Gå til innhold

Metoder for å lære hunden "ligg/dekk"?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Prøver å lære hunden min "ligg". Har sett videoer og lest. Prøver å få hunden til å sitte (det kan han) og ta godbit i hånden og gli hånden mellom bena hans (slik videoene viser). Men han rygger bare. 

Har prøvd litt hver dag nå i en uke. Bruker ikke ordet "ligg" enda. Hvor lang tid tar det før han lærer seg dette? Finnes det andre måter? 

Roser og gir godbit når han legger seg frivillig uten at vi trener. 

Anonymkode: 66725...822

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Når han legger seg frivillig ville jeg sagt "bra" og gitt godbit. Du kan etterhvert si "Ligg" i det han legger seg av seg selv, og så belønne det.Det viktige her er at du sier "bra" i det han legger seg (og ikke mens han ligger) og så belønner med godbit etterpå, slik at han kan koble at belønningen kommer av bevegelsen å legge seg ned. Du kan gjerne forsøke å belønne ekstra godt når han legger seg av seg selv, så får det enda høyere verdi.

Hvis du bruker godbit i hånda, så kan du forsøke å gli hånda mellom forbeina også fremover langs gulvet, og se om det kan hjelpe. Men ofte kan det være nok å fange det når han legger seg av seg selv og belønne det ofte nok. 

Endret av Tabris
  • Liker 1
Gjest førstedamen
Skrevet (endret)

Om han rygger igjen og igjen når du sier ligg vil han jo møte en vegg bak seg. Hva skjer da? 😊 Selv la jeg en hånd på baken til min kar når han var valp i innkjøringsfasen og røste på med godbiter og lek og leker når han kan seg ned ellers. Tilslutt satt det. 

Lykke til!

Endret av førstedamen
AnonymBruker
Skrevet

Forsøkte som deg med godbit langs brystet. Rygget her også. Deretter flashet jeg godbiten og satt knytteneven med den i bakken. Han startet med å sitte. Belønnet ikke dette. Etter hvert la han seg og fikk godbit. Etter hvert går det raskere før han legger seg. Men ved oppstart av treningen forsøker han sitt før han tenker at han må ligge. Når han er i gang legger han seg fort og man kan putte på dekk når han får godbit

Anonymkode: 4a83a...201

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...