Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er på jobbsøk i og med at jeg ikke trives i jobben min og har vært på noen intervjuer for noen dager siden. Jeg opplyste på intervjuet at jeg ba dem holde prosessen konfidensielt ovenfor nåværende arb.giver og det var ikke noe problem for de kontaktet ikke referansene før på slutten og da fikk jeg også beskjed. Jeg tolket det slik at de da ønsker referanser fra nåværende arb.plass. Dette har jeg ikke oppgitt, har flere referanser fra tidligere jobber, men jeg ønsker ikke å oppgi noen på nåværende arbeidsplass som referanse. Først og fremst fordi jeg ikke ønsker at de skal vite at jeg søker jobber da jeg tror dette vil ødelegge fremtiden min der hvis jeg ikke får jobben. I tillegg har jeg en kortere sykemelding gående og hvis de hadde kontaktet nåværende arb.plass tror jeg de ville nevnt dette fordi de nok er litt bitre på meg. Slik jeg har forstått det er det helt normalt å ikke ville oppgi nåværende sjef som referanse, men kan de kreve det? Jeg må jo bare nekte for det, og dessverre avslå videre prosess hvis det er et krav fra deres side. (noe som jo ville vært litt rart)

Anonymkode: 046e3...480

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først og fremst så har ikke nåværende arbeidsgiver lov til å nevne sykemelding til utenforstående.

Hvis nåværende arbeidsplass er med på å gi deg grunnlag for denne jobben du har søkt på, så er det rett og rimelig at referansen blir kontaktet. 

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, reAction skrev:

Først og fremst så har ikke nåværende arbeidsgiver lov til å nevne sykemelding til utenforstående.

Hvis nåværende arbeidsplass er med på å gi deg grunnlag for denne jobben du har søkt på, så er det rett og rimelig at referansen blir kontaktet. 

Men jeg har ingen referanse fra nåværende jobb, har selvsagt ikke nevnt for dem at jeg søker jobb, og vil ikke det heller. Ikke er jeg 100% på bølgelengde med sjefen og kunne heller ikke tenkt meg ham som referanse. 

AnonymBruker
Skrevet

Varierer sikkert fra sted til sted, men i min bransje er det vanlig å kreve tre referanse, hvorav en skal være nåværende nærmeste leder. 

Anonymkode: b54c2...d18

AnonymBruker
Skrevet

Din potensielle arbeidsgiver kan/bør be om en referanse fra nåværende arbeidsgiver. Du kan selvsagt velge å ikke oppgi, men det kan få konsekvenser for deg ifht. hvem som får tilbud om stillingen.

Anonymkode: fc168...449

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg har ingen referanse fra nåværende jobb, har selvsagt ikke nevnt for dem at jeg søker jobb, og vil ikke det heller. Ikke er jeg 100% på bølgelengde med sjefen og kunne heller ikke tenkt meg ham som referanse. 

Mente: Har du satt opp din nåværende arbeidsplass på CV, og denne er relevant for den jobben du søker? Hvis så, er det absolutt innenfor å kreve referanse. Hvis ikke, så tja. Begynner de andre referansene å bli langt tilbake i tid så hjelper det jo ikke stort.

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, reAction skrev:

Mente: Har du satt opp din nåværende arbeidsplass på CV, og denne er relevant for den jobben du søker? Hvis så, er det absolutt innenfor å kreve referanse. Hvis ikke, så tja. Begynner de andre referansene å bli langt tilbake i tid så hjelper det jo ikke stort.

Selvsagt har jeg satt opp nåværende arbeidsplass på CV'n men det betyr jo ikke at jeg har referanse derfra. Ja, jobben er relevant, men jobben før der igjen er også noe relevant. Problemet er at får de vite at jeg søker jobber så blir det ikke så hyggelig å skulle jobbe der videre fremover, derfor jeg ikke ønsker at de skal vite om det. Kunne selvsagt ha spurt en kollega om han kan stille opp men...

AnonymBruker
Skrevet

Som arbeidsgiver hadde jeg bedt om å sjekke referanse hos nåværende nærmeste leder, en kollega er ikke godt nok. Men dersom nåværende arbeidsgiver ikke vet at du søker ny jobb kan du be de la være å sjekke referansen med mindre du er den mest aktuelle kandidaten. Da kan de kontakte deg slik at du selv kan informere nåværende leder om at du har oppgitt vedlommende som referanse.

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg ble ansatt i staten, hadde de egentlig som krav om at nåværende arbeidsgiver var referanse. De valgte likevel å se bort fra dette, da det ikke var aktuelt for meg å oppgi han som referanse.

Anonymkode: fa0e5...d24

AnonymBruker
Skrevet

En søker som ikke ville oppgitt referanse fra nåværende leder hadde vært en varsellampe med mindre vedkommende hadde en veldig god forklaring.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ok, jeg synes det er rart at alle her inne sier stikk motsatt av det jeg finner når jeg Google andre fora + at alle eksperter faktisk fraråder å gjøre dette nettopp for å unngå å ødelegge mulighetene i jobben hvis man ikke får den nye jobben. En annnen grunn til at jeg ikke ønsker dette er fordi jeg selv har sett hvor kjipt det kan være for en person som bruker nåværende sjef som referanse og ikke får jobben. Hos oss gjorde en det og mistet alle utviklingsmuligheter og ble faktisk fratatt noen oppgaver også ettersom sjefen visste at han var på vei ut. Man vil aldri fortelle nedlatende om nåværende arbeidsplass til en ny arbeidsgiver, men dette er grunnene mine. Jeg har også blitt frarådet fra flere andre å oppgi nåværende sjef nettopp pga at det ødelegger hvis jeg ikke får jobben. Det er ikke noe kult at de vet at man går og ønsker seg bort. 

Som sagt har jeg 3-4 andre veldig gode referanser 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var i samme situasjon som deg nylig. Jeg oppga to referanser i nåværende jobb; en leder som ikke var min leder, men som jeg hadde jobbet mye med. Samt en kollega. Det var ikke noe problem, fikk jobb! Ville ikke bruke min nåværende leder, han vet heller ingen detaljer om meg og min arbeidsinnsats. 

Se om du kan bruke noen andre enn din nærmeste leder. Det er veldig lurt å ha referanse fra nåværende jobb hvis du ønsker deg ny jobb! 

Anonymkode: 0da32...95c

AnonymBruker
Skrevet

Om jeg skal ha referanse har jeg ikke noe annet valg enn å oppgi nåværende arbeidsgiver, rett og slett pga jeg har jobbet her siden jeg ble ferdig utdannet. 
MEN jeg har hatt ulike sjefer pga omorganisering, pensjonering osv... men blir nok feil å kontakte de gamle siden de ikke jobber her lenger.

Jeg har heldigvis godt omdømme her jeg jobber slik jeg har forstått det, godt likt av ledere og kolleger, og det er nok bra. MEN redd de er så fornøyde med meg at de ikke vil bli kvitt meg, så de gir meg dårlige skussmål slik at jeg ikke skal få en evnt ny jobb hehe :) Sikkert lurt å ta seg en prat med arbeidsgiver først slik at de skjønner hvorfor en vil søke ny jobb. 

Anonymkode: c6381...4aa

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var i samme situasjon som deg nylig. Jeg oppga to referanser i nåværende jobb; en leder som ikke var min leder, men som jeg hadde jobbet mye med. Samt en kollega. Det var ikke noe problem, fikk jobb! Ville ikke bruke min nåværende leder, han vet heller ingen detaljer om meg og min arbeidsinnsats. 

Se om du kan bruke noen andre enn din nærmeste leder. Det er veldig lurt å ha referanse fra nåværende jobb hvis du ønsker deg ny jobb! 

Vi er en liten arbeidsplass og nå skal det sies at hovedgrunnen til at jeg søker meg bort er nettopp pga sjefen og måten de behandler ansatte på. Og det kan jeg jo selvsagt ikke si på intervju heller. 

Eneste jeg kan tenke meg kan stå som referanse er en god kollega som jeg har samarbeidet mye med, men som har en annen rolle internt. 

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi er en liten arbeidsplass og nå skal det sies at hovedgrunnen til at jeg søker meg bort er nettopp pga sjefen og måten de behandler ansatte på. Og det kan jeg jo selvsagt ikke si på intervju heller. 

Eneste jeg kan tenke meg kan stå som referanse er en god kollega som jeg har samarbeidet mye med, men som har en annen rolle internt. 

Slik hadde jeg det og, dårlig sjef. De fleste arbeidsgivere er, etter min erfaring, inneforstått med at man ønsker å holde det hemmelig at man søker seg vekk. 

Den kollegaen du nevner vil være fin å bruke :) det er mye bedre enn ingenting altså! 

AnonymBruker
Skrevet
På 8.6.2017 den 16.54, AnonymBruker skrev:

Varierer sikkert fra sted til sted, men i min bransje er det vanlig å kreve tre referanse, hvorav en skal være nåværende nærmeste leder. 

Anonymkode: b54c2...d18

Det er et urimelig krav.

Det kan skade vedkommende søker mye.

Anonymkode: cbfbb...b74

AnonymBruker
Skrevet
På 8.6.2017 den 14.53, AnonymBruker skrev:

Jeg er på jobbsøk i og med at jeg ikke trives i jobben min og har vært på noen intervjuer for noen dager siden. Jeg opplyste på intervjuet at jeg ba dem holde prosessen konfidensielt ovenfor nåværende arb.giver og det var ikke noe problem for de kontaktet ikke referansene før på slutten og da fikk jeg også beskjed. Jeg tolket det slik at de da ønsker referanser fra nåværende arb.plass. Dette har jeg ikke oppgitt, har flere referanser fra tidligere jobber, men jeg ønsker ikke å oppgi noen på nåværende arbeidsplass som referanse. Først og fremst fordi jeg ikke ønsker at de skal vite at jeg søker jobber da jeg tror dette vil ødelegge fremtiden min der hvis jeg ikke får jobben. I tillegg har jeg en kortere sykemelding gående og hvis de hadde kontaktet nåværende arb.plass tror jeg de ville nevnt dette fordi de nok er litt bitre på meg. Slik jeg har forstått det er det helt normalt å ikke ville oppgi nåværende sjef som referanse, men kan de kreve det? Jeg må jo bare nekte for det, og dessverre avslå videre prosess hvis det er et krav fra deres side. (noe som jo ville vært litt rart)

Nei, man gir ikke referanse fra nåværende arbeidsgiver. Da kan man ødelegge massivt for seg selv! 

Anonymkode: cbfbb...b74

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...