Gå til innhold

Er det noen som får dekket deler av SFO på grunn av diagnose?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ett barn som er autist (+ 2 andre diagnoser) og tar lite intiativ til aktivitet og sosialisering. Jeg har samboer og vi han nok penger til faste utgifter. Neste år begynner han I tredje og jeg jobber redusert for å ha mulighet til å følge opp barnet optimalt så vi har mindre penger til goder. Har totalt 2 dager mindre enn full stilling. Vi har det ikke fælt økonomisk, men da han gikk I bhg fikk jeg dekket 1000 kr fordi han måtte gå I bhg på grunn av sin situasjon selv om han ikke hadde diagnose før etter skolestart. Så lurer om noe slikt kan gjelde når det kommer til SFO.

Anonymkode: afb37...37f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner dessverre ikke til om det gis ekstra til SFO, men tenker umiddelbart at du burde ha omsorgslønn hvis du ikke allerede har det.

Anonymkode: d2115...c22

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du trenger SFO hvis du skal jobbe redusert for å følge han opp? Og hvis han trenger å gå i SFO, hvorfor må du da jobbe redusert? 

Anonymkode: 30b49...c8c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også et barn med autisme og jobber redusert. Han går også på SFO et par timer om dagen, men det betyr ikke at jeg kan jobbe fullt. Tror ikke det finnes noen støtte for SFO før etter ordinær SFO, det vil si etter fjerde klasse.

Anonymkode: 4ac85...f08

Skrevet

Vet at flere får dekket det når barna er eldre enn vanlig SFO alder (etter 4klasse er det vel?), men du kan søke om å få det som avlastningstiltak for å få dekket hele eller deler av SFO. 

Dette søker du kommunen (innunder virksomhet barn og unge i kommunen skal de ha en instans som behandler slike saker)

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner dessverre ikke til om det gis ekstra til SFO, men tenker umiddelbart at du burde ha omsorgslønn hvis du ikke allerede har det.

Er det det samme som hjelpestønad? For det har vi :-)

AnonymBruker
Skrevet

På Thursday, June 08, 2017 den 20.57, AnonymBruker skrev:

Har ett barn som er autist (+ 2 andre diagnoser) og tar lite intiativ til aktivitet og sosialisering. Jeg har samboer og vi han nok penger til faste utgifter. Neste år begynner han I tredje og jeg jobber redusert for å ha mulighet til å følge opp barnet optimalt så vi har mindre penger til goder. Har totalt 2 dager mindre enn full stilling. Vi har det ikke fælt økonomisk, men da han gikk I bhg fikk jeg dekket 1000 kr fordi han måtte gå I bhg på grunn av sin situasjon selv om han ikke hadde diagnose før etter skolestart. Så lurer om noe slikt kan gjelde når det kommer til SFO.

Dette er et typisk spørsmål støtteforeninger ol. Jobber med. Alternativt kan du ringe FFO sitt rettighetssenter. De pleier finne ut av det meste. 

Anonymkode: 3462b...122

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det det samme som hjelpestønad? For det har vi :-)

Nei, det er noe annet. Her er en link til en side hvor de forklarer det ganske bra http://www.frambu.no/hovedmeny/tips--rad/rettigheter-og-tiltak/omsorgslonn/f693f196-89a4-451b-b45b-6e198d63fe35 

Tror også at du kan søke om SFO som avlastningstiltak, er vanligvis Tildelingskontoret/Bestillerkontorer i kommunen som innvilger. Det er fullt mulig å ha SFO til barn med spesielle behov utover 4.klasse, men vet som sagt ikke hvordan det er ift betaling.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...