde lite kontakt med vår far og vi har aldri hatt noe forhold til de to tantene våres.Hva burde jeg gjøre? Anonymkode: b2aa4...4d5
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #2 Skrevet 9. juni 2017 Nei, det er ikke lov. Du er livsarving etter farmor siden far er død, og du har rett til pliktdelsarv, se arveloven § 29. Farmor kan kun fritt råde over 1/3 av arven sin via testament (noe hun ikke har gjort så vidt jeg forstår), og resten har livsarvingene krav på, jf. § 29. Du kan klage søsknene inn til Forliksrådet eller du kan stevne dem inn for tingretten. Ring feks. vakthavende dommer i tingretten og spør om man også må klage inn farmor. Begge instanser har veiledningsplikt. Alternativt kan du ta kontakt med et rettshjelpstiltak drevet av jusstudenter. Du kan bestride gyldigheten av fullmakten siden farmoren din er på en demensavdeling - da har hun blitt erklært dement av en lege og hvis hun ikke har skjønt hva hun har skrevet under på er fullmakten ugyldig. På den annen side er det ikke sikkert at det er nødvendig å anføre ugyldighet - i fullmakten står det så vidt jeg forstår bare at personen har rett til å selge leiligheten - ikke å ta pengene for den. Det betyr at søskenet har overskredet fullmaktens grenser. Pengene tilhører fortsatt din farmor, ikke dine søsken og da skal de stå urørt på hennes konto. Farmor kan bruke dem opp hvis hun vil, men dine søsken har ikke rett til det, det er faktisk underslag. Men i og med at hun er gammel og dement, er det sikkert lurt å fordele arven uansett - men da skal det fordeles på alle livsarvingene. Dere bør få oppnevnt en økonomisk verge hos Fylkesmannen som er offentlig og upartisk og kan representere farmors interesser. Det kan du gjøre ved å skrive et brev til dem og begjære offentlig økonomisk verge. Du bør også sjekke om hun sitter i uskiftet bo. Sitter hun i uskiftet bo kan du sjekke ut arveloven § 21. Jeg har vært i samme sausen selv. Det er ekstremt belastende, men de har ikke rett til det. Advokat er det beste, men du må se an verdien av det du har arverett til og vurdere om det er verdt det. Når farmor hadde fire barn har din far rett til 1/4 av arven, og denne fjerdedelen skal du og dine søsken dele. Be advokaten om et kostnadsoverslag for å føre saken deres. Så hvis advokatsalæret kan overgå den summen du/ dere har arverett til så er det ikke verdt belastningen....som nevnt går det også an å kontakte et jusshjelpstiltak drevet av jusstudenter, de gjør det gratis. Anonymkode: 5e15f...838 3
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #3 Skrevet 9. juni 2017 Dette har de ikke lov til?uten samtykke fra arvingene til deres avdøde søsken. Eller det er de som ordner for deres mor. Pengene skal inn på din farmors konto,men farmor kan jo "gi vekk" også. Farmor er nok så dement, at hun ikke står til ansvar for noe,derfor ordner datter opp. Du kan ringe sykehjemmet og spør hvem som er verge. Demente på sykehjem har det Anonymkode: c9613...a3a
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #4 Skrevet 9. juni 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er ikke lov. Du er livsarving etter farmor siden far er død, og du har rett til pliktdelsarv, se arveloven § 29. Farmor kan kun fritt råde over 1/3 av arven sin via testament (noe hun ikke har gjort så vidt jeg forstår), og resten har livsarvingene krav på, jf. § 29. Du kan klage søsknene inn til Forliksrådet eller du kan stevne dem inn for tingretten. Ring feks. vakthavende dommer i tingretten og spør om man også må klage inn farmor. Begge instanser har veiledningsplikt. Alternativt kan du ta kontakt med et rettshjelpstiltak drevet av jusstudenter. Du kan bestride gyldigheten av fullmakten siden farmoren din er på en demensavdeling - da har hun blitt erklært dement av en lege og hvis hun ikke har skjønt hva hun har skrevet under på er fullmakten ugyldig. På den annen side er det ikke sikkert at det er nødvendig å anføre ugyldighet - i fullmakten står det så vidt jeg forstår bare at personen har rett til å selge leiligheten - ikke å ta pengene for den. Det betyr at søskenet har overskredet fullmaktens grenser. Pengene tilhører fortsatt din farmor, ikke dine søsken og da skal de stå urørt på hennes konto. Farmor kan bruke dem opp hvis hun vil, men dine søsken har ikke rett til det, det er faktisk underslag. Men i og med at hun er gammel og dement, er det sikkert lurt å fordele arven uansett - men da skal det fordeles på alle livsarvingene. Dere bør få oppnevnt en økonomisk verge hos Fylkesmannen som er offentlig og upartisk og kan representere farmors interesser. Det kan du gjøre ved å skrive et brev til dem og begjære offentlig økonomisk verge. Du bør også sjekke om hun sitter i uskiftet bo. Sitter hun i uskiftet bo kan du sjekke ut arveloven § 21. Jeg har vært i samme sausen selv. Det er ekstremt belastende, men de har ikke rett til det. Advokat er det beste, men du må se an verdien av det du har arverett til og vurdere om det er verdt det. Når farmor hadde fire barn har din far rett til 1/4 av arven, og denne fjerdedelen skal du og dine søsken dele. Be advokaten om et kostnadsoverslag for å føre saken deres. Så hvis advokatsalæret kan overgå den summen du/ dere har arverett til så er det ikke verdt belastningen....som nevnt går det også an å kontakte et jusshjelpstiltak drevet av jusstudenter, de gjør det gratis. Anonymkode: 5e15f...838 Jo det er verd belastningen, med tanke på at det blir mindre på de som er villig til å svindle Anonymkode: c9613...a3a 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #5 Skrevet 9. juni 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jo det er verd belastningen, med tanke på at det blir mindre på de som er villig til å svindle Anonymkode: c9613...a3a Jeg er enig! Det er en grunn til at vi har en arvelov, og det er at den skal respekteres. For min del fører advokatsalæret til at det blir begrenset hvor mye det egentlig blir igjen av arven. Men det er så viktig for meg å markere at svindel og lureri ikke er ok, at jeg også har valgt å ta belastningen som følger med. Anonymkode: 5e15f...838 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2017 #6 Skrevet 10. juni 2017 Takk for gode svar.skal undersøke videre. Anonymkode: b2aa4...4d5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå