Gå til innhold

Dette med å si at folk ikke er SÅ lykkelige, forsvarsmekanismer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar mamma mye i å snakke om rikinger, og "vellykkede"  personer. Hun sier alltid at livet sikkert ikke er så flott som de skal ha det til. Og lignende slike ting. Som om det er umulig å være lykkelig. Jeg kan si noe fint om noen jeg beundrer væremåten til. Jeg sa at jeg har en kollega som sjeldent stabil. Og jeg misunner det glade humøret som er der, uansett hva som skjer rundt liksom.. Så sa mamma "men kanskje hun bare har lært seg teknikker". Hun nekter liksom hele tiden for at lykkelige fasader er virkelige.

Er det en slags forsvarsmekanisme? Nå er hun ikke ei slik negativ dame som sier "uff! Dette klarer vi aldri". Men hun er veldig kritisk til alt. Ikke den som hopper først i ting for å si det sånn. Og veldig redd for å bli snakket om. Kan nevne at hun bor på bygda..

Anonymkode: f4571...623

Videoannonse
Annonse
Gjest Solomon Grundy
Skrevet

Noen er lykkelige andre er det ikke.

Og tro at alle rike er lykkelige er like naivt som å tro at alle fattige er ulykkelige,

Gjest supernova_87
Skrevet (endret)

Jeg tror nok at mange "fasademennesker" ikke er SÅ lykkelige, men det å alltid skulle si det om alle, og bry seg om dette, eller devaluere andres glede høres nok ut som du sier en mekanisme for å forsone seg med sin egen tilkortkommenhet. 

Mennesker har lett for å se verden utifra sine egne forutsetninger. Hvis din egen mor aldri har erfart (ikke at jeg vet noe om det, men kanskje du vet) slik overstadig lykke og suksess kan det være vanskeligere å tro på at dette kan hende andre. Å generelt like å snakke/sladre om andre mennesker tenker jeg også er et tegn på at man ikke er aktivt opptatt med gleder i sitt eget liv. 

Jeg vet ikke hva din interesse for dette handler om, om det er noe du synes er vanskelig eller hva, men jeg vil bare si at hvis du er redd for at du skal ha et så pessimistisk syn på livet som din mor virker å ha, så trenger du ikke det altså! Du er ikke henne, og du kan lære deg å bli mer positiv og sprudlende. Det at du er oppmerksom på hennes væremåte og hennes "annullering" av andres tilsynelatende suksess og lykke er en start på å utvikle "teknikker" som gjør at du blir mer som din kollega og mindre som din mor. 

Endret av Rainstorm

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...