Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tenker å muligens leie en leilighet fra noen private fra høsten av. Er student, og har til nå bodd på studenthjem. Men kom til å tenke på at hvis jeg leier hos noen private, så har vel de et ekstra sett med nøkler til leiligheten som de sitter på? Er det vanlig at utleier har det eller ikke? Tenker at da kan jo vedkommende i teorien når som helst låse seg inn i leiligheten, på natten f eks? Er det noen regler for at det kun er leietaker som skal kunne ha nøklene? 

Anonymkode: 3aff0...4c0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tenker å muligens leie en leilighet fra noen private fra høsten av. Er student, og har til nå bodd på studenthjem. Men kom til å tenke på at hvis jeg leier hos noen private, så har vel de et ekstra sett med nøkler til leiligheten som de sitter på? Er det vanlig at utleier har det eller ikke? Tenker at da kan jo vedkommende i teorien når som helst låse seg inn i leiligheten, på natten f eks? Er det noen regler for at det kun er leietaker som skal kunne ha nøklene? 

Ikke uvanlig at utleier har nøkler. De skal ikke kunne låse seg inn i tide og utide, men noen opplever nettopp dette. 

Kan du bo på studenhjem, så er det langt enklere og sikrere, etter mitt hode. Eller må du sikre deg så godt du kan om at du leier hos seriøse folk. Der er og folk som leier som har opplevd kamera på soverom og bad der utleier kan se hva de gjør til enhver tid. Men dette er jo ekstrme tilfeller. 

Anonymkode: 8b359...088

• Liker 1
Skrevet

En seriøs utleier ville aldri gjort det.

Utleier bør ha ekstra nøkkel om det feks oppstod vannlekkasje eller annet kritisk i ditt fravær. 

Uansett, velg en utleier du opplever du kan stole på :-) Er utleier selv og jeg vet om alt for mange leietakere som bare går etter pris og ikke tenker på alt rundt.

Skrevet

De har ikke lov til å ha nøkler, men noen bryter loven på det punktet. Jeg ville vært obs på dette når du leier, for etter min erfaring kan ikke disse loven og bryter seg inn uten å spørre. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Evilposelos skrev:

De har ikke lov til å ha nøkler, men noen bryter loven på det punktet. Jeg ville vært obs på dette når du leier, for etter min erfaring kan ikke disse loven og bryter seg inn uten å spørre. 

Det er helt normalt at utleier har nøkler til leieobjektet, det påføres i kontrakten. Det er dumt at du, uten lovhjemmel (som du må hoste opp all den tid du påstår noe ulovlig) sprer usikkerhet i denne tråden.

Som nevnt tidligere, så har utleier nøkler for nødstilfeller. Enhver tilgang til leieobjektet skal varsles i god tid, med unntak av akutte tilfeller. Da skal leietager varsles så raskt som mulig. 

Om leietager opplever at utleier tar seg til rette kan dette påpekes, og håndteres som en vanlig "ulovlig inntrengning". Ved gjentatte brudd kan leietager da skifte lås, på eiers regning og ikke utlevere nøkler til utleier. Det er da såklart en risiko for at dør må ødelegges i nødverge. 

Det du derimot har rett i, er at for mange utleiere tror at et utleid objekt er "deres" og at de bare er snille som lar leietager disponere det. Der trengs det en "folkeopplysning".

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, de fleste utleiere har et ekstra sett nøkler til leiligheten i tilfelle det er behov for å ta seg inn, f.eks. ved vannlekkasjer, brann mv. 

Det følger imidlertid av husleieloven § 5-6 at utleier ikke uten videre kan ta seg inn i husrommet. Dersom huseier ønsker tilgang, skal leietaker gis melding i "rimelig tid" før tilsyn. Du skal altså ha beskjed fra utleier før han kan låse seg inn i leiligheten. Dette gjelder imidlertid ikke i akutte situasjoner, som nettopp vannlekkasje og brann. 

Anonymkode: 92603...832

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, de fleste utleiere har et ekstra sett nøkler til leiligheten i tilfelle det er behov for å ta seg inn, f.eks. ved vannlekkasjer, brann mv. 

Det følger imidlertid av husleieloven § 5-6 at utleier ikke uten videre kan ta seg inn i husrommet. Dersom huseier ønsker tilgang, skal leietaker gis melding i "rimelig tid" før tilsyn. Du skal altså ha beskjed fra utleier før han kan låse seg inn i leiligheten. Dette gjelder imidlertid ikke i akutte situasjoner, som nettopp vannlekkasje og brann. 

Anonymkode: 92603...832

Ved vannlekkasjer og særlig brann tar brannvesenet enten døra eller knuser vinduer. De har ikke tid til å vente på nøkler. 

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, Fjompen skrev:

Det er helt normalt at utleier har nøkler til leieobjektet, det påføres i kontrakten. Det er dumt at du, uten lovhjemmel (som du må hoste opp all den tid du påstår noe ulovlig) sprer usikkerhet i denne tråden.

Som nevnt tidligere, så har utleier nøkler for nødstilfeller. Enhver tilgang til leieobjektet skal varsles i god tid, med unntak av akutte tilfeller. Da skal leietager varsles så raskt som mulig. 

Om leietager opplever at utleier tar seg til rette kan dette påpekes, og håndteres som en vanlig "ulovlig inntrengning". Ved gjentatte brudd kan leietager da skifte lås, på eiers regning og ikke utlevere nøkler til utleier. Det er da såklart en risiko for at dør må ødelegges i nødverge. 

Det du derimot har rett i, er at for mange utleiere tror at et utleid objekt er "deres" og at de bare er snille som lar leietager disponere det. Der trengs det en "folkeopplysning".

https://boligmentoren.no/utleier-krav-pa-a-nokkel-utleieboligen/

http://www.jusshjelp.com/bolig37.htm nederst.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig glad for at de jeg leier av har ekstra nøkkel, siden jeg la igjen min hos min mor 5 timer hjemmefra og kom hjem sent om kvelden. Seriøse utleiere vil ikke misbruke denne tilgangen til utleieboligen. Jeg har forsåvidt også tilgang til deres bolig ved hjelp av en gjemt nøkkel og bakdør, så da velger jeg å stole på dem slik de stoler på meg. 

Anonymkode: 1eb63...d2b

Skrevet

Om huseier låser seg ulovlig inn, skriver du først en skriftlig advarsel, men skjer det igjen, har du rett til å bytte ut låsen og trekke det fra husleien. 

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for så god hjelp, dere! :-) Da forsto jeg det sånn at utleier faktisk ikke har rett på å ha nøkler til leiligheten med mindre han har klarert det med leieboer (meg) først, men at de fleste likevel sitter på et sett ekstra nøkler vanligvis. Er det noen som har erfaring med å kreve at utleier ikke har noen ekstra nøkler til boligen? Jeg bare vet at hvis han har nøkler så vil jeg synes det er ubehagelig, særlig om natten, jeg er jente og skal bo der alene. De aller fleste er jo ordentlige folk, men man kan liksom aldri vite heller. Pluss at jeg har en opplevelse i min fortid som gjør meg ekstra på vakt med akkurat dette, og vet bare at nattesøvnen min blir mye bedre hvis jeg vet jeg er den eneste som har nøkler til der jeg skal sove. Så har dere noen tips til hvordan å gå fram for å sikre at jeg er den eneste med nøkler? Skal så klart ikke nekte utleier å komme inn i leiligheten hvis han har gyldig grunn og avtaler med meg (på dagtid). Tror dere noen utleiere heller vil leie ut til noen andre hvis jeg fremmer dette kravet? Hva hadde dere tenkt? 

AnonymBruker
Skrevet

Følger denne ! 

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for så god hjelp, dere! :-) Da forsto jeg det sånn at utleier faktisk ikke har rett på å ha nøkler til leiligheten med mindre han har klarert det med leieboer (meg) først, men at de fleste likevel sitter på et sett ekstra nøkler vanligvis. Er det noen som har erfaring med å kreve at utleier ikke har noen ekstra nøkler til boligen? Jeg bare vet at hvis han har nøkler så vil jeg synes det er ubehagelig, særlig om natten, jeg er jente og skal bo der alene. De aller fleste er jo ordentlige folk, men man kan liksom aldri vite heller. Pluss at jeg har en opplevelse i min fortid som gjør meg ekstra på vakt med akkurat dette, og vet bare at nattesøvnen min blir mye bedre hvis jeg vet jeg er den eneste som har nøkler til der jeg skal sove. Så har dere noen tips til hvordan å gå fram for å sikre at jeg er den eneste med nøkler? Skal så klart ikke nekte utleier å komme inn i leiligheten hvis han har gyldig grunn og avtaler med meg (på dagtid). Tror dere noen utleiere heller vil leie ut til noen andre hvis jeg fremmer dette kravet? Hva hadde dere tenkt? 

Flytter du til et borettslag eller sameie, så er det der vanlig at styrets medlemmer har universalnøkkel til alle leiligheter, postkasser og noen steder også boddører. Da kan du ikke insistere på at andre ikke skal ha nøkler til din bolig. Leier du en leilighet der dette er tilfellet, så hjelper det lite at utleier ikke har nøkler. 

Kreve/forlange hjelper lite. I en leiesituasjon så er det utleier som bestemmer både over nøkler og hvem han vil ha inn som leieboer i sin bolig. 

Nå blir det mer og mer vanlig med kodelåser på ytterdører. Jeg vet ikke om en utleier da blir stengt ute fra bolien dersom leieboer setter egen kode på låsen? Vet flere har byttet til kodelås for å unngå at nøkler mistes eller kommer på avveie. 

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flytter du til et borettslag eller sameie, så er det der vanlig at styrets medlemmer har universalnøkkel til alle leiligheter, postkasser og noen steder også boddører. Da kan du ikke insistere på at andre ikke skal ha nøkler til din bolig. Leier du en leilighet der dette er tilfellet, så hjelper det lite at utleier ikke har nøkler. 

Kreve/forlange hjelper lite. I en leiesituasjon så er det utleier som bestemmer både over nøkler og hvem han vil ha inn som leieboer i sin bolig. 

Nå blir det mer og mer vanlig med kodelåser på ytterdører. Jeg vet ikke om en utleier da blir stengt ute fra bolien dersom leieboer setter egen kode på låsen? Vet flere har byttet til kodelås for å unngå at nøkler mistes eller kommer på avveie. 

Nei, det er ikke huseier som bestemmer over nøkler, man har rett til å kreve alle nøkler til utleieboligen.

Ja, de kommer nok til å velge noen andre om du krever det før du har skrevet kontrakt, TS. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja det stemmer at utleier har en nøkkel til leiligheten som leies ut.

Denne kan ikke brukes i tide og utide, en må følge reglene.

Skrevet
4 minutter siden, Evilposelos skrev:

Nei, det er ikke huseier som bestemmer over nøkler, man har rett til å kreve alle nøkler til utleieboligen.

Ja, de kommer nok til å velge noen andre om du krever det før du har skrevet kontrakt, TS. 

Kan du komme med en link som underbygger påstanden din, da dette i såtilfelle er ny viten for meg.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Fru Uperfekt skrev:

Kan du komme med en link som underbygger påstanden din, da dette i såtilfelle er ny viten for meg.

Lenker er i tidligere innlegg over 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

At utleier har ekstranøkkel er etter min mening en sikkerhet, eksempelvis ved vannlekkasje der du ikke er tilstede. De skal imidlertid alltid avtale med deg før de tar seg inn i boligen. 

Men det er riktig at utleier ikke har krav til å ha nøkkel, men når du legger frem dette kan du virke som en vanskelig leietaker som utleier ikke ønsker å leie til. Det er jo en sikkerhet for utleier også å ha en ekstranøkkel, selv om det er strenge begrensninger. 

Anonymkode: 6090d...f25

Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde ikke leid ut til deg.

Har ekstra nøkkel/kode til utleie enhetene slik at jeg kan komme meg inn ved f.eks misstake om vannlekkasje e.l. 

i løpet av alle de årene jeg har leid ut har jeg benyttet meg av nøkkel/kode 3 ganger, fordelt på alle enhetene, hvor av ene gangen ble jeg oppring av leietaker som var redd for at en komfyr ikke var avslått (leietaker hadde da reist fra leiligheten for å ikke skulle tilbake før etter lengre tid)

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lenker er i tidligere innlegg over 

Beklager

Så det nå

Se at jeg kan fortsette med den praksisen som jeg har fulgt til nå, men om det skulle bli slik at det ble helt forbud ville nok mine utleie enheter blitt fjernet fra markedet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...