Bella092 Skrevet 8. juni 2017 #1 Skrevet 8. juni 2017 Har begynt å kjøpe inn alkohol til bryllup neste sommer når vi er i utlandet for å spare noen kroner. Men så ble jeg plutselig veldig usikker... hvor lenge kan egentlig ting stå? Vet at øl har utløpsdato, så det venter vi litt med. Men hva med vin? Og så har vi kjøpt Martini Asti (velkomstdrink), tåler den å oppbevares over 1år? 😮
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2017 #2 Skrevet 8. juni 2017 Sånn ca: https://www.eatbydate.com/drinks/alcohol/wine-shelf-life-expiration-date/ Jeg har hatt champagne stående i årevis som fortsatt var like gode. Anonymkode: ef39c...6df
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2017 #3 Skrevet 8. juni 2017 2 minutter siden, Bella092 skrev: Har begynt å kjøpe inn alkohol til bryllup neste sommer når vi er i utlandet for å spare noen kroner. Men så ble jeg plutselig veldig usikker... hvor lenge kan egentlig ting stå? Vet at øl har utløpsdato, så det venter vi litt med. Men hva med vin? Og så har vi kjøpt Martini Asti (velkomstdrink), tåler den å oppbevares over 1år? 😮 https://www.vinmonopolet.no/vmpSite/Producenter/Martini-%26-Rossi/Martini-Asti/p/91507 https://www.vinmonopolet.no/vmpSite/Land/Italia/Martini-Asti/p/91501 Hverken den blanke eller den røde Martini Asti er egnet for lagring står det. Om du kjøper vermuth, er det en hetvin som tåler å lagres. Anonymkode: 832f2...af1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2017 #4 Skrevet 8. juni 2017 Står det tappedato på flaskene? Anonymkode: 832f2...af1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2017 #5 Skrevet 8. juni 2017 Brennevin og likører, samt hetvin står seg lenge På Vinmonopolets sider kan du søke opp og lese hva som står om hver enkelt vin. Noen viner bør/skal lagres før drikking. De fleste viner er drikkeklare nå, og kan ikke lagres i lengre tid. Rødviner som ikke er laget for å lagres, kan stå ca max 1 år etter tapping. Anonymkode: 832f2...af1
Monstrum Skrevet 8. juni 2017 #6 Skrevet 8. juni 2017 Se på hylleforkantene på polet, evt på nettsiden. Bilde av en flaske som står helt oppreist anbefales ikke å lagres mer enn ett år, men det avhenger litt av vinen. Martini Asti er såpass "tynn" at jeg ville sagt maks 6mnd. Øl har som du sier utløpsdato, så pass på det. Rom, konjakk, vodka osv kan lagres så og si for alltid, men husk at spritflasker alltid bør oppbevares stående Boksvin bør du vente med å kjøpe! Der står det tappedato på boksene, og du bør forholde deg til en best før - dato på ett år fra tappedato. Veldig alkoholsterke viner tåler gjerne å stå litt lengre, men tommelfingerregelen er ett år Vin på flaske holder seg lengre, men når du feks ser en 2009-årgang på polet, som likevel har "ikke egnet for lagring" - symbol vil det si at den har vært lagret siden 2009 for å få den smaken og det særpreget den har nå, og lagrer du den lengre kan smaken endre seg. Håper det hjalp litt 1
Fru Uperfekt Skrevet 8. juni 2017 #7 Skrevet 8. juni 2017 23 minutter siden, Bella092 skrev: Har begynt å kjøpe inn alkohol til bryllup neste sommer når vi er i utlandet for å spare noen kroner. Men så ble jeg plutselig veldig usikker... hvor lenge kan egentlig ting stå? Vet at øl har utløpsdato, så det venter vi litt med. Men hva med vin? Og så har vi kjøpt Martini Asti (velkomstdrink), tåler den å oppbevares over 1år? 😮 Vin og sprit tåler flere år øl, cider, rusbrus, liquerer o.l har begrenset holdbarhet.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2017 #8 Skrevet 8. juni 2017 1 minutt siden, Fru Uperfekt skrev: Vin og sprit tåler flere år øl, cider, rusbrus, liquerer o.l har begrenset holdbarhet. Mener du at all vin tåler å stå i flere år uten å bli dårlig? Anonymkode: 832f2...af1
Fru Uperfekt Skrevet 8. juni 2017 #9 Skrevet 8. juni 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Mener du at all vin tåler å stå i flere år uten å bli dårlig? Anonymkode: 832f2...af1 Nei men de fleste, men så har jeg sjeldent mye vin stående i flere år.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #10 Skrevet 9. juni 2017 9 timer siden, Fru Uperfekt skrev: Nei men de fleste, men så har jeg sjeldent mye vin stående i flere år. De fleste viner er vel nettopp IKKE lagringsvin. Anonymkode: b4c9f...d09 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå