AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #1 Skrevet 9. juni 2017 Spredt på hele kroppen. Bortsett fra føttene, hendene, albuene og ryggen faktisk. Er vel hudsopp og ikke pigmentflekker? De flekkene startet som små, runde og hvite langs leggene og var supersynlige om sommeren. Men nå er de synlige på min kropp året rundt. Og det har spredt seg. Spredningen skjedde i denne rekkefølgen: 1. Langs leggene 2. Nedre del av magen 3. Området rundt hoftene, rumpa 4. En stor hvit sirkel på øvre lår 5. Og nå, 2017 har det spredt seg enda flere hvite sirkler langs hele overkroppen. langs ribbeina og på siden av brystet . Og mange fler på lår og området rundt hoftene. Mistenker at spredningen skjer ved varme og svette. Men hva i all verden skal jeg gjøre? Fastlegen sa jeg burde bruke Selsun sjampoo men han vet ikke nå at dette har spredt seg. Og jeg har heller ikke fulgt opp bruken av Sjampoen enda. Finnes det en annen type behandling som gir bedre resultater enn denne? (Da jeg har lest om andres erfaring med sjampo at denne må man bruke hele livet for å holde dem "borte".) Takker sårt for tilbakemelding og god hjelp. Anonymkode: 15464...6f2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #2 Skrevet 9. juni 2017 Søk på vitiligo.. Anonymkode: 3db7a...670 1
Djungelvrål Skrevet 9. juni 2017 #3 Skrevet 9. juni 2017 Gå til fastlege og be om henvisning til hudlege. Om det er hudsopp kan du få en tablettkur som heter fungoral som er effektiv.
Honey Dew Skrevet 9. juni 2017 #4 Skrevet 9. juni 2017 2 timer siden, Mystix skrev: Gå til fastlege og be om henvisning til hudlege. Om det er hudsopp kan du få en tablettkur som heter fungoral som er effektiv. Den hjelper ikke hvis det er vitiligo
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #5 Skrevet 9. juni 2017 Høres ut som Vitiligo, har det samme. Kan ikke kureres. Anonymkode: 19d34...3be
Djungelvrål Skrevet 9. juni 2017 #6 Skrevet 9. juni 2017 6 minutter siden, Honey Dew skrev: Den hjelper ikke hvis det er vitiligo Det er derfor jeg skriver at hun må komme seg til hudlege. Vi kan jo ikke vite hva hun har, jeg er ikke utdannet lege. KG er ikke et legeforum.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #7 Skrevet 9. juni 2017 Jeg har vitiligo, og dine pigmentflekker har ikke typisk vitiligo-utbredning. Vitiligo er ofte symmetrisk, under armer, i lysken, under øyne, hals, knær, hender og føtter. Anonymkode: 247f8...f3d
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #8 Skrevet 9. juni 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har vitiligo, og dine pigmentflekker har ikke typisk vitiligo-utbredning. Vitiligo er ofte symmetrisk, under armer, i lysken, under øyne, hals, knær, hender og føtter. Anonymkode: 247f8...f3d Ikke nødvendigvis... mannen min har vitilligo. Hos han så startet det for ca 15 år siden med en hvit flekk bakpå ene leggen. Det har bredt seg til føttene, flere flekker på leggene, flekker på magen, deler av penis, begge hendene, flere hvite partier i ansiktet (der han har skjegg så har skjegget hvite områder. Anonymkode: 72cc4...6a0
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #9 Skrevet 9. juni 2017 Ila mitt liv har jeg vært hos fastlegen 3 ganger angående dette uten at jeg selv har gjort no aktivt for å drepe soppen. Og han har foreslått Selsun Sjampoo alle gangene. Litt ork å bruke den og stå naken i dusjen i 15 min og spesielt når jeg hører at Fungoral tablettene er mer effektive enn sjampoo. Så lurer jeg på hvorfor legen ikke begynte med å gi meg det istedet. Bør jeg gjøre et forsøk med sjampoen over 4 uker før jeg drar til han igjen? Eller skal jeg dra til han igjen og be om tablettene ? Har tablettene no form for bivirkninger? (Tipper behandlingen ikke bør startes før fom september siden det er sol fremover uansett men) Anonymkode: 15464...6f2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #10 Skrevet 9. juni 2017 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ila mitt liv har jeg vært hos fastlegen 3 ganger angående dette uten at jeg selv har gjort no aktivt for å drepe soppen. Og han har foreslått Selsun Sjampoo alle gangene. Litt ork å bruke den og stå naken i dusjen i 15 min og spesielt når jeg hører at Fungoral tablettene er mer effektive enn sjampoo. Så lurer jeg på hvorfor legen ikke begynte med å gi meg det istedet. Bør jeg gjøre et forsøk med sjampoen over 4 uker før jeg drar til han igjen? Eller skal jeg dra til han igjen og be om tablettene ? Har tablettene no form for bivirkninger? (Tipper behandlingen ikke bør startes før fom september siden det er sol fremover uansett men) Anonymkode: 15464...6f2 Så tre ganger har du vært hos legen, og tre ganger har du fått foreskrevet en behandling du ikke har giddet å prøve? Da tror jeg ærlig talt ikke du er så veldig hardt plaget. I tillegg har Fungoral tabletter høy risiko for leverskade. Risikoen for leverskade anses for større enn nytten ved behandling av soppinfeksjon, så legemiddelet ble anbefalt trukket fra markedet i 2013. (Jeg aner ikke hva som ble resultatet av dette.) Anonymkode: e06cc...7e7
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #11 Skrevet 9. juni 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så tre ganger har du vært hos legen, og tre ganger har du fått foreskrevet en behandling du ikke har giddet å prøve? Da tror jeg ærlig talt ikke du er så veldig hardt plaget. I tillegg har Fungoral tabletter høy risiko for leverskade. Risikoen for leverskade anses for større enn nytten ved behandling av soppinfeksjon, så legemiddelet ble anbefalt trukket fra markedet i 2013. (Jeg aner ikke hva som ble resultatet av dette.) Anonymkode: e06cc...7e7 Jo så klart er jeg plaget, men som sagt. Er redd jeg kaster bort mye tid på å en sjampoo som kanskje ikke gir godt nok effekt. Anonymkode: 15464...6f2
Djungelvrål Skrevet 9. juni 2017 #12 Skrevet 9. juni 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ila mitt liv har jeg vært hos fastlegen 3 ganger angående dette uten at jeg selv har gjort no aktivt for å drepe soppen. Og han har foreslått Selsun Sjampoo alle gangene. Litt ork å bruke den og stå naken i dusjen i 15 min og spesielt når jeg hører at Fungoral tablettene er mer effektive enn sjampoo. Så lurer jeg på hvorfor legen ikke begynte med å gi meg det istedet. Bør jeg gjøre et forsøk med sjampoen over 4 uker før jeg drar til han igjen? Eller skal jeg dra til han igjen og be om tablettene ? Har tablettene no form for bivirkninger? (Tipper behandlingen ikke bør startes før fom september siden det er sol fremover uansett men) Anonymkode: 15464...6f2 Fungoraltablettene er harde for levra, de skrives bare ut av hudlege og man må ta blodprøve for å sjekke leververdier i forkant. Selsun eller fungoralsjampoen kan du sove med på natten også skylle bort om morgenen, det gjorde jeg. Men jeg hadde bare flekker på overkroppen da. Nå har jeg ikke hatt disse kløende hvite flekkene på mange år, bank i bordet.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #13 Skrevet 9. juni 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Spredt på hele kroppen. Bortsett fra føttene, hendene, albuene og ryggen faktisk. Er vel hudsopp og ikke pigmentflekker? De flekkene startet som små, runde og hvite langs leggene og var supersynlige om sommeren. Men nå er de synlige på min kropp året rundt. Og det har spredt seg. Spredningen skjedde i denne rekkefølgen: 1. Langs leggene 2. Nedre del av magen 3. Området rundt hoftene, rumpa 4. En stor hvit sirkel på øvre lår 5. Og nå, 2017 har det spredt seg enda flere hvite sirkler langs hele overkroppen. langs ribbeina og på siden av brystet . Og mange fler på lår og området rundt hoftene. Mistenker at spredningen skjer ved varme og svette. Men hva i all verden skal jeg gjøre? Fastlegen sa jeg burde bruke Selsun sjampoo men han vet ikke nå at dette har spredt seg. Og jeg har heller ikke fulgt opp bruken av Sjampoen enda. Finnes det en annen type behandling som gir bedre resultater enn denne? (Da jeg har lest om andres erfaring med sjampo at denne må man bruke hele livet for å holde dem "borte".) Takker sårt for tilbakemelding og god hjelp. Anonymkode: 15464...6f2 Pigmentflekker er ansamling av hudpigmenter og blir brune. Det du beskriver høres mer ut som mangel på hudpigmenter og heter da pigmentosa. Finnes ingen behandling, noe du må lære deg å leve med. Oppsøk legen din for sikker diagnose. Anonymkode: 5d1d3...776 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #14 Skrevet 9. juni 2017 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Pigmentflekker er ansamling av hudpigmenter og blir brune. Det du beskriver høres mer ut som mangel på hudpigmenter og heter da pigmentosa. Finnes ingen behandling, noe du må lære deg å leve med. Oppsøk legen din for sikker diagnose. Anonymkode: 5d1d3...776 det tor jeg ingenting på. selsun virker for mange, og da skal jeg prøve på det gå og ver negativ med falske påstander som Trump et annet sted Anonymkode: 15464...6f2
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2017 #15 Skrevet 10. juni 2017 B12 sprøyter hjalp for meg Anonymkode: 24ced...495
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2017 #16 Skrevet 10. juni 2017 Jeg hadde sånne hvite flekker en periode, stemmer at det kan være sopp i huden. Jeg brukte faktisk sånn sjampo fra apoteket (leste om det på nett, gikk aldri til lege). Virket for min del! Har ikke vært plaget siden. Men ja, litt av et styr. Man kan forresten se nøye på flekkene om de liksom flasser litt i kantene. I så fall er det neppe vitilliogo (og det skal man være glad for!). Smør deg med tålmodighet, og den sjampoen... Anonymkode: 80f1a...64c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå