Gjest Lilleulv Skrevet 3. januar 2005 #1 Del Skrevet 3. januar 2005 Det har skjedd over jula mens vi har vært i oslo. Hun gneldrer på alt og alle, og jeg holder på å bli gal. I sta var hun ute i hagen, og da løp hun etter en dame på veien og bjeffet som besatt. :oops: hun har gneldra på alle i hele jula og det har blitt mye kjefting for å si det sånn... Jeg tar henne kraftig hver gang, men det virker ikke som det har noen effekt! Og i tillegg løper hun vekk fra oss så vi ikke får tak i henne fordi hun vet straffen kommer... Hun blir 8 mnd nå, og jeg merker at vår lydige lille hund har blitt trassig og vanskelig! :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*SOL* Skrevet 3. januar 2005 #2 Del Skrevet 3. januar 2005 ååå, jeg trodde du mente Nemi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lilleulv Skrevet 3. januar 2005 #3 Del Skrevet 3. januar 2005 ååå' date= jeg trodde du mente Nemi Men jeg mener jo Nemi Nå har jeg snakka med oppdretteren, og fått masse råd. Det ante meg, og hun bekrefta at nemi har kommet i en trassig og usikker alder. Hun mente vi ikke skal la henne gå løs i denne perioden. Jeg skal kjøpe en line til henne... Hun får vel løpetid snart tenker jeg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*SOL* Skrevet 3. januar 2005 #4 Del Skrevet 3. januar 2005 Kan aldrig tenke meg at den Nemi jeg kjenner vil gå i line...kanskje vist hun får ha naglehalsband på... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vindelspev Skrevet 3. januar 2005 #5 Del Skrevet 3. januar 2005 Nemi er nok inne i spøkelsesalderen, hvor hun ser masse skummelt overalt og kan bli ganske intens. Hva mener du når du sier at du "tar henne hardt"? Hunden er usikker, og da hjelper det ikke å straffe henne for det. Stress ned, ta henne med på trygge steder, la henne hilse på trygge mennesker og hunder. Jeg tipper at så lenge du slapper av, vil hun gjøre det etterhvert også. Overse nå hun lager fem høns utav en fjær... Men denne perioden vil nok bli slitsom ja... De blir plutselig til små monstre. Glemte å si at det er en selvfølge at du har line på henne så lenge innkallingen ikke sitter (og det regner jeg ikke med at den gjør på en tenåring:). Ikke la henne lære at hun kan løpe frem til fremmede i tide og utide. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 3. januar 2005 #6 Del Skrevet 3. januar 2005 Avledning, avledning, avledning - vær forberedt på dine turer og situasjoner som kan oppstå. Ta kontakt med hund og hold den til situasjonen er over. Husk ha godbit/leke som kan avlede som er sterkere enn de opplevelser som skjer.......... Jobbing, jobbing med dette og være forutseende Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ella Skrevet 3. januar 2005 #7 Del Skrevet 3. januar 2005 Synes det er unødvendig å ta hunden hardt. Ta den istedet rolig bort fra situasjoner hvor hun bjeffer, eller lokk henne til deg med noe mer spennende. Kanskje føler du at det virker nytteløst der og da, men jeg tror at du vil tjene på det; på lang sikt. Selv er jeg veldig bevisst på at hunden vår ikke skal være i hagen alene. Typiske hagehunder blir ofte også gneldrehunder. De får jo en hel hage som de skal vokte. Så jeg er alltid sammen med vår hund dersom denne er i hagen. Det er jo jeg som skal passe på hagen, ikke hunden. Men hunden din er i en veldig viktig periode nå, både fysisk og psykisk. Den er på et vis på vei mot en slags selvstendighet. Da er det ekstra viktig at du prøver å styre situasjoner slik at de blir positive for hunden. Når jeg har hatt hunder som har vært i denne fasen, så har jeg vært veldig nøye med f.eks. hilsesituasjoner med fremmede. Jeg setter veldig pris på at barn og voksne vil hilse på hunden. Det får de som regel lov til så lenge de gjør som jeg sier. Til barn deler jeg ut godbiter som de kan gi til hunden dersom hunden gjør som barna kommanderer. (Da kan barna si "sitt", "ligg" etc.) Det er uansett jeg som er sjef og bestemmer hvordan jeg vil ha det. Hilsen Ella Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lilleulv Skrevet 3. januar 2005 #8 Del Skrevet 3. januar 2005 Takk for masse råd Når jeg sier at jeg tar henne hardt mener jeg at jeg tar henne i nakken, legger henne i bakken og sier FY! dette har jeg gjort når hun har jaget andre mennesker og stukket av fra meg... Skal begynne å bruke line så jeg har litt bedre kontroll. Jeg forstår godt at hun er vanskelig nå pga den alderen hun er i, men er også redd for at hun skal fortsette med dette når hun blir voksen. Derfor vil jeg gjerne gjøre noe med det... Hun har alltid vært lydig og kommet på innkalling, men nå gir hun visst f... plutselig, akkurat som en fjortis Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vindelspev Skrevet 3. januar 2005 #9 Del Skrevet 3. januar 2005 Takk for masse råd Når jeg sier at jeg tar henne hardt mener jeg at jeg tar henne i nakken, legger henne i bakken og sier FY! dette har jeg gjort når hun har jaget andre mennesker og stukket av fra meg... Skal begynne å bruke line så jeg har litt bedre kontroll. Jeg forstår godt at hun er vanskelig nå pga den alderen hun er i, men er også redd for at hun skal fortsette med dette når hun blir voksen. Derfor vil jeg gjerne gjøre noe med det... Hun har alltid vært lydig og kommet på innkalling, men nå gir hun visst f... plutselig, akkurat som en fjortis Hihi, nå smiler jeg ondskapsfullt her jeg sitter, og er evig lykkelig for mine godt voksne herremenner. Forresten, det nakkegrepet er nokså unaturlig for en hund. Det gjøres kun når de skal nedlegge et bytte/ evt i en alvorlig konflikt blant to voksne individer. Og tøtta di er jo attpåtil bare en valp... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bhsiltsk Skrevet 4. januar 2005 #10 Del Skrevet 4. januar 2005 Ved å ta henne hardt forsterker du bare usikkerheten hennes. Hold henne heller borte fra de situasjonene der hun føler hun må jage bort ting og tang. La henne rett og slett slippe å bli utsatt for det, og unngå dermed bjeffingen. Aktiviser henne psykisk, så hun blir god og sliten. Slutt med kjefting i disse situasjoner, og ros henne i stedet. Vet det høres ut som om du da vil forsterke bjeffingen, men det har faktisk motsatt effekt. Du kan også begynne å lære henne å bjeffe på kommando, og dermed også å tie still på kommando. Hvis jeg var deg, ville jeg holdt henne helt borte fra hagen i denne perioden. Lykke til!! Snart er det min tur... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. januar 2005 #11 Del Skrevet 4. januar 2005 Du sier du "tar henne" når hun har stokker fra deg.... ? Så med andre ord: Hun stikker fra deg - kommer tilbake - får straff ? Samma hvor forbanna du er gjør du kun vondt værre med å straffe hundene når den tilslutt kommer. Og at du ikke bruker bånd på en unghund synes jeg er merkelig.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lilleulv Skrevet 4. januar 2005 #12 Del Skrevet 4. januar 2005 Du sier du "tar henne" når hun har stokker fra deg.... ? Så med andre ord: Hun stikker fra deg - kommer tilbake - får straff ? Samma hvor forbanna du er gjør du kun vondt værre med å straffe hundene når den tilslutt kommer. Og at du ikke bruker bånd på en unghund synes jeg er merkelig.... nei det gjør jeg ikke Kommer hun, så får hun masse ros!! men hvis jeg får tak i henne når hun stikker vekk fra meg blir jeg nok litt sinna ja.... Men skal prøve en del av disse rådene jeg har fått jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest miau Skrevet 4. januar 2005 #13 Del Skrevet 4. januar 2005 Jeg tror du bare må forsette slik du gjør, Lilleulv. Det er er det ekstra viktig å være konsekvent, noe det høres ut som du er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. januar 2005 #14 Del Skrevet 4. januar 2005 miau, du oppfordere henne til å straffe en unghund ? Som kanskje både er usikker og stressa? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lilleulv Skrevet 4. januar 2005 #15 Del Skrevet 4. januar 2005 miau' date=' du oppfordere henne til å straffe en unghund ? Som kanskje både er usikker og stressa?[/quote'] skal man ikke straffe unghunder i det hele tatt når de gjør noe galt? er litt usikker nå... de kan vel tilegne seg masse uvaner hvis man ikke lar de vite hva som er rett og galt. Jeg skal unngå å ha henne løs, ha henne i line og trene henne masse så får jeg håpe det går bedre men om hun gjør noe galt i denne perioden, så må hun vel fortsatt vite at det ikke er lov? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 4. januar 2005 #16 Del Skrevet 4. januar 2005 Du skal være bestemt/konsekvent. Du vet hunden er inne i en "turbulent" periode hvor den øker området sitt - tør mer - forsøker mer både av terreng og hieraki og noen er skremte og usikre. Den kan fort få unoter som du beskriver og så lenge du har en unghund så vil du med fordel avlede fra situasjoner , være forutseende og se situasjoner komme og unngå dem fremfor avstraffelse metoden i ettertid. Det betyr IKKE at du ikke kan komme i situasjoner hvor du må markere deg. Og være en god leder er det trygghet i for usikre hunder og dette er en balansegang som du sikkert skjønner. Konsekvent, forutseende og avledning er nøkkelord. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 6. januar 2005 #17 Del Skrevet 6. januar 2005 Hei! Du gjør rett i å "ta" henne når hun ikke gir seg med å bjeffe osv. Har ikke noe med å gjøre at ho er usikker. Ho er komme i trass alderen og løpetiden kommer nok også snart. Dette kan sammenliknes med tennårene på mennesker... Tisper pleier å komme i den før sin første løpe tid... Hanner i 2 års alderen. Da virker det som om de har glemmt ALT de en gang kunne. Bare vær kosikvent og lur. Når denne perioden er over vil hun og du komme "styrket" gjennom det". Dere blir bedre kjennt og hun vet hvor hun har deg hen (du vakler ikke) Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bhsiltsk Skrevet 6. januar 2005 #18 Del Skrevet 6. januar 2005 Det er ganske vågalt av deg å råde Lilleulv til å fortsette å ta hunden når du for det første ikke vet hvordan hun tar Nemi, og for det andre: det virker jo ikke. Nemi fortsetter jo med å bjeffe. Det hele er ganske enkelt: 1. Et problem oppstår. 2. En løsning forsøkes. 3. Løsningen har ikke virkning. 4. Prøv noe annet. Det er jo ikke fornuft i å fortsette å gjøre noe som ikke virker!? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vindelspev Skrevet 6. januar 2005 #19 Del Skrevet 6. januar 2005 Sier meg enig med Leyla, og råder som jeg har gjort før. Til deg over som mente at hunden må tas, og at den ikke er usikker, men kan sammenlignes med en tenåring: Finnes det noe mer usikkert på to ben enn en tenåring??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ella Skrevet 6. januar 2005 #20 Del Skrevet 6. januar 2005 I stedet for å gå og "ta hunden": Det som fungerer bra for meg når hunden bjeffer på f.eks. andre hunder er å gå i mellom. Jeg tar ikke på hunden, men jeg går rett og slett mellom min hund og den andre og "presser" hunden min til å skifte retning (ute av syne ute av sinn). I tillegg ser jeg på hunden min for å vise den at jeg får med meg alle dens bevegelser og planlagte krumspring. Altså jeg leder hunden min bort fra situasjonen ved hjelp av min egen kropp og eget blikk. Håper det var noenlunde forståelig. Egentlig det samme som en ser gjeterhunder gjør overfor sauer, eller hva en del (dominante?) hunder gjør for å roe ned andre hunder/mennesker som blir for voldsomme. Hilsen Ella Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå