Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lagde yoghurt i går kveld av H-melk fra Røros. Varmet opp melka til 84 gr og hadde den der i ca 10-12 min. Kjølte den ned til 41 gr og hadde i yoghurt. Rørte forsiktig rundt, satte lokket på kjelen og pakket den inn til "overnatting"og den sto i ro 11-12 timer.
Da jeg skulle ha den på glass i dag, så var det mye "vann" i tillegg til yoghurten. Måtte sile den i et klede for å bli kvitt "vannet".
Hva gjorde jeg feil?
Skulle den vært helt avkjølt før jeg satte på lokket og satte den til "overnatting"?
Noen som lager yoghurt selv eller vet hvordan det skal gjøres som kan hjelpe meg så det ikke gjentar seg?

Videoannonse
Annonse
Gjest Overrasket
Skrevet

Jeg har nok ikke vitenskapelig innsikt i fasiten for hva som gikk galt for deg, men jeg kan tilby noen guesstimater: 

1) Det er mulig melken ble for varm. Jeg har lest temperaturanbefalinger fra 46 grader til 70 grader, og pleier selv å være veldig forsiktig med maksimaltemp. 

2) Det er mulig du hadde melken på det varmeste punktet for lenge. Jeg pleier vel bare holde melken der noen minutter før jeg starter å kjøle den ned. 

3) "Vannet" på toppen var vel bare myse? Det er godt mulig at du faktisk kunne ha rørt det tilbake inn i youghurten ved å røre kraftig, og fortsatt fått et bra resultat. Men det var nok heller ikke feil å bare helle det av. Hjemmelagede melkevarer avgir ofte litt overskytende myse.

Skrevet

Jeg tenkte bare på 3) - jeg tror du bare kunne rørt inn vannet, antageligvis myse; det er jo for sent nå, men det er helt i orden det også, du har nå laget gresk yoghurt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier å helle mysen over på et eget glass, og så bruker jeg det i brøddeigen. 

Anonymkode: 49e24...393

Skrevet

Takk for svar. Jeg skulle lage tykk yoghurt (gresk). I oppskriften jeg fant på nettet sto det at den skulle varmes opp til 84-86 gr og holdes der 10 min pluss. Dessverre så  finner jeg ikke igjen oppskriften hvor det kanskje sto noe mer.

Overrasket: Lager du gresk yoghurt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...