AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #1 Skrevet 9. juni 2017 Hei Noen som har erfaring med å få pus til å slutte å komme inn med fugl og mus? Vi har katteluke, så det er vel å forvente, men når vi sover eller ikke er hjemme skjer det oftere og oftere at fugl og mus blir spist på stuegulvet. Lite delikat synes jeg! Pus kommer hjem nesten hver dag med mus eller fugl, noen ganger lever de og. Han har bodd hos oss i litt over et år og var ikke en spesielt god jeger i fjor, men i år derimot..! Håper noen kan ha noen tips Anonymkode: 6a43d...04a
Drakan Skrevet 9. juni 2017 #2 Skrevet 9. juni 2017 Dere er dømt, spesielt siden dere har en kattedør. Katten vil vise sin elsk til dere i all evighet. Om det er et problem kan dere fjerne kattedøren og sørge for at pus slipper det utfor. Utenom det... ingen løsning. 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #3 Skrevet 9. juni 2017 6 minutter siden, Drakan skrev: Dere er dømt, spesielt siden dere har en kattedør. Katten vil vise sin elsk til dere i all evighet. Om det er et problem kan dere fjerne kattedøren og sørge for at pus slipper det utfor. Utenom det... ingen løsning. Haha tenkte meg det! skulle i det minste likt å ha en fast plass der pus kan spise byttet sitt, for det skjer ofte på litt ukurante steder! Anonymkode: 6a43d...04a
Drakan Skrevet 9. juni 2017 #4 Skrevet 9. juni 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Haha tenkte meg det! skulle i det minste likt å ha en fast plass der pus kan spise byttet sitt, for det skjer ofte på litt ukurante steder! Anonymkode: 6a43d...04a Dere kan lukke dører til rom, så pus ikke kommer seg ditt med bytte. Ellers må man ha lært katten fra den var katteunge hvor den ikke får gå, ellers blir det en vanskelig å få dem til å holde seg unna steder. Tror det er noe om kattedressur dere kan prøve å google og se om det finnes noen katte eksperter med råd om slikt. Vet ikke om det går an å trene katten til å spise bytter et spesielt sted derimot, bare kanskje lære katten hvor den ikke burde gå.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #5 Skrevet 9. juni 2017 6 minutter siden, Drakan skrev: Dere kan lukke dører til rom, så pus ikke kommer seg ditt med bytte. Ellers må man ha lært katten fra den var katteunge hvor den ikke får gå, ellers blir det en vanskelig å få dem til å holde seg unna steder. Tror det er noe om kattedressur dere kan prøve å google og se om det finnes noen katte eksperter med råd om slikt. Vet ikke om det går an å trene katten til å spise bytter et spesielt sted derimot, bare kanskje lære katten hvor den ikke burde gå. Vi har katteluke inn til stua og det er åpent inn til gangen og loftet siden det ikke er dører der. Ellers er dører lukket. så dette må vi nok bare leve med. Har en baby på krabbestadiet, så må være litt ekstra obs, da pus ofte spiser byttet på litt bortgjemte steder som vi ikke ser umiddelbart. Det greieste er igrunn når restene ligger midt på gulvet Anonymkode: 6a43d...04a
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #6 Skrevet 9. juni 2017 Kan dere forsøke å stenge katteluken en stund slik at pus blir nødt til å spise mus og fugler ute? Vi har to katter, men har aldri hatt katteluke. Begge har forsøkt å ta inn både mus og fugler her vi bor nå. De sluttet å prøve på det i løpet av noen uker da vi ikke slipper de inn med mus og fugler. Vi kan fint ha både dører og vinduer helt åpent nå, uten at de forsøker å ta noe med inn. Nå bare står de på trappa eller utenfor vinduet og mjauer når de har fanget noe, men de gir seg når vi har vært å sett på bytte deres og gitt de ros, så spiser de bytte sitt på trappen. Jeg aner ikke om det vil fungere, men det kan jo være verdt et forsøk? Anonymkode: 12328...b3f
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #7 Skrevet 9. juni 2017 Dere kan f.eks prøve å avgrense enkelte områder i stua med kompostgrinder, slik at pus bare har tilgang til begrenset område i stua om natta. Anonymkode: 0197a...47a
Tvist Skrevet 9. juni 2017 #8 Skrevet 9. juni 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Dere kan f.eks prøve å avgrense enkelte områder i stua med kompostgrinder, slik at pus bare har tilgang til begrenset område i stua om natta. Anonymkode: 0197a...47a Avgrense en katt med kompostgrinder kan bli vanskelig, i alle fall om det er en klatrekatt. Og det må være ganske høyt. Det er enklest for pus å ta bytte nå på våren mens det er fugle og museunger. Blir mest sannsynligvis bedre til høsten. Husk ormekur en gang i blant.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #9 Skrevet 9. juni 2017 Skal si du er utaknemlig! Her kommer pus med fine gaver til deg og du vil stenge han ute Nei, jeg får selv en del av disse gavene på våren. En gang våknet jeg til voldsom piping og da hadde pus tatt med en levende mus inn på soverommet som han jagde rundt. Du kan prøve å ta fra pus byttet hver gang de kommer inn med det. Det har fungert på den ene katten min men ikke på den andre. Anonymkode: 92b6c...56a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå