AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #1 Skrevet 9. juni 2017 Hvor mye sparepenger bør man ha? Vet enkelte hevder ett par lønninger i buffer, men tenker litt større enn det. Hvor mye vil være en god trygghet for en familie i 30 årene med to barn. Selvfølgelig jo mer jo bedre, men vi har spart en stund og tanken slår meg hvor lenge skal vi spare før vi kan senke sparegenet litt. Vil selvfølgelig fortsette å spare litt hver mnd, men per nå er vi strenge og sparer alt vi ikke trenger til daglig bruk. Hva tenker dere er en solid buffer? Anonymkode: 31b44...2bc
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #2 Skrevet 9. juni 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor mye sparepenger bør man ha? Vet enkelte hevder ett par lønninger i buffer, men tenker litt større enn det. Hvor mye vil være en god trygghet for en familie i 30 årene med to barn. Selvfølgelig jo mer jo bedre, men vi har spart en stund og tanken slår meg hvor lenge skal vi spare før vi kan senke sparegenet litt. Vil selvfølgelig fortsette å spare litt hver mnd, men per nå er vi strenge og sparer alt vi ikke trenger til daglig bruk. Hva tenker dere er en solid buffer? Anonymkode: 31b44...2bc Det er bedre å betale ned på gjeld enn å drive og spare... Vi har fleksilån, slik at om vi trenger ekstra penger, så kan vi ta fra den. Men vi har som mål å alltid ha 50 tusen på hver vår konto (minst) - just in case Ang. en solid buffer - så vil jeg si det er nok til å pusse opp et bad om det skulle oppstå f.eks. lekkasje? Eller nok til å kjøpe en bra bruktbil om bilen skulle klikke. Så slipper en å ta opp lån for slike krisesituasjoner. OM en ikke har muligheten til å benytte seg av fleksilån da. Anonymkode: 75844...260
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #3 Skrevet 9. juni 2017 Vi er også familie med to små barn. Ser ikke behovet for bufferkonto. Vi betaler ned gjelda vår i stedet. Når det har vært store ting som må påkostes, f.eks. ny bil eller reparasjon av tak, har vi lånt litt ekstra på huset. Det er aldri helt tomt på brukskontoene våre, så om vaskemaskina skulle ryke, har vi alltids mulighet til å kjøpe en ny. Dersom dere ikke har noe igjen på kontoen før neste lønning, ville jeg spart opp en buffer på 20 000 eller lignende. Anonymkode: cdb4b...72f
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #4 Skrevet 9. juni 2017 Ts her, ser vi tenker litt ulikt. Vi har ett hus som vi ikke har igjen så mye gjeld på. Betalt ned 2/3, samt at alt er "nytt". I mitt hode var 400 000 ett sparemål. Kommet dit nå. Vi blir anbefalt å ha litt gjeld, og vi har kun huslån, da alt annet er betalt. Utfra deres synspunkter kan jeg i alle fall hvile i at 400 000 er nok i buffer per nå. Anonymkode: 31b44...2bc
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #5 Skrevet 9. juni 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts her, ser vi tenker litt ulikt. Vi har ett hus som vi ikke har igjen så mye gjeld på. Betalt ned 2/3, samt at alt er "nytt". I mitt hode var 400 000 ett sparemål. Kommet dit nå. Vi blir anbefalt å ha litt gjeld, og vi har kun huslån, da alt annet er betalt. Utfra deres synspunkter kan jeg i alle fall hvile i at 400 000 er nok i buffer per nå. Anonymkode: 31b44...2bc Veldig godt jobbet! Kan jeg spørre hvorfor dere har blitt anbefalt å ha gjeld? Og hvor mye gjenstår på boliglånet? Anonymkode: 90774...c0e
Juniper Skrevet 9. juni 2017 #6 Skrevet 9. juni 2017 "Anbefalt å ha gleld" er en myte! Hvis du har et lån på 1.000.000 og betaler 5% rente, så vil 5% av 1000.000 utgjøre 50.000,- som du vil få som fradrag på lønna. Det vil spare deg skattprosenten din av 50.000,- Dvs hvis du betaler 35% i skatt sparer du 17.500. Det igjen betyr at du gir banken 50.000 for å spare 17.500. Det koster deg totalt 32.500,-
Gjest Hummel34 Skrevet 9. juni 2017 #7 Skrevet 9. juni 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Veldig godt jobbet! Kan jeg spørre hvorfor dere har blitt anbefalt å ha gjeld? Og hvor mye gjenstår på boliglånet? Anonymkode: 90774...c0e Vi har igjen 900 000. Vi betaler ikke mye på det lånet, ca 6000. Så kunne i grunn betalt 30 000 i mnd på lånet om vi makset til. Fikk bare beskjed om at når renta var lav kunne vi "kose" oss med lavt lån og heller putte penger i andre ting. Desverre kan det godt være at det er lureri av banken. 6 minutter siden, Juniper skrev: "Anbefalt å ha gleld" er en myte! Hvis du har et lån på 1.000.000 og betaler 5% rente, så vil 5% av 1000.000 utgjøre 50.000,- som du vil få som fradrag på lønna. Det vil spare deg skattprosenten din av 50.000,- Dvs hvis du betaler 35% i skatt sparer du 17.500. Det igjen betyr at du gir banken 50.000 for å spare 17.500. Det koster deg totalt 32.500,- Takk for info.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #8 Skrevet 9. juni 2017 Så 29 minutter siden, Hummel34 skrev: Vi har igjen 900 000. Vi betaler ikke mye på det lånet, ca 6000. Så kunne i grunn betalt 30 000 i mnd på lånet om vi makset til. Fikk bare beskjed om at når renta var lav kunne vi "kose" oss med lavt lån og heller putte penger i andre ting. Desverre kan det godt være at det er lureri av banken. Så lenge dere oppnår høyere avkastning på pengene enn hva dere har i lånerente, er dette riktig. Dette kan en oppnå f.eks. ved å investere i aksjefond (da med utgangspunkt i historisk avkastning). Hvis pengene blir stående på konto eller forbrukt, bør dere heller betale ned boliglånet. Anonymkode: 90774...c0e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå