Gjest Gjesta Skrevet 3. januar 2005 #1 Del Skrevet 3. januar 2005 Er det noen som kan forklare meg litt om symptomene og eventuell behandling? takk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest the imp Skrevet 3. januar 2005 #2 Del Skrevet 3. januar 2005 Både søsteren min og jeg fikk problemer med fysisk aktivitet. Fikk pusteproblemer(pipende pust), ble svimmel, kvalm, og kunne besvime ved for høy aktivitet. I tillegg hadde jeg store problemer med masse slim som satte seg dønn fast. Det ble forsøkt behandlet med diverse astmamedisiner som kun skulle tas i forbindelse med aktivitet. Tas på forhånd, en stund før aktivitet. Her kan du lese litt om anstrengelsesastma. Vanskelig å finne mye info, og jeg har ikke fått mye selv heller. Det kan i en del tilfeller være vanskelig å behandle, spesielt hvis man har andre luftveisplager i tillegg. Det eneste jeg har funnet som fungerer er å trene, og unngå kald luft når jeg trener. Trener derfor inne mesteparten av året. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 3. januar 2005 #3 Del Skrevet 3. januar 2005 Tusen takk Har du hatt det lenge, eller dukket det plutselig opp? Jeg har nemlig hørt at det er ganske uvanlig at slik plutselig dukker opp i voksen alder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest the imp Skrevet 3. januar 2005 #4 Del Skrevet 3. januar 2005 Det dukket opp tidlig i tenårene en gang. Det ligger både astma og allergi i familien og da er det visst ikke uvanlig at slike ting kommer i tenårene. Søsteren min fikk det påvist rundt 16-17 års alderen, mens jeg fikk det påvist rundt 14-års alderen. Idrettstjerner får gjerne anstrengelsesastma, så dersom du trener hardt, spesielt i kaldt vær tror jeg ikke det er uvanlig å få det selv i voksen alder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 3. januar 2005 #5 Del Skrevet 3. januar 2005 Jeg får overvåke utviklingen, og se hva som skjer. I det siste har jeg hostet ved anstrengelse (løper, men på mølle i denne årstiden), og i går stakk det litt i brystet etter spurt. Jeg er ikke forkjølet, så vidt jeg vet. Hvis det vedvarer, får jeg tusle meg en tur til legen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melk Skrevet 3. januar 2005 #6 Del Skrevet 3. januar 2005 Jeg fikk det som tenåring. Halsen ble tett, særlig ved løping. Piper vedlig når jeg blir sliten. Har resept på Bricanyl inhalator. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 3. januar 2005 #7 Del Skrevet 3. januar 2005 Jeg fikk det når jeg var 18 år. Hadde det akkuart sluttet å spille håndball. Har hele tiden før hatt problemer med slim og tung pust, men plutselig fikk jeg anfall. Begynte med allergi medisin, samt severent daglig + ventoline ved anstrengelse. Disse hjalp bra:) Astmaen har etterhvert gått over, nå er det kun i pollensesong og ved mye støv. (dette er selv om jeg røyker, og trener lite... merkelig) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 4. januar 2005 #8 Del Skrevet 4. januar 2005 Jeg fikk påvist astma som attenåring, men kjente symptomene allerede som sekstenåring. Symptomene jeg får er; hodepine, kvalme (brekninger), svimmelhet, slim i halsen og pusteproblemer. (Snakkeproblemer kan oppstå i sammenheng med pusteproblemer) Jeg merker symptomene hvis jeg er ute og det er kaldt, hvis jeg danser for mye på uteplasser og ved trening. Styrketrening etter utholdenhet er fy-fy for meg. Jeg hadde medisiner før, ventolin og fluitide(?). Nå har jeg ingen, fordi jeg ikke har vært hos legen og fått ny resept... tar meg derfor selv i nakken, når jeg merker antydning til astmaen slik jeg får tatt en pause fra det som fremkaller symptomene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. januar 2005 #9 Del Skrevet 4. januar 2005 Jeg fikk astma like før jeg fylte 40. Var skikkelig plaga en periode og gikk på diverse medisiner. Men så begynte jeg å trene jevnlig, fikk god kondis og bedre lungekapasitet og gikk ned endel kg. Da forsvant astmaplagene som dugg for solen!. Så trening kan anbefales på det varmeste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 4. januar 2005 #10 Del Skrevet 4. januar 2005 Så trening kan anbefales på det varmeste. Jeg trener allerede mye (og har gjort det i mange år); problemet oppstår først og fremst under spurtøkter, da det begynner å stikke i brystet. I dag tror jeg at jeg skal prøve ut Hardhausen igjen, og så får vi se. Den timen bruker å avsløre det aller meste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Litz Skrevet 4. januar 2005 #11 Del Skrevet 4. januar 2005 Når det gjelder anstrengelsesastma så hjelper jo ikke trening. Astmaen dukker jo opp først når man anstrenger seg, og det er jo det man stort sett gjør når man trener. Jeg fikk påvist anstrengelsesastma da jeg var 14. Symptomene kom sakte men sikkert til jeg tilslutt besvimte av surstoffmangel under en konkurranse (langrenn). Gikk på Bricanyl (inhalator) men tilslutt var det så ille at jeg måtte gi opp alt som het langrenn på høyere nivå. Med trening på lavere intensitet var det aldri noe problem, bare når jeg tok ut "det lille ekstra". Merker det nå også, og nå kommer det raskere. Det er nok fordi jeg er dårligere trent og raskere kommer opp på det intensitetsnivået som utløser astmaen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 4. januar 2005 #12 Del Skrevet 4. januar 2005 Vel, nå har jeg trent rimelig hardt, og selv om det stakk litt i luftveiene, fikk jeg ikke hosteanfall underveis. Jeg løp først i underkant av en halvtime på mølle med relativt høy intensitet, før jeg gikk på Hardhausen, som i hvertfall er tung. Sprint til du spyr, er visst mottoet. Når det så gikk bra, er det vel bare en liten forkjølelse, da, og ikke noen astma, skulle jeg tro. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest the imp Skrevet 4. januar 2005 #13 Del Skrevet 4. januar 2005 Når det gjelder anstrengelsesastma så hjelper jo ikke trening. Astmaen dukker jo opp først når man anstrenger seg, og det er jo det man stort sett gjør når man trener. ..... Merker det nå også, og nå kommer det raskere. Det er nok fordi jeg er dårligere trent og raskere kommer opp på det intensitetsnivået som utløser astmaen. Dersom du trener vil du utsette tidspunktet for det intensitetsnivået som utløser astmaen. Du vil stadig kunne trene litt lenger eller litt hardere. Man vil nesten alltid nå et punkt der anfallet utløses med mindre man går på medisiner, men man kan presse seg hardere og over lengere tid før anfallet utløses. Jeg går ikke på medisiner nå, ettersom de ikke fant noen som hjalp bra nok, og jeg klarer fint en ok treningsøkt uten problemer, noe jeg ikke var i stand til på u-skolen. Selvsagt kan man ikke drive idrett på toppnivå uten medisiner, men trening for å holde seg i form funker fint. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Virvar Skrevet 5. januar 2005 #14 Del Skrevet 5. januar 2005 Jeg oppdagde det først på videregående. Da hadde jeg slitt så lenge jeg kunne huske med at jeg ikke klarte å løpe fort, ble anpusten, ikke fikk nok luft, ikke var like rask og sprek som alle de andre. Noe som førte til at gym ble et hatet fag. På videregående hadde vi Coopertesten, eller hva det heter, og måtte løpe X antall ganger rundt en stor idretsbane. Jeg trodde jeg skulle dø! Helt ærlig. Jeg fikk ikke nok pust ned i lungene, det svei i halsen, det svei i lungene, det værket i brystet, jeg pustet så godt jeg kunne, ble svimmel, varm, trodde hodet skulle sprekke, klarte nesten ikke stå på beina. Jeg husker ikke om jeg fullførte, men da må det ha vært gående. jeg husker jat jeg var så fortvila, og jeg sa det til gym lærerinnen, at jeg ikke orket mer, at jeg ikke fikk puste, at det stakk i brystet og jeg svimlet. " Det er fordi du ikke puster hardt nok inn og ut, fortsett" sa bare hun. Det hater jeg henne for. Hun skulle bare visst det bitchen, at jeg den sommeren var til spesialist og fikk påvist anstrengelsesasthma, og fikk medisiner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_anonym_* Skrevet 11. september 2009 #15 Del Skrevet 11. september 2009 Okei.. hør nååå.. Jeg har akkurat startet på vgs.. idrettslinje.. og vi har utholdenhetstrening.. jeg spyr midt inni av ingenting ? Jeg er verken sliten eller noe.. ? va er det som skjer? jeg blir kvalm jeg kjenner dt kommer å da springer jeg alltid ut i gangen i søppelkorgen for at ingen skal se at jeg spyr.. men hallo.. hva er det som skjeer ? har jeg anstrengelse astma? kan det være det ? vær så snild svar! !! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lulle Skrevet 11. september 2009 #16 Del Skrevet 11. september 2009 Jeg får overvåke utviklingen, og se hva som skjer. I det siste har jeg hostet ved anstrengelse (løper, men på mølle i denne årstiden), og i går stakk det litt i brystet etter spurt. Jeg er ikke forkjølet, så vidt jeg vet. Hvis det vedvarer, får jeg tusle meg en tur til legen. Har du fått konstanstantert at det er astma? Det kan jo være andre sykdommer i lufteveiene som gir samme symptomer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå