AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #1 Skrevet 9. juni 2017 Jeg er overvektig og grenser til fedme. Jeg er klar over mitt eget problem, og forstår at andre syns det kanskje er teit at jeg ønsker å studere medisin. Jeg lurte på om dere er, eller kjenner til, andre overvektige medisinstudenter og hvilke fordommer de møter? Jeg er litt redd for at andre ikke vil se mitt ønske med å hjelpe andre, fordi de mener jeg burde hjelpe meg selv først. Er det mye baksnakking? Er det kjipe tilbakemeldinger fra forelesere? Anonymkode: c1159...655
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #2 Skrevet 9. juni 2017 !! Dette må du virkelig ikke tenke på et sekund! Jeg er glad Erna Solberg ikke tenkte slik, for vi trenger slike dyktige damer! Ta tak i vekten din OM DU VIL, ellers trenger du bare være deg selv. Anonymkode: af75b...0b9 24
Sillyline Skrevet 9. juni 2017 #3 Skrevet 9. juni 2017 (endret) Gi nå blaffen i vekten din. 2 av 3 av mine leger har vært overvektige, og de er like flinke som andre. Kompetanse har ingenting med vekt å gjøre. Kjør på Endret 9. juni 2017 av Silje Lien 10
nix Skrevet 9. juni 2017 #4 Skrevet 9. juni 2017 Jeg har gått ett år på medisin i Bergen. Tror faktisk ikke det var noen tydelig overvektige blant de 160 medisinstudentene i kullet mitt. Folkene her er kanskje i overkant opptatt av trening og sunn livsstil. Når det er sagt, så kan jeg aldri se for meg at noen blir utestengt fra miljøet pga. en sånn bagatell. Folkene som har valgt medisin er HELDIGVIS ikke de catty, baksnakkende jentene fra VGS (ettermin erfaring). 4
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #5 Skrevet 9. juni 2017 Hvorfor er det teit at du skal studere medisin? Du kan jo bli en kjempedyktig lege selv om du er på grensen til overvektig. Den flinkeste legen jeg vet om er en som røyker som en skorstein. Hvis vekten er et problem for deg, så må du bare gjøre noe med det. Men tror ikke du møter noen fordommer, med mindre du dytter i deg kun junkfood og ligger på sofaen. Noen er jo bare genetisk større enn andre, men alle kan forandre livsstilen til det bedre om de ønsker det Anonymkode: 20964...3a5 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #6 Skrevet 9. juni 2017 Det er ikke så mange (som studenter ellers), men de finnes. For å være ærlig har jeg aldri tenkt over dette, så jeg måtte tenke meg ganske grundig gjennom. Jeg har aldri lagt merke til noen kommentarer, blikk eller baksnakking, hvertfall ikke fra forelesere. Det eneste du bør være obs på er jo at vi øver mye på hverandre i løpet av studiet. Dette innebærer at vi ofte må kle av oss til undertøyet. Så lenge du er komfortabel med det (og medstudenter tar hensyn og utviser respekt i slike situasjoner, og etter hvert er det så naturlig at man ikke tenker noe særlig over det), så går det helt fint. Overvektige leger er det mange av, så det er ikke akkurat slik at du vil være alene i yrkessammenheng. Jeg vet også om et par medisinstudenter som røyker, og noen som snuser. Ingen av de har heller møtt på noen (synlige) fordommer. Anonymkode: 348f7...248 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #7 Skrevet 9. juni 2017 Mange av mine leger har litt tykkere men har ikke tenk at det er en negativ ting. Anonymkode: 14f9d...7c0 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #8 Skrevet 9. juni 2017 Ååh jeg hadde ikke ventet så mye positiv respons! Tusen takk alle sammen!! Anonymkode: c1159...655 9
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #9 Skrevet 9. juni 2017 At du selv har overvekt gjør at du har en erfaring som kan være gull verdt i forhold til å hjelpe andre i jobben. Hadde jeg hatt et problem med mat (for lite eller for mye) så tror jeg det hadde vært lettere å snakke med noen som har erfaring selv. Har du lyst til å studere medisin så kjør på og glem hva andre måtte tenke om det uansett hva som er greia. Anonymkode: f6f84...1ae 6
boblevann Skrevet 9. juni 2017 #11 Skrevet 9. juni 2017 Dette må du aldeles ikke tenke på! Vi trenger dyktige leger, uavhengig av vekt! Jeg kjenner flere overvektige leger, sykepleiere som lever på cola og burger, jeg kjenner til og med en tannlege som snuser! De er veldig flinke i faget sitt og brenner for å hjelpe andre, selv om de tar litt dumme valg angående seg selv. Jeg snuser, spiser masse sjokolade og er litt for glad i vin - men jeg jobber i helsevesenet og har aldri møtt fordommer eller fått kommentarer på det kjør på! Og så kan du ta tak i vekten din om du ønsker og er motivert - men det er for din egen del i så fall, ikke andres. 3
Monstrum Skrevet 9. juni 2017 #12 Skrevet 9. juni 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: At du selv har overvekt gjør at du har en erfaring som kan være gull verdt i forhold til å hjelpe andre i jobben. Hadde jeg hatt et problem med mat (for lite eller for mye) så tror jeg det hadde vært lettere å snakke med noen som har erfaring selv. Har du lyst til å studere medisin så kjør på og glem hva andre måtte tenke om det uansett hva som er greia. Anonymkode: f6f84...1ae Dette! Jeg sliter med vekta, og har gjort det i mange år. Min lege var svært overvektig da hun studerte, og hun har gått ned veldig mye i ettertid, og er nå normalvektig. Hun greier å sette seg inn i min situasjon, ikke bare repetere det hun har lest i en bok. For meg er det gull verdt 6
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #13 Skrevet 9. juni 2017 1 minutt siden, Monstrum skrev: Dette! Jeg sliter med vekta, og har gjort det i mange år. Min lege var svært overvektig da hun studerte, og hun har gått ned veldig mye i ettertid, og er nå normalvektig. Hun greier å sette seg inn i min situasjon, ikke bare repetere det hun har lest i en bok. For meg er det gull verdt Ja, ikke alt man kan lese seg til. Tipper de beste behandlerne i mange tilfeller er de som har slitt sjøl og blitt friske enten det gjelder mat eller andre ting. Anonymkode: f6f84...1ae 4
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #14 Skrevet 9. juni 2017 Husk at vekten din ikke er svaret på hvor dyktig lege du kan bli! Stå på, heier på deg! Anonymkode: 775d7...037 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #15 Skrevet 9. juni 2017 Når du lærer om alle grusomme sykdommene du kan få som overvektig går du nok ned fort som fy, så det er kanskje positivt for deg å gå på medisinstudiet for egen helse også Anonymkode: dca24...35d 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #16 Skrevet 9. juni 2017 Min lege er overvektig ++ Han er den beste legen jeg noen gang har hatt Anonymkode: 0ff2c...7e8 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #17 Skrevet 9. juni 2017 Jeg blir helt rørt. Tusen takk alle sammem! Nå er motivasjonen min enda høyere! ❤❤❤ Ts Anonymkode: c1159...655 4
Wenda Skrevet 9. juni 2017 #18 Skrevet 9. juni 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg blir helt rørt. Tusen takk alle sammem! Nå er motivasjonen min enda høyere! ❤❤❤ Ts Anonymkode: c1159...655 Lykke til ❤️ 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #19 Skrevet 9. juni 2017 Du er ikke vekten din! Ta rakkern på dem 😁 Anonymkode: 99668...227 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #20 Skrevet 9. juni 2017 Jeg har en del kilo for mye selv og jeg personlig ville følt meg mye mer vel ved å gå til en lege som ikke nødvendigvis var superfit selv! Go for it! Anonymkode: c29ac...730 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå