AnonymBruker Skrevet 8. juni 2017 #1 Skrevet 8. juni 2017 Hei. Jeg er ei jente på 21 år, som har funnet ut at jeg vil bli barnepleier eller helsefagarbeider. Jeg har jobbet etter jeg sluttet på grunnskolen, og har dermed ikke gått vgs - rett og slett fordi jeg var skolelei og ikke ante hva jeg ville. Men nå tror jeg jeg har funnet ut at jeg ønsker å jobbe med noe innen helse og omsorg. Men hvordan utdanner jeg meg som barnepleier eller helsefagarbeider? Er det helse og omsorg (vg1), helsefagarbeider (vg2) og to års arbeidspraksis? Hvilke av disse to yrkene vil være lurest å satse på? Hva gir høyst lønn og hva gir mest mulighet i arbeidsmarkede? Noen som vet om jeg fortsatt har rett på videregående opplæring? I og med at jeg ikke fikk søkt i år, må jeg vente til neste år, og jeg har da fylt 23 år når skolen begynner.. Håper noen som har peiling kan svare ei som er rimelig grønn på dette Anonymkode: 3efbc...18a
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2017 #2 Skrevet 8. juni 2017 Hva med å begynne å ta studiekompetanse fagene via 23/5 regelen hvis du har jobbet helt siden grunnskolen, og så gå for sykepleier? Tror det vil bli lettere å få jobb innen noe du kunne tenke deg. Mange helsefagarbeidere sliter med å få jobb nå, og leser at du må ha 5år praksis som helsefagarbeider for å kunne videreutdanne deg til barnepleier så det vil faktisk gå raskere for deg å bli sykepleier med videreutdanning, pluss lettere å få jobb Anonymkode: a6027...37c 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2017 #3 Skrevet 8. juni 2017 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva med å begynne å ta studiekompetanse fagene via 23/5 regelen hvis du har jobbet helt siden grunnskolen, og så gå for sykepleier? Tror det vil bli lettere å få jobb innen noe du kunne tenke deg. Mange helsefagarbeidere sliter med å få jobb nå, og leser at du må ha 5år praksis som helsefagarbeider for å kunne videreutdanne deg til barnepleier så det vil faktisk gå raskere for deg å bli sykepleier med videreutdanning, pluss lettere å få jobb Anonymkode: a6027...37c Hmm, det er jo en mulighet, men samtidig en lengre utdannelse. Jobber ikke innen helse i dag, og har kun 2-3 års arbeidserfaring til sammen (har jobbet mye deltid), så vil likevel ikke kunne gå videre på en høyere utdanning før om 2-3 år. Men det er absolutt noe å tenke på! Takk for tips Ts Anonymkode: 3efbc...18a
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2017 #4 Skrevet 8. juni 2017 Jeg har lest at arbeidsmarkedet for helsefagarbeidere er begrenset og vanskelig. Jeg ville heller satset på sykepleier! Dersom du ønsker å ta fagbrev som helsefagarbeider vil dette ta deg to år i skole + to år som lærling. Altså totalt 4 år. For å bli sykepleier trenger du kun 5 fag for å kunne gå inn under 23/5 regelen. Disse tar man lett i løpet av et år og så er du klar til å søke sykepleien til neste studieopptak. Altså er du ferdig sykepleier om 4 år. Som sykepleier får du ALLTID jobb et eller annet sted og ikke minst er lønna mye bedre. Samtidig kan du også videreutdanne deg dersom du trenger miljøskifte om en stund eller om du helst vil jobbe med barn. Du sier du kun har 2-3 års arbeidserfaring. Har du vært hjemme med barn, vært syk, gått folkehøgskole eller prøvd deg på vgs uten hell? Det er mye som teller som de fem årene man må ha vært i aktivitet. Kanskje oppfyller du kravene uten å vite det! Jeg anbefaler deg en prat med f.eks et karrieresenter dersom det finnes i din by Da kan du sammen med dem gå gjennom hva du har gjort di siste årene slik at det kan vurderes om du får godkjent 5 års aktivitet. Hva står det forresten på attestene dine? Står det spesifikt deltidsjobb eller? Anonymkode: 92776...954 2
boblevann Skrevet 8. juni 2017 #5 Skrevet 8. juni 2017 For å bli barnepleier må du ha fagbrev innen et helsefag først. Altså først 4 år for fagbrev, så etterutdanning som barsel- og barnepleier jobbmulighetene for helsefagarbeidere er dessverre labre for tiden, helseinstitusjonene satser mer og mer på sykepleiere og det er mye deltid og vikariat for helsefagarbeiderne dessverre. Ville heller gått for sykepleie. Sykepleier er også en kortere utdanning enn barnepleier hvis du vil bli det, i tillegg til at det er sikrere og noe bedre lønn i tillegg til flere muligheter for videreutdanning og jobb. Jeg mener du har rett til 5 års vgs. I og med at du ikke har fullført noe vgs mener jeg du fremdeles har rett på årene dine! Så jeg tror ikke det er noe problem. Men ville heller sjekket ut fagene for 23/5-regelen og evt. Sykepleie alle helsefagarbeiderne jeg har snakket med har anbefalt sykepleie til unge under utdanning - pga jobbutsiktene.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #6 Skrevet 9. juni 2017 Tusen takk for svar, dere! Vurderer absolutt sykepleie nå, og skal ordne møte med en karriererådgiver. Litt usikker på mulighetene mine, og det kan godt hende jeg allerede nå kan starte med denne 23/5-regelen. Visste ikke at sykeperioder og slikt teltes... Dere er gull! Endelig finnes det håp for meg også! Har vært så usikker på hva jeg vil, og om jeg i det hele tatt har potensialet, men nå begynner jeg å tro at det kan bli noe av meg også Ts Anonymkode: 3efbc...18a 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #7 Skrevet 9. juni 2017 Åh, ser nå at snittet her jeg bor for å komme inn på sykepleien er voldsomt høyt... Nesten uoverkommelig for min del.. Uff, at det skal være så vanskelig. Jeg som alltid har tenkt at helsefagarbeidere er veldig etterspurte.. Ts Anonymkode: 3efbc...18a
Virilja Skrevet 10. juni 2017 #8 Skrevet 10. juni 2017 På 8.6.2017 den 23.15, boblevann skrev: [...] Jeg mener du har rett til 5 års vgs. I og med at du ikke har fullført noe vgs mener jeg du fremdeles har rett på årene dine! Så jeg tror ikke det er noe problem. Men ville heller sjekket ut fagene for 23/5-regelen og evt. Sykepleie alle helsefagarbeiderne jeg har snakket med har anbefalt sykepleie til unge under utdanning - pga jobbutsiktene. Man har rett på tre år VGS. Dvs at hvis du f.eks. går helsearbeiderfaget, har du fortsatt rett på påbyggsåret etter praksis, ertersom de to praksisårene ikke teller. Etter fylte 25 har du voksenrett. Usikker på hvordan det er fram til det ift. alder.
boblevann Skrevet 10. juni 2017 #9 Skrevet 10. juni 2017 22 minutter siden, Virilja skrev: Man har rett på tre år VGS. Dvs at hvis du f.eks. går helsearbeiderfaget, har du fortsatt rett på påbyggsåret etter praksis, ertersom de to praksisårene ikke teller. Etter fylte 25 har du voksenrett. Usikker på hvordan det er fram til det ift. alder. ok, jeg tok feil men uansett har det ikke noe særlig betydning siden hun har rett til å fullføre. Man har ungdomsrett frem til og med det året man fyller 24 - så hun kan søke på linje med "alle andre" frem til det!
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2017 #10 Skrevet 10. juni 2017 Jeg har tatt fagbrev innen helsefag og anbefaler det om man er usikker. Jeg hadde samme problem som deg, skal jeg bli barnepleier eller helsefagarbeider og så sykepleier? jeg valgte å ta: vg1 helse og sosial (heter vell helse og omsorg nå?) vg2 helsefagarbeider så to år som lærling. I lærlingtiden finner man fort ut om det er noe for deg. Du blir utplassert på sykehjem, hjemmesykepleien, demensavdeling og kan enten jobbe på sykehus i en måned eller dra til utlandet. (Sikkert variert tilbud i forskjellige kommuner) Om man tar sykepleien er det samme praksisplasser, men mange sykepleiestudenter dropper ut på første praksissted fordi de ikke finner ut hva de vil bli. når jeg hadde tatt fagbrevet jobbet jeg 100% i hjemmesykepleien der jeg hadde vært i lærlingtiden. Kjempe lett for min del å få jobb og fikk jobb en annen plass jeg også var i lærlingtiden, men siden jeg fikk 100% i hjemmesykepleien kunne jeg ikke jobbe der også.. Nå tar jeg studiespesialisering (påbygg4) for så å gå sykepleien etter det. Videre skal jeg utdanne meg innen barn og dermed bli barnesykepleier. Mine tanker er at jeg tror jeg hadde droppet ut av sykepleien om jeg hadde gått rett på det. Det er et tungt studie med mye vanskelig pensum. Nå har jeg masse bakgrunns fordeler siden jeg har jobbet i ytet i 3 år + skolegangen. Jeg har også masse fordeler fordi jeg vet hvordan man må jobbe, hvor tungt det er og at jeg allerede kan det grunnleggende ved medisinering, stell, sykdommer osv Anonymkode: 2f064...c5f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå