AnonymBruker Skrevet 8. juni 2017 #1 Skrevet 8. juni 2017 Er det flere enn meg som syns at tipsing på restaurant er stressende? Jeg er 19 år. Har alltid levd i en familie med vanvittig dårlig råd, derfor har jeg aldri brukt mer penger enn absolutt nødvendig. Jeg har nylig begynt å spise med venner ute, kanskje 1-2 ganger i året, og til min overraskelse så må jeg visst tipse, og det mye også! Vennene mine tipser alltid 30-50kr, men jeg har ikke råd til å tipse så mye... Når jeg først er ute kjøper jeg den billigste retten jeg finner, og syns jeg det er stressende/vanskelig å måtte tipse så mye, for ja det er faktisk mye penger for meg... Hva er det med denne tipsekulturen? Jeg skjønner at servitører også fortjener penger fpr jobben de gjør, men jeg har aldri vært på en redtaurant hvor en servitør har utmerket seg så mye at de fortjener 50kr i tips... De får jo rundt 120kr for å jobbe, er tips så utrolig viktig da? Blir alltid så flau når vennene mine påpeker at jeg tipser lite... Jeg vil jo tipse mer, men jeg har alltid sett mine foreldre slite med økonomien, så jeg liker liksom ikke å bruke mer penger enn absolutt nødvendig... Er det flere som har det slik? Anonymkode: 726a9...90a
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2017 #2 Skrevet 8. juni 2017 Nei, du må ikke tipse. Dette er ikke en nødvendighet i Norge, og strengt tatt er det ugunstig da det tillater bransjen å ta seg større friheter når det gjelder lønn. Jeg tipser aldri i Norge. Både på grunn av det jeg nettopp skrev og fordi jeg ikke har råd til det som student. Vennene dine virker ærlig talt som noen snobber som legger seg opp i tipsen du gir. Anonymkode: 517c6...5b3 9
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2017 #3 Skrevet 8. juni 2017 Ingen kan kreve at du tipser. Jeg er student og gir så godt som aldri tips på restauranter i Norge. Her skal de som jobber i serveringsbransjen ha høy nok lønn gjennom tariffavtaler, så de skal ikke være avhengig av tips for å "overleve". Tariff for ansatte over 20 år i serveringsbransjen er dog over 150 kr, og ikke så lite som 120 altså. Om du ikke har råd til å tipse, så ikke gjør det! Anonymkode: d21b9...99b 3
penny_ Skrevet 8. juni 2017 #4 Skrevet 8. juni 2017 (endret) Du må ikke tipse. Egentlig er det ikke noen grunn til å gjøre det heller. Jeg gjør det aldri. Det er i alle fall idiotisk å tipse noen som har høyere lønn en deg selv. https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/servitor#lonn Endret 8. juni 2017 av penny_ 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2017 #5 Skrevet 8. juni 2017 La vær å tipse hvis du ikke har råd/lyst. Det er ordnede lønnsforhold i Norge, så de lever ikke av tipsen. Og hvordan vet vennene dine hvor mye du evt tipser? Man kan betale hver for seg, med kort og ingen trenger se hva du taster inn. Jeg har ok økonomi, og spiser sjelden ute så har igrunnen råd til å tipse hvis jeg vil. Men jeg gjør det ikke for enhver pris. Nylig da jeg var ute var servicen særdeles uprofesjonelt; vi tre første i et selskap på 11 som ankom fikk meny, de andre ikke. Selv da vi begynte å sende menyen bortover bordet reagerte ikke kelneren. Vi ventet 45 minutter etter at middagen var ryddet bort før desserten kom, selv om det var bare to som ønsket dessert som del av en menypakke. Kelneren luktet sterkt av gammel svette ; alt dette gjorde at jeg ikke ønsket å tipse. De kafeer/ restauranter der man bestiller ved disken og betaler før man har fått maten og som liksom BER OM tips før man har opplevd verken service eller maten, tipser jeg av prinsipp aldri. Anonymkode: e579c...686
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2017 #6 Skrevet 8. juni 2017 Hvilket land bor du i? Anonymkode: d339a...1d8 1
prt90 Skrevet 8. juni 2017 #7 Skrevet 8. juni 2017 Tipsing er blodharry og har ingenting i Norge å gjøre. Det eneste du bidrar til ved å tipse er et useriøst arbeidsliv og lave lønninger i service bransjen. 5
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2017 #8 Skrevet 8. juni 2017 La vær å tipse, så får arbeiderene høyere lønn Anonymkode: 469c6...09c 3
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2017 #9 Skrevet 8. juni 2017 Tror de fleste har forståelse for en på 19 ikke har så mye penger å rutte med hvis det er folk med tydelig god råd derimot dømmer jeg dem når de ikke tipser. Enkelt sagt: igen i serveringsbransjen har tariffavtale eller full stilling, og lønnen blir ikke høyere av å droppe tipsen (dette er noe gjerrige folk forsvarer seg med) da sosial dumping er grunnen til den lave lønnen, ikke tips. Anonymkode: ed60e...07c 4
Fru Uperfekt Skrevet 8. juni 2017 #10 Skrevet 8. juni 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er det flere enn meg som syns at tipsing på restaurant er stressende? Jeg er 19 år. Har alltid levd i en familie med vanvittig dårlig råd, derfor har jeg aldri brukt mer penger enn absolutt nødvendig. Jeg har nylig begynt å spise med venner ute, kanskje 1-2 ganger i året, og til min overraskelse så må jeg visst tipse, og det mye også! Vennene mine tipser alltid 30-50kr, men jeg har ikke råd til å tipse så mye... Når jeg først er ute kjøper jeg den billigste retten jeg finner, og syns jeg det er stressende/vanskelig å måtte tipse så mye, for ja det er faktisk mye penger for meg... Hva er det med denne tipsekulturen? Jeg skjønner at servitører også fortjener penger fpr jobben de gjør, men jeg har aldri vært på en redtaurant hvor en servitør har utmerket seg så mye at de fortjener 50kr i tips... De får jo rundt 120kr for å jobbe, er tips så utrolig viktig da? Blir alltid så flau når vennene mine påpeker at jeg tipser lite... Jeg vil jo tipse mer, men jeg har alltid sett mine foreldre slite med økonomien, så jeg liker liksom ikke å bruke mer penger enn absolutt nødvendig... Er det flere som har det slik? Anonymkode: 726a9...90a Tips er ikke obligatorisk i Norge, men det er kjekt å få. En ny utdannet servitør ligger på 150-160kr timen + tillegg om stedet betaler tariff (har ikke den nyeste tariffen foran meg nå) Tipser om jeg får bedre service enn jeg forventer. 7 minutter siden, prt90 skrev: Tipsing er blodharry og har ingenting i Norge å gjøre. Det eneste du bidrar til ved å tipse er et useriøst arbeidsliv og lave lønninger i service bransjen. Tusen takk for at du syns at jeg er "tacky", tipset alltid om jeg syns servicen er bedre enn jeg kan forvente. Vil tro at med så mange kontroller som der er i dag så er vi på vei til mer ordnede former og innad i service industrien. Lønningene er fremdeles for lave i service industrien, men om en skulle tatt de veldig mye opp så vet jeg at jeg i det minste hadde lagt ned de bedriftene jeg har innen bransjen. (Jeg betaler konsekvent tariff). Det er en bransje med små marginer om jeg driver etter boken, i det minste i distriktet.
Fru Uperfekt Skrevet 8. juni 2017 #11 Skrevet 8. juni 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror de fleste har forståelse for en på 19 ikke har så mye penger å rutte med hvis det er folk med tydelig god råd derimot dømmer jeg dem når de ikke tipser. Enkelt sagt: igen i serveringsbransjen har tariffavtale eller full stilling, og lønnen blir ikke høyere av å droppe tipsen (dette er noe gjerrige folk forsvarer seg med) da sosial dumping er grunnen til den lave lønnen, ikke tips. Anonymkode: ed60e...07c Når du nevner sosial dumping så er du inne på noe, og det gjelder desverre ikke bare innen service bransjen.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2017 #12 Skrevet 8. juni 2017 11 minutter siden, Fru Uperfekt skrev: Når du nevner sosial dumping så er du inne på noe, og det gjelder desverre ikke bare innen service bransjen. Nei, absolutt ikke, men service bransjen er en av verstingene siden det kreves ingen utdannelse og det er flust med små og useriøse aktører. Renhold fikk jo allmenngjort tariff pga lignende problemer, de burde gjøre det samme med servering for å få renset opp i alle fall noe av snusket. Anonymkode: ed60e...07c 2
Fru Uperfekt Skrevet 8. juni 2017 #13 Skrevet 8. juni 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei, absolutt ikke, men service bransjen er en av verstingene siden det kreves ingen utdannelse og det er flust med små og useriøse aktører. Renhold fikk jo allmenngjort tariff pga lignende problemer, de burde gjøre det samme med servering for å få renset opp i alle fall noe av snusket. Anonymkode: ed60e...07c Stemmer at det ikke krever utdanning på lik linje som det ikke krever utdanning for å kunne vaske osv. Men alle de jeg har i jobb anbefaler jeg å ta fagbrev og forklarer de hvordan det vil hjelpe de videre i arbeidsmarkedet samt at det øker lønnen deres. Når det kommer til allmenngjøring av tariff så håper jeg det skjer asap slik at seriøse aktører som betaler tariff ikke blir taperne i forhold til de useriøse som betaler langt under tariff, og de er det mange av. Problemet med de useriøse er at de får en kraftig konkurranse fordel som på sikt ødelegger for de av oss som ønsker å følge reglene så godt som vi kan. 1
The Kitten Skrevet 9. juni 2017 #14 Skrevet 9. juni 2017 TIpser ikke i Norge. Ikke i utlandet heller om jeg ikker fornøyd. 1
Antoinette Skrevet 9. juni 2017 #15 Skrevet 9. juni 2017 TS, dette "problemet" har du kokt opp helt selv. Det er ingen som tvinger deg til å tipse og hvis 30-50 kr. velter budsjettet når det skjer 2 ganger i året så ville jeg undersøkt mulighetene for en ekstrajobb. Det er ikke normalt at en såpass liten sum er en big deal. Og hva slags venner komm. på hvor mye andre tipser??? dDe høres ut som noen rasshøl. 4
Marisana Skrevet 9. juni 2017 #16 Skrevet 9. juni 2017 Tipser alltid i "syden", men aldri i Norge - med mindre jeg er over snittet fornøyd med servicen jeg får, og det er jeg sjelden. Betaler ikke ekstra for at servitøren gjør en jobb hun/han allerede får betalt for å gjøre - og jeg jobber i bransjen selv.
Drakan Skrevet 9. juni 2017 #17 Skrevet 9. juni 2017 Tipsen er inkludert i prisen. I Norge tipser man ALDRI med mindre servisen har vært enestående. Du trenger ikke tipse. Vennene dine er tullinger og kan ingenting om tipse reglen i Norges vide land. 3
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #18 Skrevet 9. juni 2017 Er deg så få som tipser her til lands? Jeg tipser alltid! Gir ut i fra hvor hyggelig opplevelsen var og hvor dyrt måltidet var. Har selvfølgelig endt med å ikke tipse i det hele tatt hvis servitøren er vanskelig å få tak i og yter dårlig service. Flaut å ikke tipse, spesielt om det er ett sted jeg har tenkt til å gå igjen. Runder som regel opp til rundt tall når jeg tipser. 846kr-betaler 900. Anonymkode: cf4c1...1bf 1
Thyra Skrevet 9. juni 2017 #19 Skrevet 9. juni 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det flere enn meg som syns at tipsing på restaurant er stressende? Jeg er 19 år. Har alltid levd i en familie med vanvittig dårlig råd, derfor har jeg aldri brukt mer penger enn absolutt nødvendig. Jeg har nylig begynt å spise med venner ute, kanskje 1-2 ganger i året, og til min overraskelse så må jeg visst tipse, og det mye også! Vennene mine tipser alltid 30-50kr, men jeg har ikke råd til å tipse så mye... Når jeg først er ute kjøper jeg den billigste retten jeg finner, og syns jeg det er stressende/vanskelig å måtte tipse så mye, for ja det er faktisk mye penger for meg... Hva er det med denne tipsekulturen? Jeg skjønner at servitører også fortjener penger fpr jobben de gjør, men jeg har aldri vært på en redtaurant hvor en servitør har utmerket seg så mye at de fortjener 50kr i tips... De får jo rundt 120kr for å jobbe, er tips så utrolig viktig da? Blir alltid så flau når vennene mine påpeker at jeg tipser lite... Jeg vil jo tipse mer, men jeg har alltid sett mine foreldre slite med økonomien, så jeg liker liksom ikke å bruke mer penger enn absolutt nødvendig... Er det flere som har det slik? Anonymkode: 726a9...90a 120 kroner i timen er ikke akkurat mye. Vanskelig for en person alene å leve på en slik lønn. Så da har de absolutt behov for tips. Men tipsing er frivillig. Alle må ikke tipse hver gang for at det skal bli penger av det. Og ingen skal tipse mer enn de har råd til
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #20 Skrevet 9. juni 2017 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er deg så få som tipser her til lands? Jeg tipser alltid! Gir ut i fra hvor hyggelig opplevelsen var og hvor dyrt måltidet var. Har selvfølgelig endt med å ikke tipse i det hele tatt hvis servitøren er vanskelig å få tak i og yter dårlig service. Flaut å ikke tipse, spesielt om det er ett sted jeg har tenkt til å gå igjen. Runder som regel opp til rundt tall når jeg tipser. 846kr-betaler 900. Anonymkode: cf4c1...1bf Det er mange av oss som har skjønt at tipsing ikke hjelper servitørene i det lange løp ja. De gangene jeg har lyst til å tipse så gjelder det stort sett kokken, fordi det var så god mat eller han tok spesielle hensyn. Ikke til servitørene. Heldigvis begynner det å bli bedre fordelt om man tipser nå, i Norge har sjeldent de ansatte lov til å beholde tipsen selv, de samler alt og deler det med prosentsats på kjøkkenpersonale, kokk og servitør. (Skulle bare mangle, feil at den ene som tar i mot betalingen skal være den som mottar tipsen). Men nei, man bør ikke tipse i Norge. La heller utelivsbransjen jobbe for høyere tariff. Vi vil vel ikke ha amerikanske tilstander på lønning og tips her. Anonymkode: 25005...167 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå