Gå til innhold

Kan forsikringsselskapet overvåke kjøringen min?

Kalevala

Anbefalte innlegg

Det kan de faktisk. Hvis jeg velger den nyeste bilforsikringen.

Den kommer med en dings som kobles til bilens datasystem, og en app som henter informasjon om kjøringen, som sendes til forsikringsselskapet.  

Jeg sjekket pris for min bil, og ville få 500,- billigere forsikring + mulighet for 15% mer rabatt hvis jeg kjører perfekt.

Det som måles, er svinging, bremsing og akselerasjon;

Eksempel:
Hvis jeg bremser for hardt, betyr det sannsynligvis at jeg har holdt for kort avstand til bilen foran, eller for høy hastighet.  Det øker sjansen for ulykker.  Hvis jeg gjør mye av det, får jeg ikke rabatt.   

Jeg kjører pent stort sett, og er fristet til å kjøpe denne typen forsikring.  Mitt eget forsikringsselskap tilbyr dette nå. 

Hva synes du? Er du villig til å la deg overvåke mot å betale mindre i forsikring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Absolutt ikke! 500 kr i rabatt for å hele tiden overvåkes er alt for lite. Ikke at jeg hadde godtatt det uansett, men om jeg skulle gjort en vurdering så burde 50% og raskere bonusstige vært minstekravet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Fjompen skrev:

Absolutt ikke! 500 kr i rabatt for å hele tiden overvåkes er alt for lite. Ikke at jeg hadde godtatt det uansett, men om jeg skulle gjort en vurdering så burde 50% og raskere bonusstige vært minstekravet. 

Men tror du dette kommer til å bli normen? - la oss si om 10 år:

Vi kan velge mellom to forsikringer: En til kr. 20 000,- i året - uten overvåking.  Og en til kr. 10 000,- i året med overvåking. 

Jeg regner jo med at det er dit forsikringsselskapene vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Kalevala skrev:

Men tror du dette kommer til å bli normen? - la oss si om 10 år:

Vi kan velge mellom to forsikringer: En til kr. 20 000,- i året - uten overvåking.  Og en til kr. 10 000,- i året med overvåking. 

Jeg regner jo med at det er dit forsikringsselskapene vil.

Da hadde jeg valgt den til 20k

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Fru Uperfekt skrev:

Da hadde jeg valgt den til 20k

Men er det ikke fint at vi får sikrere veier? Mindre sjanse for ulykker når flere kjører pent for å spare penger?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Kalevala skrev:

Men er det ikke fint at vi får sikrere veier? Mindre sjanse for ulykker når flere kjører pent for å spare penger?

Ser argumentasjonen din, men veien til helvete er brolagt med gode intensjoner.

Overvåking er og blir feil i mine øyne og 1984 er en bok du bør lese

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Sikkerhet og trygghet er det aller viktigste på veien, er det noen idioter som kjører slik ulykker oppstår så er de en fare for oss alle. Er prisen å betale for at mor/far/barna kommer trygt og i live hjem hver dag fra jobb/trening/hytta/besøk å bli overvåket å straffet med høyere forsikringspremie for de som kjører uvettig er helt ok synes jeg. 

Anonymkode: 48e25...f5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Ser argumentasjonen din, men veien til helvete er brolagt med gode intensjoner.

Overvåking er og blir feil i mine øyne og 1984 er en bok du bør lese

Jeg har lest 1984, og syntes den var skremmende.  Den anbefales forøvrig til alle som ikke har lest den.  Både lettlest og spennende.

Men jeg ser ikke helt hvordan vi skal komme unna denne konkrete overvåkingen. Folk flest vil antakelig velge det billigste. Vi gjør det med RyanAir også, selv om vi egentlig synes de er kjipe og behandler sine ansatte dårlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsikringsselskapet har tilgang til din inntekt, sivilstatus, barn, adresse osv osv. Dette parer de opp mot stedene du besøk og kartlegger livet ditt fullstendig. Hva om staten har tilgang på dette(som NSA i USA) og overvåker alt du gjør. El hva om bilbransjen selger denne infoen til selskaper som driver med reklame? Så får du målretta reklame akkurat som på PCn. Kanskje du har et sjalu ektefelle som kan får full tilgang til dette og spore alt du gjør?

Nei takk. Da betaler jeg heller 20k

Endret av herremann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Kalevala skrev:

Jeg har lest 1984, og syntes den var skremmende.  Den anbefales forøvrig til alle som ikke har lest den.  Både lettlest og spennende.

Men jeg ser ikke helt hvordan vi skal komme unna denne konkrete overvåkingen. Folk flest vil antakelig velge det billigste. Vi gjør det med RyanAir også, selv om vi egentlig synes de er kjipe og behandler sine ansatte dårlig. 

Tror nok de som har råd til det vil velge å unngå overvåking så lenge som mulig, slik at det vil skape et større skille i samfunnet.

Bruker aldri og har aldri brukt RyanAir av diverse årsaker, deriblant ansatt politikken deres.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Kalevala skrev:

Den kommer med en dings som kobles til bilens datasystem, og en app som henter informasjon om kjøringen, som sendes til forsikringsselskapet.  

Jeg sjekket pris for min bil, og ville få 500,- billigere forsikring + mulighet for 15% mer rabatt hvis jeg kjører perfekt.

Eksempel:
Hvis jeg bremser for hardt, betyr det sannsynligvis at jeg har holdt for kort avstand til bilen foran, eller for høy hastighet.  Det øker sjansen for ulykker.  Hvis jeg gjør mye av det, får jeg ikke rabatt.   

Jeg kjører pent stort sett, og er fristet til å kjøpe denne typen forsikring.  Mitt eget forsikringsselskap tilbyr dette nå. 

Hva synes du? Er du villig til å la deg overvåke mot å betale mindre i forsikring?

Om du har for kort avstand til bilen foran må du forandre innstillingene bilen så den bremser automatisk når du er passe nært. 

Har du for høy hastighet må du bare skru på lås for dette. Også en innstilling i de fleste nye biler. Da kan du ikke komme over det du setter som grense (i svergie bruker jeg 110, i Norge 90)

Regner med bilen er såpass ny om du trenger slik forsikring.?

Anonymkode: 3a4b4...bee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Stort sett er jo kundene frekkere enn selskapet, så hvorfor ikke..?

Anonymkode: 72460...00b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 minutter siden, herremann skrev:

Forsikringsselskapet har tilgang til din inntekt, sivilstatus, barn, adresse osv osv. Dette parer de opp mot stedene du besøk og kartlegger livet ditt fullstendig. Hva om staten har tilgang på dette(som NSA i USA) og overvåker alt du gjør. El hva om bilbransjen selger denne infoen til selskaper som driver med reklame? Så får du målretta reklame akkurat som på PCn. Kanskje du har et sjalu ektefelle som kan får full tilgang til dette og spore alt du gjør?

Nei takk. Da betaler jeg heller 20k

Ingen sjalu mann har tilgang på info fra nsa i usa 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, Kalevala skrev:

Eksempel:

Uansett om vi samtykker eller ikke, så er der systemer i nyere biler som overvåker kjøringen vår, tilsvarende "de sorte boksene" i fly.

Det forsikringsselskapet nå tilbyr, er et samtykke til konstant overvåkning, mot en rduksjon i åremiebetalingen. Hvorfor? Jo, antageligvis fordi de da lettere får tilgang til info, og har den tilgjengelig dersom det skulle komme til en akutt situasjon. Ved en totalhavari av bilen, type kolisjon, så vil de sorte boksene bli analysert og vips så vet forsikringsselskapet alt om kjøringen din likevel. 

Anonymkode: 9445e...83f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du har for kort avstand til bilen foran må du forandre innstillingene bilen så den bremser automatisk når du er passe nært. 

Har du for høy hastighet må du bare skru på lås for dette. Også en innstilling i de fleste nye biler. Da kan du ikke komme over det du setter som grense (i svergie bruker jeg 110, i Norge 90)

Regner med bilen er såpass ny om du trenger slik forsikring.?

Bilen min er ikke så ny.  Det er en 2009-modell.   Den har ikke mulighet for automatisk bremsing. Ikke hastighetslås heller dessverre.

Men jeg kjører pent. Holder god avstand og passer på å være innenfor fartsgrensene.  Tror jeg vil tjene på en slik forsikring uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uansett om vi samtykker eller ikke, så er der systemer i nyere biler som overvåker kjøringen vår, tilsvarende "de sorte boksene" i fly.

Det forsikringsselskapet nå tilbyr, er et samtykke til konstant overvåkning, mot en rduksjon i åremiebetalingen. Hvorfor? Jo, antageligvis fordi de da lettere får tilgang til info, og har den tilgjengelig dersom det skulle komme til en akutt situasjon. Ved en totalhavari av bilen, type kolisjon, så vil de sorte boksene bli analysert og vips så vet forsikringsselskapet alt om kjøringen din likevel. 

Ja det er et godt poeng.  De nye bilene kommer jo med flere typer overvåking. Forsikringsselskapet trenger nok bare å koble seg på for å hente ut kjøredata. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I tillegg så har vi mobiltelefoner med oss i bilene våre. Dermed er det også muligmå finne ut når tid mobilen er koblet opp mellom ulike basestasjoner og dermed finne ut om vi har kjørt rimelig mye for fort. Google ser oss, vi betaler ofte med kredittkort, og flere biler har også egen oppkobling til mobilnettet og dermed satelittovervåkning. Bombrikker har vi og med nøyaktig passeringer i ulike bomstasjoner. 

Det er ikke så mange dagene siden avisen skrev om en BMV eier som ble avslørt av sikkerhetssystemet i sin egen bil, og dermed også dømt i retten. 

Uansett hva vi gjør så kan forsikringsselskapene se oss i kortene dersom noe alvorlig skulle skje. Dersom vi ikke har noe å skjule så er det vel ikke noen grunn til å ikke få rabatt og ikke la forsikringsselskapet kikke oss i kjøreferdighetene våre? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min bil har jeg digital kjørebok, gps klokke, nettbrett og mobil. Alle disse forteller minst 7 forskjellige selskap hva jeg gjør. 

I tillegg til bomringer og trafikkamera. Så at noen vet hvor jeg kjører bekymrer meg ikke i det hele tatt. Personvern er desverre en tapt kamp på grunn av idioter som er redd for terrorisme.

Jeg er usikker på om jeg ville brukt en slil forsikring.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...