Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dansere eks på operaen, kan pensjonere seg ved 41 år. Litt senere for korister og operasangere.

Nå vil staten ta fra de pensjonen,og gi de etterlønn på tre år.

Argumentet er fra utøverne, er at ca 80 % har bare ungskole.Og at det vil bli håpløst å ta etterutdanning, og få jobb slik arbmarkedet er. 

Pensjon ved 41 år. Da kan de jobbe så mye de vil utenom,men avkorting i pensjon om det er lønn hos staten.

Så er et av argumentene at de er gåen i kroppen ved 41 år.

Det er skammelig. Du klarer å ta en utdannelse ved 41? Det er mange med bare uskole som jobber,og fortsatt får jobb.

Jeg kjenner flere som er gåen i kroppen. De har tungt fysisk arbeide. Ei har vasket i 30 år. Operert i skuldre flere ganger. Det er folk i industrien. Så sitter 41 åringer og sutrer.  Er du gåen i kroppen,så du ikke kan jobbe,så får de gjøre som andre som er syke. Sykemelding, aap,uføre.

Det er flere jobber. Sykehjem trenger stadig folk.  Da får de brukt kroppen,som de er vant til.

Pensjonsordningen de har,er fra den tiden de anså at folk på 41 var gamle

Anonymkode: 58251...e3a

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det å være profesjonell danser, er utrolig krevende, veldig mange blir det ikke, for kroppen deres bare klarer det ikke. For det sliter utrolig på kroppen, og det er mye skader. Og de fleste klarer ikke å danse til de er 41 år.

Anonymkode: e03f7...4d3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dette gjør meg ingenting. Det er så få i Norge som lever av dette på toppnivå. 

Nå må du jo også huske på at de fleste har drevet med hardt trening fra barneskolealder. De har gjerne viet rundt 30 år til karrieren sin. Profesjonelle dansere og sangere er viktig for å bevare kulturlivet i Norge, og jeg synes faktisk at det er bra at de som har klart seg i et så usikkert yrke har en sikker ordning når de må trekke seg ut. 

Anonymkode: 1c5fa...9f8

• Liker 7
Skrevet (endret)

.

Endret av Fashionistaen
  • Liker 3
Skrevet

Jeg syns vi heller kan bruke de skattepengene på at gamle Agnes skal få seg dobbeltrom med sine ektemann igjennom 60 år før de går i graven. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, debattanten skrev:

Jeg syns vi heller kan bruke de skattepengene på at gamle Agnes skal få seg dobbeltrom med sine ektemann igjennom 60 år før de går i graven. 

Vel, jeg synes Agnes sitt dobbeltrom bør gå til veibygging i Valdres.

Hold deg til saken som er pensjonsordninger.

Anonymkode: 8578b...afa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 9.6.2017 den 20.57, AnonymBruker skrev:

Dette gjør meg ingenting. Det er så få i Norge som lever av dette på toppnivå. 

Nå må du jo også huske på at de fleste har drevet med hardt trening fra barneskolealder. De har gjerne viet rundt 30 år til karrieren sin. Profesjonelle dansere og sangere er viktig for å bevare kulturlivet i Norge, og jeg synes faktisk at det er bra at de som har klart seg i et så usikkert yrke har en sikker ordning når de må trekke seg ut. 

Anonymkode: 1c5fa...9f8

Enig! 

Anonymkode: 8578b...afa

• Liker 1
Skrevet (endret)

Nå har jeg ikke satt meg grundig inn i saken altså, og heller ikke gjort meg opp noen sterk mening om dette, men det er en del av premissene slik jeg leser HI jeg mener er litt utdaterte eller feil.

At de ikke har utdanning utover grunnskolenivå, er ikke nødvendigvis ensbetydende med at de må ta et ordinært VGS-løp på 3 år, og så begynne på et langt studium, slik man kan se for seg. I dag er det mange muligheter for å bli realkompetansevurdert for deler av VGS eller høyere studier for den del, ta fleksible utdannings- og studieløp, og i det hele tatt nytte denne yrkeskompetansen de har tilegna seg, til å videre- eller etterutdanne seg.

De stiller ikke på null på arbeidsmarkedet heller. En 41-åring med en lang karriere, som noen av de beste på sitt felt, stiller ikke på linje med han som falt ut i sosiale problemer så han ikke har fått fullført VGS, og nå i en alder av 41 har fått livet på rett kjøl. For å si det sånn. Jeg vil tvert om tro at det er verdifull erfaring, som kan ha verdi for arbeidsgivere som rekrutterer, selv om det er et litt annet felt, eller andre arbeidsoppgaver som venter. 

Så kan man nå mene hva man vil om hva som er riktigst for disse. Men det er mange 41-åringer som har ødelagt fysikk, etter et langt yrkesliv med tunge, fysiske oppgaver, med lav utdanning, som likevel klarer, og ikke minst forventes, å fungere i arbeidslivet, uten mange års skolegang. 

Endret av Søgni
  • Liker 4
Skrevet

Skulle tro mange av dem kunne gått jobb som danselærere. I tillegg finnes det jo en mellomting mellom pensjon og det å gå helt tomhendt. De som ansetter dansere kan sette opp kontrakter hvor om man har danset i X-antall år så har man krav på lønn i Y antall år som man kan bruke til å skaffe seg utdanning og søke jobb.   I tillegg til at de som ansetter dansere selv prøver å ta vare på kompetansen og videreutdanne danserne til instruktører og slikt. 

AnonymBruker
Skrevet

Åpenbart at du har null innsikt i hvordan det er å være danser. Jeg danset i 10 år da jeg var yngre, og selv om jeg aldri nådde et profesjonelt nivå har dansen satt tydlige spor i kroppen min. Vonde hofter, et dårlig kne, hammertå etter mange år i tåspisssko. Ingenting som hemmer meg veldig i hverdagen, men noe som gir meg stor forståelse for dansere som har danset hver dag siden de var 13 år gamle. 30 år med fysisk påkjennelse setter sine spor, og en profesjonelle danser er på samme fysisk nivå som olympiske toppidrettsutøvere. Å være vaskedame er tungt, men ingenting å nærheten av å jobbe som danser der du bruker kroppen din som instrument hver eneste dag i flere tiår. For å bli proff må du ofre hele ungdoms og studietiden de fleste av oss opplever, så skjønner at ballettdansere blir redde når folk foreslår å fjerne pensjonsordningen deres. De har ingenting å falle tilbake på, fordi de bokstavelig talt har ofret blod, svette og tårer for dansen. Selvfølgelig kan mange jobbe som pedagoger, danselærere, koreografer osv, men å forvente at de plutselig skal bytte felt og begynne på scratch når de allerede har viet 1/3 av livet sitt på å gi samfunnet kultur og kunstopplevelser synes jeg vitner om liten innsikt i hva du snakker om, og en liten smule av misunnelse og bitterhet. 

Anonymkode: 9fb76...0a5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...