Gå til innhold

Servere kun smalahove i bryllup?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal være forlover i et bryllup.  Brudgommen kommer fra en stor gård på Vestlandet, og bryllupet skal foregå på gården til hans foreldre.  Bruden kommer fra Østlandet.

Planen deres er å servere smalahove til bryllupsmiddagen.  Jeg fikk et spørsmål fra bruden om jeg mente de burde ha et annet alternativ i bakhånd - cirka halvparten av gjestene har aldri spist dette før.  (Jeg antar hun spurte meg fordi jeg er hakket mindre altetende enn henne - jeg hadde garantert følt meg ... spent i forkant av et slikt måltid.  Hun var også ukjent med smalahove før hun smakte det hos sine svigerforeldre.  Hun likte det godt).

I utgangspunktet mener jeg jo at man ikke alltid kan forvente å få servert den maten man liker best/er godt kjent med.  Samtidig - og det er godt mulig jeg er "fordomsfull" her nå - kan det være tøft å "debutere" med å spise smalahove i en slik setting.  Det vil komme en del barn og ungdom som aldri har smakt dette før.  Men nå kan det godt hende jeg overdriver her ut fra mine egne tanker, altså.

Tanker?

Anonymkode: 6c9d9...6ea

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ALDRI servert det i et bryllup, selv om jeg liker det godt. Det kommer til å være mange sultne gjester, og mange tallerkner som kommer tilbake fulle. 

Jeg ville absolutt hatt et alternativ til, og sendt ut "meny" valget på invitasjonen. 

Anonymkode: 6626a...54e

• Liker 19
Skrevet

Jeg syntes smalahove er veldig godt, men jeg ville nok hatt et alternativ. Det er en såpass "sær" rett at det er garantert en del som ikke liker det eller er ukomfortabel med å spise sauehode...

• Liker 5
Skrevet

Jeg har aldri smakt smalahove, men det er da bare kjøtt! Man må jo ikke sette i gang med øyne og det hele...

Jeg har vært i bryllup hvor de serverte tynn suppe, kun kraft og noen grønnsaksbiter og bittesmå kjøttboller. Det heter sodd og er visst festmat og det gjeveste som finnes. Poenget mitt er at alle steder i Norge har sine tradisjoner når det kommer til festmat. Synes det er litt tøft jeg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville heller hatt smalahove som en av alternativene. Altså mer som et koldtbord der gjestene kan forsyne seg med smalahove om de ønsker der.

Anonymkode: d36f9...982

• Liker 3
Gjest Donniedarko
Skrevet

Dere må helt klart ha et alternativ, det er en "no-brainer" :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Når tid på året skal bryllupet være? 

Anonymkode: 7a265...2f2

• Liker 1
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Smalahove er for spesielt interesserte, det burde absolutt være et annet alternativ.

AnonymBruker
Skrevet

Hadde blitt rimelig skuffa om jeg kom til bryllupsmiddag og det hadde blitt servert smalahove. Ikke alle mennesker er altetende, jeg er en av dem. Sauehode på tallerkenen hadde bydd meg skikkelig imot, blir kvalm bare ved tanken. Nei, her bør det definitivt være et alternativ til.

Anonymkode: 76940...8c6

• Liker 16
Skrevet

Jeg har aldri spist smalahove, og kommer heller aldri til å gjøre det heller. Bryllup eller ikke. Sær??? Ja, kanskje, men det får bare være. Hadde bare ikke greid det.

Selv hadde jeg vært takknemlig om det hadde vært et alternativ.

• Liker 8
Skrevet

Noe så ekkelt å servere i et bryllup. :haar: 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke spist det

Anonymkode: 9fdc3...dd2

• Liker 4
Skrevet

Så romantisk å sitte å gnage på hvert sitt kokte dyrehode... 🤢

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Det sier vel egentlig seg selv at man må ha et alternativ. Jeg har aldri smakt det før, og det å måtte spise det for første gang i en sånn setting hadde ikke jeg satt pris på. Tenk på alle som ikke vil spise det. Dagen blir jo ødelagt for mange uten noe mat.

Anonymkode: 3dd24...cc2

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Det der er definitivt oppskrift på et bryllup jeg er glad jeg ikke er invitert i! Selv hadde jeg aldri spist det samme hvor sulten jeg er, og i bryllup er gjestene gjerne sultne. Så da risikerer venninnen din sultne og sure gjester + antageligvis en del alkohol som kommer til å gå gjestene rett til hodet på tomme mager. 

Smalahove er definitivt ikke bryllupsmat (i alle fall ikke for de av gjestene som kommer fra Østlandet...)

Anonymkode: ec1ef...96c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ts, når tid skal bryllupet være? 

Når brudgommen kommer fra en stor gård, bryllupet skaø være på gården, og det skal spises "smalahove" i smalahovesesongen så må det mange smalahove til. Det regnes ett halvt smalahove per person. 

Jeg lurer på om smalahovene skal fryses eller om bryllupet skal holdes midt i bondens mest travle slakteperiode? 

Anonymkode: 7a265...2f2

• Liker 1
Skrevet (endret)
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal være forlover i et bryllup.  Brudgommen kommer fra en stor gård på Vestlandet, og bryllupet skal foregå på gården til hans foreldre.  Bruden kommer fra Østlandet.

Planen deres er å servere smalahove til bryllupsmiddagen.  Jeg fikk et spørsmål fra bruden om jeg mente de burde ha et annet alternativ i bakhånd - cirka halvparten av gjestene har aldri spist dette før.  (Jeg antar hun spurte meg fordi jeg er hakket mindre altetende enn henne - jeg hadde garantert følt meg ... spent i forkant av et slikt måltid.  Hun var også ukjent med smalahove før hun smakte det hos sine svigerforeldre.  Hun likte det godt).

I utgangspunktet mener jeg jo at man ikke alltid kan forvente å få servert den maten man liker best/er godt kjent med.  Samtidig - og det er godt mulig jeg er "fordomsfull" her nå - kan det være tøft å "debutere" med å spise smalahove i en slik setting.  Det vil komme en del barn og ungdom som aldri har smakt dette før.  Men nå kan det godt hende jeg overdriver her ut fra mine egne tanker, altså.

Tanker?

Anonymkode: 6c9d9...6ea

Jeg har ingen problemer med å spise det, men anser det ikke som festmat.

Tradisjonelt var det fattigmannskost i Norge.

(Ja jeg vet det er hypet opp som noe fint i dag)

2) Har null problem med å spise det, men hvorfor servere det i bryllup? Ville du servert sild og potet i bryllup?

Endret av Edie
Ryddet for svar til slettet innhold. Edie, mod.
  • Liker 6
Skrevet

Nei! Det er svært upassende og på grensen til frekt å nesten påtvinge gjestene å spise noe så spesielt.

• Liker 5
Skrevet

Man serverer ikke en slik rett i bryllup etter min mening. Og det er flere grunner til det. Som feks at å introdusere en spesialrett som denne bør gjøres i en setting hvor ikke stemningen i selskapet blir påvirket av at folk ikke får i seg hovedretten. Sultne gjester er ikke hyggelig. Det er heller ikke hyggelig å oppleve at mange sender ut igjen hovedretten uspist.

Noen tåler ikke røkt mat, noen spiser ikke kjøtt, mens andre bare ikke spiser kjøtt hvor de blir sett på mens de spiser kjøttet. ;)

Be bruden ordne en alternativ hovedrett eller så må hun si fra i god tid slik at gjestene kommer mette. 

• Liker 2
Skrevet

Håper det er ett gatekjøkken eller noe i nærheten. Jeg hadde faktisk måttet gått ut av lokalen under den middagen, jeg hadde spydd ved synet. Lukt kan jeg bare tenke meg 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...