Gå til innhold

Forstuing av fot, men ingen sykemelding?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I dag var jeg så uheldig og hadde et skikkelig overtråkk av foten under en kondisjonsøkt som innebar mye hopping. Jeg måtte avslutte økta og kom meg raskt hjem. Fikk kjølt ned fort og lå med foten høyt første timen. Tok telefonen til legevakta og de ba meg komme ned. Heldigvis var ikke foten særlig hoven, men noe blå.

Jeg har lett for å tråkke over og hatt brudd i samme fot for nettopp samme årsak. Da jeg kom på legevakten fikk jeg beskjed om å ta det rolig de første dagene. Jeg fikk kompresjonsbandasje, skinne og krykker. Likevel var de ikke interesserte i å skrive ut sykemelding for helga, jeg skal jobbe lørdag og søndag. Jeg synes dette var merkelig da jeg også fikk tilbud om sterkere smertestillende av legen, typ paralgin førte. De mente jeg kunne bruke egenmelding. Jeg presiserte at jeg jobbet i helsevesenet og jobben innebar bl.a bilkjøring, en del gåing, tunge løft og stell. Likevel mente de jeg kunne jobbe med krykker? Jeg har snakket med et par kollegaer allerede og de syntes også dette hørtes rart ut. Flere med samme erfaring av legevakt? Jeg mener ikke det er forsvarlig å ta vare på syke pasienter når jeg selv humper rundt på krykker... 🤔

Anonymkode: d5d26...e2c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da bruker du egenmelding. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Thyra skrev:

Da bruker du egenmelding. 

Det var vel ikke det som var poenget....

Skrevet

Du skal bruke egenmeldingene før du får sykemelding. Slik har det alltid vært, men nå er helsevesenet blitt flinkere til å følge opp dette.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har vært på legevakt med halsbetennelse, og beskjed om å kontakte fastlege for sykemelding. 
Har vært på legevakt med sår som var såpass at jeg ikke hadde lov til å jobbe, kontakt fastlege for sykemelding. 
Vært på legevakt etter fall fra hest, kontakt fastlege for sykemelding. 

Generelt vært en del på legevakt, i flere byer, og aldri fått sykemelding.
Legevakt skal håndtere de akutte skadene, fastlegen skal vurdere din arbeidsevne. 

Anonymkode: b742a...b87

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber på legevakt selv, er sykepleier da. Vil si du møtte på en særdeles vrang lege der. De fleste forstår at det er ganske vanskelig å utføre den jobben humpende rundt på krykker. Samt at du evnt ikke kan kjøre bil hvis du tar PF. Selvfølgelig kan du bruke egenmelding men spesielt uansett. 

Anonymkode: e0ea1...ce9

AnonymBruker
Skrevet

Ps: på vår legevakt skrives det ofte ut sykemelding men da for kort tid 1-2 dager så må fastlege vurdere. 

Anonymkode: e0ea1...ce9

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har vært på legevakt med halsbetennelse, og beskjed om å kontakte fastlege for sykemelding. 
Har vært på legevakt med sår som var såpass at jeg ikke hadde lov til å jobbe, kontakt fastlege for sykemelding. 

Legevakt skal håndtere de akutte skadene, fastlegen skal vurdere din arbeidsevne. 

Jeg snakket med sykepleier om sykemelding og ventet ganske lenge på å få den sykemeldingen.. kan det hele ha vært en stor misforståelse og at sykepleier ikke presiserte jobben min ordentlig for legen? Hadde jeg hatt en kontorjobb hadde det selvfølgelig ikke vært noe problem å jobba 😊 men mtp på hvilket yrke jeg jobber i synes jeg det var veldig spesielt... 

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fastlegen kan ikke gå tilbake og skrive sykemelding...de kan kun skrive fra den dagen jeg først var i kontakt og siden legekontoret var stengt på det tidspunktet hendelsen skjedde fikk jeg gjort lite :/ men får ta en telefon til legen på mandag og høre hva han tenker 😉

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg snakket med sykepleier om sykemelding og ventet ganske lenge på å få den sykemeldingen.. kan det hele ha vært en stor misforståelse og at sykepleier ikke presiserte jobben min ordentlig for legen? Hadde jeg hatt en kontorjobb hadde det selvfølgelig ikke vært noe problem å jobba 😊 men mtp på hvilket yrke jeg jobber i synes jeg det var veldig spesielt... 

Og jeg må også legge til at det ikke har vært noe problem tidligere da dette ikke er første gangen jeg har havna på legevakta 😉

Skrevet

Jeg trodde også at de skrev ut 1-2 dager maks også tok fastlegen over etterpå.

Kan jo være at det har vært en misforståelse, man tenker jo vanligvis sånn med en gang at jobb er man-fre.

AnonymBruker
Skrevet

Fastlegen kan tilbakedatere ei sykemelding når det er bevis for at skaden/sykdommen oppsto på en tidligere dato, noe som kan gjøres til deg. 

Egenmelding i helga, faslege på mandag. Evt tilbakedatering

Anonymkode: 736a8...928

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fastlegen kan tilbakedatere ei sykemelding når det er bevis for at skaden/sykdommen oppsto på en tidligere dato, noe som kan gjøres til deg. 

Egenmelding i helga, faslege på mandag. Evt tilbakedatering

Anonymkode: 736a8...928

Da satser jeg på at det holder😊👌 Man føler vel at en sykemelding på sett og vis er mere troverdig når jeg har vært på legevakta. Sjefen er lite glad for at man er borte i helger, noe jeg har full forståelse for. 

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg var med eleven min på legevakten etter en skade i gymtimen .  Det viste seg at foten var brukket på to steder. Hun fikk ikke sykemelding hun heller. Måtte til fastlege. Dette er helt vanlig praksis.

AnonymBruker
Skrevet
På 10.6.2017 den 1.08, AnonymBruker skrev:

Fastlegen kan ikke gå tilbake og skrive sykemelding...de kan kun skrive fra den dagen jeg først var i kontakt og siden legekontoret var stengt på det tidspunktet hendelsen skjedde fikk jeg gjort lite :/ men får ta en telefon til legen på mandag og høre hva han tenker 😉

Ser at det er et par uker siden denne tråden kom, men akkurat dette med tilbakedatering stemte hverken da eller nå.

Leger har mulighet til å tilbakedatere sykmeldinger, og noen gjør det hele tiden. Mulig det varierer fra datasystem til datasystem, eventuelt rutiner på arbeidsplassen, men som ansatt i NAV ser jeg hele tiden at det kommer inn sykmeldinger som ikke blir automatisk registrert (som de vanligvis skal), der vi må sjekke opp og vurdere godkjenning fordi det er stort sprik mellom dato for sykmelding, og første dag for sykmelding.

Legene skal ikke tilbakedatere, men de kan gjøre det.

Anonymkode: c2613...0ce

Skrevet
På 10.6.2017 den 0.30, AnonymBruker skrev:

Det var vel ikke det som var poenget....

Så lenge du har mulighet til å bruke egenmelding, skal du bruke det fremfor sykemelding. Rett og slett for å minimere byråkratiet (ved sykemelding blir NAV involvert. Ergo må både lege og saksbehandler hos NAV bruke arbeidstid helt unødvendig).

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser at det er et par uker siden denne tråden kom, men akkurat dette med tilbakedatering stemte hverken da eller nå.

Leger har mulighet til å tilbakedatere sykmeldinger, og noen gjør det hele tiden. Mulig det varierer fra datasystem til datasystem, eventuelt rutiner på arbeidsplassen, men som ansatt i NAV ser jeg hele tiden at det kommer inn sykmeldinger som ikke blir automatisk registrert (som de vanligvis skal), der vi må sjekke opp og vurdere godkjenning fordi det er stort sprik mellom dato for sykmelding, og første dag for sykmelding.

Legene skal ikke tilbakedatere, men de kan gjøre det.

Hva med dette tilfellet da? Eller andre tillfeller hvor du overhode ikke kan jobbe med hva som helst? Hvis du da bruker egenmelding for en Lørdag og Søndag og fastlegen sykmelder deg feks 2 uker på Mandag. Kan ikke han tilbakedatere fra Lørdag da heller??

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Rosalie skrev:

Så lenge du har mulighet til å bruke egenmelding, skal du bruke det fremfor sykemelding. Rett og slett for å minimere byråkratiet (ved sykemelding blir NAV involvert. Ergo må både lege og saksbehandler hos NAV bruke arbeidstid helt unødvendig).

Ved sykmelding under 16 dager blir vanligvis ikke NAV involvert på annen måte enn at sykmelding blir registrert automatisk i datasystemet. Dersom legen har datasystem som kommuniserer med NAV går dette automatisk. Dersom man blir sykmeldt fra sykehus blir det sendt en sykmelding i post, den scannes og registreres. Tar ca. 10 minutt totalt.

Som nevnt er jeg ansatt i NAV og jeg har ikke hørt det nevnt at egenmelding skal brukes fremfor sykmelding. Sykmelding brukes når det er helt klart at du ikke kan gå på jobb.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, EvaLena skrev:

Hva med dette tilfellet da? Eller andre tillfeller hvor du overhode ikke kan jobbe med hva som helst? Hvis du da bruker egenmelding for en Lørdag og Søndag og fastlegen sykmelder deg feks 2 uker på Mandag. Kan ikke han tilbakedatere fra Lørdag da heller??

Klart legen kan det. Du får ikke time hos fastlege en lørdag eller søndag. Å ringe legekontoret mandag, men ikke få time før torsdag, for så å bli sykmeldt fra forrige lørdag er helt innenfor. Det finnes et punkt på sykmeldingen som heter "dokumenterbar kontakt med pasienten" dersom sykmeldingen er tilbakedatert, der skal (merk: skal) legen fylle inn dato for når pasienten tok kontakt - altså når man bestilte time.

Det NAV bryr seg om (er min erfaring) er når sykmeldingen blir tilbakedatert flere uker eller til og med måneder.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...