Gå til innhold

Sparing for barnet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en sønn på 10 uker og tenkte nå å åpne en konto for ham som er gunstig mhp sparing.

Er det noen som vet hvilke sparingsmåter som er mest stabile og lønnsomme over lang tid? Og lønner det seg å sette den i vårt eller hans navn?

Har hørt om noe som heter Barnespar, kjenner noen av dere til det?

Takknemlig for svar :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da vi begynte å spare for våre barn, fikk vi høre at det mest lønnsomme var å opprette en sparekonto i vår bank, under vårt navn, men som ble merket med navnet til barnet.

Da slipper man å skatte ekstra av sparepengene. Vi har ordnet det slik at barnetrygden kommer direkte inn på denne kontoen. Skulle vi trenge penger til noe spesielt (noe som skjer satdig vekk :-? ) kan vi bare føre over penger til kontoen vår.

Jeg synes dette fungerer veldig greit :-)

Skrevet

På posten får du konto med høy rente (forholdsvis høy ihvertfall) der barnetrygden blir satt inn direkte fra Trygdekontoret. Samtidig er barnet ditt forsikret... Veldig bra konto hvis du har råd til å la pengene gå inn på konto og stå der. Du kan ta ut inntil 6 ganger hvert år - men utover det må du betale gebyr...

Skrevet

Jeg synes det beste er å ha to kontoer for barnet. En tradisjonell barnesparingskonto som inkluderer forsikring. Den står i barnets navn. Her kan du sette inn et lite beløp hver måned (hos Sparebanken NOR er kravet 200 kroner i måneden). Besteforeldre kan få dette kontonummeret hvis de ønsker å sette inn noen penger til fødselsdager eller slikt. Kontoen står i barnets navn og hun/han kan få vite om kontoen når hun/han blir litt eldre og kanskje har noen penger fra sparegrisen å sette inn selv. Pass på at det ikke er veldig store beløp på denne kontoen, men bruk den til ting han/hun trenger etterhvert som sykkel og ski og slikt.

Ønsker man å spare større beløp, for eksempel barnetrygden hver måned kan man ha en annen konto til dette i sitt eget navn. Denne bør ikke barnet få vite om synes jeg. Det man klarer å spare her kan brukes til å gi et lite månedlig bidrag når han/hun begynner å studer kanskje engang om 18-20 år. Det vil være et kjærkomment tilskudd antakelig. Studielånet er ikke veldig mye å leve av i dag og blir kanskje enda mindre i framtiden. Vanskelig å spå om slikt. Det fine med å ikke la kontoen stå i barnets navn er at han/hun ikke går og venter på en stor sum når han/hun blir 18, men isteden blir gledelig overrasket over et hyggelig tilskudd fra foreldrene.

Skrevet

Vi har laget en konto til Marcus i postbanken, (som er vår bank) men kontoen står i vårt navn.

Pengene fra barnetrygden kommer inn til denne kontoen.

Skrevet
Vi har laget en konto til Marcus i postbanken, (som er vår bank) men kontoen står i vårt navn.

Pengene fra barnetrygden kommer inn til denne kontoen.

Det var den kontoen jeg mente lenger opp her... Glemte å si at det står i foreldrenes navn... husker ikke hva kontoen heter...

Jeg fant, jeg fant Barnas Trygghetskonto var det...

Gjest LoisLane
Skrevet

Jeg blir litt provosert når folk setter til side hele barnetrygden - er det slik det er ment?

Mener at dette øker forskjellene mellom oss - de med god råd trenger ikke å bruke av barnetrygden, og dermed får barna etterhvert et stort beløp å rutte med når de blir eldre. Det er snakk om mye penger over atten år!

Ikke lett dette, da. Man kan ikke nekte folk å spare barnetrygden, selvfølgelig. Alle ønsker vi det beste for ungene våre!

Skrevet

Barnetrygden bruker vi.....

Har en konto som vi "eier" men som har barnets navn, jeg har fast trekk på 100 kr i mnd, synes det er nok, for skal faktisk ha flere barn, og vil da spare på samme måte for de, Overfører jeg f.eks 300 kr til 3 barn, blir 900 kr mnd det.

Skrevet

Vi har fått undomskontoer til alle barna våre i samme bank som vi har. De står i barnas navn.

Så har vi også opprettet kontoer til barna på posten, som de vil få tilgang til når de fyller 20 år.

Dette var bestefaren deres ide`, for han vil heller gi penger til bursdag/jul.

Vi sparer det vi kan til dem. Har ikke noe fast trekk enda, men kommer til å sitte det opp, så snart vi har to inntekter.

Skrevet

Jeg setter inn pengene på denne kontoen, men det er i stedet for at den skal gå rett inn på min egen konto.

Vi har vanlig kapitalkonto, og gjorde det sånn fordi vi syntes det var greiest at kontoen stod i begges navn. Blant annet i tilfellet vi måtte gå fra hverandre.

Pengene kommer jo vanligvis rett til moren, men vi ville at begge skulle disponere pengene.

De 1000 kronene per måned vil nok ikke gå uavkortet til Marcus i løpet av diverse år, men vi setter av penegene så vi ikke bruker dem opp.

Når vi har mindre bruker vi mindre.

Gjest Anonymous
Skrevet
Vi har ordnet det slik at barnetrygden kommer direkte inn på denne kontoen. Skulle vi trenge penger til noe spesielt (noe som skjer satdig vekk :-? ) kan vi bare føre over penger til kontoen vår.

Jeg synes dette fungerer veldig greit :-)

Kunne aldri falt meg inn å ta penger fra barnet mitt.

Skrevet

Ooooh, hvilken edel egenskap, men ser du:

Barnetrygden er faktisk til foreldrene, ikke til barnet! Ergo bruker bare Trixi det som i utgangspunktet var hennes. Tipper at det uansett kommer barnet til gode, tror ikke du, gjest, også det?

Skrevet
Jeg blir litt provosert når folk setter til side hele barnetrygden - er det slik det er ment?

Jeg tror barnetrygden er ment å brukes til barnas beste. Noen ganger betyr det å kjøpe bleier og andre forbruksvarer som barnet trenger der og da. I perioder hvor man for eksempel har lave bo-utgifter og dermed har sjansen til å sette noe til side synes jeg man skal gjøre det med god samvittighet! Kanskje man da kan få råd til en ferie sammen med barnet om noen år, en sykkel når barnet trenger det seinere eller tilogmed fremtidig hjelp til utdanning. Synes ikke det strider mot intensjonen i støtteordningen. Problemet oppstår vel dersom man "sparer seg til fant" som det heter. Ikke unner seg selv og barnet noe ekstra i oppveksten bare for å spinke og spare til barnet blir 18. Det ser jeg ikke helt poenget i.

Gjest LoisLane
Skrevet

Hva bruker du barnetrygden til? Leker?

Skrevet

Hvis barnet har egen konto og noe skulle skje med foreldrene vil overformynderiet komme på banen og forvalte pengene til barnet er 21 år.

Hvis beløpet blir høyt nok, husker ikke beløpet men det var ikke så mye, får ikke barnet studielån når den tid kommer pga. formue! :-?

Vi har valgt å opprette sparekonto til vår datter i mitt navn. Da har jeg også tilgang via nettbank (uten gebyr), noe som er greit da hun også får endel kontanter. Synes det er tungvindt å gå i banken å sette dem inn, så jeg "veksler"... :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

Herregud.. Når jeg leser enkelte av innleggene her føler jeg meg som verdens verste og slemmeste mamma..

Jeg har nemlig ikke spart en krone til barnet mitt og det er 10 år nå. Har rett og slett ikke råd til det......

Skrevet

Har opprettet en egen sparekonto til gutten vår. Han har sparebøsser hjemme som fylles opp med jevne mellomrom.

Dessuten sparer jeg 300 kr i fond til ham hver måned. Så får vi jo da se om hva som gir best avkastning om noen år...

Gjest Anonymous
Skrevet
Herregud.. Når jeg leser enkelte av innleggene her føler jeg meg som verdens verste og slemmeste mamma..

Jeg har nemlig ikke spart en krone til barnet mitt og det er 10 år nå. Har rett og slett ikke råd til det......

Da er vi to slemme mammaer. Jeg prøver å spare 300 til begge barna hver mnd. Det går inn på en konto som står i mitt navn. Mange måneder har jeg ikke råd til å sette av noe, og det hender også att jeg må hente penger der for å få hverdagen til å gå rundt. I tillegg bruker jeg disse pengene dersom barna skal få noen større ting som f.eks sykkel, trampoline, playstation. I realiteten kan ikke barna regne med att der skal være noen penger der til de blir eldre, men jeg velger å leve i nuet. Sansynligvis har jeg bedre råd når de blir eldre slik at jeg da ev. kan hjelpe de økonomisk dersom det trengs.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...