AnonymBruker Skrevet 8. juni 2017 #1 Skrevet 8. juni 2017 Er det noen som har fått gratis skyss etter klage på vedtak? Her er avstanden til skole under 4 km, slik at vi må betale for skyss. Greit nok, men menes det da at vi bor så nærme at de kan gå til skolen? Målingen er absolutt, men mener at skolevegen ikke er spesielt trygg. I tillegg må elevene i teorien vente i vegskulderen - ikke noe skur. Anonymkode: f2270...7f0
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #2 Skrevet 9. juni 2017 Kan dere ikke sykle, gå, kjøre eller ta buss da? Reglene er fire kilometer, og ja, det forventes at man bekoster og ordner transport for skoleskyss for elever med kortere vei selv. Hvis de i teorien (hva mener du?) må stå i veikanten, må de jo det uavhengig av hvem som betaler? Anonymkode: e7558...829 4
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #3 Skrevet 9. juni 2017 Ved utrygg skolevei så kan du argumentere med det. Er der andre foreldre i nærheten at flere kan hjelpe hverandre med å søke og å argumentere? Anonymkode: f2328...6e9 3
asterix Skrevet 9. juni 2017 #4 Skrevet 9. juni 2017 Utrygg skolevei er eneste argument som kan hjelpe. 3
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #5 Skrevet 9. juni 2017 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det noen som har fått gratis skyss etter klage på vedtak? Her er avstanden til skole under 4 km, slik at vi må betale for skyss. Greit nok, men menes det da at vi bor så nærme at de kan gå til skolen? Målingen er absolutt, men mener at skolevegen ikke er spesielt trygg. I tillegg må elevene i teorien vente i vegskulderen - ikke noe skur. Anonymkode: f2270...7f0 Hvis det ikke er fortau hele veien til skolen, får man glatt innvilget skyss pga farlig skolevei. Anonymkode: b55a3...6f5 3
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #6 Skrevet 9. juni 2017 Takk for innspill. Vi er de første som bor i bygda som bor så nær skolen på mange år. Nå kjører jeg de et stykke i motsatt retning, der de kan vente, for jeg skal den veien likevel nå. Tror ikke bussen har lyst til å stoppe i denne bakken med unger stående på vegskulderen om vinteren altså, og jeg synes ikke noe om at de skal gå langs vegen for å komme til et tryggere punkt. Anonymkode: f2270...7f0
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #7 Skrevet 9. juni 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Takk for innspill. Vi er de første som bor i bygda som bor så nær skolen på mange år. Nå kjører jeg de et stykke i motsatt retning, der de kan vente, for jeg skal den veien likevel nå. Tror ikke bussen har lyst til å stoppe i denne bakken med unger stående på vegskulderen om vinteren altså, og jeg synes ikke noe om at de skal gå langs vegen for å komme til et tryggere punkt. Anonymkode: f2270...7f0 Det er vel unsett slik t de må komme seg til et bussstopp? Bussen stoppper ikk ehjemme hos alle? Anonymkode: 66e71...438 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2017 #8 Skrevet 10. juni 2017 Godt spørsmål, avstanden blir jo målt fra hjem-skole, så jeg har tenkt at de stopper ved hver innkjørsel.... Anonymkode: f2270...7f0
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2017 #9 Skrevet 10. juni 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Godt spørsmål, avstanden blir jo målt fra hjem-skole, så jeg har tenkt at de stopper ved hver innkjørsel.... Anonymkode: f2270...7f0 Det gjør de ikke. Anonymkode: 985b6...567 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2017 #10 Skrevet 10. juni 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det gjør de ikke. Anonymkode: 985b6...567 Det vet du ikke. De gjorde det der vi bodde før. Det var så få barn at det ble bare 3-5 stopp på hver side av skolen uansett. Anonymkode: 6c5c5...5fc
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #11 Skrevet 11. juni 2017 Sitat Opplæringslova sine reglar om skyss gjeld skyss til og frå skolen. Dette betyr ikkje at elevane til vanleg har rett til skyss frå sjølve heimen, jf. Ot.prp. nr. 46 (1997-98) s 85: Det må kunne krevjast at eleven går ein rimeleg distanse fram til ein oppsamlingsplass. Kva som er rimeleg distanse, må avgjerast etter ei konkret vurdering, der ein blant anna legg vekt på alderen til eleven og på trafikktryggleik og på kor framkommeleg distansen er. https://www.udir.no/regelverk-og-tilsyn/finn-regelverk/etter-tema/Skoleskyss/Udir-3-2009-Sarlege-problemstillingar-i-samband-med-retten-til-skyss/ Anonymkode: 664b8...cff
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå