Gå til innhold

Framtidige bruder: hjelp en forlover i nød!!

Anbefalte innlegg

Gjest gjest
Skrevet

Hallo!!

Jeg trenger umiddelbar hjelp! Jeg er forlover. Det er kjempe bra, men jeg får helt hjerneteppe hvis jeg så mye som tenker på å holde TALE!! :o

Har aldri holdt tale før, langt mindre i bryllupet til en som betyr så mye for meg!!

Jeg har aldri vært i et bryllup før, så hva er det som pleier å bli nevnt? Hva forventer ett brudepar i talen??

Jeg har aldri vært så nærvøs før......... Huff!!! :roll:

Hilsen skrekkslagen folover!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

uff stakkar deg.

Jeg er selv ingen taler og det er nok ikke min forlover heller. Men du trenger jo ikke å holde tale hvis du ikke har lyst. Ingenting er verre enn at dagen blir ødelagt pga at du er så nervøs for talen. Jeg var i et bryllup der forloveren også var veldig nervøs pga talen hun måtte holde, men hun skrev en sang i stedet. Så var jeg deg så ville jeg ha skrevet en sang som gjestene også kan være med å synge. En sang er like gøy å få det som å bli holdt en tale for. :) Lykke til. :)

Skrevet

For det første er det ingen som sier at du måååå holde tale, du kan også skrive en sang, hvis du ikke liker å stå forran en forsamling. Hvis du har bestemt deg for å holde tale er dette noen råd:

Sett deg ned og lag en brainstorming hvor du skriver navnet på bruden og brudgommen i midten. Skriv ned alt det du tenker på av morsomme hendelser, hva du syntes om bruden og dine tanker rundt det at hun gifter seg og han hun gifter seg med. Jeg skal love deg at hvis du kjenner den du skal være forlover til godt, kommer du på masse morsomt som du kan ta med i talen. Husk at en tale ikke bør være for lang (tror de sier 5 til 7 minutter)

Masse lykke til :D

Skrevet

Om du finner et som du synes beskriver det du føler for bruden, så kan du jo også lese opp et dikt! Eller du kan lage en liten novelle. Begynn med den første dagen dere møttes og slutt med Dagen. Kanskje du kan greie å lage dette i form av rim, med vers hvor alle gjestene må være med å delta! Da blir det plutselig ikke så mye fokus på deg, men på brudeparet istedenfor :wink: Jeg vet ikke hvor kreativ du er, men kanskje dere har en felles venn / venninne som kan hjelpe deg... Lykke til uansett! (fire til fem min er mer enn langt nok!)

Skrevet

Dette med tale er ikke så enkelt nei, men hvis man absolutt ikke vil holde tale, så må man heller ikke. Du kan fint ha en sang, men pass da på at denne blir personlig.

Selv skal jeg ha tale og sang, og på den måten føler jeg at jeg får sagt litt samtidig som jeg slipper å holde en hel lang tale. Kanskje det er noe for deg også? Skal prate i rundt 2 minutter før vi tar min sang til min mann.

Skrevet

Hei!

Du trenger ikke dikte en lang tale. Da jeg selv var forlover hadde jeg store problemer med å finne noe å si. Jeg fikk da et godt tips;

Kjøp inn et par roser. For hver rose finner du en positiv ting ved bruden. (Eks; snill, stiller opp når du trenger henne, flink til å lytte m.m.) Under talen sier du opp de gode egenskapene, samtidig som du overrekker henne en og en rose. (En rose for hver egenskap). Underveis kommer du kanskje på ting som kan understreke egenskapen, men det er ikke nødvendig.

..... Bare et lite forslag. Jeg gjorde det og folk sa det var en fin måte å gjøre det på.

Ellers så kan du jo finne et dikt å lese opp, som andre her nevnte!!!? Men det er absolutt ikke et must at forloveren holder tale! ( En sang er et kjempegodt alternativ!)

Lykke til enten du velger å holde tale eller ikke!

Skrevet

Hei!

Skjønner godt hvordan du føler det, da jeg var i samme dilemma for noen år siden.

Jeg hadde ikke sjangs til å holde en "vanlig" tale, ikke kunne jeg skrive sang for bryllupet var så lite, og halvt om halvt med norsker og svensker, så jeg laget rimvers om div. hendelser i livet (ble faktisk veldig bra om jeg skal få si det selv :oops: )

Etterpå fikk hun rimverset innrammet samt en del bilder fra oppvekst og sånn innrammet med tekst til bildene. Ble veldig bra alt, og tror nok ingen savnet den tradisjonelle talen eller sangen for den del.

Iallefall et tips. Lykke til! :wink:

Skrevet

Hei, hei.

Taler kan være vanskelige å skrive og å fremføre! Du har jo allerede fått mange gode tips her. Men jeg gir et par til.

Det jeg gjorde til min venninne var å skrive hele talen, men passet på å skrive stikkord med STORE bokstaver i venstre kollonne, og snakket mest utfra dem. Dette gjør talen mer spontan samtidig som du faktisk har et manuskript å holde deg til om du skulle få "black out" :o

Om du ikke ønsker at alle i selskapet skal ha oppmerksomheten mot deg er det en morsom vri å vise et lysbildeshow. Da ser folk på bildene og presset på den som holder talen blir litt mindre... Dette kan gjennomføres både med lysbildefremviser og med PC, men det tar jo litt tid å sette sammen bilder.

Lykke til!!! :D

Eia

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...