Gå til innhold

Nok er nok! Hetsing av folk i anleggsbransjen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå synes jeg det er nok og at det er på tide å si fra! Jeg har endelig litt ferie nå, jobber i anleggsbransjen. Hver gang jeg er i en situasjon hvor jeg det er snakk om hva man gjør til daglig, så gruer jeg meg nesten til å fortelle om det. For jeg har inntrykk av at alle ser på folk i anleggsbransjen på følgende måte:

-"Hver gang jeg kjører forbi et sted det skjer noe, så står det som regel 8-10 personer i ro og har pause, og så er det kanskje 1-2 som jobber"

-"Hadde de huket inn noen japanere eller tyskere så ville de vel brukt et par dager/uker på det som dere bruker 2,5 år på"

Osv. Er så nedlatende, virker som om folk sitter i lunsjpausene sine og løser alle samferdselsproblemer og latterliggjør hele anleggsbransjen, uten å ha noe peiling på noe som helst. Er så lei!

Anonymkode: 9a8e3...387

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er du mann eller dame? Hvordan er arbeidsmulighetene for nordmenn i bransjen for tiden?

Anonymkode: c6f3a...9a2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Forstår deg godt. Det som har minst peiling er stort sett de som roper høyest.

Anonymkode: 23513...013

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet som elektriker et par år før jeg videreutdannet meg. Vi hadde mange større oppdrag, spesielt på nye bygg...noe som førte til at vi fikk være med fra (neste) start til slutt av bygging. I dag jobber jeg som ingeniør, stort sett i kontor. 

En ting "vanlige" folk glemmer av er at typisk entreprenør-arbeid blir gjort i prosjekt. Prosjekter med veldig mange andre aktører, der alt skal planlegges og samkjøres. Ofte må arbeidet utføres i en vis orden. Oppgave A, B, og C, må være utført før man kan begynnes på oppgave D. Kanskje er det også sånn at du ikke har noen kontroll over hvor fort B og C blir utført, da det er en annen entreprenør som utfører disse. 

Dersom noe går galt, slik at du må vente på utstyr, folk, osv., så er det ikke mye mannskapet kan gjøre. Da blir det gjerne slik at man må stå og vente. 

Kanskje blir det oppdaget en feil, og man må tilkalle eksperter eller prosjektansvarlig for å sjekke feilen. Da blir man også stående. 

Generelt så koker mye av ventingen ned til prosjektstyring. I en ideell verden så hadde alt skjedd feilfritt og forutsigbart, i virkeligheten er mye som kan skje. Veldig mye du ikke har kontroll over. 

Anonymkode: 14342...a77

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Haha, det jeg assosierer med anleggsarbeidere er lange blikk som følger deg når du går langs gaten, særlig nå på sommeren når man går litt lettere kledd. Gjerne samtidig mens de har pausen sin. Får litt frysninger hver gang jeg må gå forbi en mengde anleggsarbeidere. 

Men ja, jeg ser ikke hvorfor dette plager deg sånn. Folk vil alltid ha en mening om yrker de ser eller påvirkes av. Det er mange som har nedlatende holdninger til leger for eksempel, som jo generelt er et respektabelt yrke. 

Anonymkode: 51e2b...750

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nå får det være nok! Anleggsarbeidere er hedersmennesker!

Anonymkode: b4400...c5e

• Liker 6
Gjest Snuppi
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Haha, det jeg assosierer med anleggsarbeidere er lange blikk som følger deg når du går langs gaten, særlig nå på sommeren når man går litt lettere kledd. Gjerne samtidig mens de har pausen sin. Får litt frysninger hver gang jeg må gå forbi en mengde anleggsarbeidere. 

Men ja, jeg ser ikke hvorfor dette plager deg sånn. Folk vil alltid ha en mening om yrker de ser eller påvirkes av. Det er mange som har nedlatende holdninger til leger for eksempel, som jo generelt er et respektabelt yrke. 

Du har sett alt for mye på amerikanske filmer. Jeg skjønner utmerket at ts gruer seg til å møte mennesker med dine holdninger og fordommer.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Snuppi skrev:

Du har sett alt for mye på amerikanske filmer. Jeg skjønner utmerket at ts gruer seg til å møte mennesker med dine holdninger og fordommer.

Nei, dette er selvsagt selvopplevd. Det er derfor jeg har disse assosiasjonene. 

Ser ikke hva du mener med det sistnevnte. Det er ikke slik at jeg tenker slik om alle mennesker som er anleggsarbeidere. 

• Liker 3
Gjest Snuppi
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, dette er selvsagt selvopplevd. Det er derfor jeg har disse assosiasjonene. 

Ser ikke hva du mener med det sistnevnte. Det er ikke slik at jeg tenker slik om alle mennesker som er anleggsarbeidere. 

Hvor i alle dager har du opplevd dette? Jeg har aldri sett eller hørt om slike menn i denne bransjen. 

AnonymBruker
Skrevet

Ikke noe å skamme seg over. Går verden som vi kjenner den under i morgen er det dere som er nyttige :)

Anonymkode: e25c2...d9e

• Liker 2
Skrevet

Alle bransjer er stigmatiserte. Oljebransjen hvor jeg jobbet før var også godt stigmatisert fikk jeg erfare, firmaet mitt var også stigmatisert. Sånn er det. 

Alle har hørt om læreren som har flere "sommerferier" hvert år, oljearbeideren som tjener 1,5 mill i året og fri mesteparten av tiden, anleggsarbeideren med henda i lomma og NAV konsulenten som setter daglige rekorder i kaffedrikking. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobbet som elektriker et par år før jeg videreutdannet meg. Vi hadde mange større oppdrag, spesielt på nye bygg...noe som førte til at vi fikk være med fra (neste) start til slutt av bygging. I dag jobber jeg som ingeniør, stort sett i kontor. 

En ting "vanlige" folk glemmer av er at typisk entreprenør-arbeid blir gjort i prosjekt. Prosjekter med veldig mange andre aktører, der alt skal planlegges og samkjøres. Ofte må arbeidet utføres i en vis orden. Oppgave A, B, og C, må være utført før man kan begynnes på oppgave D. Kanskje er det også sånn at du ikke har noen kontroll over hvor fort B og C blir utført, da det er en annen entreprenør som utfører disse. 

Dersom noe går galt, slik at du må vente på utstyr, folk, osv., så er det ikke mye mannskapet kan gjøre. Da blir det gjerne slik at man må stå og vente. 

Kanskje blir det oppdaget en feil, og man må tilkalle eksperter eller prosjektansvarlig for å sjekke feilen. Da blir man også stående. 

Generelt så koker mye av ventingen ned til prosjektstyring. I en ideell verden så hadde alt skjedd feilfritt og forutsigbart, i virkeligheten er mye som kan skje. Veldig mye du ikke har kontroll over. 

Samme i kultur og konsertbransjen, logistikken kan aldri bli så perfekt at det ikke går utover noen.

Og for de med interesse -det er helt grusomt kjedelig å vente på uviss tid, -du gjør ingenting men kan heller ikke gjøre noe annet i mellomtiden, fordi en må stå klar når en får klarsignal på det en egentlig holdt på med..! 

Sitat. en gammel kollega

"Nå er jeg så lei av å vente at jeg kunne blitt eiendomsmegler"

Anonymkode: 9b4c1...6ba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

4 minutter siden, debattanten skrev:

Alle bransjer er stigmatiserte. Oljebransjen hvor jeg jobbet før var også godt stigmatisert fikk jeg erfare, firmaet mitt var også stigmatisert. Sånn er det. 

Alle har hørt om læreren som har flere "sommerferier" hvert år, oljearbeideren som tjener 1,5 mill i året og fri mesteparten av tiden, anleggsarbeideren med henda i lomma og NAV konsulenten som setter daglige rekorder i kaffedrikking. 

Enig i dette. Og synes ikke det er vits i å ta det så tungt, de fleste mener det mest på spøk :)

Anonymkode: 5431a...719

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, Snuppi skrev:

Hvor i alle dager har du opplevd dette? Jeg har aldri sett eller hørt om slike menn i denne bransjen. 

Og derfor eksisterer det ikke? Nei, nå må du gi deg. 

Jeg har selvfølgelig opplevd det der de arbeider. Du vet vel hvor dette er? 

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Godt poengtert, sånn var det når jeg jobba i olja også. Helt normalt at ting stoppet opp pga samme poenger du nevner her. 

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå synes jeg det er nok og at det er på tide å si fra! Jeg har endelig litt ferie nå, jobber i anleggsbransjen. Hver gang jeg er i en situasjon hvor jeg det er snakk om hva man gjør til daglig, så gruer jeg meg nesten til å fortelle om det. For jeg har inntrykk av at alle ser på folk i anleggsbransjen på følgende måte:

-"Hver gang jeg kjører forbi et sted det skjer noe, så står det som regel 8-10 personer i ro og har pause, og så er det kanskje 1-2 som jobber"

-"Hadde de huket inn noen japanere eller tyskere så ville de vel brukt et par dager/uker på det som dere bruker 2,5 år på"

Osv. Er så nedlatende, virker som om folk sitter i lunsjpausene sine og løser alle samferdselsproblemer og latterliggjør hele anleggsbransjen, uten å ha noe peiling på noe som helst. Er så lei!

Anonymkode: 9a8e3...387

Jeg har jobbet som funksjonær på prosjekt, i anleggsbransjen, er utdannet ingeniør. Og ja, ofte var det mange funksjonærer som kunne stå samlet et sted mens yrkesarbeiderne jobbet. Men da var det gjerne fordi det hadde skjedd et eller annet der, ofte var byggherren med også. Men har aldri opplevd at det er vanlig at bare yrkesarbeiderne står og ser på mens et par stk jobber. Det er kanskje bare formannen som står og ser på fordi han har et overoppsyn. 

Har derimot andre erfaringer rundt anleggsbransjen: mye cowboyer både blant funksjonærer og yrkesarbeidere og mye harry og pervers humor, spesielt hos yrkesarbeiderne :P ikke alltid bare bare å være eneste jente på stedet!

Anonymkode: aa199...691

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at dette må jo være en glimrende anledning til å fortelle folk hva som faktisk skjer når "en arbeider og 10 står og glaner på". Om du sprer kunnskap fjerner du noe av dumskapen og fordommene. 

Anonymkode: 80f45...5de

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...