Gå til innhold

Praksis via Nav. Bachelor i Markedsføring. Tips?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Praksis via Nav da! :P En flott mulighet det. 

Slik jeg ser det kan man med bachelor i markedsføring få jobber innen f.eks inbound marketing firmaer men da forutsettes det at man har blogget i ung alder eller bidratt med no frivillig arbeid ved siden av studier. Men det har jeg ikke.. 

I og med at studiet mitt er ganske bredt har jeg slitt litt med å bestemme meg for én konkret vei å gå. 

Men har søkt på alle slags stillinger ila den siste tiden så fremt kvalifikasjonene på annonsen tillater det: 

1. Markedskoordinator for f.eks klesbutikkens hovedkontor eller reiselivsfirmaer

2. Prosjektkoordinator for f.eks sisteledds-markedsføringsbyråer

3. Inbound marketer for byråer som driver med spesifikt dette 

4. Assisterende butikksjef 

5. HR Researcher / Rekrutteringskonsulent / Administrasjonssekretær . 

Har kommet på intervjuer men aldri fått tilbud om jobb. Pga de velger folk med erfaring. Men med praksisplass har jeg nå muligheten til å vise hva jeg kan.. Problemet er at jeg vet ikke hvor jeg bør benytte meg av praksisplassen. 

Jeg er analytisk og glad i å jobbe med mennesker. Samtidig er jeg også kreativ og liker variasjon i hverdagen. Derfor kan jeg se at jeg passer like godt i alle områdene ovenfor for å nevne noen da. 4 og 5 har jeg søkt mest på i det siste hvertfall. 

Men hva er mitt spørsmål: Med praksisplass, hvilke bedrifter anbefaler dere meg å kontakte mtp min bachelorgrad? Hvilke type stillinger bør jeg sikte mer på? 

Takker på forhånd for alle gode innspill, både fra de med lik/-nende erfaring! 

Anonymkode: de569...20a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Åh herlighet hvordan ble dette innlegget postet FIRE ganger?! Det var IKKE meg! Beklager ass , dette var sykt rart. 

AnonymBruker
Skrevet

Sånn da er de 3 andre forumene slettet, så da gjelder kun denne :-) 

AnonymBruker
Skrevet

Du har en bacehlorog får ikke jobb, så nå skal du settes i praksis? Har NAV gått med på å sette deg i praksis, eller er det noe du har tenkt på selv?

Uansett så høres dette ut som grov utnytting av nyutdannede. Å ha utdannet ekspertise i arbeid uten å betale noe særlig for det er et kjempestort signal om at Norge driter på draget når det gjelder arbeid. De burde heller lage mer fleksible lover for å si opp folk slik at folk kunne få en sjanse med ordinær lønn, enn å sette folk i slavearbeid for drittlønn. Å drive med praksis hos nyutdannede suger også at felles ressurser der man betaler NAV ansatte for å legge til rette for normale, friske mennesker. Og selvsagt de pengene som går til nyutdannede, dagpenger eller sosialstøtte, i stedet for at bedriften betaler for den ansatte

Anonymkode: a4d4f...210

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Enig... Ja det er NAV som har gått med på å sette meg i praksis. Jeg trodde jeg skulle innom for å korrigere kun feil i meldekortene men neida. Emnet ble tatt opp. Dagpengeberegningen er i underkant av 800 kr.. ikke så ille i forhold til årene før hvor folk fikk kun 300 .. avhenger seff av lønn.. 

Men ja hva skal jeg gjøre. Det er kjipt at normale, friske mennesker med bachelorgrad på tom privatskole (masse gjeld..) ikke kan få litt bedre jobbmuligheter.. 

Men ja. Alle forslag til aktuelle bedrifter/bransje  taes imot med stor takk

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser forresten ikke så mye på det som slavearbeid når det er en god erfaring man kan få med seg fra forhåpentligvis et selskap det ellers er vanskelig å få jobb i . Samt gode referanser. Tenker ikke så mye på lønn så lenge jeg får nóe ila denne perioden.

AnonymBruker
Skrevet

Mange kommentarer her som ikke forstår den bransjen du har utdannet deg inn i. Jo, mange må jobbe gratis for å bli dyktige nok til å få en fot inn.

Du bør først tenke på hva du egentlig ønsker å jobbe med? Markedsføring er veldig vidt. Det du kan gjøre er å sjekke ut startupmatcher.com, da kan du få praktisk erfaring om du jobber for en gründerbedrift. Mulig du må jobbe gratis, men du må skaffe deg erfaring på en måte. Det er utrolig mange som ønsker de samme jobbene som deg, og de har kanskje ikke utdanning engang! Man trenger ikke markedsføringsutdannelse for å få jobb innen det egentlig, det er praksis erfaringen som gir deg mest verdi til å ansette. Folk i bransjen lærer seg kontinuerlig tingene selv, det kan du også. Lærer du deg Google Analytics, Adwords, Facebook Blueprint (mye gratis kurs på nett), så kan du fungere innen digital markedsføring feks. Vær med på gratis webnar og frokost seminarer, mange bedrifter har foredrag om hvordan markedsføre på best mulig måte. Ja, det er masse som er gratis og dette kan du putte på CV'n :) Kanskje du skal prøve blogging? Eller lage en hjemmeside? Det meste starter med deg selv, og det er sånn du lærer. Det er aldri forsent å begynne selv om du ikke gjorde det i studietiden. 

Jeg jobber selv som digital markedsfører i en gründerbedrift og lærer masse, men mest er det fordi jeg lærer meg selv, for det er så mye gratis der ute :) Sjekk ut dette: http://stammen.no/markedsføring/6-grunnleggende-ferdigheter

Nå svarte jeg ikke direkte på spørsmålet ditt, men send email til de bedriftene du kan tenke deg å ha praksis hos om du velger å gå via NAV. 

Anonymkode: 88d8f...f49

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mange kommentarer her som ikke forstår den bransjen du har utdannet deg inn i. Jo, mange må jobbe gratis for å bli dyktige nok til å få en fot inn.

Du bør først tenke på hva du egentlig ønsker å jobbe med? Markedsføring er veldig vidt. Det du kan gjøre er å sjekke ut startupmatcher.com, da kan du få praktisk erfaring om du jobber for en gründerbedrift. Mulig du må jobbe gratis, men du må skaffe deg erfaring på en måte. Det er utrolig mange som ønsker de samme jobbene som deg, og de har kanskje ikke utdanning engang! Man trenger ikke markedsføringsutdannelse for å få jobb innen det egentlig, det er praksis erfaringen som gir deg mest verdi til å ansette. Folk i bransjen lærer seg kontinuerlig tingene selv, det kan du også. Lærer du deg Google Analytics, Adwords, Facebook Blueprint (mye gratis kurs på nett), så kan du fungere innen digital markedsføring feks. Vær med på gratis webnar og frokost seminarer, mange bedrifter har foredrag om hvordan markedsføre på best mulig måte. Ja, det er masse som er gratis og dette kan du putte på CV'n :) Kanskje du skal prøve blogging? Eller lage en hjemmeside? Det meste starter med deg selv, og det er sånn du lærer. Det er aldri forsent å begynne selv om du ikke gjorde det i studietiden. 

Jeg jobber selv som digital markedsfører i en gründerbedrift og lærer masse, men mest er det fordi jeg lærer meg selv, for det er så mye gratis der ute :) Sjekk ut dette: http://stammen.no/markedsføring/6-grunnleggende-ferdigheter

Nå svarte jeg ikke direkte på spørsmålet ditt, men send email til de bedriftene du kan tenke deg å ha praksis hos om du velger å gå via NAV. 

Wow det var to sinnsykt gode linker du sende meg :) tusen hjertelig takk for det. 

Det er det som er problemet altså.. jeg vet ikke hvilken karrierevei jeg skal gå.. føler jeg kan bli god på alt men et sted må jeg starte. Når det gjelder digital markedsføring føler jeg at det er SÅ mange om benet at det plutselig virker kjedelig å leve av det! Men det som kunne vært en drømmejobb er definitivt å jobbe f.eks på et hovedkontor i klesbransjen og drive med bl.a PR oppgaver. Å poste ting på sosiale medier, følge med på vareleveranse og distribusjon samt kampanjegjennomføring i butikkene osv. DET er noe jeg alltid har drømt om. Før jeg begynte å åpne dørene for jobber innen HR . 

Så du tenker at ditt tips er et klokt steg å ta for å nå den type drømmejobb jeg beskrev ovenfor? 

Føler som sagt at det er så mange om benet og at den som alltid blir valgt er alltid den som har lært eller gjort litt mer enn meg. Ikke meningen å være pessimistisk her, men prøver bare å være realistisk. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler liksom at markedet for digital markedsføring er så sykt mettet . Det er så mange som har investert tid på å lære seg slike ting, og igjen blir det vanskelig å skille seg fra de andre.

Samtidig ser jeg på kursingene og det å lære seg selv Google Analytics ect på som kjempekult å kunne, så det kan jeg gjerne gjøre. det hadde vært kult om jeg kan føle at jeg kan bidra med noe på denne fronten altså. Når jeg har lært meg det grunnleggende som Adwords ects vil det være enklere for meg å vite hva konkret er det jeg kan bidra med på en arbeidsplass. For per dags dato . 

Som du/dere andre sikkert har skjønt så tenker jeg høyt :) Men ja, flere innspill og tanker tas imot med åpne armer. 

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg har ingen gode råd innen denne bransjen, men jeg vil si at du ser ut til å ha en veldig smart innstilling til arbeidspraksis via NAV. Jeg har nylig hatt det selv, og angrer ikke et sekund på at jeg var veldig strategisk med tanke på praksissted. På jobbintervju etter praksis fikk jeg spørsmål om hvorfor jeg valgte nettopp den virksomheten, og siden jeg, slik som du, hadde tenkt mye på grunner til dette i forkant, så klarte jeg å vri det til min fordel på jobbintervju, siden jeg kunne svare godt på det.

I motsetning til hva mange påstår, så har jeg nemlig en erfaring med at arbeidsgivere er positive til erfaring fra arbeidspraksis via NAV.  Her har du en gyllen mulighet, til en viss grad, man trenger jo et praksissted også, til å velge deg erfaring fra en bedrift som driver med det du har lyst til å drive med. Da jeg nylig fikk et jobbtilbud, så begrunnet de blant annet det gode inntrykket fra intervjuet med at jeg var veldig reflektert rundt dette, og at det viste bransjekjennskap. 

Beklager OT, men jeg syns det er kjempebra at du tenker på denne måten, og ville si det!

Anonymkode: 15021...e49

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva betyr OT? 

AnonymBruker
Skrevet

Off Topic jaa, jo- tusen takk for det! :) Det er hyggelig å høre at det er smart å tenke sånn hehe. 

Kom også på at dersom jeg skal satse på markedsføring så er det balansen mellom hvor mye jeg må lære på egenhånd (gratis via nett) versus hvilke kurs jeg kan delta på hos arbeidsplassen direkte. At det å lære selv kan ta mye tid. Hvor attraktivt er det da for bedriften å ta meg inn som praksis når jeg fortsatt har en del å kunne som en KG bruker her skrev ovenfor tenker jeg da..  

Og så har jeg HR-karrieren i bakhodet fortsatt. Hva bør jeg satse på liksom. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er et mettet marked. Men en god del begynner som forsikringsselgere elns med din bakgrunn. Da får man erfaring fra selgerbiten av markedsføring, og man har erfaringen som trengs for å komme seg på intervju til de jobbene man ønsker. Så er det å bruke det man har lært i utdanningen for å selge seg inn. Klarer man ikke det, er kanskje ikke markedsføring riktig fagfelt.

Anonymkode: 7302c...1bb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har salgserfaringen ja. Så jeg har både det og utdannelsen i boks. Pluss sertifisering innen inbound marketing og også salgsteknikk. Ts

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge man faktisk fÅr jobb i markedsføringsbransjen så er jeg fornøyd.... 

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan burde man forresten introdusere seg selv via bedrifter når det kommer til å tilby arbeidspraksis? 

Ringe/mail/oppsøke? Hva skal man si? 

AnonymBruker
Skrevet

Har ingen råd desverre, da jeg er i helt annen bransje. Men ønsker deg lykketil! Håper du får en praksis plass du trives med 😀

Anonymkode: e2fb3...618

AnonymBruker
Skrevet

Greia er at det er lurt å kunne de kursene innen digital markedsføring uansett om du vil jobbe innen PR eller prosjektledelse eller noe annet :) Ofte må du likevel kunne de tingene for de vil at du skal kunne "alt" ihvertfall i følge endel finn.no annonser :P 

AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan burde man forresten introdusere seg selv via bedrifter når det kommer til å tilby arbeidspraksis? 

Ringe/mail/oppsøke? Hva skal man si? 

Personlig hadde jeg nok ringt. Introdusert meg selv, utdannelse. Deretter opplyst om at du ønsker praksisplass og synes deres bedrift virket interessant fordi **(her må du gjøre forarbeide). Så hadde jeg opplyst om hva det innebærer å ha noen på praksis fra nav, fortalt spesielt om fordelene de får. 😀

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Personlig hadde jeg nok ringt. Introdusert meg selv, utdannelse. Deretter opplyst om at du ønsker praksisplass og synes deres bedrift virket interessant fordi **(her må du gjøre forarbeide). Så hadde jeg opplyst om hva det innebærer å ha noen på praksis fra nav, fortalt spesielt om fordelene de får. 😀

Hvilke fordeler får de? :) Annet enn at det er NAV som betaler meg og ikke dem :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...