AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #1 Skrevet 9. juni 2017 Jeg leser at brød ikke er helt bra hvis man vil ned i vekt, mens andre sier det er en viktig del av kostholdet. Jeg pleier ofte å spise brødskiver til frokost og lunsj på jobben/skolen, og syntes det er vanskelig å bytte det ut med noe. En salat føler jeg ikke metter nok alene, og jeg (student) har ikke råd til å lage kyllingsalat hver dag. Brød er så lett, billig og raskt å lage, og jeg sliter med å finne gode alternativ. Jeg syntes ikke knekkebrød gir den samme metthetsfølelsen, og jeg føler meg så raskt sulten igjen. Jeg spiser grovbrød eller grov kneip. Ikke akkurat det sunneste, men det er billig og smaker greit. Jeg har heller ikke tid til å diske opp masse fancy hver dag. Med penger og tid i fokus her, er det greit å spise ca 5 skiver brød om dagen når man vil ned i vekt? Anonymkode: 46ce1...6d4
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #2 Skrevet 9. juni 2017 Hvor mange kalorier blir disse brødskivene du spiser? Og hvor mye kalorier ligger du på totalt? Om det er mindre enn du forbrenner kan du spise det. Om det er mer enn du forbrenner bør du kutte ut noe og senke kaloriinntaket. Anonymkode: c2f35...01d 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #3 Skrevet 9. juni 2017 Nei, du kan ikke spise brød hvis du vil ned i vekt. Har prøvd det utallige ganger. Anonymkode: 3445a...816
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #4 Skrevet 9. juni 2017 Ja, man kan åpenbart spise brød om man vil ned i vekt. Vektnedgangen kommer an på om du går i kaloriunderskudd, og da har det ikke noe å si om du spiser brød eller ris eller sopp eller fisk. Man kan til og med spise utelukkende sjokolade og gå ned i vekt, men det er ikke særlig lurt siden man ikke vil få nok næringsstoffer. Man kan spise 5 skiver brød om dagen og gå ned i vekt, men det kommer an på hvor mye du spiser ellers. Det kan være lurt å føre kalorier i f.eks en app, dette er til stor hjelp. Man trenger ikke gjøre det konstant om det er noe man synes er stress, men å gjøre det en uke kan være greit for å lære seg litt hvor mye kalorier det er i det man spiser til vanlig. Jeg går ned i vekt nå og har vært oppnådd en god del vektnedgang med å unne meg is og sjokolade innimellom, spiser også pizza og lasagne og typiske kaloririke middager innimellom. Jeg tror det er viktig å gå ned i vekt med et kosthold man liker, bare passe på mengdene. Jeg har også blitt flinkere til å spise GOD mat som er næringsrik og sunn. Dersom man går på dietter som er fylt opp med masse mat man ikke liker, så ender det gjerne med at man føler seg mer sulten (for du tilfredsstiller ikke deg selv), og du overspiser, eller sprekker gjerne. Da er det bedre å spise mat du koser deg med når du først spiser, og da kjenner du deg gjerne mer tilfreds også. Hvis brød er en naturlig del av ditt kosthold så spiser du det, men finn ut hvor mange kalorier det er i brød, og spis brød deretter. Anonymkode: 31ffb...97f
Lill3My Skrevet 9. juni 2017 #5 Skrevet 9. juni 2017 Kcal inn vs ut er det som avgjør. Du må spise færre kalorier enn du forbruker. Altså kan en i teorien gå ned i vekt av å spise kun sjokolade, gitt at en begrenser mengden. Altså gjelder det å finne den maten som metter deg best mulig ifht energiinnholdet.. Dette er jo noe individuelt. Noen blir mette på havregraut, andre ikke. Selv blir jeg mett av varer som egg, laks, cottage cheese o. L så om jeg skulle ned i vekt ville dette være smarte valg FOR MEG fordi dette gir verdifull næring og samtidig holder meg mett of fornøyd. Generelt vil protein og fett gi mer metthetsfølelse enn karbo. Brød i seg selv er ikke ja eller nei, det kommer an på resten av dagsinntaket, brødtype, og ikke minst pålegget. Rugbrød med egg, skinke og grønt kan feks ikke sammenliknes med en kneipskive med servelat... Salater ER mettende om du bare setter dem sammen skikkelig, altså inkluderer mer enn bare salatblader oG agurk.. Salat, tomat, avocado, brokkoli, reddik, frø, erter, kikerter, bønner, fisk, reker... Få med protein og fett så blir det mettende Ellers trenger ikke sunn mat å være dyrt. Lag doble eler triple niddagsporsjoner, bruk restene av kylling og fisk i matboksen - sammen med salat, i lomper/wrap, eller med quinoa/bønner/potet og grønt. Egg kjøper du billig på gårdsutsalg. Kylling og fisk får du billig i store mengder i frysedisken. Å steke 1 laksefilet i ovnen tar ikke lenger rid enn å steke 4 når du først er i gang. Prøv også ulike typer kjøleskapsgrøt, og test ut eggemuffins /lunsjmuffins Velg bort flytende kalorier =gir nye energi uten å mette. Baser det meste av det du spiser på rene råvarer/ubearbeidet mat da dette metter bedre og gir deg langt flere vitaminer og mineraler, som jo blir ekstra viktig når du ligger i energiunderskudd 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #6 Skrevet 9. juni 2017 Joda det kan du men du må passe på kaloriene og nok være litt forsiktig med frukt og sukker selvfølgelig. Anonymkode: 05108...cc0
emilie123 Skrevet 9. juni 2017 #7 Skrevet 9. juni 2017 Jeg spiser brød i perioder jeg slanker meg og jeg går iallefall ned i vekt da. En annen ting er at blodsukkeret blir høyt av å spise brød, men det er jo en annen historie.
Ild Skrevet 9. juni 2017 #8 Skrevet 9. juni 2017 Har du en oversikt over kaloriene du spiser? Hvis ikke, så må du skaffe deg det 👍 Da vil du lett kunne se hva du kan kutte ned på (når du har oversikt over kaloriene du spiser), både i forhold til hva som metter, hva du liker, hva som er praktisk og økonomisk for nettopp deg.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #9 Skrevet 9. juni 2017 Som alle andre nevner må du bare finne et alternativ som fungerer for deg. Jeg spiser et grovt rundstykke til lunsj iblant, men utover det spiser jeg ikke veldig mye brød. Rett og slett fordi det er en del kalorier og ikke gir meg så mye metthetsfølelse. Som regel lager jeg ferdig lunsj hjemmefra, bestående av noe proteinrikt som kylling eller laks. Det koster litt mer, men jeg planlegger bra - kjøper alltid datovarer på 50%, lager porsjonsposer og fryser ned. Ellers spiser jeg knekkebrød med godt pålegg (grov leverpostei, avocado, egg) eller proteinrik yogurt. Trener jeg har jeg selvsagt mer 'alburom' matmessig. Anonymkode: 0d6a6...c09 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #10 Skrevet 9. juni 2017 TS her! Takk for alle svar! Jeg skjønner at det handler om kcal inn vs kcal ut, men jeg syntes dette er litt krevende. Jeg sitter en del stille når jeg leser eller er på skolen, men jeg jobber i butikk og føler jeg løper rundt hele dagen Prøver å få inn nok fysisk aktivitet også, som å gå lange turer og noen ganger litt løping. Jeg prøver å holde meg unna å telle kcal osv. Jeg har tidligere blitt veldig besatt av å gå ned i vekt (10 år siden, så er "friskmeldt"), og om ikke noen hadde brutt inn tror jeg det kunne endt ganske mye verre enn det heldigvis ble. Jeg kjenner meg selv såpass at jeg vet at jeg har lett for å bli "besatt" av noe, og forrige gang ble det sånn at jeg hele tiden tenkte at jeg kunne spise litt mindre, eller kunne løpe litt lenger. Derfor prøver jeg å holde meg unna å telle kcal og aktivitet. Jeg har en FitBit som teller skritt, og er alltid over 10.000 dagen. Brød (+pålegg) er vel det eneste jeg spiser som kanskje ikke er helt "innenfor" diettmat. Spiser mye grønnsaker, kylling, fisk og strimlet svin. Jeg holder meg unna smør, men spiser makrell i tomat, leverpostei eller ost som regel. Anonymkode: 46ce1...6d4 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #11 Skrevet 9. juni 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: TS her! Takk for alle svar! Jeg skjønner at det handler om kcal inn vs kcal ut, men jeg syntes dette er litt krevende. Jeg sitter en del stille når jeg leser eller er på skolen, men jeg jobber i butikk og føler jeg løper rundt hele dagen Prøver å få inn nok fysisk aktivitet også, som å gå lange turer og noen ganger litt løping. Jeg prøver å holde meg unna å telle kcal osv. Jeg har tidligere blitt veldig besatt av å gå ned i vekt (10 år siden, så er "friskmeldt"), og om ikke noen hadde brutt inn tror jeg det kunne endt ganske mye verre enn det heldigvis ble. Jeg kjenner meg selv såpass at jeg vet at jeg har lett for å bli "besatt" av noe, og forrige gang ble det sånn at jeg hele tiden tenkte at jeg kunne spise litt mindre, eller kunne løpe litt lenger. Derfor prøver jeg å holde meg unna å telle kcal og aktivitet. Jeg har en FitBit som teller skritt, og er alltid over 10.000 dagen. Brød (+pålegg) er vel det eneste jeg spiser som kanskje ikke er helt "innenfor" diettmat. Spiser mye grønnsaker, kylling, fisk og strimlet svin. Jeg holder meg unna smør, men spiser makrell i tomat, leverpostei eller ost som regel. Anonymkode: 46ce1...6d4 Jeg er også sånn som deg. Jeg blir så lett "hung up" på ting, eller som du sier "besatt". Hvis du tør kan du jo gjøre det i en uke, men bestemme deg for at det er KUN en uke for å få litt oversikt over hvor mye du spiser og så tenke jeg frem til kosthold utifra det. Videre tenker jeg at gode ting å ha fokus på som ikke er ting som det er skadelig å bli "besatt" av er dette med å føle at man har energi i hverdagen, hvis man spiser riktig så kan man gå ned i vekt samtidig som man føler seg freshere. Kanskje ha mer fokus på hva som er BRA for kroppen din istedet for hva som er DÅRLIG for den. Det går fint å gå ned i vekt uten å telle kalorier også. Prøv deg frem, hvis du ikke går ned i vekt etter 4 uker, så spiser du litt mindre/annerledes. Med det sagt så spiser jeg som oftest knekkebrød, men også noen ganger rundstykker og vanlig brød, og jeg bruker samme pålegg som deg, og også av og til smør, og jeg går ned i vekt. Det er fullt mulig med andre ord! Bra at du tar vare på deg selv, og er obs på DINE personlige fallgruver. Heier på deg! Anonymkode: 6fc6d...e94
Pringle Skrevet 10. juni 2017 #12 Skrevet 10. juni 2017 Du må se på sammenhengen ting er sagt i. Ja, brød er kaloritett. Nettopp derfor er det en viktig del av kostholdet, fordi vi trenger energi, masse energi, samlet, som nasjon. Men hvis man, som enkeltperson, skal ned i vekt, må man kutte inntaket. Energitett mat er enkelt å kutte. Det er ikke det samme som at det er lett. Folk har også forskjellige preferanser. Du må derfor finne hvor det er minst smertefullt for deg å kutte. Kaloritelling kan hjelpe deg med dette. Kyllingsalat hver dag er ikke bare dyrt, men også kjedelig, og fullstendig unødvendig. Det er også unødvendig og ineffektivt å kutte ut tilfeldige ting (feks smør). Skal du kutte ut noe, finn ut hvorfor dette vil ha en hensikt, og gjør det systematisk. Variasjon er viktig. Akkurat hva du opplever som variasjon er det som betyr noe. For det er du som ikke skal gå lei, og du som skal få i deg tilstrekkelig næring. Det er ingenting i veien med billig og enkel mat. Pris og avansert kokkelering er ikke det som avgjør verken næringsinnhold eller smak. Jeg vet at det er lett å henge seg opp i detaljer og vanskelig å få oversikten over hva som beyr noe. Noe er man ikke helt sikker på ennå, andre ting har fått status som "opplest og vedtatt". Det kan være lurt å være litt kritisk og bruke sunn fornuft. Jeg kom mange steg videre da jeg oppdaget at logikk og sunn fornuft også gjelder på områdene ernæring og vektmestring. For meg ser det ut som kaloritelling får skylda for noe det ikke har noe med. Du ble opphengt i å spise minst mulig og løpe lengst mulig, det er noe annet. Kaloritelling er ment å gi deg informasjon om hva du putter i deg. Hvis du ikke er sikker på hvor mye de fem brødskivene utgjør av de kaloriene du hver dag du skal ha i deg, kan det være nyttig å regne på det, og se om tre eller fire brødskiver er bedre, eller om du faktisk er innafor selv om du spiser fem. Og vær så snill - du synes det er, du syntes det var. 3
drue Skrevet 10. juni 2017 #13 Skrevet 10. juni 2017 Jeg spiser brød, og har gått ned en del i vekt. Jeg kan ikke spise så mye brød jeg vil, men det blir 2-3 skiver om dagen. Må se det i sammenheng med hva jeg spiser resten av dagen Jeg passer på å ligge i kaloriunderskudd, og går da ned i vekt.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2017 #14 Skrevet 10. juni 2017 Jeg gikk ned ivekt når jeg begynte å bake selv. Butikkgjæra gjør meg oppblåst og ødelagt i magen. Vet ikke hvorfor jeg har gått ned, men siden brødet er eneste endring regner jeg med det er grunnen. Anonymkode: d492e...7d8
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2017 #15 Skrevet 10. juni 2017 Jeg spiser hva jeg vil, så lenge jeg bruker mer energi enn jeg inntar. Har nå gått ned 10 kilo siden januar, og koser meg med baguetter nesten hver kveld. Anonymkode: 55af5...e1a 1
CaraCaraMia Skrevet 10. juni 2017 #16 Skrevet 10. juni 2017 Jeg raser opp i vekt bare jeg spiser et rundstykke. Aner ikke hvorfor. Og jeg har prøvd både glutenfritt og veldig grovt brød, jeg går opp minst 2 kg og får vondt i magen og blir oppblåst uansett
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #17 Skrevet 11. juni 2017 På 9.6.2017 den 21.49, AnonymBruker skrev: Nei, du kan ikke spise brød hvis du vil ned i vekt. Har prøvd det utallige ganger. Anonymkode: 3445a...816 Selvfølgelig kan du gå ned i vekt selv om du spiser brød. Har gjort det utallige ganger. Anonymkode: 42b64...f51 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #18 Skrevet 11. juni 2017 På 9.6.2017 den 21.49, AnonymBruker skrev: Nei, du kan ikke spise brød hvis du vil ned i vekt. Har prøvd det utallige ganger. Anonymkode: 3445a...816 ? Jeg gikk ned mange kilo, og jeg spiste både brød og rundstykker (grove) og havregrøt hver dag, i tillegg til annen mat. Anonymkode: b06c5...f44 1
Gjest Overrasket Skrevet 11. juni 2017 #19 Skrevet 11. juni 2017 Jeg digger brød, jeg faktisk elsker brød, jeg er skikkelig glad i gluten, og jeg har en høyst akseptabel fettprosent.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2017 #20 Skrevet 12. juni 2017 Visst kan du gå ned i vekt selv om du spiser brød, akkurat som at du kan kjøre fremover selv om håndbrekket er litt på. Men det er ikke særlig smart. Og det handler ikke bare om kalorier. Kroppen er ingen forbrenningsovn. Forskjellige makronæringer (fett, proteiner, karbohydrater, alkohol) krever forskjellige prosesser i kroppen som igjen påvirker forskjellige prosesser og krever forskjellig mengde energi for å omsette. Karbohydrater metter dårlig og setter kroppen i fettlagringsmodus. Ikke helt ideelt hvis man skal gå ned i vekt... Hva med å spise mer egg? Sunt, billig, lettvint og kan brukes til mye. Du kan kjøpe billigere egg direkte fra bonden eller i innvandrerbutikker. Jeg har ofte kokte egg liggende i kjøleskapet. Kjempe lett å hive innpå når man bare er litt sulten og må spise litt før man drar ut på eventyr. Anonymkode: b31aa...b63
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå