AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #1 Skrevet 9. juni 2017 En bekjent av meg jobber i restaurantbransjen. Er fast ansatt i deltidsstilling, men det står ikke oppført på kontrakten hvilken stillingsgrad han har. Han jobber fast mandag til og med lørdag 06:00- 12:00 (+ litt ekstra tid om ekstra travelt). Om han skal noe mandag t.o.m. lørdag i denne arbeidstiden må han si ifra i god tid, for da må de finne vikar for ham. Det er altså ikke slik at det er veldig uklart hvilken stillingsprosent han har, selv om arbeidsgiver ikke har skrevet dette i kontrakten. Han har ingen tilleggsbetaling lørdagene han jobber, og de søndagene han også av og til må trå til, fordi arbeidsgiver ikke får tak i andre. I mai var det mange røde dager, og han jobbet på dem alle, etter vanlig rutine. 06:00- 12:00. Nå viser det seg at han ikke får noe ekstra betalt de røde dagene heller. Han har også bare 135 kr i timelønn, og i kontrakten står det at han er servitør, men han har i tillegg til å servere ansvaret for å lage maten, og å rydde og vaske etter skiftet. Servitører har ingen lovpålagt minstelønn, slik folk som vasker har det. Jeg mener også at kokker har lovpålagt minstelønn, men er litt usikker på det. Det at det står i kontrakten at han kun er servitør gjør at arbeidsgiver slipper unna lovkrav, men det endrer ikke det faktum at han også lager mat og vasker. Arbeidsgiver har ingen tariffavtale. Jeg føler at dette er grov utnytting, og lurer på følgende: Er det lov å ikke betale noe ekstra når noen må jobbe røde dager? Er det lov å ikke betale noe ekstra ved helgejobbing? Er det lov å ha en arbeidskontrakt med deltid hvor stillingsprosent ikke er oppgitt selv om den er relativt kjent? Er det lov å "snike seg unna" lovpålagt minstelønn for utføring av arbeidsoppgaver som er underlagt lovpålagt minstelønn, fordi den ansatte deler av tiden gjør arbeidsoppgaver (serverer) som ikke er underlagt krav om minstelønn? Anonymkode: b3361...d93
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #2 Skrevet 9. juni 2017 - Helligdagstillegg er avtalefestet, ikke lovfestet D - Det er lov å ikke betale noe ekstra ved helgejobbing - Kontrakt uten stillingsprosent, tror jeg ikke er lov. - Minstelønn eksisterer ikke i Norge. Det eneste din venn kan ta sjefen her på, er overskridelse av arbeidstid. Se link om dette her http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78157/ Forholdene du skriver er dessverre vanlige i bransjen. Mye utnytting av unge arbeidstakere som ikke har tariffavtale. Anonymkode: 7dc06...013
alabaster Skrevet 9. juni 2017 #3 Skrevet 9. juni 2017 Lønnen er lav, men det er en konkurranseutsatt bransje som ikke krever sørlige kvalifikasjoner, så det er vanskelig å forhandle seg til noe høyere. Dersom han jobbet 1. eller 17. mai, har han krav på 50 % tillegg for disse dagene. For å ha krav på tillegg andre dager, inkl. helgedager, må det følge av avtale. Allmenngjort tariff ( forskskriftsfestet minstesats for lønn) gjelder for folk som jobber i renholdsbransjen, ikke for alle som har renhold som del av sine arbeidsoppgaver. Kompisen din har derfor ikke krav på noen minstelønn. Det skal fremgå av kontrakten "lengde og daglig plassering av arbeidstid". Hvis kompisen din jobber til faste tider, kan han kreve at det skal stå i kontrakten.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #4 Skrevet 9. juni 2017 Takk for svar begge to! Han jobbet både 1 og 17 mai, men jeg finner ingen informasjon om dette konkret, at han da skal ha 50%. Noen som vet hvor jeg finner dette? Såvidt jeg forstår er det da bare at han ikke har fått 50%tillegg for 1 mai og 17 mai, og at kontrakten ikke er mer konkret han kan klage på. Det er igrunnen ille at denne yrkesgruppen ikke beskyttes på samme måte som de som driver med renhold, for det er mye grov utnytting i bransjen! Burde være lovpålagt å følge tariffavtale! Anonymkode: b3361...d93
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #5 Skrevet 9. juni 2017 Juridisk har man kun krav på minst 40% av lønnen i overtid dersom man jobber mer enn 37,5 timer uken. Det gjelder uansett. Ub-tillegg (kvelds/natt- og helgetillegg) er bare en ekstra gode de fleste bedrifter har. Er man i en organisert bedrift har man krav på det. Altså det er tariffavtaler i mellom arbeidsgiver. Det er ikke lovpålagt med tariffavtale, men alle burde hatt det. Samme med helligdagstillegg, det er i tariffavtalen. Det er ikke minstelønn, men det er minstelønn i tariff. Anonymkode: c2cfa...360
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #6 Skrevet 9. juni 2017 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Juridisk har man kun krav på minst 40% av lønnen i overtid dersom man jobber mer enn 37,5 timer uken. Det gjelder uansett En liten korreksjon: Rett til overtidsgodtgjørelse inntrer først når en har arbeidet mer en 40 timer per uke. Anonymkode: 69f89...466
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå