AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #1 Skrevet 9. juni 2017 Har en spekepølse som gikk ut på dato i slutten av april (best før). Kan den spises i løpet av de neste 2 ukene? Den har lagt i kjøleskapet siden den ble kjøpt. Har enda ikke luktet på den siden den er vakumpakket, så vil selvfølgelig vurdere lukten når jeg åpner og skal spise det. Anonymkode: 46bfc...df2
Hurepoix Skrevet 9. juni 2017 #2 Skrevet 9. juni 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har en spekepølse som gikk ut på dato i slutten av april (best før). Kan den spises i løpet av de neste 2 ukene? Den har lagt i kjøleskapet siden den ble kjøpt. Har enda ikke luktet på den siden den er vakumpakket, så vil selvfølgelig vurdere lukten når jeg åpner og skal spise det. Anonymkode: 46bfc...df2 Datomerking er jo ganske random, særlig når det gjelder ting som skal vare i evigheter, som spekemat.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2017 #3 Skrevet 10. juni 2017 18 timer siden, Hurepoix skrev: Datomerking er jo ganske random Nå får det være nok! Datomerkere er hedersmennesker! De tar jobben sin seriøst som alle andre, har et regelverk å forholde seg til, og det er på ingen måte random! Anonymkode: ceff3...e69 2
Hurepoix Skrevet 10. juni 2017 #4 Skrevet 10. juni 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå får det være nok! Datomerkere er hedersmennesker! De tar jobben sin seriøst som alle andre, har et regelverk å forholde seg til, og det er på ingen måte random! Anonymkode: ceff3...e69 Ja, hvis man tar dem bokstavlig på ordet, kanskje: Best før = kan kanskje tape noe smak eller endre litt konsistens etter angitt dato. Er ikke farlig å spise. (Hvis den er farlig å spise er det på grunn av alle konserveringsmidlene i produktet, som faktisk gjør at den holder seg myyyye lenger enn det som er naturlig for et produkt av denne typen.) Jeg tror ikke på konspirasjonsteorier når det gjelder krig og fred og politikk og vaksiner og sånn, men når det gjelder datomerking tenker jeg litt konspirasjonsteoretisk. Særlig med tanke på at butikkene har en direkte økonomisk interesse av at folk skal kaste 25 % av all mat de kjøper. (Tall for de fleste nordmenn (undertegnede ekskludert), se http://forskning.no/mat-landbruk-forbruk-hus-og-hjem/2011/09/25-prosent-rett-i-sopla
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2017 #5 Skrevet 10. juni 2017 Bare å spise, er masse artikler på nett om egg/spekemat/tørrmat etc og ting som holder seg kjempelenge, var visst noen EU regler som vi må følge som gjør at datostemplingen blir som den blir. Anonymkode: 98eba...069 1
applestories Skrevet 12. juni 2017 #6 Skrevet 12. juni 2017 April? Det er jo ikke to måneder siden engang! Så lenge den er uåpnet hadde jeg ikke tenkt over det, spis i vei
Djungelvrål Skrevet 12. juni 2017 #7 Skrevet 12. juni 2017 Du kjenner fort om det er dårlig for da er det harskt og harsk spekemat er det umulig å spise.
Jerry Lee Skrevet 13. juni 2017 #8 Skrevet 13. juni 2017 Spekepølser holder i "evigheter". Bare ikke pakk den i plast etter åpning. Spis og kos deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå