AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #1 Skrevet 9. juni 2017 Jeg har to lån på til sammen 130.000 i inkassogjeld som gikk til namsmannen for ca 2 år siden. Dvs at det er tatt pant i bil og bolig, men ikke tvangstrekk, da jeg har betalt avdragene etter avtale. Jeg hadde i utgangspunktet mye mer gjeld, men har klart å betale ned endel. Jeg har betalt ned masse på disse to sakene i renter, men hovedstolen har ikke sunket så mye. Det at sakene ligger hos namsmannen har jo ført til at jeg har veldig begrensede muligheter til å kjøpe ny bil eller bolig, pga disse to betalingsanmerkningene. Nå har jeg en mulighet til å få hjelp av familie til å betale inn 100.000 i et forsøk på å bli kvitt de 130.000. Har noen erfaring med dette? Har jeg noe mulighet til å ringe inkassoselskapet og spørre om jeg kan betale 100.000 i morgen, for å gjøre opp sakene, så betalingsanmerkningene blir slettet? Anonymkode: b1b4a...ff1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #2 Skrevet 9. juni 2017 Jobber med inkasso så kan kanskje hjelpe. hvor gamle er sakene? Hvor mye var opprinnelig beløp? Hvor mye er rentene oppe i nå? Hvem er kreditor, altså hvem skylder du penger? Anonymkode: 6ab2a...42b
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #3 Skrevet 9. juni 2017 Jeg vet at når jeg sier jeg ringer fra NAV og hjelper noen med gjeldsproblemer, det være seg store eller små, er enkelte selskaper veldig villige til å hjelpe. Min kollega ringte en gang et av inkassoselskapene, ikke for å be om å kutte renten, men bare for å høre etter hva beløpet var kommet opp i. Hun fikk faktisk tilbud om å betale inn to tredjedeler så skulle de kutte resten, helt uten å hatt det i tankene i det hele tatt. Jeg vet ikke, men jeg tror ikke det at vi sier vi ringer fra NAV faktisk har så mye å si, men det er vanskelig å vite. Anonymkode: f659a...b56
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #4 Skrevet 9. juni 2017 Sakene gikk til inkasso våren 2015, og så ble de sendt videre til namsmann på høsten 2015 tror jeg. Sak 1 var opprinnelig krav 95.000. Jeg har betalt 80.000 på denne saken og det gjenstår 50.000. Sak 2 var opprinnelig 70.000, jeg har betalt 33.000 på denne og det gjenstår 80.000. Kreditor er en bank. Anonymkode: b1b4a...ff1
Leo Skrevet 9. juni 2017 #5 Skrevet 9. juni 2017 Det som er "dumt" i denne sammenhengen er at du har betalt såpass mye i løpet av relativt kort tid, at det er pant i fast eiendom og at gjelden ikke er særlig gammel. Da vil kreditor(ene) se muligheter for å få inn hele beløpet uten å løpe for stor risiko. Men det skader selvfølgelig ikke å spørre og uansett vil det jo gjenstå bare 30.000 dersom du innbetaler 100.000 nå.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #6 Skrevet 9. juni 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har to lån på til sammen 130.000 i inkassogjeld som gikk til namsmannen for ca 2 år siden. Dvs at det er tatt pant i bil og bolig, men ikke tvangstrekk, da jeg har betalt avdragene etter avtale. Jeg hadde i utgangspunktet mye mer gjeld, men har klart å betale ned endel. Jeg har betalt ned masse på disse to sakene i renter, men hovedstolen har ikke sunket så mye. Det at sakene ligger hos namsmannen har jo ført til at jeg har veldig begrensede muligheter til å kjøpe ny bil eller bolig, pga disse to betalingsanmerkningene. Nå har jeg en mulighet til å få hjelp av familie til å betale inn 100.000 i et forsøk på å bli kvitt de 130.000. Har noen erfaring med dette? Har jeg noe mulighet til å ringe inkassoselskapet og spørre om jeg kan betale 100.000 i morgen, for å gjøre opp sakene, så betalingsanmerkningene blir slettet? Anonymkode: b1b4a...ff1 Det du ikke gjør er å tilby penger uten å forsøke å forhandle, først. Prøv å få dem til å redusere litt på renter og omkostninger mot at du betaler ned. Det kan og være lurt at du regner sammen hvor mye penger de totalt sett har mottatt hos deg på det lånet/gjelden du nå ønsker å innfi og kan fortelle dem dette når du forhandler. Om de er villige til å slette betalingsanmerkninger er en annen sak. Jeg leste og i forbindelse med søknader om kredittkort og økonomi at man måtte ha vært uten inkassosaker siste 3 år et sted og 5 år et annet sted for at de skulle gi deg kredittkort eller boliglån. Kan du låne opp på boligen din og dermed blir kvitt "elendighetsgjelden" din? Anonymkode: 72d89...0af 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #7 Skrevet 9. juni 2017 Jeg mener at du kan kreve at innbetalte beløp først skal dekke hovedstolen mot vanlig at de tar rentene først. Ved å betale ned på hovedstol først så vil rentebelastningen bli mindre. Anonymkode: 811e4...523
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #8 Skrevet 9. juni 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Sakene gikk til inkasso våren 2015, og så ble de sendt videre til namsmann på høsten 2015 tror jeg. Sak 1 var opprinnelig krav 95.000. Jeg har betalt 80.000 på denne saken og det gjenstår 50.000. Sak 2 var opprinnelig 70.000, jeg har betalt 33.000 på denne og det gjenstår 80.000. Kreditor er en bank. Anonymkode: b1b4a...ff1 Det Leo sier er jeg enig i.. men du kan jo forsøke å forhandle litt.. men siden gjelden er ny, du betaler ned, og det er pant i bolig/bil så tror jeg mest sannsynlig at de ikke er villige til å redusere og miste såpass mye renteinntekter som 30 k. Anonymkode: 6ab2a...42b
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #9 Skrevet 9. juni 2017 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det du ikke gjør er å tilby penger uten å forsøke å forhandle, først. Prøv å få dem til å redusere litt på renter og omkostninger mot at du betaler ned. Det kan og være lurt at du regner sammen hvor mye penger de totalt sett har mottatt hos deg på det lånet/gjelden du nå ønsker å innfi og kan fortelle dem dette når du forhandler. Om de er villige til å slette betalingsanmerkninger er en annen sak. Jeg leste og i forbindelse med søknader om kredittkort og økonomi at man måtte ha vært uten inkassosaker siste 3 år et sted og 5 år et annet sted for at de skulle gi deg kredittkort eller boliglån. Kan du låne opp på boligen din og dermed blir kvitt "elendighetsgjelden" din? Anonymkode: 72d89...0af Jeg tror ikke de kan velge om de vil slette betalingsanmerkninger eller ikke. Hvis vi kommer til enighet om at jeg betaler 100.00 for at saken skal ansees som betalt og oppgjort, så er det oppgjort, og da skal betalingsanmerkninger slettes med en gang. Slik er det hvert fall hvis jeg betaler 130.000. Det er ikke mulig å låne opp på boligen med betalingsanmerkninger. Det er forsøkt. Eneste mulighet er ved bruk av banker som f.eks bank2, og de tar 20.000 i etableringsgebyr. Altså at jeg flytter lånet mitt fra min bank til Bank2, og så evt flytte det tilbake til min vanlige bank når lånet er "friskmeldt", dvs uten betalingsanmerkninger. Anonymkode: b1b4a...ff1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #10 Skrevet 9. juni 2017 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg mener at du kan kreve at innbetalte beløp først skal dekke hovedstolen mot vanlig at de tar rentene først. Ved å betale ned på hovedstol først så vil rentebelastningen bli mindre. Anonymkode: 811e4...523 Men er dette noe jeg kan kreve nå, i ettertid? Kan jeg kreve at de pengene jeg allerede har innbetalt skal gå til å dekke hovedstol? Anonymkode: b1b4a...ff1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå